Syntikan soundien samplaaminen talteen?

10 posts, 1 page, 2,940 views

Avatar
#1 • • Metropolitan Guest
Kertokaas hyviä vinkkejä miten/millä kannattaa samplata synasta
soundit talteen. Olen myymässä yhtä räkkisynaani ja haluaisin
siitä saada soundit talteen.

Kaivataan kokemuksia ja hyviä neuvoja sekä mitä kannattaa ja ei kannata ottaa huomioon.

Minulla on Halioni jolla ajattelin jälkeenpäin soitella näitä soundeja
joten teenkö niistä waveja vai mitä.

Onko mahdollista saada kyseisiä soundeja AKAI formaattiin ja miten.

Antakaapas hyviä vinkkejä koska en juuri ole ennen samplannu
soundeja talteen.
Avatar
#2 • • Metropolitan Guest
Laittakaas nyt jotain kommenttia kun tarvis tuo syna myydä huomenissa =)

Tän illan ajattelin käyttää soundien taltioimiseen.
Avatar
#3 • • MikkiHiiri Guest
Näin itse teen:

1. EFEKTIT POIS PÄÄLTÄ
2. Filtteri täysille, resonanssi pois
3. Envelopet pois päältä (soundi ei häviä ennenkuin kosketin luovutetaan), jolloin looppipointit pystytään määräämään alkuperäistä vastaaviksi.
4. Useita eri sampleja sisältävä soundi sämplätään niistä samoista kohdista joista alkuperäinenkin ääni (jos ei tietoa, otan itse yleensä alimmasta nuotista josta ääni alkaa soida)
5. Useita layereita päällekkäin soivassa soundissa samplataan yksi layer kerrallaan tyyliin kohta 4

tossa jotain vinkkejä :)
Avatar
#4 • • Metropolitan Guest
Kiittis CM......

Jos haluat olisi kiva jos laittaisit hieman tarkemmat ohjeet äskeisestä tänne tai minulle meilillä.

Kysymyksessä on kuitenkin laadukkaat soundit joten haluaisin
tehdä homman mahdollisimman hyvin =)
Avatar
#5 • • bulk Guest


Näin itse teen:

1. EFEKTIT POIS PÄÄLTÄ
2. Filtteri täysille, resonanssi pois
3. Envelopet pois päältä (soundi ei häviä ennenkuin kosketin luovutetaan), jolloin looppipointit pystytään määräämään alkuperäistä vastaaviksi.
4. Useita eri sampleja sisältävä soundi sämplätään niistä samoista kohdista joista alkuperäinenkin ääni (jos ei tietoa, otan itse yleensä alimmasta nuotista josta ääni alkaa soida)
5. Useita layereita päällekkäin soivassa soundissa samplataan yksi layer kerrallaan tyyliin kohta 4

tossa jotain vinkkejä :)



Tuohon voisi lisätä vielä, että LFO:t aika pitkälle pois päältä

Itse olen samplaillut peruswaveformit suunnilleen tuolleen, mutta jostain analogivehkeistä on ollut pakko saada filtterin soundi talteen, jolloin on ollut resoa, filter envelopea ja sitä rataa. Esmes pitkät mattosaundit on hyvä ottaa envelopien/LFO:iden/muiden kera. Editoitavuus jälkikäteen tietysti menetetään aika pitkälle, mutta ottaa samasta saundista sekä modulaatioilla sekä ilman, niin on molemmat. :)
Avatar
#6 • • :t:c: : : Guest
Mut ennenkaikkea... toi EI ole yhden illan homma :D
Avatar
#7 • • Edited bulk Guest
Ai niin ja jos haluaa jonkin uniikin soundin mahdollisimman hyvin talteen (esmes joku hyvä piano), niin sämplää mahdollisimman monelta eri korkeudelta ja vielä jokainen sämplätty nuotti usealta eri velocity-arvolla. Periaatteessa jos tahtoo viedä äärimmilleen, niin jokainen nuotti koskettimistolta (127kpl) ja 127 eri velocity-arvolla, eikä yksittäisiä samplejakaan tulisi kuin 16129. ;)

Tuolleen on tehty esmes gigasamplerin gigapiano-sample, laatu on jotain aivan tolkutonta. Tosin vie muistaakseni yhden koko cd:n.

Toimii tietysti muillakin parametreillä kuin velocityllä, mutta useimmissa sämplereissä on suoraan mahdollisuus rakentaa velocity-layereitä, eli samaa kosketinta painettaessa eri voimakkuudella sämpleri soittaa eri sämplejä.
Avatar
#8 • • MikkiHiiri Guest


Ai niin ja jos haluaa jonkin uniikin soundin mahdollisimman hyvin talteen (esmes joku hyvä piano), niin sämplää mahdollisimman monelta eri korkeudelta ja vielä jokainen sämplätty nuotti usealta eri velocity-arvolla. Periaatteessa jos tahtoo viedä äärimmilleen, niin jokainen nuotti koskettimistolta (127kpl) ja 127 eri velocity-arvolla, eikä yksittäisiä samplejakaan tulisi kuin 16129. ;)



Täytyy muistaa ettei kuitenkaa soundiumoduuleissa useinkaan ole kuin täydellä velocity-arvolla sämplätty kosketin. Pehmennykset tehdään filtterillä :) joten ei turhaan järkytellä Metropolitanii =)
Avatar
#9 • • bulk Guest




Täytyy muistaa ettei kuitenkaa soundiumoduuleissa useinkaan ole kuin täydellä velocity-arvolla sämplätty kosketin. Pehmennykset tehdään filtterillä :) joten ei turhaan järkytellä Metropolitanii =)



Nii sä meinaat awm-tyylistä synteesiä, tai jotain sinne päin?

Vähän riippuu, että mitä tapaa syntikka käyttelee, jos on kallis vehje, niin kannattaa miettiä tuota velocity-mallinnusta omia sampleja varten. Esmes kalliimmat wavetable-syntikat (virtuoso 2000 etc), joissa on aitoja orkesteriääniä, on just näitä.

Syntikan filttereitä on pirun vaikea emuloida, mutta kohtuullisen hyvään tulokseen pääsee tietysti sämpläämällä aaltomuodot ja käyttämällä sämplerin filttereitä/envelopeja/lfo:ita. Näin ainakin olen itse tehnyt pääasiassa. Ja EMUn filttereissä on sitten vähän eri saundi kuin perus-jammussa (sanoo henkilö, joka on myynyt kaikki hw-vehkeet pois).

Mutta ei pelotella liikaa. Sämplerigenre on ihan oma lajinsa joka musiikkityylissä. :)
Avatar
#10 • • Metropolitan Guest
Juu eli nyt tarvis sit alkaa tekemään niitä sampleja siitä synasta "KORG Trinity". Eli mikä on ns multisample ja miten semmonen tehdään.

Miten saan samplaamani filet tehtyä AKAI formaattiin ,cdxtractilla vai?.

Jengi vois ottaa osaa näin yleensä samplaamiseen liittyvissä asioissa kun en oikein ole tota samplaamista harrastanu.