Koulukiusaaja vai uhri?

108 posts, 6 pages, 19,980 views

#41 • • Trent Guest
Perkele.
Ikinä en ole tajunnut miksi opettajat on niin vitun lampaita, ettei
muka pysty tekemään mitään kiusaamisen loppumiseksi. Pakkohan se on saada loppumaan. Piste.

HALOO opettajat... kiusaamisessa ollaan kuitenkin pelaamassa sen uhrin psyykellä ja sillä, miten hän tulee joskus elämässään käyttäytymään eri tilanteissa.

Minun yläasteen aikana ollut luokanvalvoja sai ainakin touhun loppumaan, ja siitä iso käsi hänelle! :)
#42 • • Taedium Guest

muka pysty tekemään mitään kiusaamisen loppumiseksi. Pakkohan se on saada loppumaan. Piste.

Mitä opettaja voi tehdä? Antaa jälki-istuntoa? Silläkö se loppuu? No tästä päästään taas tonne yhteiskuntafilosofiatopicciin rangaistuksien toimivuudesta... Mutta joo, ei opettajilla ole mitään keinoja tuohon, noin niinkuin mitkä omasta mielestäni toimisivat.

Opettaja ei esimerkiksi saa koskea oppilaaseen. Ainoa millä opettaja voi kontrolloida tilannetta on oma auktoriteetti. Meillä oli yksi enkun maikka, jota sanottiin sheriffiksi, niin hän oli erittäin hyvä. Hän oli erittäin karismaattinen persoona, joka puhetyylillään sai kurin pidettyä. Lisäksi englannin oppiminen oli jännää. Hän keksi koko ajan uusia juttuja. No siinä sitten kun hän on saanut jos omalla tyylillään auktoriteetin kuntoon, niin hänen ei koskaan tarvinnut edes korottaa ääntään, jotta kaikenlainen kiusaaminen ja muu härvääminen loppui. Kääntää muuten italiankielisiä novelleja Portti lehteen. Tais puhua 13 eri kieltä se tyyppi.

Häntä kun vertaa perus uskonnonmaikkaan, joka on siinä 45-vuotias jo harmaantuva herttainen naapurintäti, joka yrittää rauallisesti sieltä kiusaajan seläntakaa pyytää, josko tämä laskisi sen seiskaluokkalaisen alas ja lopettaisi sen lyömisen.

Auktoriteetti kun on lähestulkoon heidän ainoa ase.

Mitä muuta he voivat tehdä on sitten noi kaikki koulusta erottamiset määräajaksi ja vanhemmille valittaminen. Se kurinpito tai jopa ojennus tulisi suorittaa välittömästi tapahtuneesta, eikä vasta päivien jälkeen. Silloin saataisiin maksimaalinen teho tapahtuneeseen. Kun kiusaaja ei pidä tätä hommaa niin isona asiana, että parissa päivässä juttu unohtuu ja sen jälkeen mahdolliset sanktiot on vaan sen takii kun on "mälsä maikka".
#43 • • Trent Guest

Originally posted by Taedium
Mitä opettaja voi tehdä? Antaa jälki-istuntoa? Silläkö se loppuu? No tästä päästään taas tonne yhteiskuntafilosofiatopicciin rangaistuksien toimivuudesta... Mutta joo, ei opettajilla ole mitään keinoja tuohon, noin niinkuin mitkä omasta mielestäni toimisivat.

Hyviä pointteja. Ja varmasti totta.
Kirjoitukseni kirposi lähinnä edellisistä viesteistä, jossa mainittiin että opettajat eivät olleet tehneet mitään, eli siis eivät edes yrittäneet muulla keinoilla kun "torumalla".

#44 • • Mrrshan Guest
Minulla intti laski itsetunnon pohjamutiin. Eikös sen perinteisen alokasajan huutamisen, turhan juoksuttamisen, millimetrin tarkan kurin ym. olekin tarkoitus laskea itsetuntoa jotta miehistö olisi helpommin kontrolloitavissa. Tämä ei kylläkään ollut ainoa syy itsetunnon laskuun, vaan siitä alkoi eräänlainen kierre, kun suhtauduin sen seurauksena kielteisesti armeijaan ja siellä annettuihin tehtäviin, sitten menestyin niissä huonosti, siitä taas seurasi kiusaamista...
#45 • • Edited Mrrshan Guest

Hyviä pointteja. Ja varmasti totta.

Kyllä sillä nyt helvetti soikoon pitäisi olla jotain vaikutusta, jos opettajat edes yrittävät tehdä jotain. Välituntivalvontaa pitäisi lisätä. Jos jälki-istuntoa on annettu ja se ei auta, niin sitten varoitus ja lopuksi häirikön määräaikainen erottaminen.
#46 • • Taedium Guest

Jos jälki-istuntoa on annettu ja se ei auta, niin sitten varoitus ja lopuksi häirikön määräaikainen erottaminen.

Kaunis idea. Emme vain elä Utopiassa.

Joihinkin kiusaajiin tuo määräaikainen erottaminen voi jopa tehota, mutta niissä kouluissa joissa itse olen ollut on homma rauhoittunut siksi aikaa kun häirikkö on poissa ja kun häirikkö tulee takaisin, niin meno on entistä rankempaa.
#47 • • Sari* Guest
kun opettajille selvisi, että millasta mun kouluelämäni on ja kun se kärjisty, tehtiin sille heti jotain.
ekaks soitettiin mun vanhemmille ja niitten kanssa keskusteltiin.
HETI seuraavana aamuna ekalla tunnilla (jolle mun ei tarvinnu mennä) oli luokanvalvoja lykännyt paperin jokasen nenän eteen johon oli kuulemma kirjoitettu mikä mussa mättää tai mikä ei mättää mikä on hyvää ym.
kun saavuin kouluun tämä eräs neiti tuli luokseni ja juteltiin ja sovittiin.
ja se loppui kuin seinään.

monesti olen miettinyt onko toi vaikuttanu jotenkin mun olemiseeni ja elämiseeni, on varmasti jossain määrin. pahinta oikeestaan oli se että kaikki tämä tapahtu 7.luokan talvella ja vasta 9.luokalla mun suhteeni jokaseen luokkalaiseen oli 'normalisoitunu'. Se harmittaa koska meillä oli viimisen vuoden todella hyvä luokkahenki ja tämä kyiseinen neiti on tällä hetkellä mun elämässä hyvin tärkeä lenkki.

vaikka koulukiusaaminen ja mikä tahansa kiusaaminen on kuinka syvältä tahansa, sitä valitettavasti tapahtuu. Ja jopa itsekkin siihen syyllistynyt olen vaikka tiedän hyvin mitä on olla se heikompi osapuoli.
#48 • • Taedium Guest
Siirrän - T H E _ L i F E - topicista juttuja tälle puolelle.

Originally posted by ipe @ - T H E _ L i F E -
Ollessani peruskoulussa (kauan sitten) ei tarvinut julkisuudessa pähkäillä sellasia kuin keskiviikkona(?) maikkarilla että tarvitaanko voimatoimia että häiriköt saadaan kuriin oppitunneilla.

Samaa olen huomannut. Oikeuksia poistetaan opettajilta, joka poistaa käytännössä kokonaan opettajan auktoriteetin. Vanhemmat tuntuu imo lällymmiltä, mitä omat oli. Nuori on turvaton ja mikäli nuorelle / lapselle ei näytä selviä rajoja niin tämä kokee olevansa turvaton. Turvattomuus näkyy monin muodoin. Esmes juurikin koulukiusaamisena. Ei tunnu ittestään niin huonolta, kun joku muu kärsii enemmän.
#49 • • Funkatronik Guest
Itsekin olin koulukiusattu aina peruskoulun ensimmäiseltä luokalta johonkin lukion ensimmäiseen luokkaan asti. Ei hirveästi koulu maittanut kun koko luokka pisti minut itkemään (herkkä kun valitettavasti olen) ala-asteella lähes joka välitunti. Yläasteella meno muuttui vain pahemmaksi ja sain elää jatkuvassa pelossa henkisen ja myös fyysisen hyvinvointini puolesta. Lukioon asti nuo ihmiset eivät sentään minua seuranneet. Kiitos heidän olen kykenemätön normaaleihin ihmissuhteisiin, en kestä jos muut ihmiset ovat jossain minua parempia, en ole kymmeneen vuoteen omistanut ystäviä, oletan aina että ihmiset haluavat painaa minut takaisin pohjamutiin ja niin edelleen. Valitettavaa on että koululaitos ei halua puuttua moiseen muuten kuin korkeintaan kiusaajien puhuttelun merkeissä, joka lähinnä saa heidät vihaamaan kiusattavia entistä enemmän. Pieniähän nämä ongelmat ovat verrattuna moneen muuhun maahan (täällä ei sentään tarvita metallinpaljastamia, ainakaan vielä) mutta olisi mukavaa jos koulujen johtajat tekisivät edes jonkinlaisen periaatepäätöksen haittojen minimoiseksi. Voisi sitten vaikka haastaa opettajan oikeuteen kun ei viitsi asialle mitään tehdä.
#50 • • JussiS Guest

Oikeuksia poistetaan opettajilta, joka poistaa käytännössä kokonaan opettajan auktoriteetin.

No eihän opettajan auktoriteetti voi perustua voimakeinoihin, vaan se pitää saavuttaa ihan muilla tavoin.
#51 • • naive Guest
Uhri.

Jatkuu tätä nykyä intissä.

Syystä, että : En terveydentilani takia (Rasitusastma, juuri sairastettu keuhkokuume, yskimisestä revähtänyt kylkilihas etc...) pysty suorittamaan palvelustani samalla tavalla kuin muut.

Mua pidetään ns. "motivaatiovemppaajana".

noh, enään 68 päivää.
Sen jälkeen mä en kusekaan Hyrylään päin.

(sorry, tää olis varmaan kuulunut inttitopikkiin. pääsin kuitenkin avautumaan.)
#52 • • Edited Ana-- Guest

Tuolla törmäsin erääseen koulukiusaajista pahimpaan, jonka uhriksi minäkin pariin kertaan jouduin. Erityisesti häntä kismittivät tuohon aikaan aika pasifistiset mielipiteeni. Siinä keskusteltuamme kävi ilmi, että hän oli lopettanut intin kesken, koska "pää oli hajonnut". Jätkän ilme oli näkemisen arvoinen, kun kerroin olevani reservin aliupseeri. En tiedä mitä poika tekee nykyään, eikä todellakaan voisi vähempää kiinnostaa.

Oisko kyseessä ollut senniminen sankari kuin Mauno Ahonen*

*NIMI MUUTETTU VIATTOMIEN JA PUHDASMIELISTEN SUOJELEMISEKSI
#53 • • Ana-- Guest

No eihän opettajan auktoriteetti voi perustua voimakeinoihin, vaan se pitää saavuttaa ihan muilla tavoin.

Eikö mikä tahansa auktoriteetti pohjimmiltaan perustu
voimakeinoihin? Kyllä se on se turpaan saamisen riski ainut
pelote mikä pitää koulukiusaajan ruodussal. Joku koulusta
erottaminenkin on käytännössä kiusaajalle vain lomaa, koska
yleensä näitten pellejen vanhempia ei kiinnosta lapsensa elämä
muutenkaan.

Itse vedin vuosi sitten entistä kiusaajaani turpaan, kun mokoma
apina kävi kännipäissään kimppuuni.

Tuntui hyvältä, ja se on väärin. Silti.

Muo piinattiin jatkuvasti ala-asteelta ylä-asteelle ja jotkut hipit
yritti vielä lukiossakin avautua mut ylä-asteen loppuvaiheessa
mulla oli asenne kovettunut jo sen verran, etten paskan vertaa
välittänyt meidän koulun retkuista, ja kiusaaminen loppui aika
nopeasti siihen. Tarkkailuluokan bensanhajuisia lähiöretkuja
jouduin haastamaan oikeuteen asti, että sain ne pois niskastani.

Hyvä oikeuslaitos suuressa viisaudessaan totesi, että kolme
vuotta jatkunut henkinen & fyysinen kiusaaminen (mm. kymmenet
pahoinpitelyt) oli senverran vähäpätöinen rikos, että siitä rangais-
takoon kolmea jätkää yhteensä viidensadan markan sakoilla.

Viisisataa markkaa jaettuna kolmella. Aika halpa oli mun
kärsimykseni. No, asianajajan laskunkin joutuivat sitten '
maksamaan. Se oli yhdeksän tonnia.

Arvatkaa vituttiko. Sentään kiusaaminen loppui..
#54 • • Ana-- Guest

Uhri.

Jatkuu tätä nykyä intissä.

Syystä, että : En terveydentilani takia (Rasitusastma, juuri sairastettu keuhkokuume, yskimisestä revähtänyt kylkilihas etc...) pysty suorittamaan palvelustani samalla tavalla kuin muut.

Mua pidetään ns. "motivaatiovemppaajana".

noh, enään 68 päivää.
Sen jälkeen mä en kusekaan Hyrylään päin.

(sorry, tää olis varmaan kuulunut inttitopikkiin. pääsin kuitenkin avautumaan.)

Avaa niille sanainen arkkus =) Mä oon pitäny huolen siitä, ettei
kukaan Isosaaressa ainakaan tuosta syystä päädy silmätikuksi;
keppiä kaikille!
#55 • • okiru Guest
Koulukiusattu :(

Ala-asteella kiusaaminen johtui lähinnä silloisesta innostuksestani koulua kohtaan. Olin ns. "kympin oppilas" ja pysyttelin lähinnä omissa oloissani. Siirryin ylä-asteelle viereiseen siipeen ja sama meno jatkui, koska luokka koostui lähinnä samoista ihmisistä. 7. luokalla hermot meni ja yritin muutta olemustani heidän mieleisekseen. Trendipelleilyä, häiriköintiä tunneilla, huonoja koenumeroita. Ponniskeluista huolimatta leima oli ja pysyi. Kiusaaminen jatkui ehkä pahempana...
Kiusaaminen oli aina psyykkistä, mikä teki siitä mielestäni pahempaa. Se jättää arvet kenties loppuelämäni ajaksi. Ylä-asteelta siirryin läheiseen lukioon, jonne tuli suurin osa ylä-asteen "tutuistani". Kun huomasin ensimmäisenä koulupäivänä pihalla olevien ihmisten koostuvan heistä, iski paniikki. "Tuleeko tästäkin samanlaista?" Tutustuin kuitenkin uusiin ihmisiin ja olin kesälomalla "aikuistunut" hiukan. Kiusaajani yrittivät tietenkin jatkaa siitä, mihin jäivät, mutta huomasivat kuitenkin talosta löytyvän helpompia uhreja kuin minä. Pääsin jotenkin "piireihin" vaikka eivät minua siihen oikeastaan halunneet. Tämä takasi minulle rauhan. Tietenkin, joitain piikittelyjä tuli, mutta ne ignorasin nauramalla itselleni heidän mukanansa. Lukio tuli ja meni. Sain lakin ja päästötodistuksen. Traumat, jos sellatteita sain, ovat parantuneet jotenkin, tästä kiitos mahtavalle kaveripiirilleni. Itsetunto alkaa olemaan kohillaan, mutta ikuiset arvet koulukiusaaminen jätti minulle sosiaaliseen kanssakäymiseen. En juttele bileissä yms. tuntemattomille ihmisille helposti ja usein muut joutuvat tekemään aloitteen. Kiroan ihmiset, jotka harrastavat koulukiusaamista (fyysistä/psyykkistä, aivan sama) ja toivon kiusattujen saavan luottamuksensa ja elämänilonsa takaisin. Sen on loputtava jossain vaiheessa. Jos kiusaajiini törmään, koitan käyttäytyä sivistyneesti ja kysellä miten menee, nutta luoja auttakoon heitä jos huomaan kommenteissa piikittelyn makua :mad:

Kirjoitin tämän pikku kiireessä, joten tulen varmasti editoimaan tätä myöhemmin järkevämmäksi.. kuitenkin tsemppiä ihmiset..
#56 • • Edited mark hamilton Guest
hamiltoni korjaa tekstin jos jaksaa..:) moi!
#57 • • Edited mark hamilton Guest

Perkele.
muka pysty tekemään mitään kiusaamisen loppumiseksi. Pakkohan se on saada loppumaan. Piste. HALOO opettajat... kiusaamisessa ollaan kuitenkin pelaamassa sen uhrin psyykellä ja sillä, miten hän tulee joskus elämässään käyttäytymään eri tilanteissa. Minun yläasteen aikana ollut luokanvalvoja sai ainakin touhun loppumaan, ja siitä iso käsi hänelle! :)

opettaja voi kyllä pahentaakiin oppilaan kiusaamista tyhmyydellään.. esim. jos rehellin oppilas jää merkkaan läksyjä ja muut lähtee hammaslääkärin ja jättää läksyt merkaamatta.. opettja ja muut kun vaan asian niin päin, että ks. oppilas ei tajunut että pitää lähteä hammaslääkäsiin ja opetaja huomautta.. ja mikään selitys ei auta.. opettaja ei des huomannut, että muut oli epärehellisiä.. myöskin opettaja joka on yritänyt lopettaa kiusausta arvostelemalla kiusaajia on kiusajat vaan pahentaneet kiusatun tuskaa..
#58 • • Ana-- Guest

hmm..! mitäköhän tähänkin sanois.. no mä ilmoitin tämän vuoden puolella, kopulussa että haluun blondata hiukset ja sanoin etten voi tehdä niin ko värjättyä tukaa ei saa blondattua.. olettaen tietenkin että asia hyväksytään.. ja pahaa avistamatta, että luokka toverien käsitys asiata on vähän mitä on.. itse olen kuullut parturikampajilta ja värienmyyjiltä, että blondaus ei onnistu jos hiuksissa on vanhaa väriä.. luokkikset avautu mulle tästä asiasta seuravana päivänä heti aamulla kun taas tyyppi jolle keroin juorus muille.. multa kysytiin, että onko toi nyt bloodattu?? ja tyypit meinas käydä päälle.. sanoin, että en.. sanoin vieleä, että sitä ei saa blodattua ko siinä on vielä tätä vanhaa.. sittenten ne pilastu ja huusivat päin naamaa, että kylläpäs voi blondata ja se riippuu siitä kuinka kaun pidät sitä ainetta päässä.. öö.. no epäs jaksanut alkaa tapeleen asiasta.. kun niille pitää kirjoittaa asiasta essei.. kun nilltä puuttuu tietoja pääkopasta.. esim. ne ei ole lukenut kemiaa tarpeeks peruskoulussa.. oletan heidän pitävän kemian tuntemista heikoutena.. VAHVAT SELVIYTYY!! (tm) kuiteskin tunnilla on moneen kertaan sanottu että vetyperoksidi muutuu vedeksi tietyssä ajassa.. joten tästä voi päätellä, että aineen loputomiin pitäminen ei auta asiaa.. hmm.. miksi parturikampaamossa tehdään useempi blondaus jos värjätyä tukka sitten vaalenetaan..?? sitä.. paitsi ammatilais tasolta on sanottu, että värjätystä tukasta ei koskaan tule täysin blodia.. vaan likaisen keltainen.. mutta minkä takia ne ottaa hirveet tressit jos joku väitää selaista mistä nillä on toiselainen käsitys.. se, että ne ei pidä blodatusta tukasta on vanhoellisuutta.. mutta mitäs mä tollasista välitän.. itse luotan ammatilaistietoon ja omakohtaisen kokemukseen.. kaikkea tietoa ei voi saada järkeilemällä mitä perus-juntin pääkoppa ei tunnu pytyvän käsittämään.. mutta.. kyllä täläset väittely tilanteet pitäisi pystyä voitamaan hyvillä perusteluilla.. paitti.. tollaset ei kyllä usko vaikka lekalla päähän takois.. ennekun ammatilainen sen niille sanoo. Toisekseen taisin mainita, että mä harkitsen hiusten blondausta.. mutta en ehkä sitenkään aijo.. eliks tää luokkis taas käänsi oman versionsa mun sanomisista..?!?

tämä ei kyllä ollut kiusausta.!!.!

mutta.. mitä muuta..!!

LOL!! =DD Kirjotitsä tän kännissä, tai jotain?

ehdottomasti pisteet kotiin sekavimmasta postauksesta IKINÄ!
#59 • • Edited mark hamilton Guest
siis.. kui ni.. en mä ole kirjoitanut epäselvästi.. sä näät väärin??! no okei.. en enää ikinä kirjoita platarilla.. mutta olin mää joo eilen kyllä ottamassa. Tosin en kyllä ottanut kovin montaa!! kiva.. oneksi tuossa mun postauksessa ei ole typoja!! ;) hmm.. mitäs mä noista ees puhun..?? tulikin mieleen..??
#60 • • JussiS Guest

Eikö mikä tahansa auktoriteetti pohjimmiltaan perustu
voimakeinoihin? Kyllä se on se turpaan saamisen riski ainut
pelote mikä pitää koulukiusaajan ruodussal. Joku koulusta
erottaminenkin on käytännössä kiusaajalle vain lomaa, koska
yleensä näitten pellejen vanhempia ei kiinnosta lapsensa elämä
muutenkaan.

Auktoriteetti mun mielestä pohjautuu hankittuun karismaan ja kunnioitukseen, pelko pohjautuu voimakeinoihin. Kumpaa haluaisit oman opettajasi olevan?

Tosi kyllä on, ettei koulukiusaajaan muu toimi, kuin väkivalta takaisin.