Trance vs Proge trance

81 posts, 5 pages, 15,948 views

Avatar
#1 • • Trent Guest
Voisiko joku selvittää että mitä eroa on trancella ja progressiivisellä trancella :) Mistä erotan ne kun kuuntelen....

En tiedä onko tästä jo jauhettu, mutta en löytänyt nopealla
silmäyksellä topicceja. Pahoittelut jos tulee uudelleen ;)
Avatar
#2 • • JussiS Guest
Hmm, tää on sikäli vaikee, et Suomessa tarkoitetaan progetrancella yleensä trancehtavaa progehaussia, eli siis "progee" jossa on trance-elementtejä (melodioita, vokaaleita jne...) joukossa.

Kuitenkin ymmärtääkseni progetrance yleisesti tarkoittaa n. 140 BPM -tyylistä "pumppaavaa" ja "rullaavaa" trancea, kuten esim. Second Sun - Answer.

Mitä eroa näillä sitten on tranceen, sitä on paha sanoa, koska trancella tarkoitetaan yleisesti kaikkia trancen eri genrejä. Peruskiksutrancehan on nykyisin jotain Solid Sessions - Janeiro -tyylistä huttua.

Toivottavasti tää auttoi edes vähän.
Avatar
#3 • • holle Guest
Tarvitseeko tuota hirveästi eritellä. Kun se kuulostaa hyvältä ja soitettaessa kappaleet sopivat hyvin yhteen, niin onko sillä nyt hirveästi väliä, kumpaa se on. :confused:
Avatar
#4 • • Pete Input Guest


Tarvitseeko tuota hirveästi eritellä. Kun se kuulostaa hyvältä ja soitettaessa kappaleet sopivat hyvin yhteen, niin onko sillä nyt hirveästi väliä, kumpaa se on. :confused:



On sillä sinänsä merkitystä että tiedät mistä puhutaan.
(ja mistä itse puhut)
Avatar
#5 • • Trent Guest
Itse en sinänsä tykkää musiikkien erittelyistä eri
genreihin, mutta kun muut tekevät sen erittelyn niin
siinä ei voi muutakuin elää mukana ja yrittää saada
selvää eri genreistä ja siitä että miten ne tunnistaa :)
Avatar
#7 • • okiru Guest
Minun käsitykseni näistä kahdesta (2) eri tyylisuuntauksesta

ProgeT..

Hyvin hillittyä, melodista trancea, jota höystetään mm. vokaalien avulla. Se "voima, isku" , joka saa biisin tuntumaan hiton hyvältä, ilmenee erilailla kuin esim. Ferryn ja Arminin tuotannoille ominaiset kiksunostatukset. Hyvä esimerkki on esim. WOW:in Intesify (Part 1) (kuuluu käsittääkseni tähän kategoriaan :D ) sisältää runsaasti energiaa, mikä vapautetaan mitä upeimmalla tavalla, joka jää kalvamaan sisintä, sielun janotessa lisää :eek:.
Tyylinä progeT on hyvin melankolista fiilistely musaa...elektronisen musiikin parhaimpia tyylisuuntauksia IMO :)
Toimii parhaiten miksauksissa, jossa halutaan tuoda esille oma, sen hetkinen emotionaalinen olotila.

JuustoT..

Suurin piirtein kaikki mitä kuulee linjalta Hollanti-Saksa (-Belgia).
Juuri se massasta eroamaton musiikki, jota kuka tahansa osaa tehdä, soittaa ja kuunnella :rolleyes:
Muistuttavat ummikon korvissa kaikki samanlaisilta. Suurin osa roskaa, mutta myös paljon hyvää (nykyään harmittavan vähän).
Esimerkkejä hyvistä biiseitä IMO:
Armin: melkein kaikki mitä löytyy tuotannosta (varsinkin Clear Blue Moon / Startheme)
Decoy & Roy: Inner life ( Se parempi puoli :) )
Deep Sonar: Solar Factor
etc. etc...
Tyyli toimii tanssilattialla (140 BPM +) toista osapuoltaan paremmin.

Huooh...lisää vuodatusta tulisi kenties lisääkin, mutta tämä saa riittää. Toivottavasti auttoi edes jonkin verran tässä ikuisuustaistelussa "mikä-on-progee-mikä-ei" :D
Avatar
#8 • • Edited mmm... Guest
Posh-trance
Proge on sitä kuolettavan tylsää ja inhottavan muka-tyylikästä kiiltotrendiklubijunnailua, mikä on pahimmassa tapauksessa vielä pilattu kuolemaan tuomitulla erikoisuudenhakemisella - esimerkiksi teennäisen "koskettavilla" vokaaleilla tai (mikä melkein vielä pahempaa) rautakangenomaisesti svengaavalla breakbeatilla.

Kikkeli
Kiksu on sitä inhottavaa maailmojasyleilevää munaskumusaa mitä soitetaan kaikissa bileissä ad nauseam.

Monotoninen jumputus
Trancea tehtiin joskus satoja vuosia sitten Afrikassa ja muutamilla muilla mestoilla, mutta se loppui kun tekniikka meni eteenpäin. Ja hyvä niin koska se olikin ihan paskaa.
Avatar
#9 • • upee Guest


Monotoninen jumputus[/B]
Trancea tehtiin joskus satoja vuosia sitten Afrikassa ja muutamilla muilla mestoilla, mutta se loppui kun tekniikka meni eteenpäin. Ja hyvä niin koska se olikin ihan paskaa.



:DD
Avatar
#10 • • Trent Guest
Heh, tulihan ne mielipiteet esille ;)

Ideana oli saada selville erovaisuudet, ei niinkään mitä kukin
ajattelee ko. tyylisuunnista ;)

Mutta asia on aikalailla selvinnyt. Kiitoksia :)
Avatar
#11 • • hpi Guest
progressiivinen trance?

Kuka ja kenen toimesta tämä on määritelty? Dokumentit pöytään, kiitos. Lehti ja numero, DJ ja haastattelu? Itse genrejä (mikä cool sana) 12-vuotta seuranneena en ole moiseen törmännyt.

Epic House takaisin..;)
Avatar
#12 • • Pete Input Guest



Kuka ja kenen toimesta tämä on määritelty? Dokumentit pöytään, kiitos. Lehti ja numero, DJ ja haastattelu? Itse genrejä (mikä cool sana) 12-vuotta seuranneena en ole moiseen törmännyt.



Mitäköhän Genrejä sä oot seurannu?:)
Avatar
#13 • • hpi Guest
Pete Sisääntulo: Vastaa kysymykseeni, kun kerran expertti asiassa olet..

Missä lehdessä luokitus, jne.? Siitä voisi aloittaa, artistit, DJ:t..

Progressive OK
Trance OK
Mutaatio?
Avatar
#14 • • fuula Guest
jos ihan fränkkejä ollaan niin itsekin olen ihmetellyt että mitä se progetrance termi oikein tarkoittaa. Itse soittelen psykettä, ja sen genren progepsyyke tuntuu olevan aika kaukana tuosta normaalista progesta ainakin mitä olen mixtapejen mukaan kuunnellu. Eli siis psyykeproget ovan lähes poikkeuksetta 140 bpm, +/- 4bpm. Itse soundista sen verran että se on aika synkkä ja monotonista. Progressio termi tulee näissä raidoissa siitä kun ne oikeasti progressoituu kohti loppua. Eli esim ekat 5 minsaa rakennetaan rytmejä ja soundeja, sitten joku breakki ja loppukliimaksi kaikilla soundeilla. Rytmitykset ovat yleensä se pointti. *erittäin* hyviä esimerkkejä tästä ovat nimet xv kilist, intact instinct, disco slickers, mittelstandskinder ohne strom etc tuhat nimeä nykyään...
Avatar
#15 • • JussiS Guest


jos ihan fränkkejä ollaan niin itsekin olen ihmetellyt että mitä se progetrance termi oikein tarkoittaa. Itse soittelen psykettä, ja sen genren progepsyyke tuntuu olevan aika kaukana tuosta normaalista progesta ainakin mitä olen mixtapejen mukaan kuunnellu. Eli siis psyykeproget ovan lähes poikkeuksetta 140 bpm, +/- 4bpm. Itse soundista sen verran että se on aika synkkä ja monotonista. Progressio termi tulee näissä raidoissa siitä kun ne oikeasti progressoituu kohti loppua. Eli esim ekat 5 minsaa rakennetaan rytmejä ja soundeja, sitten joku breakki ja loppukliimaksi kaikilla soundeilla. Rytmitykset ovat yleensä se pointti. *erittäin* hyviä esimerkkejä tästä ovat nimet xv kilist, intact instinct, disco slickers, mittelstandskinder ohne strom etc tuhat nimeä nykyään...



Jeps, progetrance on lähempänä progepsykeä kuin progehousea noin niinkuin nopeudeltaan ja elementeiltään. Edelleenkin progetrance EI ole sama asia, kuin progehouse jossa on hieman trancehtavia elementtejä. Eli sikäli Okiru on (mielestäni) metsässä.

Ja mmm... :n kuvaus oli yksi parhaista :)
Avatar
#16 • • Pete Input Guest



Missä lehdessä luokitus, jne.? Siitä voisi aloittaa, artistit, DJ:t..

Progressive OK
Trance OK
Mutaatio?



Lehdistä (joissa juttua on ollut) voi mainita: Muzik, Ministry, Mixmag ja DJ.
Samaisissa lehdissä on ollut yleensä jonkun Dj:n "haastattelu" yms. liittyen asiaan ja/tai peräti mix-cd mukana.
Itse ostan noita lehtiä silloin tällöin, otan cd:n talteen, luen lehden ja laitan sen kierrätykseen.
Enkä tietenkään enää niitä juttuja / Dj:tä muista...
Aika moni ulkomaan Stara soittelee Proge-Housea sekä Proge-Trancea omassa setissään... unohtamati Deep-Housea.
Luultavasti joltain löytyy kotoa näitä samaisia lehtiä niin laittakoon sulle tarkempaa infoo jos haluaa.

Jos jaksan, niin voin lähipäivinä laittaa tänne oman topicin Dance musan eri genreistä, sekä niiden alalajeista.
Siis varmasti olemassa olevia nimikkeitä, eri musiikkityyleistä joita on ajan saatossa tullut vastaan.
Avatar
#17 • • Edited Pete Input Guest



Jeps, progetrance on lähempänä progepsykeä kuin progehousea noin niinkuin nopeudeltaan ja elementeiltään.



Käsittääkseni, väärin!
Psyke on GOA:n alalaji ja on sukua Technolle.
Progeakin siinä voi olla, mutta se on kuitenkin lähempänä Technon ja Trancen valtakuntaa.

Voin tietysti olla väärässäkin...

Proge-House on deeppiä housea, vokaleilla tai ilman, pumppaavalla Basslinellä, jännillä "surina" matoilla yms. varustettua (lievästi) Trance-maista vääntöä, bpm:n ollessa 120 - 130 luokkaa.

Proge-Trance on samaa tavaraa isommalla Trance väännöllä varustettua 130 ja yli bpm. tavaraa.
Avatar
#18 • • holle Guest
...onpas, eipäs, joopas, eipäs... Pitkään aikaan ei olekkaan ollut kunnon onpas/eipäs topiccia!! Toivottavasti tästä tulee yhtä iso topicci, kuin tuo eräästä Norjalaisesta nais dj:stä.frizzy.gif
Avatar
#19 • • hpi Guest
Joo, Pete Input, kiitos vastauksestasi. Samoja lehtiä luen/ostan säännöllisesti itsekin (satoja kotona..), pitää tsekata hieman tarkemmin että mainitaanko siellä tämä "Progressiivinen Trance" tässä sanamuodossa..;)

Hyvä ja sielukas + oivaltava musiikki silti tärkeintä, tyylilajeihin enemmän puuttumatta, ja ainaisia lokeroita tekemättä.

Miten Progessiivinen Trance eroaa TechHousesta..;)

Taidanpa mennä kahville..
Avatar
#20 • • Pete Input Guest



Hyvä ja sielukas + oivaltava musiikki silti tärkeintä, tyylilajeihin enemmän puuttumatta, ja ainaisia lokeroita tekemättä.

Miten Progessiivinen Trance eroaa TechHousesta..;)



Jep, musiikki on tärkeintä!

Yleensä levylafkat, promoottorit, lehdistö ja Dj't yhdessä luovat uusia genrejä, uuden tyyppisen musiikin alkaessa villitä yleisöä.
Luultavast vain siksi että muotitietoinen jengi pysyy trendien perässä. ...Ja tietysti hyvä niin.
On aivan ymmärrettävää että kaikilla on oma nimensä. Silloin jokainen (?) tietää mistä asiasta on kyse.
Se että, miten kaikki saisivat tietää sen saman termin, on luonnollisesti kinkkisempi juttu. Jokaiselle kotiin ilmainen Mixmag?!

TechHouse on nimensä mukaisesti juuri sitä miltä se sanottuna kuullostaa. Eli Technon ja Housen risteytystä niin että on Housea pohjalla ja Technoa mausteena tai niin että on Technoa pohjalla ja paljon House elementtejä mukana. Enimmäkseen tämä kombinaatio kuitenkin kuullostaa enemmän Houselta kuin Technolta. Alan pioneeri taitaa olla Marco V.