150 posts, 8 pages, 24,426 views
Mitä tulee sitten siihen, että puhutaanko lapsille suomea. Puhutaan koko ajan vähemmän ja vähemmän. Suomenkieli rappeutuu koko ajan, mikä huolestuttaa monia - siitä tämä topiccikin. Huonointa suomea puhutaan mielestäni Helsingistä. Jopa Venäläisiäkin sanoja siellä käytetään. Sontikka nurkkaan ja tsaikalle, snaijaatteko? Muutama vuosikymmen, niin meidän nykysuomea ei tajua sen ajan nuoret.
Voin tässä ja nyt luvata, että helpommin oppii randomisti (<-- huomaa lainasana :003: ) valittu ei-germaanisia tai -suomalais-ugrilaisia kieliä äidinkielenään puhuva henkilö englannin, kuin suomen. Vaikka tämä henkilö suljettaisiin medialta siten, että jokainen televisio-ohjelma yms. tulisi tasapuolisesti sekä suomeksi, että englanniksi.
Mihin sitten kirjakielen tiukkoja normeja tarvitaan? Jos kirjakieltä ei olisi vuosisatoja sitten alettu suunnitella, Suomessa olisi nykyisin Savon kieli, Uudenmaan kieli, Lapin kieli ja lukuisia muita murteita, joista ei saa selvää ilman erillistä opiskelua. Kirjakieli on standardi siinä missä mittayksiköt tai w3:n speksit; se pitää yllä edes jonkinlaista järjestystä ja tarjoaa mahdollisuuden kommunikoida virallisissa tilanteissa samalla kielellä.
Plattariin voisi hommata kielioppi moderaattorin, joka oikoisi ja huomauttaisi kielioppi virheistä. Näin saataisiin tästä foorumista entistä virallisempi ja asiallisempi.
No juu, tarkoitukseni ei ollut sanoa, että suomi kielenä katoaa, vaan feidaantuu (<-- !!) muihin kieliin pikku hiljaa. Aluksi substantiivit, adjektiivit yms. Sitten verbit... Kauanko menee, kunnes alkaa kielioppikin muuttua?
Jaa, mitä kieltä sitten olet kuullut lapsille Suomessa puhuttavan?
No juu, tarkoitukseni ei ollut sanoa, että suomi kielenä katoaa, vaan feidaantuu (<-- !!) muihin kieliin pikku hiljaa. Aluksi substantiivit, adjektiivit yms. Sitten verbit... Kauanko menee, kunnes alkaa kielioppikin muuttua?
Siinä kohdassa kun substantiiveja aletaan käyttämään verbeinä, niin minä luovutan suomen kielen käytön.
"I was so hungry that I wolfed my food down."
...hommata kielioppi moderaattorin
...huomauttaisi kielioppi virheistä
Aito suomalainen ilmiö? Hm.. No niin kai sitten. Tuo wolf sana on ainakin Irlannissa yleisestikin käytössä. Käsittämätön sana.
toisin kuin esimerkissä käyttämässäsi englannin kielessä. Ja mikä parasta, se on aito suomalainen ilmiö!
Se on muuten hao. Wo hen hao, xie xie.
Mä ilmottaudun vapaaehtoiseksi ;)
Itse asiassa - Jos Platinum haluaisi suurempaa julkisuutta, niin tuo olisi jopa hyvä idea. Ehkäpä jopa jonkin näköisiä tukirahoja voisi siinä tapauksessa ruveta repimään jostain. Ahneus kannattaa aina.
Näin plattari toimisi myös kieliopin kohentajana. Platinum saisi huimaa myönteistä julkisuutta kieliopin edistäjänä.
;) :rolleyes:
edit: Heetkinen... Felis, oletko Kantonissa päin käynyt? Huomaan tuosta Xie sanasta. Niin, siis se miten itse olen kyllä ja kiitos sanat oppinut on pehmeämpi. Niinkuin Shie tms.
Olisi mukava edes joskus nähdä mitä kaikki lyhenteet tarkoittavat... Tyhmä kun olen.... :001:
Originally posted by Taedium
No taas mulla oli väärää infoa. Luulin, että Helsingin slangi tuli 50-luvulla käyttöön, kun evakosta saapuvien lapset eivät suomea puhuneet. Siksi kehitettiin "kadun kieli", jolla kaikki ymmärtävät toisiaan. Siksi suurin osa slangisanoista on ruotsista peräisin. Osa saksasta ja osa venäjästä. Nykyslangiin on sittemmin sekoittunut enemmän englantia. Tietoni olivat virheelliset, slangi on siis vain ajan myötä kehittynyt, eikä 50-luvulla evakosta palanneiden kieli. Pahoittelen erhettäni.
Voivathan tietosi slangin syntyhistoriasta olla hyvinkin oikeat
esim. vittu-sanan käyttö tekstin rytmittämises kuuluu siihen. Et vittu olkaa jäbät ylpeitä siit et teidän himamestoilla puhutaan uniikkii murretta älkääkä vittu ottako tota perseilyy et vittu vittu-sanan käyttö on jotenkin tosi bärssistä.
Totta vitussa se näyttää ihan sairaan spedeltä tälleen kirjotettuna, ei kai nyt siitä vittu ookaan kysymys, mut mun mielestä olis tod vähitellen niinku aika hyväksyy et se on murre siinä missä joku muuki, ja esim. vittu-sanan käyttö tekstin rytmittämises kuuluu siihen.
* Judge Jools (=Judge Jules)
* Mick's Mag (=Mix Mag)
Olen kuullut, että vittu on vain huorilla ja viiden lapsen äideillä. Mene ja tiedä.
vain nainella naisilla (sanan molemmissa merkityksissä?) on vittu.
No se on toisaalta niinku sellanen täytesana, jolla niinku puheessa täytetään ajatuskatkoksia. Tosin jos sitä kirjoitettaessa niinku viljelee, ei se anna kovin älykästä kuvaa. Siis jos kirjoitettaessakaan ei saa niitä ajatuskatkoksia pois.
Uhhuh. Yksi ärsyttävimmistä piirteistä, ja niin on myös niinku minkä tahansa muunkin niinku sanan niinku toistelu
Olin sekä oikeassa, että väärässä. Alkuperäinen slangi kehittyi satakunta vuotta sitten ja sitä sanotaan "vanhaksi". Sotien jälkeen tuli "uusi" slangi. Ohessa ote Stadin Slangi RY:n sivuilta:
Ei ole oikeassa Taedium.