Jos henkilö ei juo eikä polta, mitä ihmettä baarissa sitten voi tehdä? Empiirisistä kokeiluista huolimatta tää ei ole vielä selvinnyt mulle.
Hyvä kysymys! Itselläni jostain käsittämättömästä syystä oli melkeinpä vuoden tauko tuon dokaamisen kanssa. Kun intistä pääsi ja otti sitten vähän reippaammin, niin oli nenänvalkaisu 8kk sitten edessä. Heti sen jälkeen kun rahat oli juotu ja CD soitinta, reppua ja kännykkää kadotettu - kahdesti. Tänä raittiina aikana huomasin kummallisuuksia ihmisissä.
Tätä pohdin pitkään, miksi ihmiset tyrkyttävät viinaa raittiille. Lähestulkoon maksettiin, että joisin. Tuoppeja ostettiin, vaikka sanoin, että en ota. Sitten olivat möksöjä, kun en juonut. "Ai, eikö ilmanen viina kelpaakkaan?" Täällä Irlannissa sitten kun kanssa välillä vähän lipsahti tuo juominen, niin päätin, että 2002 helmikuu ollaan selvinpäin. Silloin kun eräs täältä jo Suomeen muuttanut entinen työkaverini käväisi paikalla ja ravintolassa tavattiin, enkä itse ottanut pisaraakaan, tuumimme asiaa. Hän aluksi oli ihmeissään, miten niin persosta viinahampaastaan tunnettu kaveri, kuin minä, kieltäytyy votkasta. Sitten yritti tyrkyttää ja kun mainitsin aiheesta, että on muuten yleistä tuo tyrkyttäminen, niin tulimme lopputulokseen, että suomalaiset ovat niin juroja ja alkoholi rinnastetaan aina syntiin.
Senhän tekee jo valtiomme alkoholipolitiikka. Missään muussa Euroopan valtiossa ei ole näin kontrolloitu alkoholilaki. (No pohjoismaat...) Kun jo suurinpiirtein tuttipullossa syötetään selkärankaan se kuvitelma, että alkoholi on syntiä, niin siitä tulee sitten se, että kun kerran saa juoda, niin sitähän juodaan. Ja koska se kuitenkin on niin paheksuttavaa, on raitis ihminen ravintolassa, kuin Neitsyt Maria porttolassa. Tämä pyhimys täytyy turmella, sillä muutenhan hän on parempi kuin muut. Valkoinen aura on pakko liata, ettei itse tunne oloaan huonoksi. Suomalainen on alkoholilasi kädessään yksin. Näitä yksin olelevia on sitten vain joukossa, ja nämä unohtavat olevansa yksin.
Pyhimys siinä joukossa muistuttaa tästä yksinäisyydestä. Sitten kun tämä raitis ihminen ottaa mitä tahansa eteensä, on asia toisin. Jotenkin humalaisen aivotoiminta ei kykene tajuamaan sitä, että lasissa voi olla muutakin kuin alkoholia. Itse havaitsin, että jos ottaa sen tarjotun paukun eteensä, muttei koske siihen, niin kyllä se siitä illan mittaan jollekkin kelpaa. Jos muut juo kierroksittain, niin silti voi jättää juomatta ja kyllä sekin siitä katoaa. Jos siitä kieltäytyy, niin muut vain katsovat kummissaan. Toinen on ottaa lasi tuoremehua tai ihan vain vettä lasiin. Lasi edessä kun on niin humalaisen aivot tulkitsevat sen alkoholijuomaksi. Ellei sitten mainosta, että siinä on vain vettä. Ihan hissun kissun vain kun pitää naamansa kiinni, eikä mainosta asiasta, ei kukaan kiinnitä omaan juomiseen mitään merkkiä. Kysyttäessä olen kuitenkin vastannut, että vettähän tuo. Eikä sekään enää siinä vaiheessa enää humalaista hetkauta.