tku klubi scene...

290 posts, 15 pages, 28,813 views

Avatar
#161 • • Pete Input Guest



En mä koe ainakaan että bileskene olisi mitenkään "meidän juttu" jota pitäisi varjella kaikilta ulkopuolisilta. Suomen skene kun ei ole kuitenkaan lähelläkään esim Brittien vastaavaa. Alakulttuuri tulee aina elämään kaupallisemman skenen kanssa rintarinnan toisiaan täydentäen.



AMEN!
Avatar
#162 • • Edited alke Guest

Originally posted by JZZ
Mikä tossa on sitten paha? Mitä enemmän saadaan maksavaa yleisöä tähän skeneen, sitä parempia bileitä ja isompia nimiä tänne saadaan raahattua.



lähinnä ainakin henk.koht. tuntuu siltä että suomessa luotetaan yltiöpäisen paljon siihen "turvallisuuteen" (jos sen niin voi muotoilla) jota tietyt populaarikulttuuria lähellä olevat tyylit ja sen kautta nimet tuovat.. nythän tänne ollaan tuomassa hra. ian van dahlia joka muutaman MTVllä nähdyn kiksuvideon perusteella
vaikuttaa lähinnä ejaylla kopion kopion kopioita tekevältä sankarikiksurahastajalta.

eli kun suomeen tuodaan poptähti X, tajutaan että se tuo rahaa, ei uskalleta riskeerata niitä saatuja dollareita johonkin OIKEASTI mielenkiintoiseen/vaihtoehtoiseen, vaan tuodaan seuraavaksi poptähti X: n kollega Y. samaan aikaan alakulttuuria edustavat tyylit ja bileet missä on soittamassa hra. Z rypevät vaikeuksissa kun enin osa maksavasta yleisöstä on kiinnostunut nimenomaan X:stä ja Y:stä eikä siitä Z:sta. ja toisaalta, ne tietyt ns. "päätä seinään hakkaavat" ja helposti nimettävät tahot jotka sitä vaihtoehtoisuutta ("yleisön koulutusta") puskevat, ovat aika pitkälti yksinään pitkällä tiellä kohti tuntematonta, kun eri asioiden summista koostuvien bileiden menestyksestä ei voi olla 100% varma. juttuja ei tehdä koska ei ole rahaa koska bileet eivät aina onnistu koska samana päivänä saattoi olla hera isopolkkaherra koska tälle on laaja asiakaskunta joka tuo sitä rahaa näille ja jättää muut nuolemaan näppejään.

vai miten selitetään että esim. laadukkaita one-off - tekno- tai housebileitä ei järjestetä kuin hyvin harvoin VRT että täällä ravaa entistä enemmän isoja poptähtiä?

tässä nyt tietenkin se maksava yleisö saa mitä haluaa, mutta samalla kulttuuri ohjautuu entistä enemmän sinne valtavirran ääreen; ts. käy vähän niinkuin radioilla - ensin on paljon erilaisiaja vaihtoehtoisia radiokanavia, sitten yhtäkkiä formaattiradioita enemmän kuin tarpeeksi. vastaavasti aikoinaan on ollut paljon vaihtoehtoisia bileitä tyyliin "jokaiselle jotakin", nyt tuntuu siltä että tarjotaan paljon bileitä massalle, ja "jokaiselle jotakin"-edustusta on vain vähän.

lähinnä siis nyt se mitä tässä peräänkuulutan on se vaihtoehtoisuutta ja tarjonnan monipuolisuutta niin, että taloudellinen suksee olisi kaikille enemmän tai vähemmän varma. "poppia" luukutetaan niin paljon ettei pentti perusreivaajalla ehkä ole paljon mahdollisuuksia tai haluja tutkia jotain juttuja jotka saattaisivat häntä kiinnostaa, mutta joista ei vaan ole tietoinen koska valtavirta ohjaa.

post scriptum
tässä kontekstissa sitten alakulttuurilla tarkoitan tätä meidän alakulttuurimme marginaalisempaa puolta, ja populaari/valtavirtakulttuurilla samoin alakulttuurimme suositumpaa puolta, en niinkään sitä oikeaa mainstream-meininkiä.
Avatar
#163 • • hexasonik Guest
Word!
Avatar
#164 • • hexasonik Guest


Mitä enemmän saadaan maksavaa yleisöä tähän skeneen, sitä parempia bileitä ja isompia nimiä tänne saadaan raahattua.



en ole koskaan ymmärtänyt tällaista logiikkaa. miten niin laadukkuus ja suuri yleisömäärä käyvät käsi kädessä? tällä logiikalla seinäjoen tangomarkkinat on suomen laadukkain tapahtuma..
Avatar
#165 • • Seb Guest




en ole koskaan ymmärtänyt tällaista logiikkaa. miten niin laadukkuus ja suuri yleisömäärä käyvät käsi kädessä? tällä logiikalla seinäjoen tangomarkkinat on suomen laadukkain tapahtuma..



Joskus laatu kohtaa suuren yleisömäärän. Esimerkiksi Sonar-festivaali taitaa olla sellainen.

Tangomarkkinoilla en ole koskaan käynyt, mutta eiköhän se ole Suomen SE tango-tapahtuma, josta ainakin laatua on saatu markkinoillekin saakka suuren yleisön tietoisuuteen. Vai kuka tiesi Jari Sillanpäästä ennen Tangomarkkinoita? Aina on tietysti hyvä eritellä, mistä ei pidä ja mikä ei ole laatua. Onneksi Platinum tarjoaa awardsin muodossa mielipidefoorumin, josta selviää meidänkin plattarikuppikunnan käsitys laadusta ;)
Avatar
#166 • • Pete Input Guest



vastaavasti aikoinaan on ollut paljon vaihtoehtoisia bileitä tyyliin "jokaiselle jotakin", nyt tuntuu siltä että tarjotaan paljon bileitä massalle, ja "jokaiselle jotakin"-edustusta on vain vähän.[/i]



No minkähän takia?
Koska pienemmät ja massasta erottuvat kemut ei kiinnosta ketään...
1 syy siihen on valitettavasti se, että me täällä Suomessa ollaan ihan vitun jäljessä Klubikulttuurin saralla, kun verrataan vaikkapa muihin Euroopan maihin.



lähinnä siis nyt se mitä tässä peräänkuulutan on se vaihtoehtoisuutta ja tarjonnan monipuolisuutta niin, että taloudellinen suksee olisi kaikille enemmän tai vähemmän varma. "poppia" luukutetaan niin paljon ettei pentti perusreivaajalla ehkä ole paljon mahdollisuuksia tai haluja tutkia jotain juttuja jotka saattaisivat häntä kiinnostaa, mutta joista ei vaan ole tietoinen koska valtavirta ohjaa.
[/i]



Taloudellinen suksee ei ole koskaan "varma".

Pentti perusreivaajalla kyllä olisi mahdollisuuksia, mutta ottaako hän auliisti uutta informaatiota vastaan vai onko hän edes kiinnostunut muista kuin valtavirtajutuista?
Siinäpä vasta kysymys...

Me voimme toki tarjota Pentille muitakin vaihtoehtoja, mutta itse en ainakaan halua maksaa sitä "hubaa" omasta pussistani.
Ja miltä nyt esim. n.30 hengen "bileet" näyttää...
Mikäli taas Pentti "henkilöitymiä" (kuten sinä) olisi enemmän, voisin jopa harkita asiaa.

Mutta yhteen vetona:
Mikäli meininki Suomessa ei parane pian, en kyllä uskaltaisi luvata meille hyvää ja antoisaa "bile tulevaisuutta".
Varsinkin kun Turussa, ei saa edes 1000 ihmistä mestoille, vaikka on ulkomaan Stara paikalla.
Ja mikäli ei ole sitä Staraa, jäädään ihan naurettaviin lukuihin, vaikka on kovia kotimaisia nimiä paikalla.
Kassa ei kilise, ja jengi vaan valittaa jostain vitun dekoista, kuumuudesta, kylmyydestä, oli vähän jengiä, liikaa tuttuja tai turisteja... yms.

valivalivalivalivali...
Avatar
#167 • • Edited JussiS Guest
Alkelle:


nythän tänne ollaan tuomassa hra. ian van dahlia joka muutaman MTVllä nähdyn kiksuvideon perusteella
vaikuttaa lähinnä ejaylla kopion kopion kopioita tekevältä sankarikiksurahastajalta.


Mmh, onhan täällä ennenkin ollut kaikenmaailman captainjackkeja ja e-roticceja. Nytkin Ian Van Dahl on tulossa muutamalle baarikeikalle (baari = perusjunttijuottola) ja Tommi vain on postannut ilmoituksen tästä plattarille - jos vaikka jotain ihan oikeasti kiinnostaa IvD. Itse en laskisi kyseistä artistia mitenkään "meidän skeneen" kuuluvaksi.

eli kun suomeen tuodaan poptähti X, tajutaan että se tuo rahaa, ei uskalleta riskeerata niitä saatuja dollareita johonkin OIKEASTI mielenkiintoiseen/vaihtoehtoiseen, vaan tuodaan seuraavaksi poptähti X: n kollega Y. samaan aikaan alakulttuuria edustavat tyylit ja bileet missä on soittamassa hra. Z rypevät vaikeuksissa kun enin osa maksavasta yleisöstä on kiinnostunut nimenomaan X:stä ja Y:stä eikä siitä Z:sta. ja toisaalta, ne tietyt ns. "päätä seinään hakkaavat" ja helposti nimettävät tahot jotka sitä vaihtoehtoisuutta ("yleisön koulutusta") puskevat, ovat aika pitkälti yksinään pitkällä tiellä kohti tuntematonta, kun eri asioiden summista koostuvien bileiden menestyksestä ei voi olla 100% varma. juttuja ei tehdä koska ei ole rahaa koska bileet eivät aina onnistu koska samana päivänä saattoi olla hera isopolkkaherra koska tälle on laaja asiakaskunta joka tuo sitä rahaa näille ja jättää muut nuolemaan näppejään.

vai miten selitetään että esim. laadukkaita one-off - tekno- tai housebileitä ei järjestetä kuin hyvin harvoin VRT että täällä ravaa entistä enemmän isoja poptähtiä?


Kaupallistumista tulee tapahtumaan joka tapauksessa, sitä ei voi vastustaa mitenkään. Tekno- ja housebileille on oma yleisönsä joka on valmis maksamaan suurista nimistään aivan samoin kuin kaupallisempi puoli on valmis maksamaan omista suurista nimistään. Mikäli tätä yleisöä ei löydy, ei syy ole kuitenkaan kaupallisessa puolessa vaan siinä, ettei yleisö jaksanut lähteä paikalle. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kaupallisten bileiden kautta ihmiset löytävät tiensä kuitenkin helpommin alakulttuuriin kuin päinvastoin.

post scriptum
tässä kontekstissa sitten alakulttuurilla tarkoitan tätä meidän alakulttuurimme marginaalisempaa puolta, ja populaari/valtavirtakulttuurilla samoin alakulttuurimme suositumpaa puolta, en niinkään sitä oikeaa mainstream-meininkiä.


Ymmärsin muuten perustelusi, mutta itse kokisin juurikin Ian van Dahl vertauksen olevan siinä mielessä metsässä, että se kuuluu juurikin "oikeaan mainstream-meininkiin" eikä niinkään "meidän skenen" populaarimpaan osastoon.

hexasonikille:

Originally posted by hexasonik
en ole koskaan ymmärtänyt tällaista logiikkaa. miten niin laadukkuus ja suuri yleisömäärä käyvät käsi kädessä? tällä logiikalla seinäjoen tangomarkkinat on suomen laadukkain tapahtuma..



Mikäli tapahtumalla on enemmän yleisöä, saadaan enemmän rahaa takaisin. Rahalla saadaan rakennettua paremmat bileet (paremmat soittajat, äänentoisto, valot, dekot, paikka...).

edit: typot pois
Avatar
#168 • • jUSSi Guest


Mikäli tapahtumalla on enemmän yleisöä, saadaan enemmän rahaa takaisin. Rahalla saadaan rakennettua paremmat bileet (paremmat soittajat, äänentoisto, valot, dekot, paikka...).



Eli tangomarkkinat on suomen parhaat bileet :D
Avatar
#169 • • hexasonik Guest


Joskus laatu kohtaa suuren yleisömäärän. Esimerkiksi Sonar-festivaali taitaa olla sellainen.



aivan, joskus. mikä ei edelleenkään tarkoita, että: suuri tapahtuma=laadukas tapahtuma, eksaktina yhtälönä. jos nain on, on myös: pienimuotoinen tapahtuma=ala-arvoinen tapahtuma. olen kuitenkin vieraillut useissa pienimuotoisissa tapahtumissa, jotka ovat olleet varsin laadukkaita ja hyvällä maulla toteutettuja kaikin puolin, sekä koto-suomessa että ulkomailla. samoin olen vieraillut massatapahtumissa, joista suurin osa on ollut kaoottisia, huonosti järjestettyjä ja joiden (ylihypetetyt) esiintyjät eivät ole vastenneet odotuksiani. tietysti asiahan on makukysymys: satun nyt paremmin viihtymään hyväfiiliksisessä kahden sadan kuin kahden tuhannen hengen bileissä. mikä ei tarkoita sitä, etteikö tällaisiin pienimuotoisiuin bileisiin olisi uusi väki tervetullutta. en kannata elitismiä enkä sisäänpäinlämpiävyyttä.


Tangomarkkinoilla


kieltämättä tangomarkkinat oli epäonnistunut esimerkki.

Originally posted by Pete Input
No minkähän takia?
Koska pienemmät ja massasta erottuvat kemut ei kiinnosta ketään...



vai niin. onpas ylimielinen kommentti. millä sitten selität, että ei ketään kiinnostavat pienet ja massasta erottuvat x-rustin verbotenit ovat vetäneet tuvan täyteen joka kerta, kun niitä on järkätty. ja joka kerta on paikalla ollut myös uusia naamoja, eikä nenäänsä nyrpisteleviä sisäänpäinlämpiäviä vanhoja partoja.. tai miksi allekirjottaneen kumppaneineen järjestämät pateettisen pienimuotoiset soul/funk-tapahtumat keräävät joka kerta tuvan täyteen, kun niitä eräässäkin pienessä baarissa järjestämme. tai miksi viime launtaina ei-ketään kiinnostavat pienet hip-hop -jamit turun pikku-torressa saivat paikan niin tukkoon, että ilman moottorisahaa ei olisi ovelta baaritiskille (etäisyys n 2,5 m) päässyt. kieltämättä allekirjoittaneen luettelemat tapahtumat eivät tuhatpäisiä yleisöjä vetäisikään. hyvä niin. kaikelle on paikkansa ja aikansa, eikä kaiken tarvitse olla maailman suurinta ja viimeisimmän päälle spektaakkelimaista. toiset ostaa kulkuneuvokseen polkupyörän, toiset lamborghinin. maailmaan mahtuvat molemmat.

sitä paitsi, ilman yli kymmenen vuoden takaisia tietä raivaavia pienimuotoisia tapahtumia (jotka eivät siis kiinnosta ketään ja joihin ei kukaan tule) nykyistä konemusiikki/dj-kulttuuria ei kaikkine vivahteineen ja alalajeineen olisi edes olemassa. kävisimme kaikki edelleenkin örisemässä koskenkorvan voimalla popedan tähdittämillä kesäfestareilla. hyvässä lykyssä esiintyjälistalla olisivat myös kolmas nainen ja juice.

Originally posted by Pete Input
me täällä Suomessa ollaan ihan vitun jäljessä Klubikulttuurin saralla, kun verrataan vaikkapa muihin Euroopan maihin.


ja mitäs sillä klubikulttuurilla on hitonkaan väliä? mitä on klubikulttuuri?
Avatar
#170 • • Seb Guest




mikä ei edelleenkään tarkoita, että: suuri tapahtuma=laadukas tapahtuma, eksaktina yhtälönä. jos nain on, on myös: pienimuotoinen tapahtuma=ala-arvoinen tapahtuma



Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Eksaktia yhtälöä siitä, mitkä bileet ovat tai miten saadaan laadukkaat bileet aikaan, tuskin on olemassakaan. Tai jos on, niin haluaisin mielelläni kuulla sen. Itse halusinkin korostetusti argumentoida vättämääsi vastaan, sillä nuo mainitsemasi pienetkään bileet eivät ole aina hääppöisiä. Tarkoitan tällä esimerkiksi dj:n teknistä tasoa.




ja mitäs sillä klubikulttuurilla on hitonkaan väliä?



Kuka nyt on ylimielinen? Tottakai kulttuurilla (itsensä kehittämisellä) on väliä. Mielestäni aiheellinen kysymys olisi mieluummin, kasvattaako klubikulttuuri ihmisen henkistä puolta? Viekö se ihmistä eteenpäin tai parempaan päin?
Avatar
#172 • • hexasonik Guest


Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Eksaktia yhtälöä siitä, mitkä bileet ovat tai miten saadaan laadukkaat bileet aikaan, tuskin on olemassakaan. Tai jos on, niin haluaisin mielelläni kuulla sen.



samoin. :)


Itse halusinkin korostetusti argumentoida vättämääsi vastaan, sillä nuo mainitsemasi pienetkään bileet eivät ole aina hääppöisiä. Tarkoitan tällä esimerkiksi dj:n teknistä tasoa.



pitää tämäkin toki paikkaansa. itse en tosin aseta dj:n teknistä tasoa ykköskriteeriksi bileiden laadun takaajana. jos näin olisi, vierailisin ainoastaan sellaisissa iltamissa, joissa soittaisivat vuorotellen q-bert, kid koala ja cut chemist.

jatkan ylikärjistettyä argumentointia, olenhan äärimmäisyyksien ihminen, joka ei sääliä tunne! :D . itse haluan hyvin valitusta ja tyylilajista riippuen (mahdollisesti) hyvin miksatusta hyvästä musiikista hyvässä seurassa, asettaen kuietnkin musiikin itsensä/selektion reilusti dj:n teknisen taidon yläpuolelle. kuulen paljon mieluummin tyylitajulla valittua musaselektiota (mustan) rytmimusiikin vaikeasti löytyviltä laidoilta kuin konemaisen täsmällisesti miksattua itseään toistavaa rytmimakkaraa, jossa jokainen biisi muistuttaa toistaan yksi yhteen. eli syvällä subjektiivisissa syvyyksissä mennään. tämähän on oma mielipiteeni, ja näin ollen yksi totuus miljardin muun joukossa.



Kuka nyt on ylimielinen?



minäpä minä! toisinaan en millään pysty vastustamaan kiusausta pieneen piruiluun, paskamainen tyyppi kun olen! en voi mitään, koskaan en ole toista poskea kääntänyt..



Tottakai kulttuurilla (itsensä kehittämisellä) on väliä. Mielestäni aiheellinen kysymys olisi mieluummin, kasvattaako klubikulttuuri ihmisen henkistä puolta? Viekö se ihmistä eteenpäin tai parempaan päin?



jaa-a. näen tämän nykyisen klubikulttuurin aika itsekeskeisenä, ulkonäkökeskeisenä ja hedonistisena touhuna, joten sanoisin, että suuremmat henkisen kehityksen eväät löytyvät elämän muilta alueilta. toisaalta, vapauttaahan hauskanpito aina henkisiä voimavaroja.. ja hauskanpito kai touhun perimmäinen tarkoitus kuitenkin on?
Avatar
#173 • • Edited alke Guest

Originally posted by Seb
Mielestäni aiheellinen kysymys olisi mieluummin, kasvattaako klubikulttuuri ihmisen henkistä puolta? Viekö se ihmistä eteenpäin tai parempaan päin?



mielestäni klubikulttuurin ja ihmisten henkisen puolen kehitys kulkevat jollain tasolla käsi kädessä. jos kulttuuri ei ekan päivän jälkeen olisi kehittynyt mihinkään, pukeutuminen, juominen, ja musiikki olisivat vielä samaa kuin ennenkin. tässä mielessä siis esim pukeutumisen suhteen on ollut ihan tervetullutta että ihmiset ovat kulttuurin kehittyessä osanneet ottaa vaikutteita muualtakin.

ja nimenomaan tätä vaikutteiden ottamista, uusien asioiden löytämistä ja tajunnan laajentamista (joka ikävä kyllä on sidoksissa kemikaaleihin) mä yritän peräänkuuluttaa ETTEI mentäisi aina vaan sinne samalle klubille ja kuunneltaisi sitä samaa musiikkia, vaan kokeiltaisi jotain muuta välillä.
Avatar
#174 • • JussiS Guest


Eli tangomarkkinat on suomen parhaat bileet :D



Omalla sarallaan kyllä.

Selvennän vielä tota postaustani. Esim Screen on hyvä esimerkki siitä, että kun bileille on saatu hyvä vakioporukka, sekä bileet "normaalin kansan" tietoisuuteen, voidaan lähes huoletta tuoda isoja kovia nimiä Suomeen. Tämä on tietenkin vaatinut pitkän kovan työn, muttei esim. Screeniä kukaan voi nykymallillaan hyvällä tahdollakaan väittää UG-klubiksi. Mielestäni esim. tässä tapauksessa kaikki voittavat.
Avatar
#177 • • Pete Input Guest



vai niin. onpas ylimielinen kommentti. millä sitten selität, että ei ketään kiinnostavat pienet ja massasta erottuvat x-rustin verbotenit ovat vetäneet tuvan täyteen joka kerta, kun niitä on järkätty. ja joka kerta on paikalla ollut myös uusia naamoja, eikä nenäänsä nyrpisteleviä sisäänpäinlämpiäviä vanhoja partoja.. tai miksi allekirjottaneen kumppaneineen järjestämät pateettisen pienimuotoiset soul/funk-tapahtumat keräävät joka kerta tuvan täyteen, kun niitä eräässäkin pienessä baarissa järjestämme. tai miksi viime launtaina ei-ketään kiinnostavat pienet hip-hop -jamit turun pikku-torressa saivat paikan niin tukkoon, että ilman moottorisahaa ei olisi ovelta baaritiskille (etäisyys n 2,5 m) päässyt. kieltämättä allekirjoittaneen luettelemat tapahtumat eivät tuhatpäisiä yleisöjä vetäisikään. hyvä niin. kaikelle on paikkansa ja aikansa, eikä kaiken tarvitse olla maailman suurinta ja viimeisimmän päälle spektaakkelimaista. toiset ostaa kulkuneuvokseen polkupyörän, toiset lamborghinin. maailmaan mahtuvat molemmat.



Vai ylimielinen? Aläs nyt kuule viitti ruveta...
Siis yleistin noin karrikoidusti, Turussa järjestettyjä kemuja sekä Klubeja. Oli ne sitten viikolla tai viikonloppuna.



sitä paitsi, ilman yli kymmenen vuoden takaisia tietä raivaavia pienimuotoisia tapahtumia (jotka eivät siis kiinnosta ketään ja joihin ei kukaan tule) nykyistä konemusiikki/dj-kulttuuria ei kaikkine vivahteineen ja alalajeineen olisi edes olemassa.



Siis tottakai tuon tiedän. Itsekkin olen ollut touhua tukemassa... :)
Silloin oli vähän eri meininki. Kun oli bileet, kaikki oli paikalla. :)
Bilejengiä vaan oli silloin prosentuaalisesti vähemmän.




ja mitäs sillä klubikulttuurilla on hitonkaan väliä? mitä on klubikulttuuri?



On sillä ainakin mulle.
Luen, hengitän, syön, paskon sitä... Tai jotain...
Voi olla, että sä et pidä Klubikultturia minkäänlaisena juttuna tai tärkeänä asiana, mutta se on sun valintas. Ei siinä mitään.
Mutta mikäli Suomessa oltaisiin pidemmällä (tai ainakin Turussa), meillä olisi täällä pirusti uutta sukupolvea (15 - 18v.) odottamassa pääsyä kemuihin.
Avatar
#178 • • Edited mrt Guest
Itsekin aika kriittisenä kommentoijana, en ota kantaa muuhun kuin siihen, että nuorillekin olis syytä järkätä jonkinsortin bileitä(k-15/k-16). Se on sitä sukupolvea joka käy kuitenkin niin ''kaupallisissa'' kuin ''vähemmän kaupallisissakin'' bileissä muutaman vuoden päästä tultuaan täyteen ikään. Tällä vältyttäisiin siltä, ettei näitä ''vihreitä'' tulisi täysi-ikäisinä bileisiin haahuilemaan niin paljon kuin nykyään. Vaikka kaikki ovatkin tervetulleita tietysti aina bileisiin. Pointtina olikin, että nuoret olisi jo tutustutettu ''oikeaan'' sceneen tms. aiemmin. Turussa ainakin jotain on jo ollut tarjolla nuorille jonkun aikaa ja se on hyvä. En tosin tiedä miten kannattavaa tai miten tuollaisten bileiden järjestäminen noin muuten käytännössä toimii, mutta mun mielestä on ainakin hyvä, että myös nuorille on jotain aktiviteettia tän asian puitteista :) Enkä nuorten kemuilla tarkoita mitään kerhohuone hippoja vaan ihan ''oikeita'' bileitä. Itselläni valitettavasti ei aika riitä kaiken toteuttamiseen, mutta... Tää oli nyt vaan mun mielipide... :)


Lovee ja rispektii :)
Avatar
#179 • • alke Guest
haloo.

alaikäisiä käy nyt jo bileissä sisarusten/kavereiden pahveilla tai jopa ilman, kun osa nuorista näyttää vanhemmalta kuin mitä oikeasti ovat. ja toisaalta laittomat bileet ovat oma juttunsa.

toisekseen, tenaville järkätyissä bileissä ei voi myydä viinaa.
Avatar
#180 • • Edited mosaik Guest


... ettei pentti perusreivaajalla ehkä ole paljon mahdollisuuksia tai haluja tutkia jotain juttuja jotka saattaisivat häntä kiinnostaa, mutta joista ei vaan ole tietoinen koska valtavirta ohjaa.


Puhumattakaan valtavirran aiheuttamasta 'peittoilmiöstä'. Moni ihminen ei muutenkaan tajua katsoa/kuunnella pinnan alle. Itseni mukaanlukien
:D