tku klubi scene...

290 posts, 15 pages, 28,876 views

#81 • • kytkönen Guest
varastobileet ovat siitä mainioita, että ne pitää rakentaa alusta asti itse... Ei varmasti kauhean usein tule täysin samanlaisia valo/deko-ratkaisuja vastaan kun bileet ovat 'one-off'-tiloissa. Paitsi nyt tietysti näitä 1k-rätisevää soundia ja strobo meininkejä :rolleyes:

Varastobileet takaisin, sehän on vain sen lieveilmiö, ettei Suomen valtio tue nuorison kehittäviä harrastuksia, kuten teknon kuuntelu ja jorailu.

ps. kyllä varastossakin viinaa pitää myydä!
#82 • • Vares Guest

Eli missä ovat laittomat varastobileet, joita 90-luvun alussa oli vaikka kuinka paljon Turun alueella?

Olen varsin pitkälti samoilla linjoilla Hexasonikin kanssa siinä, että varastobileiden palaamiselle laajemmassa mitassa ei ole nykyään mahdollisuuksia.
Hyperdelic Housers lopetti bileiden järkkäämisen juuri virkavallan lisääntyneen "tietoisuuden" takia. Aivan alussa(89-90) homma toimi hienosti, koska bileissä käyvät piirit olivat suhteellisen pienet ja tyypit puhalsivat yhteen hiileen. Sitä mukaa kun sana kiiri laajemmalle, alkoi paikalle pikku hiljaa löytää tiensä myös vähemmän "salassapitovelvollisuuteen" sitoutuneita tyyppejä. Näiltä ravemusiikin ylimmiltä ystäviltä lähti kärytyssoittoja sinivuokoille, jolloin virkavaltakin alkoi tiedostaa tämän Suomen nuorisoa uhkaavan vaaran. Kun tultiin vuoteen 93, kaikki viimeiset bileet jo päättyivät hajaantumiskehoitukseen. TG, Vainio ja Routamaa joutuivat oikeuteen, ja sitä myöten homman kohtalo oli sinetöity. Ikävä kyllä.
Totta on tuokin, ettei noihin aikoihin huumeita bileissä juuri tunnettu. No, onhan alkoholikin huume. Aika paha sellainen jopa.
Summa summarum. Satunnaisia laittomia hallibileitä toki voi järjestää. Vaatii melkein kutsukorttisysteemiä nykyään, jotta sinne saisi sitä toivottua jengiä, ja vain sitä.
#83 • • Kalle Karvanen Guest
Tehdas/varastotiloissa on näinä päivinä myös kohtuullisen hyvä vartiointi, joten ilman rakennuksen omistajan lupaa tulee keskeytys aika äkkiä. Jos lupa on niin siltikin voi tulla keskeytys jos lähellä on asutusta tjms. Yhteiskunta on hiukan muuttunut siitä mitä se oli tuolloin hallibileiden kulta-aikaan. Nykyisin valvonta on huomattavasti tehokkaampaa jne jne.

Osa "hylätyistä" tiloista myös sinetöidään hitsaamalla ovet kiinni ja peittämällä ikkunat. Näin vältetään pulsujen/painttaajien/skeittaajien/reivaajien yms. pohjasakan pesiytyminen kyseiseen tilaan. Tämä on ihan ymmärrettävää siitäkin syystä että tiloissa on yleensä kuolettavia pohjaratkaisuja tai sitten osa on niin huonossa jamassa, että tyhmät reivaajat vain tappaisivat itsensä niihin kamoissa/liimoissa.

Ei se helppoa ole. Pienen hyvin valikoidun piirin kanssa voisi onnistua, kuten aiemmin on todettu, mutta kun sana leviää alkavat vaikeudet.

Olen Heikin kanssa samaa mieltä siitä että tuo kulta-aika on tosiaankin ollut ja mennyt.
#84 • • Edited JussiS Guest
Nyt näyttää pahasti siltä, että Turussa on todella hiljaista aina joulukuuhun saakka... Alliance palaa puolen vuoden tauolta 30.11, odotettavissa todella komeat valot, videoscreenit ja äänentoisto.

Tsekkaa infot täältä. (Tarkempia tietoja varmaankin parin viikon sisällä)
#85 • • ipe Guest

Nyt näyttää pahasti siltä, että Turussa on todella hiljaista aina joulukuuhun saakka... Alliance palaa puolen vuoden tauolta 7.12, odotettavissa todella komeat valot, videoscreenit ja äänentoisto.

Jo lokakuussakin on kuiteski reilusti tarjontaa:

la 12 Gimme Fire [Päiväkoti]
pe 18 Electronic Therapy [Päiväkoti]
la 26 Attraktio [Säätämö]
la 26 Orkidea [Päiväkoti]
la 26 Verboten - Die Rache by X-Rust

Vielä kun pystyis olemaan kahdessa paikassa samanaikaisesti... :rolleyes:

Ompahan tossa nyt kuitenkin ainakin rumpubassoa, elektroa, transea, teknoa ym, ym...
#86 • • Benedix Guest

...Vielä kun pystyis olemaan kahdessa paikassa samanaikaisesti... :rolleyes: ...

Kolmesta puhumattakaan...:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Näemmekö tulevaisuudessa kloonattuja bilettäjiä? :D
#87 • • Seb Guest

Jo lokakuussakin on kuiteski reilusti tarjontaa:

Jep. Kyllähän tarjontaa löytyy. Tuohon kun lisätään Dynamon illat ym. "sellaiset", niin kyllähän tässä pitää kloonautua kohta viideksi. Mutta kyse on mielestäni (mitä varmaan Jussikin tarkoitti) klubitarjonnan puutteesta, ei itse musiikillisen tarjonnan hiipumisesta. Kaikki ns. vaihtoehtoraflat tarjoavat todella aisteja kutkuttavia iltoja, mutta niistä ei saa irti sitä samaa kokonaisvaltaista kokemusta, jonka saa menemällä tiettyyn klubi-iltaan / tapahtumaan. Jos joku on eri mieltä tästä, niin silloin klubi-iltojen/tapahtumien järjestäjät ovat epäonnistuneet luomaan sitä kokemusmaailmaa, jota ed.mainitut raflat eivät tarjoa.

Kuitenkin: Turun tämän hetkinen ottelutilanne kamppailussa:rafla-ilta vs. klubi-ilta on luvuissa 1-0.

Joulukuussa, kuten Jussi edellä jo mainitsi, tapahtuu klubirintamallakin sitten jotain megalomaanista, jos näin vois hypettää :) Katsotaan sitten toi tilanne uudestaan.
#88 • • hexasonik Guest

.

ja lisäksi vielä (lievähköä - eh - kotiinpäin vetämistä):
turku soul mafia pe 11.10 dynamon alakerrassa - raakaa funkia, styleä soulia ja juurekasta jatsia, oikeat seiskatuumaiset ja originaalivinyylit käytössä, ei mitään cd-kokoelmia!

la 19.11. bundolo! blankossa, dj kongo + allekirjoittanut, kaikkea northern soulista junkkaan

pe 25.10 turku northern soul nites 2v dynamossa

kyllähän näitä (baari)tapahtumia riittää, kun vaan kaikkialle ehtis. allekirjoittaneelle riittää baari-iltatarjonta mainiosti: en ole vuosiin tuntenut oloani kotoisaksi klubikulttuuri-meiningissä. ihan omaa asennettani ja ennakkoluuloani, myönnän.

keep on truckin'
#89 • • JussiS Guest
Alliancen päivämääräksi vaihtunut 30.11...
#90 • • Dj Vertigo Guest

Kuitenkin: Turun tämän hetkinen ottelutilanne kamppailussa:rafla-ilta vs. klubi-ilta on luvuissa 1-0.

Kaikkialla on varmaan sama tilanne... Totuus kuitenkin on että rafla iltoja on varmaan aina joka kaupungissa enemmän kuin klubi-iltoja. Raflan-illoissa on nääs toi baarimyynti on aikasta paljon parempi (yleensä????!!!) kuin klubi-illoissa.

Ikävää mutta totta.
#91 • • Edited skip Guest
miten muuten on, liittyen tku klubi skeneen ja maailmantähtiin, että tuleeko m.i.k.e. turkuun soittamaan 02.11.2002 niinkuin sen kotisivuilla http://www.mike.be väitetään!? vai tuleeko vaan helsinkiin? sais kyllä m.i.k.e. tulla silloin turkuun!

edit: typo
#92 • • sulfuric Guest
Kuulemieni huhujen mukaan Turun klubiskeneen olisi jo syksyksi luvassa melkoisen kovaa uutta meininkiä!!!

Paikasta en ole kuullut varmaa tietoa, mutta jotain isompaa on ilmeisesti luvassa. Musiikki tulee ilmeisesti olemaan jotain housen, progen ja trancen väliltä, jollei jopa näitä kaikkia. Jotain vertauksia kuulin jopa maan suurimpiin klubeihin!!!
Joten mikäli huhut pitävät paikkansa, niin ei ole syytä turkulaistenkaan haudata tanssikenkiään...
Ainakin itse jään mielenkiinnolla odottelemaan mitä tuleman pitää, saadaanko Turkuunkin taas laadukkaaseen saundiin panostava vakituinen klubi.
#93 • • lelle Guest

Ei se helppoa ole. Pienen hyvin valikoidun piirin kanssa voisi onnistua, kuten aiemmin on todettu, mutta kun sana leviää alkavat vaikeudet.

jei, UG!
#94 • • alke Guest
täytyy tässä x-rustin jäsenenä (vaikkakin helsinkiläisenä) ottaa hieman kantaa siihen, miten turun UG-skene näkyy ainakin tässä kovasti turkulaispainotteisessa topicissa.

vaikka hyperdelic housers (rip) onkin menneiden talvien lumia, on x-rust omalla panoksellaan yrittänyt korvata tätä kaivattua ug-fiilistä ja vieläpä aivan loistavissa paikoissa (parkki, vanha panimo) mutta aika heikolla menestyksellä; ihmiset ovat äänestäneet jaloillaan ja lompakoillaan, ja väkimäärä on melkein aina jäänyt niin pieneksi että jopa pieniksi bileiksi ne ovat menestyneet ns. "niin ja näin".

on hienoa että turussa kuitenkin tapahtuu jotain edes siellä "maan päällä", olkoonkin sitten kiksua/polkkaa. vaikka oon usein käynyt turussa omissa bileissä ja muuallakin, olen aina ihmetellyt miksi ihmisiä ei näy; eikö tekno kiinnosta, eikö sana leviä tarpeeksi vai mistä on kyse?
#95 • • hexasonik Guest

täytyy tässä x-rustin jäsenenä (vaikkakin helsinkiläisenä) ottaa hieman kantaa siihen, miten turun UG-skene näkyy ainakin tässä kovasti turkulaispainotteisessa topicissa.

vaikka hyperdelic housers (rip) onkin menneiden talvien lumia, on x-rust omalla panoksellaan yrittänyt korvata tätä kaivattua ug-fiilistä ja vieläpä aivan loistavissa paikoissa (parkki, vanha panimo) mutta aika heikolla menestyksellä; ihmiset ovat äänestäneet jaloillaan ja lompakoillaan, ja väkimäärä on melkein aina jäänyt niin pieneksi että jopa pieniksi bileiksi ne ovat menestyneet ns. "niin ja näin".

olen monesti miettinyt syytä tähän, ja olen tullut seuraaviin johtopäätöksiin:

1. ug-bileistä kiinnostuneiden määrä on vähentynyt kasvaneen baari- ja klubitarjonnan vuoksi. housersien kulta-aikana yli 10 vuotta sitten turussa ei ollut minkäänlaisia klubi- tai baaritapahtumia elektronisen musiikin alueella. tätä tyhjiötä hyperdelicit osuivat täyttämään. kaikki klubit olivat rock- tai mainstream-diskohumppamestoja. muistan ajan, jolloin kårenin diskon jono ulottui pitkälle hämeenkadulle. ainoita baareja, joissa oli vaihtoehtoisempaa meininkiä, olivat imamin keinutuoli (r.i.p.) ja tinatuoppi.

2. aikanaan hyperdelicien bileissä kävi kaikenlaisia tyyppejä. väkeä näkyi smiley-paitaisista acid house-hepuista rasvatukkaisiin rockabillymiehiin (simca r.i.p.), jotka kaikki bailasivat samalla innolla ilman minkäänlaisia järjestyshäiriöitä. nykyaikana 'turistit' eivät varmasti eksy paikalle innostumaan aiheesta. baarit ovat myöhempään auki ja 'jatkoja' on muuallakin.

3. nykybileiden (jopa ug siis) suhteen jengillä tuntuu olevan myös varsin korkeat odotukset: pitää olla nimi-dj:tä, kaiken maailman vj-valolaser-superdecoja et cetera. ennen vanhaan bailaajille riitti pari stroboa nurkassa, helvetillinen volyymi ja saatanallisesti savua. djt soittivat jossain ihme kopeissa, ja bailaava yleisö ei heitä juurikaan edes nähnyt. näin ollen, porukka tulee paikalle, ja kun meininki onkin kunnon ug, (millä en tarkoita, etteikö x-rust olisi panostanut dekoraatioon tapahtumissaan) toisin sanoen: kun onkin vin 'normaalit' dekot, ei videoscriinejä ja superlaservaloja jne. jengi lähtee pois ja pettyy. klubikulttuuri on hemmotellut suomen nuorison pilalle! :D

4. lisäksi konemusiikillinen kenttä näyttää olevan kovin jakautunut, mikä kaventaa bileissä kävijöiden määrää. ja kaikkihan tiedämmä, mitkä tyylit nykyään jyräävät.. ja antaa jyrätä minun puolestani. jokaisellehan on paikkansa.

joka tapauksessa x-rust on turussa (ainoana) pitänyt ug-perintömme lippua korkealla. perkele ihmiset, pääskää ennakkoluuloistanne! ei se mystinen uugee ole niin paha ja tikkapipoinen kuin luulette, ja meininki voi olla mahtava vaikkei olekaan tiesto puikoissa!
#96 • • Pete Input Guest

on hienoa että turussa kuitenkin tapahtuu jotain edes siellä "maan päällä", olkoonkin sitten kiksua/polkkaa. vaikka oon usein käynyt turussa omissa bileissä ja muuallakin, olen aina ihmetellyt miksi ihmisiä ei näy; eikö tekno kiinnosta, eikö sana leviä tarpeeksi vai mistä on kyse?

Eikös siellä Helsingin päässä tiedetä, että Turku on Trancen Mekka:D
No jos totta puhutaan niin ei täällä kovin paljoa tuo Techno näytä jengille maistuvan...:(
#97 • • JussiS Guest

IMO sana ei leviä tarpeeksi, yleensä olen itse kuullut X-Rustin bileistä jälkeenpäin.
#98 • • Kalle Karvanen Guest

IMO sana ei leviä tarpeeksi, yleensä olen itse kuullut X-Rustin bileistä jälkeenpäin.

Ne on niin UG ettei niistä kaikille kerrota :)

Ei kai, kyllähän sitä infoa löytyy jos hiukan jaksaa etsiä.
#99 • • Boot Guest

Käy joskus sellasilla sivuilla kuin: http://www.platinum.ac

Sieltä forums -> upcoming events.

Platinumissa voi myös tsekata muita juttuja. :D
#100 • • alke Guest

Käy joskus sellasilla sivuilla kuin: http://www.platinum.ac
Sieltä forums -> upcoming events.
Platinumissa voi myös tsekata muita juttuja. :D

ei toi auta tipan vertaa kun bileitä ei täällä tai muuallakaan tietystä syystä mainosteta.