Ylioppilaskirjoitukset

69 posts, 4 pages, 15,954 views

#61 • • mmm... Guest
Ainakin silloin kun itse koulua kävin, niin noi aineistoaineiden aineistot ei koskaan mitään muuta olleetkaan kuin vastenmielisiä ja teennäisesti koottuja. Ja aineet sitten sen mukaisia. Luopua vois koko touhusta.

Otsikoista sen sijaan aina jotakin saa väännettyä, usein vielä niin, että itselläkin on hauskaa. Muuten, onko tosi legenda se, että täs joku vuosi takaperin oli otsikkona "Elämäni rohkein teko" (tms.) ja joku oli sitten kirjoittanut yhden sanan aineen: "Tämä." ...Ja saanut laudaturin?-)

Vastasin viiteen ET:n kysymykseen, kahteen filosofian kysymykseen (joista toinen jokeri) ja yhteen historian kysymykseen joka siinäkin pääsi hyödyntämään filosofian kirjan oppeja. =) Eli joo, aika filosofiapainotteisesti tuo meni. Varmaan sitä olisin lähtenyt yliopistolle lukemaankin jos olisin ollut vähän reippaampi pääsykokeisiin lukija heti lukion jälkeen. Parempi ehkä näin..

Aika tuima tahti siis joka tapauksessa, noin äkkiä laskien=) En usko, että pääsykokeitakaan varten ois tarvinnut loppujen lopuksi olla niin kovin reipas.. Mikähän se semmoinen yleispätevä filosofian kirja sitten olikin(?), itse aikanaan lukemani kurssikirjan pohjalta kun olisi ehkä tuurilla juuri ja juuri pystynyt vastaamaan pariin tietovisakysymykseen, ei enempää..
#62 • • Figure Guest

Muuten, onko tosi legenda se, että täs joku vuosi takaperin oli otsikkona "Elämäni rohkein teko" (tms.) ja joku oli sitten kirjoittanut yhden sanan aineen: "Tämä." ...Ja saanut laudaturin?-)

Aika vaikea uskoa. Äikän opettaja on survonut meille korvan kautta sisään että "perusteettomia väitteitä ei saa esittää".

Toisaalta, onhan tuokin lause.
#63 • • khatt Guest

Muuten, onko tosi legenda se, että täs joku vuosi takaperin oli otsikkona "Elämäni rohkein teko" (tms.) ja joku oli sitten kirjoittanut yhden sanan aineen: "Tämä." ...Ja saanut laudaturin?-)

Tuo urbaanilegenda kiersi jo vuoden '78 valituissa paloissa tms.
#64 • • mmm... Guest
=) Sori, mä en oo lukenut niitä..=)
#65 • • mekaanikko Guest

Aika tuima tahti siis joka tapauksessa, noin äkkiä laskien=) En usko, että pääsykokeitakaan varten ois tarvinnut loppujen lopuksi olla niin kovin reipas.. Mikähän se semmoinen yleispätevä filosofian kirja sitten olikin(?), itse aikanaan lukemani kurssikirjan pohjalta kun olisi ehkä tuurilla juuri ja juuri pystynyt vastaamaan pariin tietovisakysymykseen, ei enempää..

Esa Saarisen Filosofia. Siinä oli helvetin hyvä tiivistelmä Marxin henkilöhistoriasta ja filosofiasta ja kun muutenkin olin aika Marx-harrastunut noihin aikoihin niin kun hissassa oli yksi kysymys jossa pääsi selittämään Pääoman syntyhistoriaa ja vaikutusta niin siitähän piti ottaa se 6 pinnaa. Muut kysymykset joihin vastasin eivät olleet muistaakseni enimmäkseen kovin "aineistopohjaisia", ts. niissä ei tarvinnut osata suoraan viitata kehenkään tai mihinkään (olisko yhdessä joutunut referoimaan/analysoimaan Platonin ajatuksia, olikohan se se josta sain vain 5 pinnaa.. =) vaan lähinnä haettiin sellaista filosofian vaatiman ajattelumallin sisäistämistä ja terävää omaa päättelykykä.

Mullahan kävi niin etten jaksanut lukea tuota sen vuoden pääsykoekirjaa (taas Saarista, tällä kertaa Länsimaisen filosofian historia huipulta huipulle) edes loppuun kun mun lukutapa oli niin sopimaton pääsykokeita ajatellen. Siis tyyliin että luin kaksi lausetta ja jäin kelailemaan sitä juttua muutamaksi minuutiksi, ja sitten taas eteenpäin, kun olisi pitänyt vain puristaa väkisin läpi niin monta kertaa että alkaa osata tekstipätkiä ulkoa. Jälkeenpäin ajatellen olen todennut että musta ei olisi akateemiselle uralle (nimim. professorin poika), eli hyvä näin. Diggaan huomattavasti enemmän paljon käytännönläheisemmästä meiningistä nykyisessä koulussani. (Vaikka olen edelleenkin sitä mieltä että täysinäisten Bajamajojen kuskaaminen opiskelun nimissä alkaa mennä jo vähän liian käytännönläheiseksi...=)
#66 • • vaavu Guest
Mä otin aika kunnianhimosen linjan kirjoituksiin. Ääneenlausumattomana tavoitteena oli kirjoittaa täydet kaikista, homma kuitenkin kosahti ruotsissa luetun ymmärtämiseen ja enkussa kuunteluihin. Olihan se ihan hauskaa kuitenkin kilpailla itsensä kanssa kuinka lähelle täydellisyyttä voisi päästä.

Reaalissa yritin itse asiassa vähän liikaakin kikkailla, kirjoitin fyssan jokeria jo 2 sivua, kun totesin että ihan turhaa ja tein nopeasti jonkun pienen alkupään fyssan tehtävän sen sijaan. Pitkää matikkaa tein 2,5 tuntia, ja äikässä tuli kiva aihe jossa pääsi yhdistämään fysiikan ja filosofian oikein loistavasti. Oikeastaan 3/5 aineista tuli kuitattua sillä että oli kiinnostunut matikasta ja fysiikasta. ;)

Etua noista oli TKK:lle pääsemisessä, ja onhan se ihan hieno laittaa kumminkin tollasta CV:hen (joku joskus on työhaastatteluissa niistä kyllä sanonutkin). Nykyään on kuitenkin sen paperin arvo aika alhainen, elämässä on niin paljon muitakin alueita joilla voi kehittää itseään.

Jos tähtää korkeimpiin arvosanoihin, silloin ehkä kannattaakin tsempata ja tankata knoppeja. Muuten paras lääke yo-kirjoituksiin on pysyä hereillä lukion aikana.
#67 • • hiski Guest

paras lääke yo-kirjoituksiin on pysyä hereillä lukion aikana.

tihihi, tulipas saatua poissaolotunteja aikaan lukiossa melkein 200h per vuosi eli aika maksimit (ei tod mikään ylpeilyn aihe!!), anyways sain kunnialla kirjotukset kirjoitettua ja ihan hyvin arvosanoin vielä - paitsi reaali... c napsahti, itsevarmana menin kirjoittamaan filosofiaa, joka oli koko lukion ajan ollut 10. osottautupas ainakin imho vaativammaksi aineeksi kirjoituksissa.
#68 • • jmv Guest

tihihi, tulipas saatua poissaolotunteja aikaan lukiossa melkein 200h per vuosi eli aika maksimit (ei tod mikään ylpeilyn aihe!!), anyways sain kunnialla kirjotukset kirjoitettua ja ihan hyvin arvosanoin vielä - paitsi reaali... c napsahti, itsevarmana menin kirjoittamaan filosofiaa, joka oli koko lukion ajan ollut 10. osottautupas ainakin imho vaativammaksi aineeksi kirjoituksissa.

Sä oot tollanen lahjakkuus, Hissu. ;) hihii.
#69 • • Edited mmm... Guest

Esa Saarisen Filosofia.

Pitihän se arvata..

olisi pitänyt vain puristaa väkisin läpi niin monta kertaa että alkaa osata tekstipätkiä ulkoa.

Ei olisi tarvinnut=) Kyllä se sama soveltamisen meininki jatkuu myös pääsykokeissa ja yleensä yliopistolla, itse asiassa vielä suuremmassa määrin kuin kirjoituksissa, luulisin.. Itse luin pääsykoekirjan kerran läpi, pysähtelin kanssa haaveilemaan silloin tällöin, tein jotain muistiinpanoja ja vähän kertailin niitä viime hetkillä. Siinä se.

(Vaikka olen edelleenkin sitä mieltä että täysinäisten Bajamajojen kuskaaminen opiskelun nimissä alkaa mennä jo vähän liian käytännönläheiseksi...=)

Käytäntö toki kunniaan!=) Transsendentaalifilosofiaa käytäntöön soveltaessa sitä käytäntöä tulee joskus ikävä, kun tuntuu olevan vähän etäällä... Ei oo ees haalareita - onneksi, itse asiassa=)

Eräs hyvin tuntemani ihminen tunsi itsensä siinä määrin käytännönläheiseksi, että siirtyi laudaturin papereiden jälkeen metalliliiton jäseneksi. Arvostan häntä suuresti.

Originally posted by Varvana
Jos tähtää korkeimpiin arvosanoihin, silloin ehkä kannattaakin tsempata ja tankata knoppeja. Muuten paras lääke yo-kirjoituksiin on pysyä hereillä lukion aikana.

Hereillä pysyminen ja kohtuullinen kertailu ennen kirjoituksia riittävät mainiosti korkeimpiinkin arvosanoihin. Knoppien tankkailu on panikoijia varten;-P