Popstar,R&B,videot/tuotanto.

53 posts, 3 pages, 8,661 views

#21 • • Felis Guest

Omasta mielestä näillä kahdella vitsauksella eli mtv-hiphop ja mtv-r'n'b ei juurikaan eroa ole. Alkuperäisessä viestissä ymmärtääkseni kritisoitiin sitä tapaa jolla musiikkia myydään ja siinä mielessä näillä kahdella, mtv-vesitetyllä tyylisuunnalla on hyvinkin paljon yhteistä. Vai näkeekö joku jotain eroa P.Diddyn ja R.Kellyn videoiden välillä?

Myönnetään, mutta älä toki sulje mtv-teknoa videokeskustelun ulkopuolelle. Yhtä syvällistä tuubaa nekin videot ovat - allekirjoittanut katsoi juuri Timo Maasin uusimman videon, jossa vähäpukeiset ja strategisista paikoista pumpatut typsyt pyörivät livenä ja grafiikkana kuin Dr.Drella ikään. Kaiken kaikkiaan mulle on jäänyt vähän epäselväksi keskustellaanko tässä nyt musiikista vai videoista. OP:n lause "hip hop- pop eli r'n'b" antaa mun kielitajuni mukaan ymmärtää, että r'n'b on hip hopin popimpi versio, vaikka kyse kyllä on täysin erillisestä musiikkityylistä. Videoihin ei tässä viitata lainkaan. Jotenkin musta tuntuu, että se pieni ero onkin taas kuulijan korvien välissä.

öö... eikös kyseinen "spede" puhunut R&Bsta, jossa anoreksiasta kärsivät mulaatti tytöt keikuttavat persettä ja laulavat tuottajan latteita lauluja(lue jöötiä). Kun taas Rythm n Bluesissa vanhat miehet laulavat kuinka rahat on lopussa, vaimo jätti ja koirakin karkasi.(lue jautaa)

Ehh.. mistäs sä kuvittelit r'n'b:n olevan lyhenne? Räbä & berse vai? Saman analogian mukaan rockia ei ole tehty sitten Elviksen, koska esittäjät eivät ole Elviksiä.
#22 • • jUSSi Guest

Mielestäni esitin oman vasta-argumenttini lainaamaasi edeltävässä kappaleessa. Luitko koko tekstiä, vai veditkö heti herneen nenään? Tai ehkä vain käsitän argumentoinnin eri tavoin kuin sinä.

no, minä käsitin Venonin puhuvan videoista, popista ja sen markkinointikeinoista eikä niinkään musiikkilajeista. Niin kuin Felis sanoi, tässä on jokainen hieman eri tavalla ymmärtänyt tuon ko. tekstin. Pan tiivisti sitten hienosti mitä minäkin hieman sarkastisella kommentillani ajoin takaa:

Ei lyötäisi heti lyttyyn uusia naamoja :)
#23 • • JussiS Guest

Ehh.. mistäs sä kuvittelit r'n'b:n olevan lyhenne?

Muistaakseni luin jostain et r'n'b tarkoittaa rhythm 'n' beat kun taas R & B on toi rhythm & blues.

Voin olla väärässäkin, kun ei kumpikaan oikein oo mun juttua.
#24 • • Sniff Guest

Ehh.. mistäs sä kuvittelit r'n'b:n olevan lyhenne? Räbä & berse vai? Saman analogian mukaan rockia ei ole tehty sitten Elviksen, koska esittäjät eivät ole Elviksiä.

öhh... mistä ko. lyhenne tulee on itse asiassa ainakin mulle mysteeri... taisiis on ja ei.

rhythm and blues, siis sellaisena kun son (perinteisesti) totuttu käsittämään (~jazzin alalajina), on kyllä ihan eri juttu kun tuo emtiiviiarrenbii. imo enemmänkin markkinointikikka tuo nimi... ihmiset kai sit ostaa mielummin soul- tai rhythmandblues-levyjä kuin poplevyjä... kummankin em. nimikkeen alla kun julkaistaan pilvin pimein matsq jolla ei ole mitään tekemistä liioin (oikean ;) ) soulin tahi rhythm and bluesin kanssa.

silti jaksaa hämmentää ton lyhenteen käyttö.
ei vaan tunnu kovin fiksulta sanoa rhythm and blues kun kyse on kuitenkin popista.
#25 • • Pan Guest
En tiedä mistä r&b:n(jöötiä) nimi tulee, mutta jos tää paska, mitä tulee MTV:llä ym musakanavilta soitetaan on Rythm n bluesia (sitä jautaa) niin mä olen Jeesus! :p

Vähän sama kuin myisi Danya klassisenamusiikkina
#26 • • Taedium Guest

Ehh.. mistäs sä kuvittelit r'n'b:n olevan lyhenne?

Rhytm & Blues. Jos joku MTV on keksinyt jollekkin Fugeesille ja muille jonkun muun abbreviaation R&B:stä, niin en tiedä, mutta alkuperäinen R&B on nimenomaan Rhytm & Bluesia. Tulee siitä, kun New Orleansissa, kun blues laulajat koittivat saada uutta ilmettä bluesiin. Nuoria artisteja tuli ja rock loisti. Blues sekoittui sitten rokkiin ja saatiin R&B:tä.

...saattaapi olla, että Chicago ja Memphis on ollut mukana R&B aalloilla, mutta käsittääkseni New Orleans on se kaupunki, josta R&B on lähtöisin.
#27 • • Tapi T Guest

Rhytm & Blues. Jos joku MTV on keksinyt jollekkin Fugeesille ja muille jonkun muun abbreviaation R&B:stä, niin en tiedä, mutta alkuperäinen R&B on nimenomaan Rhytm & Bluesia. Tulee siitä, kun New Orleansissa, kun blues laulajat koittivat saada uutta ilmettä bluesiin. Nuoria artisteja tuli ja rock loisti. Blues sekoittui sitten rokkiin ja saatiin R&B:tä.

Vähän tällänen käsitys mullakin asiasta on. Taitaa koko nykyinen r&b olla vaan amerikkalaisten mainosmiesten idea keksiä mahdollisimman vetävä nimi uudenlaiselle "mustalle" musiikille.

Tuon tässä vielä oman mielipiteeni julki; nykyiset r&b-artistit kuullostavat kaikki samoilta, biisien keskeinen teema on lähes kaikilla sama, nykyisiä r&b-artisteja ja yhtyeitä mahtuu 13 tusinaa....(ja se yks Destiny's Childin tytöistä on hyvännäkönen!:004: )

Ei lyötäisi heti lyttyyn uusia naamoja

Eiks turisteja kuulukaan dissailla...? ;)
#28 • • Venon Guest
Ok ok.
Kirjoitus oli ihan vituilleen tehty, en voi kieltää sitä.

Kun aloin kirjoittaa tätä turhaa topikkia. Olin, niin turhautunnut siihen, että nykyään tulee niin saman tapaisia muusiikivideoita.

Se mitä tarkoitin ( HIP HOP-POP juttu eli R&B )
oli miten MTV ja sen katsojat luokkittelevat musiikki genren.

Se mitä hab sanoi musta: dissas samassa lause........

Se oli mun virhe kirjoittaa noin v****n tyhmästi et kukaan ei saa selvää. Mut hab miten voi aloitaan noin kun et edes ymmärtännyt koko kirjoitusta.
Kysy ja odota vastausta leikki olis ollut yks vaihtoehto.
Mut Oululaisille se on liian vaikeaa näköjään.

Hab on varmaan v****n ihanaa alistaa ihminen maahan, niin että muut saavat nähdä.
Mut minua ei tommoinen dissaus hetkauta. jUSSi oli ihan oikeassa hab kuka jumala sä oot kertomaan minkälainen minä olen.

Jos luulet et oon tollainen

""voin helposti kuvitella tuon avausviestin olevan alunperin jonkin olut-lippalakkisen, räkänokkaisen 17-v teinin monologiksi, joka on alunperin esitetty laskuhumalassa perjantai-iltana bassboom-corollan takapenkillä."""

Oot eksynyt pahasti korsoon...

Mä voin lähettää mun elämänkertani sulle mailitse.
Se on kaukana siitä mitä sä kirjoitit, ainakín se alkaa kreetalta.

En halua mitään vihaa päälle tästä, asiat oli mun virheestä ymmäretty väärin.

Asioiden esittäminen on joilekkin helppoa ja toisille vaikeaa.
On vaan sopeuduttava erovaisuuksiin.

Kuuntelen Itsekkin jatzia/old hip hoppii.

:rolleyes:
#29 • • Felis Guest
Ennen kuin mä edes haistan palaneen käryä (muualta kuin Venäjältä) niin Venon ja Hab, voinette jatkaa omaa keskusteluanne privana, eiks ni.
#30 • • kytkönen Guest
its getting hot in here, so take off all your clothes...
it is get-ting so hot - i will take my cloothes ooofff....
Apo

#31 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut
Tähän väliin vois kertoa musiikkivideohelmestä jonka näin Belgiassa. Videon pääidea oli että kolme tyttöä juoksee automaassa ja heittelee vaatteitaan yksi kerrallaan pois, hidastuksella tietysti. Lopuksi tytöt juoksevat veteen, kamera häveliäästi selkää kuvaten. Musiikki oli jotain tusinakiksua ja onneksi biisiä ei ole tuon jälkeen tullut vastaan.

Ja Kytkis voisi pitää vaatteet vaan päällään, parempi kaikille =)
#32 • • Ana-- Guest
Tapellaanko täällä siitä, että televisiossa näytetään liikaa pal-
jasta pintaa?

huh huh. Onpas konservatiivista porukkaa.

Riläääääx.
#33 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Analogia Tapellaanko täällä siitä, että televisiossa näytetään liikaa pal-
jasta pintaa?

Nii, lisää tissejä ja perseitä vaa ruutuu ni jaksaa kattellaki sitä telkkarii!! =)
Ante

#34 • • Ante

Nii, lisää tissejä ja perseitä vaa ruutuu ni jaksaa kattellaki sitä telkkarii!! =)

Matti on todellakin oikeassa. Mikä onkaan kiinnostavampaa, kuin katsella kauniita, hoikkia ja himoittavan hyvännäköisiä kisumisuja muuttumassa stylistien käsissä entistäkin syötävämmän näköisiksi. Se musiikki ja "tähteys" nyt ovat vain hyvä tekosyy kaikelle tälle.

Minusta ehkä ikävin juttu on tässä se, että tällaisen "markkinoinnin" kautta annetaan kuva siitä, että tämä musiikki on tarkoitettu vain videoissa esiintyville superrikkaille yli-ihmisille tai sellaisiksi aikoville. Jos kaiken tämän luksuksen hehkutuksella saadaan tavaraa kaupaksi on "mainos" tehnyt tehtävänsä. Vaikeaa kuvitella, että esim. joku Sigur Ros'n tai vastaavien videoilla myytäisiin mitään.

Toinen minusta huono juttu on oikeiden artistien häviäminen taustalle. Harvat osaavat tehdä hyvää musiikkia ja uudistua itse keksien aina oivaltavaa matskua. Niinpä sykli tuntemattomuudesta tähteyteen ja takaisin on hurjan lyhyt. Tämä taas pakottaa kaikkien medioiden repimään ilmiöstä kaiken mahdollisen irti juuri sillä hetkellä syöden a) "palstatilaa" b) kuluttaen ilmiön loppuun (esim. "puhkisoittaminen"). Lopulta ehkä pari pientä ongelmaa ja koko jutulle voikin heittää hyvästit. Tämän huomaamiseksi tarvitsee vain lukea vanhoja myyntilistoja.

Onkohan muuten r'n'b => seksikkäitä esiintyjiä ja luksusta tursuavia musiikkivideoita => hyvää musiikkia?
#35 • • Edited hujades Guest

Ei o tosi :001:

Teknoksi käännettynä: "Niin sanottu techno-pop juttu eli psyke... Esim. Jeff Mills"

:001: good point...

Ostamaani Nelly levyyn olen erittäin tyytyväinen. Hyvää räppiihänhän se on. Oikea asenne ja hyvä lyriikka. Ihan pirteää ja hyvää vaihtelua hardcore räppiin. Mutta kuitenkin asenteella. Eikä Nellykään ihan mikään tuottajan kadulta repäsemä näkkäri kuitenkaan ole.

Neljä vuotta sitten ollessani vaihdossa St. Louisin tienoolla onnistuimme eksymään kyseisen kaverin kotiseuduille. Pysähtyä ei uskaltanut kun kolme valkoista punaniskaa uudessa jeepissä ei niin kauheasti hyväksyviä ilmeitä saanut. Puol tuntia pörräiltiin pallo hukassa ns. "pahalla naapurustolla. Sinä aikana ei nähty muita kun mustia. Kyllä siinä polvet välillä tutisivat. heh... no siitä selvittiin...

Pointti siinä että sellasista oloista missä Nellykin on ilmeisesti hengaillut, on ollut hyvä keino päästä pois ryhtymällä räppäriksi. Get the point? Ja mikäs siinä jos joutuu tekemään videoita jossa perse ja tissit heiluu kun tuottaja niin käskee. Ei minua harmittaisi kun tilille tipahtaa joka esityksestä sievoinen summa vihreää.

Laastarista: Eipä varmaan moni usko kuinka monta pikku-Nellyä juoksentelee paraikaa St. Louisin kaduilla ja kouluissa... moni. Se on sen eräänlainen TM.

Edit: Sorry noi derogatooriset termit
#36 • • Felis Guest

Eikä Nellykään ihan mikään tuottajan kadulta repäsemä näkkäri kuitenkaan ole.

Oikeassa olet. Jengillä täällä tuntuu olevan vaikeuksia käsittää, että Amerikassakin noita tähdeksi pyrkiviä on niin vitusti että tähteyteen päätyneillä täytyy oikeasti olla jotain muutakin kuin tuottaja, oli se sitten lahjoja, ulkonäköä tai puhdasta kunnianhimoa. Toisaalta sitten menestyneitä syytetään siitä, että ne tekee musiikkia vain rahasta, mutta kukaan ei ole vielä selittänyt, miksi monimiljonääri enää jaksaisi tehdä työtä pelkästään rahan takia?
#37 • • Edited mekaanikko Guest
Siis ei o todellista. Olen tässä nyt muutaman tunnin kahlannut läpi Plattarin viestejä viimeiseltä parilta viikolta ja ihmetellyt, että onko tämä keskustelun taso aina ollut tätä. Käsittämätöntä fleimausta on tietysti aina jonkin verran ollut, mutta jotenkin nyt tänään lukemieni viestien joukossa on jotenkin aivan älyttömän paljon a) kirjoitusasultaan niin sekavaa tavaraa että on jo vaikea ymmärtää, että mistä ihmeestä kirjoittaja oikein puhuu; ja b) pahimman luokan mutuilua esitettynä tiukkoina faktoina.

Otamme jälleen kerran käteen The Kirjan (Last Night a DJ Saved My Life) joka tietää kertoa rhythm & blues -termin alkuperäisestä merkityksestä seuraavaa (lihavointi allekirjoittaneen):

In 1942 Billboard introduced a music chart called the 'Harlem Hit Parade'. Three years later it became 'race records'. This wasn't meant to refer to any specific musical style, it just meant records made by black people. In 1945 Jerry Wexler [suggested] 'a term more appropriate to more enlightened times'. Wextler's suggestion, [...] would soon be the recognized catch-all term for black pop. [...] It was 'rhythm & blues' (R&B).

[...]

[Rock'n'roll] itself was nothing more than what was previously called rhythm and blues. [...] In a country dramatically divided by race, the term 'rock'n'roll' was simply a subtle way of making black music accessible to white kids.

Lyhyesti sanottuna, r&b oli siis alunperin yleiskäsite afroamerikkalaiselle kevyelle musiikille. Kun valkoiset muusikot ryhtyivät soittamaan samaa musiikkia, se sai nimen "rock'n'roll". R&b ei suinkaan syntynyt New Orleansissa vaan oli melko valtakunnallinen ilmiö; New Yorkin mustat kaupunginosat - ennen kaikkea Harlem - tosin olivat selvästi edelläkävijöiden maaperää. (Alkuperäinen) r&b ei ole siis yhtenäinen genre, ja löyhästikään genrenä sitä ajatellen en pitäisi sitä jazzin alalajina ellei sellaisena haluta yhtä hyvin pitää diskoa ja vaikka black metalia. Kuten nimikin jo kertoo, r&b:n lähin edeltäjä on selvimmin blues, kun taas 40-50 -luvun taitteen jazz oli jo edennyt melko kauas sotaa edeltäneestä suoraviivaisesta bailusaundista "älyllisempään" bebopiin ym.

60-70 -luvuilla termi "r&b" muodostui tarkoittamaan rockin blues-vetoisempaa, rosoisempaa laitaa (Rolling Stones, Yardbirds, Chuck Berry jne.), ja nykyisin termillä viitataan useimmin siihen musiikkigenreen jota voidaan pitää 60-70 -luvun soulin suorana jatkona - toki genre on ottanut vaikutteita myöhemmästä tulokkaasta, hiphopista, ja rajanveto r&b:n ja nu soulin välillä ei suinkaan ole yksikäsitteistä; välillä tuntuu että jaottelu tehdään puhtaasti kaupallisuuden perusteella (kärjistäen: jos se on kaupallista, se on r&b:tä, jos se on ug:ta se on nu soulia).

Jos tuollainen termin merkityksen muuttuminen tuntuu kummalliselta, niin pitää muistaa että se on kevyen musiikin puolella historiallisesti varsin tavallinen ilmiö. Esimerkiksi "pop" tarkoitti musiikillisena terminä alunperin nimenomaan Beatlesin ym. edustamaa pehmeää "rock"-sointia (tuolloin tosin puhuttiin yleisemmin beat- kuin rock-musiikista, "rock" viittasi terminä yleensä "alkuperäiseen" 50-luvun rock'n'rolliin) kun se nykyisin ymmärretään yleiskäsitteeksi kaikelle "modernille" länsimaiselle kevyelle musiikille. Tätä tarkoittava termi vielä 50-60 -luvulla Suomessa oli "iskelmä" joka nykyisin on vakiintunut tarkoittamaan perinteisempää kevyttä musiikkia. Samoin esimerkiksi termin "tekno" merkitys on vaihdellut vuosien varrella laajemmasta suppeampaan ja toisin päin.
#38 • • hab Guest

Tähän väliin vois kertoa musiikkivideohelmestä jonka näin Belgiassa. Videon pääidea oli että kolme tyttöä juoksee automaassa ja heittelee vaatteitaan yksi kerrallaan pois, hidastuksella tietysti. Lopuksi tytöt juoksevat veteen, kamera häveliäästi selkää kuvaten. Musiikki oli jotain tusinakiksua ja onneksi biisiä ei ole tuon jälkeen tullut vastaan.

Kuulostaa toimivalta, samanlaisella perusidealla Baywatchikin nousi yhdeksi maailman katsotuimmista sarjoista ;)

Onhan tuo sentään vaihtelua siihen yleiseen kiksu/dancemömmö videostandardiin, jossa piukee chiksi on puettu valkoiseen isoon kaapuun ja laitettu "laulamaan" ja tanssimaan merenrantaan kallion päälle.
#39 • • Edited MikkiHiiri Guest

Onhan tuo sentään vaihtelua siihen yleiseen kiksu/dancemömmö videostandardiin, jossa piukee chiksi on puettu valkoiseen isoon kaapuun ja laitettu "laulamaan" ja tanssimaan merenrantaan kallion päälle.

Hyvän poikkeuksen tekee myös System F feat Armin - Exhalen video, jossa jätkät kuolaa kizui (jätkillä on kunnon dj asenne kehissä=)

edit:muistin pikkase väärin
#40 • • Tapi T Guest
offtopic: Kattelin tossa viikonloppuna MTV:n uutta huippuluokan viihdeohjelmaa nimelta "Popstars". Suosittelen...

Nii, lisää tissejä ja perseitä vaa ruutuu ni jaksaa kattellaki sitä telkkarii!!

Juuri näin.