HiFi-kaiuttimet & vahvarit (ex - hyvät lattiakaiuttime

85 posts, 5 pages, 38,398 views

Avatar
#61 • • dixoff Guest
Mulla on itsellä Amphionin Helium kakkoset, ja olen kyllä tykästynyt niiden sointiin. Sopivat hyvin kirjahyllyyn, ja soundi on paikoin jopa vähän inhorealistinen, kun levyistä on niin helppo löytää vikaa kun niillä kuuntelee, toisto kun on varsin tarkka. Ehkä vähän alemmas menevä basso olisi poikaa, mutta kyllä niillä ihan hyvin pärjäilee. Vahvistimena toimii Rotelin RA01, jonka ostin siksi, että laadukkaan tekniikan lisäksi laite on vaan niin pahuksen hienon näköinen.

Ja mitä noihin sikakalliisiin piuhoihin tulee, niin itse olen järkeillyt asian seuraavasti: Jos musiikkisignaali kulkee tuotantovaiheessa jos jonkinnäköisissä vehkeissä ja matkan varrella on kymmeniä - ellei jopa satoja - metrejä ties mitä paukkulankaa, niin saa kyllä olla aika helvetin hyvät perustelut jos väittää, että kaiken sen jälkeen viimeiset pari piuhametriä reitillä cd-vahvistin-kaiuttimet onnistuisi jotenkin niin perusteellisesti raiskaamaan soundin, ettei normaali bulkkipiuha muka riittäisi.
Avatar
#62 • • timppa^ Guest

Mulla on itsellä Amphionin Helium kakkoset, ja olen kyllä tykästynyt niiden sointiin. Sopivat hyvin kirjahyllyyn, ja soundi on paikoin jopa vähän inhorealistinen, kun levyistä on niin helppo löytää vikaa kun niillä kuuntelee, toisto kun on varsin tarkka. Ehkä vähän alemmas menevä basso olisi poikaa, mutta kyllä niillä ihan hyvin pärjäilee. Vahvistimena toimii Rotelin RA01, jonka ostin siksi, että laadukkaan tekniikan lisäksi laite on vaan niin pahuksen hienon näköinen.

Ja mitä noihin sikakalliisiin piuhoihin tulee, niin itse olen järkeillyt asian seuraavasti: Jos musiikkisignaali kulkee tuotantovaiheessa jos jonkinnäköisissä vehkeissä ja matkan varrella on kymmeniä - ellei jopa satoja - metrejä ties mitä paukkulankaa, niin saa kyllä olla aika helvetin hyvät perustelut jos väittää, että kaiken sen jälkeen viimeiset pari piuhametriä reitillä cd-vahvistin-kaiuttimet onnistuisi jotenkin niin perusteellisesti raiskaamaan soundin, ettei normaali bulkkipiuha muka riittäisi.



Tuskinpa siellä masterointipajalla mitään paukkulankaa kulkee, kun niissä ajetaan signaalia 10k euron putkietusten läpi ;)
Avatar
#63 • • Remotion Guest
dixoffi tässä lienee tarkoittanut niitten sun henkilökohtaisten laitteiden sisuskaluja, ainakin kaikilla ns. hifimerkeillä tosiaan kaikki sisäiset johdotukset on sellasta hyppylankaa et oksat pois. jos niitä rupeis vaihtamaan ni varmaan halvastakin vahvarista sais paljon paremman.
ainakin mikrodynamiikkahan siinä pitäis parantua.

Kannattaa ostaa hessiltä Goldmundin tms vehkeitä. niissä on sisäiset johdotukset kullattuja! :hah:
Avatar
#64 • • timppa^ Guest

dixoffi tässä lienee tarkoittanut niitten sun henkilökohtaisten laitteiden sisuskaluja, ainakin kaikilla ns. hifimerkeillä tosiaan kaikki sisäiset johdotukset on sellasta hyppylankaa et oksat pois. jos niitä rupeis vaihtamaan ni varmaan halvastakin vahvarista sais paljon paremman.
ainakin mikrodynamiikkahan siinä pitäis parantua.

Kannattaa ostaa hessiltä Goldmundin tms vehkeitä. niissä on sisäiset johdotukset kullattuja! :hah:



No kun viitataan tuotantovaiheen kymmeniin tai satoihin metreihin piuhaa, kyllä ensimmäisenä tulee mieleen tosiaan se musiikin tuotantovaihe siellä studiolla. Ja tosiaan taisin itse tuossa aikaisemmin järkeillä, että ei piuhahifismissä oikein ole pointtia, jollei tosiaan kaikki komponentit ole sitä parempaa luokkaa.
Avatar
#65 • • dixoff Guest

dixoffi tässä lienee tarkoittanut niitten sun henkilökohtaisten laitteiden sisuskaluja, ainakin kaikilla ns. hifimerkeillä tosiaan kaikki sisäiset johdotukset on sellasta hyppylankaa et oksat pois. jos niitä rupeis vaihtamaan ni varmaan halvastakin vahvarista sais paljon paremman.
ainakin mikrodynamiikkahan siinä pitäis parantua.



No noi kotihifilaitteiden sisuskalut ovat toki myös laskettavissa samaan kategoriaan, mitä tarkoitin. Mielessä oli siis kuitenkin ensisijaisesti ihan vaan ne kaikki sähkölaitteet, mitä musiikin tekemisessä nykyään käytetään. En jaksa uskoa, että esimerkiksi jonkun rokkibändin mikkipiuhat jne. olisivat mitään 100e/metri-sarjaa, puhumattakaan jonkun tietokonemuusikon kotistudiosta. Kun musiikin tie kulkee artistin ideasta kotikuuntelijan korviin, ne oikeasti heikot lenkit ovat aivan muualla, kuin kaiutinkaapeleissa.
Avatar
#66 • • Quu Guest
Hommahan on siinä, että kunnon hifivehkeillä ei saa kuunnella kuin klassista musiikkia, taikka Dire Straitsia SACD:nä. Siinä on tuotantovaiheessakin otettu huomioon nuo piuhajutut ;)
Avatar
#67 • • timppa^ Guest

Hommahan on siinä, että kunnon hifivehkeillä ei saa kuunnella kuin klassista musiikkia, taikka Dire Straitsia SACD:nä. Siinä on tuotantovaiheessakin otettu huomioon nuo piuhajutut ;)



Ai meniks se niin että pitää ostaa musaa millä saa hifistä kaiken irti eikä hifejä millä saa musasta kaiken irti? :( :( :(
Avatar
#68 • • Edited J.Cage Guest
Edes keskiverrot rokkibändit käyvät yleensä purkittamassa musiikkinsa studioissa, joissa harvemmin on lakunauhaa laitteiden välillä. Tai sitten kyseessä on aika naurettavan surkea esitys studiosta.
Avatar
#69 • • kilobitti Guest

kaikilla ns. hifimerkeillä tosiaan kaikki sisäiset johdotukset on sellasta hyppylankaa et oksat pois. jos niitä rupeis vaihtamaan ni varmaan halvastakin vahvarista sais paljon paremman



Jossain forumilla oli tästä puhe, ja siellä nimenomaan kiellettiin esim. kaiuttimen tai vahvistimien sisäisten piuhojen vaihtaminen 'parempiin'. Argumenttina oli (mielestäni ihan pätevästi) se, että ne on suunniteltu toimimaan juuri niillä alkup. piuhoilla, eli äänenvärit ym. on korjattu niin että ne toimis mahd. oikein sillä kyseisellä paukkulangalla.
Avatar
#70 • • miikkah Guest


Ai meniks se niin että pitää ostaa musaa millä saa hifistä kaiken irti eikä hifejä millä saa musasta kaiken irti? :( :( :(



Mun mielestä ensin on musa ja sen perusteella valitaan "hifi".

Hienostunut pikkupikkunyansseja sisältävällä "hifistelymusa" pääsee oikeuksiinsa sadan tonnin sterkoista. Junkka taas kuuluu ainakin mun mielestä soittaa PA-kamoista (teknarit caseissa bassokaappien päällä.. auch :hah:). Ja hittipoppiradiot hyvin pienellä volalla kahdenkympin pikkumankasta duunikaverin työpöydältä. Scooter vaatii resonoivan peräluukun. :D Jne..

Äänentoistolaitteisto on enemmän kuin pelkkä sen ääni (vaikka ääni onkin epäilemättä tärkein). Kyllä kamojen pitää tyylinsä ja fiiliksensä puolesta sopia siihen musiikkiin.
Avatar
#71 • • timppa^ Guest


Ai meniks se niin että pitää ostaa musaa millä saa hifistä kaiken irti eikä hifejä millä saa musasta kaiken irti? :( :( :(



Mun mielestä ensin on musa ja sen perusteella valitaan "hifi".

Hienostunut pikkupikkunyansseja sisältävällä "hifistelymusa" pääsee oikeuksiinsa sadan tonnin sterkoista. Junkka taas kuuluu ainakin mun mielestä soittaa PA-kamoista (teknarit caseissa bassokaappien päällä.. auch :hah:). Ja hittipoppiradiot hyvin pienellä volalla kahdenkympin pikkumankasta duunikaverin työpöydältä. Scooter vaatii resonoivan peräluukun. :D Jne..

Äänentoistolaitteisto on enemmän kuin pelkkä sen ääni (vaikka ääni onkin epäilemättä tärkein). Kyllä kamojen pitää tyylinsä ja fiiliksensä puolesta sopia siihen musiikkiin.



Aisti sarkasmi. Mutta joo. Mä kuuntelen himassa pääasiassa IDM:ää ja kaikennäköistä jazzahtavampaa materiaalia. Autossa mulla onkin vähän sivistymättömämpi kalusto jolla sitten junkat kuunnellaan. :)
Avatar
#72 • • root Guest
Hei ekspertit!

(ex-)Blueroomin Minipodeista on olemassa isompi versio jonka tyyppiä en tiedä en ole löytänyt Googlettamalla. Kermassa oli aikoinaan talvipuutarhassa n.80cm korkeat lumiukot mutta en tiedä olivatko ne B&W:n vai Blueroomin. Ainakin sukua ne olivat uudelle Minipod-polvelle.

Eli kysymys kuuluu: Mikä oli näiden pönttöjen valmistaja sekä malli?

Kiitos.

Ja jos jossain on myytävänä niin saa ilmoittaa minulle asiasta.

Toinen kiitos.
Avatar
#73 • • Remotion Guest

Hei ekspertit!


Mua kiinnostaa myös: 3. ja 4. kiitos! :)
Avatar
#74 • • root Guest

Hei ekspertit!


Mua kiinnostaa myös: 3. ja 4. kiitos! :)



Päätät lahjoittaa minulle parin koska ovat mielestäsi etovan rumat.

3. Kiitos

Venkuilematta vastaat ensimmäiseen kysymykseen.

4. Kiitos

Googletin taas ilman tulosta. Joskus (v.2000) www.blueroom.co.uk -sivustoilla oli kuvia noista isoista mutta ei silloinkaan mainintaa mallista. Taitaapi olla discontinued.

edit: update

Web Archive pelasti. Malleja oli House ja Techno Pod.
Avatar
#77 • • bulk Guest

Hei ekspertit!

(ex-)Blueroomin Minipodeista on olemassa isompi versio jonka tyyppiä en tiedä en ole löytänyt Googlettamalla. Kermassa oli aikoinaan talvipuutarhassa n.80cm korkeat lumiukot mutta en tiedä olivatko ne B&W:n vai Blueroomin. Ainakin sukua ne olivat uudelle Minipod-polvelle.

Eli kysymys kuuluu: Mikä oli näiden pönttöjen valmistaja sekä malli?

Kiitos.

Ja jos jossain on myytävänä niin saa ilmoittaa minulle asiasta.

Toinen kiitos.



Blueroomilla oli ainakin joskus kaukaisella 90-luvulla malli, jossa oli kaksi keskiäänistä + diskantti päällä, oliskos mallinimi ollut jotain luokkaa "pod 1" tjsp.

B&W:llähän on sitten tämä:

nautilus.jpg

jonka muotoiliuideologia on haettu hivenen samalta suunnalta. Hintaluokka on sitten vaan "vähän" eri.
Avatar
#78 • • Remotion Guest
joo ne minipodit on 600e pari, hifiklubilta saa.
Toi on sitten jo hiukan kalliimpi!
:panic:
Avatar
#79 • • vaavu Guest
no vaavu ei sentään tänne kirjoita :D
Avatar
#80 • • ville Guest
Oliko kukaan muu hifimessuilla kuuntelemassa b&w 800 sarjan skobeja classen laitteilla? Siellä koin ensimmäistä kertaa tunteen että high-end voi olla niin hyvän kuuloista, että on lopulta ihan sama mitä laitteilla toistetaan :D

Mitä noihin ampioneihin tulee niin itsellä on kotiteatterissa healiumeja 3 kpl edessä. Amphion on skobena kyllä varsin loistava mutta vaatii (mun mielestä) vahvistimen joka tuottaa hieman "lämpimämpää" ääntä. Neutraalin vahvistimen kanssa noi amphionit kun kuulostaa helposti aika "mitäänsanomattomilta". En kuitenkaan ostaisi ampioneita jos haluaa kuunnella vain konemusiikkia.

B&W 602:a voin suositella jos haluaa suurempaa jalustakaiutinta alle 600e hintaluokassa (nää on meillä makuuhuoneessa). Toisto menee varsin alas ja sointi on muheva olematta kuitenkaan liian bassovoittoinen tai lainkaan "honottava".