Kertokaapas vielä kaikenlaista refleksiputkista ja aktiivi ja passiivi vaihtoehdoista. Mul on tulos nyt 240w 12" elementti ja sille olis kiva tehä tosi massiivinen kotelo....
29 posts, 2 pages, 10,876 views
Tarkoittanet varmaan koteloa, saman kokoiset elementit voivat toimia hyvinkin erilaisissa koteloissa. Jos aiot kotelon rakentaa itse, kannattaa miettiä mitä elementiltä haluaa: suoraa basso- ja vaihevastetta tai herkkyyttä, painetta ja tehonkestoa.
Rakennusmenetelmiä on myös useita erilaisia, vahvasti suosittelen sahauttamaan levyt puutarvikeliikkeessä valmiiksi, ei tarvitse kärsiä kieroista saumoista. Mattoa saa rautakaupoista, refleksiputket kannattaa hakea LVI-kaupasta, pvc-putkea löytyy tosi montaa ero kokoa, eikä häviä juurikaan performanssissa aeroport-ym putkille ja on hinnaltaan murto-osa vastaavasta "oikeasta" refleksiputkesta. Terminaalit ja verkot kannattaa ostaa Biltemasta, halpoja ja kohtuullisia laadultaan.
Suunnittelussa tarvitset ainakin seuraavat tiedot elementistä:
Ekvivalenttitilavuus Vas
Kokonaishyvyysluku Qtot
Resonanssiluku Fs
Näillä pystyy arvioimaan karusti elementin vasteen suljetussa tai refleksikotelossa, kynä ja paperilaskut kyllä kannattaa melkein heti sitten unohtaa tietokoneaikakaidella. Boksin muodon voi käytännössä itse valita mieleisekseen, kunhan tilavuus ja viritysehdot täyttyvät ja elementti mahtuu kylkeen.
Tieteellisempää tutkailua, esim impedanssi- ja vaihekäyrien tarkastelua varten tarvitaan kaikki ns. thiele-small -parametrit, jotka kyllä yleensä toimitetaan elementin mukana, tai löytyvät valmistajan verkkosivuilta.
Suunnittelusoftia on verkko puolillaan, eräs hyvä on excel-pohjainen Unibox, joka löytyy ilmaisena.
joo, oon yhen supposen kotelon jo raksannu ite...
vaatisin kovaa tehon kestoa...
miten mä nyt lähen liikenteeseen, kun vaadin tehonkestoa ja pehmeetä bassao? tarviinko refleksii ensinkään? onko siitä hyötyä? kyl mä noi terminaali hommat sun muut saan kohalleen, mut eniten mua ihmetyttää miten saan sen äänen sitten ihan kohalleen ja sillee et sitä voi tykitellä kovaa...
jos on esim tommonen elementti ku tossa edellä mainitsin niin pystyykö sillä ylipäänsä tykitellä kuinkakin kovaa?
kun nyt mulla on tommonen 10" nimellistehonaan 400w mut se surisee liikaa ku vähä pommittaa... mut se johtuu ilmeisesti vahvarista... kaverilla on muistaakseni semmonen ohjelma millä se tila lasketaan...
Suljetussa kotelossa on parempi tehonkesto kuin refleksikotelossa,
mutta refleksikotelolla voidaan buustata bassoja tietyllä kaistalla
suljettua jopa 6dB kovemmaksi. Pehmeä basso tulee elementistä
enemmän kuin kotelosta, eli valitse hyvä elementti.
Kotelonlaskentaan löytyy esim (ilmeisesti suomalainen?) ohjelma
nimeltä WinISD, joka on todella hyvä!
joo, oon yhen supposen kotelon jo raksannu ite...
vaatisin kovaa tehon kestoa...
miten mä nyt lähen liikenteeseen, kun vaadin tehonkestoa ja pehmeetä bassao? tarviinko refleksii ensinkään? onko siitä hyötyä? kyl mä noi terminaali hommat sun muut saan kohalleen, mut eniten mua ihmetyttää miten saan sen äänen sitten ihan kohalleen ja sillee et sitä voi tykitellä kovaa...
jos on esim tommonen elementti ku tossa edellä mainitsin niin pystyykö sillä ylipäänsä tykitellä kuinkakin kovaa?
kun nyt mulla on tommonen 10" nimellistehonaan 400w mut se surisee liikaa ku vähä pommittaa... mut se johtuu ilmeisesti vahvarista... kaverilla on muistaakseni semmonen ohjelma millä se tila lasketaan...
Kuuden desibelin lisäys koetaan kaksin kertaisena äänenpaineena, mutta tarvitsee nelinkertaisen teholisän, joten jokainen desibeli, joka voidaan puristaa irti herkkyydestä, on periaatteessa pois vaadittavasta vahvistintehosta.
olkaahan korvat tarkkana!
Eikös +3dB ole kaksinkertainen äänenvoimakkuus (tehot oli oikein) :) vastaavasti -3dB on puolet vähemmän
Kun äänenpaine kaksinkertaistuu, nousee äänenpaine noin 6 dB. Kun teho kaksinkertaistuu, nousee tehotaso noin 3 dB.
en ollu kuullu tota.
Leikkiny liikaa jo stereoilla siis, kuulo menny huonoks. :D
Ollaan korvat tarkkana, ellen sitten paukuta niitä autossa
paskaks =)
Tosiaan noista elementin sähköarvoista (thiele-small) syöttämällä
ohjelmaan saat optimikotelon koon laskettua. Kotioloissa
mielestäni refleksikotelo on parempi vaihtoehto juuri sen basson säteilyn ansiosta ja muutenkin saadaan ehkä parempi teho/ääni hyötysuhde. Kotona kun ei alle 25Hz edes oikein kuulu
Niin onko tuo tulossa kotiin vai autoon?
Elikkäs pitäs kiskasta nyt 114 litranen kotelo... eiks je!?
14 cm paksu refleksi ja 20 cm pitkä... eiks je!? jos oon nyt tajunnu oikein... suppari vahvistimistahan pitäs llöytyy noi low cutit, näinkin oon käsittänny... mutta, mutta! Sitten ku rupeen värkkää sitä niin kandeeko sisälle laittaa mitään? mitä hyötyy on kaiutin matosta? kandeeko elementti tiivistää reunoista kiinni vielä vaikka jollain liimalla?! entäs terminaali!? oks jotain muita hyvii juttui viel mitä pitäs tehä kun lähtee kokoomaan tota?
minkähän paksunen levy on parasta ja mikä levy?
Itse asiassa ehkä hieman liioittelin sitä low-cutin tarvetta. Low-cutilla tarkoitan ns. subsonic-suodinta, eräänlaista jyrinänpoistoylipäästösuodinta, joka on tuiki tarpeellinen ainakin vinyyleitä pyörittäessä (tulee helposti TOSI matalia pörähdyksiä suppaselle), mutta ehkäpä pääset alkuun aivan tavallisella jakosuotimella. Tai toisaalta, rakentaminen on mukavaa ja oparit ja konkat ja vastukset maksavat käytännössä ei mitään, joten sellaisen rakentaa ihan helposti itse. :)
Kotelomateriaali kannattaa valita hyvin, veikkaan, että 18mm MDF tai HDF riittää muihin kuin etulevyyn (johon laitat kaiutti'men), siihen kannattaa laittaa 22mm koivuvaneria, kun mdf:lläkin on taipumus murtua, jos siihen jyrää liian isoja reikiä.
Mattoa saa paikallisesta rautakaupasta, jotain eteismattoa se on mitä minä olen käyttänyt, värivalikoimaa ainakin naapurin rtv:llä on kolme eri harmaata, viininpunainen, sininen ja ruohonvihreä. Maton saa pysymään kiinni mattoliimalla, vesiohenteiset liimat voi suosiolla unohtaa. Sinkilöpistooli (sellainen järeä nitoja) on kiva apuväline liiman kuivumista odotellessa. Matto on sikäli hyvä investointi, että kotelosta tulee paremman näköinen ja kestää vähän enemmän pudottelua kuin ilman.
Vaimennusainetta kannattaa yleensä laittaa ainakin elementin vastaiselle seinälle, mutta täytyy muistaa, että se nostaa elementin tehollista tilavuutta (äänen nopeus vaimennusaineessa laskee), se vaikuttaa myös taajuusvasteeseen, joten koteloa ei tarvitse tuupata aivan täyteen.
Koteloa mitoittaessa kannattaa muistaa, että refleksiputken ja elementin viemä tila tulee laskea pois kotelon sisätilavuudesta, vaikka tosin ~100 litran kotelossa heitoksi ei montaa prosenttia tule. Mutta kannattaa tehdä huolella, tulee itsellekin hyvä mieli.