kaiuttimen kokoamis Sarja GX-15

41 posts, 3 pages, 19,506 views

Avatar
#21 • • MikkiHiiri Guest


Ja jos näitä laitteita aikoo kotona käyttää, kannattaa ehkä myös miettiä onko max-äänenpaine oikeasti se tärkein kriteeri. Toinen vaihtoehto olisi satsata esim. hyvään ääneen. Nk. hifi-laitteisiin pääse alkuun jo 400 eurolla (sis cd, vahv, kajarit)...mutta sehän on jo toinen tarina:)



Joo mutta herra Mansikkahan on kova kotibilettäjä =)
Ite ainakin omissa bileissä huudatan niin kovaa että astiakaapit
kilisee ja ikkunat ja lahkeet vetää liikerataa :D
Avatar
#22 • • Remotion Guest




Joo totta. Vedän sanat osin takaisin :)

Tosin puolustan nyt edelleen sitä mitä tarkoitin tuossa aiemmin,
että miksi tuossa tapauksessa on 4ohm nimellisimpedanssi.



Täähän menee nyt vähän nillitykseks mut tässä sun määritelmän mukaan popituskaiutin, hei onhan tää 4 ohminen...

Tässä sulle 4 ohm nimellisimpedanssi
;)

edit: Aiiniin, hinta oli 66500 e
Avatar
#23 • • kilobitti Guest




Joo mutta herra Mansikkahan on kova kotibilettäjä =)
Ite ainakin omissa bileissä huudatan niin kovaa että astiakaapit
kilisee ja ikkunat ja lahkeet vetää liikerataa :D



Musa on sit tarpeeks lujalla kun ei enää pysty kuulee mikä biisi soi;) Btw, mun edellinenkin setti (=kaksi pientä B&W hyllykaiutinta avustettuna huudoilla parvekkeelta) riitti poliiseille.

-kb

ps. mr mansikka, muita topikkeja mitä kandee lukea:

http://www.platinum.ac/forums/showthread.php?s=&threadid=1290

http://www.platinum.ac/forums/showthread.php?s=&threadid=1362

http://www.platinum.ac/forums/showthread.php?s=&threadid=1248

http://www.platinum.ac/forums/showthread.php?s=&threadid=1427

mitenni töissä hiljaista?
Avatar
#24 • • MikkiHiiri Guest


Tässä sulle 4 ohm nimellisimpedanssi
;)

edit: Aiiniin, hinta oli 66500 e



Haist ite ;)

Mut kun kyse oli hintaluokasta jossa on 2 ja puol nollaa
vähemmän perässä (ja tuossa teholuokassa) niin harvemmin
hyvänkuuloisia 4ohm kajareita on (kotikäyttöön).. ei oo sattunu
ainakaan silmiin.

Ihme muuten ku noi ei ole aktiivisia (tyyliin B&W Nautilus, ne
korvan simpukkaa mukailevat). Joutuu varmaan ostamaan
yhtä kalliin vahvarin soittamaan jottei vahingossakaan rääkkää niitä;)
Avatar
#25 • • MikkiHiiri Guest


Musa on sit tarpeeks lujalla kun ei enää pysty kuulee mikä biisi soi;)



Näin on. Ja näin se yleensä soikin ;)
Varsinki ku vetää riittävästi viinaa ni ei saa enää mistään selvää,
edes omasta puheesta :D
Avatar
#26 • • Remotion Guest
...Tuhannet Pajavasarat hakkasivat selkäytimeen. Tuskissani tunsin kun aivoni hakkasivat pääkalloa vastaan basson tahdissa. Hengittäminen kävi työstä kovassa savussa ja kropan huusi tuskaa kun infernaalinen äänivalli rusensi minua jokapuolelta kohti tuonpuoleista. (...tähän väliin olin muuten 2h palaverissa ja nyt on näköjään jääny kirjottelu kesken ni jatkan tästä...) Kerran laser melkein sokaisi minut ja stroboskooppien vilkkuessa en heti tajunnut WC:ssä olevan noin korkeata kynnystä, josta seurauksena löin pääni lattiaan, ryömin muiden oksennusten läpi kohti pönttöä......


"hyvät bileet tuntuukin jossain" ;)
Avatar
#27 • • DJ_Strawberry Guest
Ku asuu oma-kotitalossa jossa riittää suht koht hyvin tilaa niin ei naapuritkaa oo valittanu ku oon pitäny pirskeitä mut kaverilta oon joutunu lainaamaan poppikamat ja kyllä siinä basso jytke tuntu ihan selvästi ulos asti :)
Mitä vahvistinta suosittelette noinhin GX-15 kaappeihin?
T:Mansikka
Avatar
#28 • • MikkiHiiri Guest


Mitä vahvistinta suosittelette noinhin GX-15 kaappeihin?
T:Mansikka



No how about 2x NAD214 bridged mode
Avatar
#29 • • Edited kilobitti Guest
Pakko nyt vielä kysyä, että olethan jossain käynyt kuuntelemassa
noita GX-15sia? Kuulostaa siltä että olet jo päättänyt...

-kb
Avatar
#30 • • DJ_Strawberry Guest
En ole vielä päättänyt asiaa... Mutta kyllä tykästyin aika vahvasti noihin...Missä pystys käydä kuuntelemassa Pääkaupunki-seudulla? Mitä vahvistinta suosittelette GX-15 kanssa ja mikä toi 2X215 NAdit oli CM.. Alko kiinnostaa? :)

T:Mansikka
Avatar
#31 • • Edited MikkiHiiri Guest


ja mikä toi 2X215 NAdit oli CM.. Alko kiinnostaa? :)



joo tarkotin että molemmille kaiuttimille (2kpl) oma NAD 214
monotettuna (siel vahvarin takana on bridge-kytkin, joka kytkee
vahvistimen siltaan, monoksi, jonka jälkeen sieltä tulee
käytännössä 2-3 kertaa enemmän tehoja pihalle) niin saapahan
kaiuttimet ainakin varmasti ruokaa :)

Mul on toi Ljudian kuvasto ja löysin ton sarjan.
ÄLÄ HELVETISSÄ OSTA TOTA SARJAA!
Olin kattovinani että tossa on MGR:n subbarit.. noi bassot on
TODELLA PASKAT!!
Rakenna mielummin osista itse (en tiedä sitten löytyykö valmiina
hyvää koteloa).. suosittelen enemmän kuin lämpimästi bassoiksi
Peerless XLS-10 tai XLS-12, jotka on hinta-/laatusuhteeltaan
huippuluokkaa, eikä maksa paljoa! Voisin vannoa että yhdestä
XLS-12:sta lähtee paljon enemmän painetta ja miljoona kertaa
paremmalla äänenlaadulla kuin ton sarjan 2:sta MGR:stä.

XLS:t oli muistaakseni vielä tarkoitettu enemmän painekäyttöön
("makkarat" ripustuksissakin jo kertoo) ja vieläpä ihan hyvällä
äänenlaadulla, kuin hiljaiseen hifi-kuunteluun.
Avatar
#32 • • kilobitti Guest


En ole vielä päättänyt asiaa... Mutta kyllä tykästyin aika vahvasti noihin...



Noi muuten käy muuten mulla aina...;) saatan tykästyä hyvinkin
vahvasti johonkin juttuun kun olen innoissani. Kannatta
kumminkin pitää aina vähän jäitä hatussa ja katsoa muutkin
vaihtoehdot, etenkin kun kyseessä on näinkin suuri ostos. Sitä
paitsi kaiuttimissa on todella suuria eroja, ja mikään ei ikinä
miellytä kaikkia...

-kb
Avatar
#33 • • timppa^ Guest





Mul on toi Ljudian kuvasto ja löysin ton sarjan.
ÄLÄ HELVETISSÄ OSTA TOTA SARJAA!
Olin kattovinani että tossa on MGR:n subbarit.. noi bassot on
TODELLA PASKAT!!



joo puhut muuten vähän mutta paljon :D


Rakenna mielummin osista itse (en tiedä sitten löytyykö valmiina
hyvää koteloa).. suosittelen enemmän kuin lämpimästi bassoiksi
Peerless XLS-10 tai XLS-12, jotka on hinta-/laatusuhteeltaan
huippuluokkaa, eikä maksa paljoa! Voisin vannoa että yhdestä
XLS-12:sta lähtee paljon enemmän painetta ja miljoona kertaa
paremmalla äänenlaadulla kuin ton sarjan 2:sta MGR:stä.

XLS:t oli muistaakseni vielä tarkoitettu enemmän painekäyttöön
("makkarat" ripustuksissakin jo kertoo) ja vieläpä ihan hyvällä
äänenlaadulla, kuin hiljaiseen hifi-kuunteluun.



Muuten asiapuhetta, mutta oikaisen tuota hieman. Peerlessin basso/suppaselementit ei oo käsittääkseni painekäyttöön. Tämän käsityksen loi se, että jossain Hifi-lehdessä oli jotain hehkutusta jostain uudesta high-end supparista, elementti Peerless XLS-10 ja hintaa 2000 euron tuolta puolen :003:
Avatar
#34 • • MikkiHiiri Guest


Muuten asiapuhetta, mutta oikaisen tuota hieman. Peerlessin basso/suppaselementit ei oo käsittääkseni painekäyttöön. Tämän käsityksen loi se, että jossain Hifi-lehdessä oli jotain hehkutusta jostain uudesta high-end supparista, elementti Peerless XLS-10 ja hintaa 2000 euron tuolta puolen :003:



Saattaapi olla joku uusi malli, varmastiko XLS? Ljudian
kuvastossa XLS-10 on 93e ja XLS-12 117e ja jossain luin että
noista irtoopi enemmän painetta kuin noista Peerlessin
hifisubbareista. Tosin en sitä epäillyt yhtään etteikö Peerlessiltä
tulisi joku todellinen highend-elementtikin :)
Avatar
#35 • • timppa^ Guest




Saattaapi olla joku uusi malli, varmastiko XLS? Ljudian
kuvastossa XLS-10 on 93e ja XLS-12 117e ja jossain luin että
noista irtoopi enemmän painetta kuin noista Peerlessin
hifisubbareista. Tosin en sitä epäillyt yhtään etteikö Peerlessiltä
tulisi joku todellinen highend-elementtikin :)



Olen 87,34% varma asiasta. Saattoi hyvinkin olla XLS:ää edeltävä malli, mutta vastaava anyway. Ja jotenkin vaikutta siltä, että puhut Peerless XLS-10/12 CAR -malliston elementeista. Eri asia kuin XLS-10/12. :D
Avatar
#36 • • MikkiHiiri Guest




Olen 87,34% varma asiasta. Saattoi hyvinkin olla XLS:ää edeltävä malli, mutta vastaava anyway. Ja jotenkin vaikutta siltä, että puhut Peerless XLS-10/12 CAR -malliston elementeista. Eri asia kuin XLS-10/12. :D



Joo, puhuin autosubbarista ;)
Toimii muuten erittäin hyvin myös kotioloissa. Eli eri mallit oli sitten kyseessä.. :)
Avatar
#37 • • Tuppu_ Guest
XLS-elementeistä:

Mulla on 2 kpl peerless XLS12 elementtejä 90 litran koteloissa, jotka on viritetty aeroportin putkilla 21 Hz:iin. Sanon vain, että niistä kyllä irtoaa aika reippaasti painetta, ja varsinkin lähellä niitä taajuuksia, mihin se on viritetty. Mulla noita kahta ohjaa monotettuna 1 kpl nad 214-pääte, joka saa noille tarjoiltua tarvittaessa yht. n. 450W RMS tehoa, joka riittää ihan kohtuullisesti. Tehoreservit eivät toistaiseksi ole loppuneet, mutta olisi kyllä nannaa, jos kummallekin olisi oma 214! :D

Vaste menee vapaakentässäkin (mitattu TKK:n kaiuttomassa huoneessa) tarvittaessa 16Hz:iin (-6dB). Siis leffakäyttöön ainakin murahtaa aika p*r*eleesti. Noi kyllä tarttee noin alas viritettyinä ehdottomasti subsonicin heti 20Hz:stä, tai tulee romua.

Itseasiassa soitin toista kerran hieman känässä niin, että siitä lähti alaripustus liimauksista irti. :mad: :D Soitin accusoundiin ja kysyin, että mitä tehdään. Korjaus olisi maksanut niillä 20e, mutta ostin itse epoksin ja korjaus/rakenteluhommia ennenkin tehneenä sain muuten täysin ehjän alaripustuksen liimattua ja kenkää on annettu senkin jälkeen, ja toimii kuin uusi! Alaripustus lähti siis vain irti, ei revennyt, tai mitään. Elementti löi liian pitkään ja seurauksena toi. Mulla ei ollut silloin vielä subsoniccia ja siitä johtui.

XLS:t ovat erittäin vankkoja rakenteeltaan ja kestävät mitä vain oikein käsiteltyinä. Matalaa niistä saa ihan sairaasti. Kuitenkin käytän niitä HIFI-syistä johtuen putket tiiviisti tukittuina, eli ns. suljettuina, jolloin iskutoisto paranee huomattavasti mm. ryhmäviiveen pienennyttyä n. 25 millisekunnista johonkin 5 millisekuntiin.

XLS:ssistä on hieman turha yrittää ottaa irti yli 40 hertsin ääniä, koska ne on suunniteltu todellakin melkeinpä infraäänitoistoon, josta kielii mm 17Hz:n resonanssi. Liikerataa on mekaanisesti n. 35mm p-p ja lineaarisestikin melkein yhtä paljon, 25mm, eli säröt pysyvät kurissa ja tavara tulee voimalla.

Vastaan tähän keskusteluun kuitenkin lähinnä siksi, että en suosittele XLS-elementtejä ollenkaan mihinkään 3-tie-kaiuttimien bassoelementeiksi, jolloin ne todn. toimisivat n. alueella 20-600hz.

Subbariin kylläkin ehdottomasti!


Siis lyhyesti:

-XLS ei ole välttämättä kovin herkkä elementti ja tarvitsee rinnalleen tehokkaan päätteen

-refleksissä jyrää matalalta kuin ukkonen, mutta miel. subsonic

Leffasubbariksi matalalla virityksellä, bilesubiksi myös matalalla virityksellä, jos haluaa hieman muhevamman clubisoundin matalimpienkin subbassien riehuessa, eikä pelkkää kopsetta, mutta painetta ja iskua varmasti bilekäyttöön jollain 25-30 Hz virityksellä enemmän.

XLS on matalia varten, siis 15-40Hz ja jotta toisto ei olisi liian hitaileva, niin suosittelen max. 40Hz alipäästöä. Ylemmäksi viritetyssä kotelossa ehkä max. 60Hz. Ja miel. 24dB/okt.

-suljetussa toi kyllä iskee jo hyvin jos vahvaria riittää ja matalaa tulee siltikin suljettuna kahdella 17 neliön huoneessa niin, että kehossa tuntuu ja huoneen ovi pitää sellaista meteliä, että lukko tuntuu lähtevän irti justiinsa.

-Hintaisekseen yksi parhaista "oikeista" subbarielementeistä.

XLS:ää voi käyttää siis sekä hifiin, että paineeseen. Hifilehdessä oli ainakin kerran testissä joku tanskalainen subbari, jossa oli XLS elementti ja oma vahvari. hintaa kapistuksella oli n. 10000mk. Siltikään eivät olleet saaneet sitä subia menemään edes niin matalalle kuin minä sain. ??:D ko. subbarin suunnittelijana oli kyseessä vieläpä itse herra XLS:n suunnittelija.


Eräs toinen merkki on valmistanut XLS-elementtejä käyttäen kahdella elementillä subin, jonka alaraja on vedetty 10Hz:iin! XLS menee noin alas kyllä melkein ilman sähköistä korjaustakin, kun vain virittää sen oikein.

Matalaa bassoa varten, jees, suosittelen. ;)
Avatar
#38 • • MikkiHiiri Guest
Joo eli en sittenkään muistanut väärin tuota painejuttua.

Helvetti ku en nyt muista, mutta olikos myös HIFI 100/1 aktiivisubbasessa tuo XLS elementtinä? Tai sitten se oli jossain toisessa subbarirakennussarjassa.

Itelläni oli autossa vuosi sitten Velocity VCS-1200, joka ei kyllä toimi kotona, mutta autossa sitäkin rankemmin. Oli 21Hz viritetty refleksikotelo. 20Hz tuli niin tuntuvasti (1kW päätteellä) että takapenkillä oli mahdoton hengittää ja äänenlaatu oli silti huippuhyvä ja lämmin :)
Avatar
#39 • • Tuppu_ Guest


Joo eli en sittenkään muistanut väärin tuota painejuttua.

Helvetti ku en nyt muista, mutta olikos myös HIFI 100/1 aktiivisubbasessa tuo XLS elementtinä? Tai sitten se oli jossain toisessa subbarirakennussarjassa.



Joo, kyllä siitä XLS:stä painetta saa, mutta enemmän se on kuitenkin hifielementti, erittäin järeä sellainen. Sitä on alan gurut käyttäneet monenlaisissa projekteissa, niin refleksissä, suljetussa, passiiviviritteisenä kuin jopa dipolinakin, eli kaiutin ei ole kotelossa, vaan eräänlaisessa levyssä/läpihengittävässä kotelossa (toimii parhaiten akustisella musiikilla vähentäen huoneen vaikutusta toistoon). Edellinen ei tosin missään nimessä revittelyihin!

Hyvin soivan setin saa, kun hommaa 2 hyvälaatuista hifikaiutinta, joiden alarajataajuus on jotain 40-50 Hz ja jatkaa XLS:llä siitä alaspäin. Napse tulee pääkaiuttimista ja "töniminen" XLS:stä. :001: ;)

Ei XLS:ää muistaakseni ole varsinaisesti käytetty hifi 100/1:ssä, tosin muita peerlessejä, vifaa ja focalia. Hifitalo tosin myy subbarisarjaa, jossa on XLS ja jokin aktiivivahvari/suodin.
Avatar
#40 • • MikkiHiiri Guest


Sitä on alan gurut käyttäneet monenlaisissa projekteissa, niin refleksissä, suljetussa, passiiviviritteisenä kuin jopa dipolinakin, eli kaiutin ei ole kotelossa, vaan eräänlaisessa levyssä/läpihengittävässä kotelossa (toimii parhaiten akustisella musiikilla vähentäen huoneen vaikutusta toistoon). Edellinen ei tosin missään nimessä revittelyihin!



Joo, oon dipolivirityksiä kyllä hifikirjoista kattellut ;) rakennelma muistuttaa jotain lapsuuden ensimmäisiä majoja koivussa =)