Sony MiniDiskin ulostulon voimakkuus

31 posts, 2 pages, 5,575 views

Avatar
#1 • • xlk Guest
Tilanne.. : mixi nauhoitettu Sonyn MiniDiskille.. nyt ois siirto koneelle, josta vois polttaa CD:itä.

Kysymyksiä
1. Onko tietoa miski taso on niin alhainen
2. Onko sillä väliä äänellisesti että se on alhainen
3. Millä se kannattaa nostaa (eli mixerillä jo kun ajan sen koneelle vai koneen kortin "vahvistimella" vai jollain softalla??

Eli miten kannattaa toimia kun haluaa siirtää Minidiskille äänittämänsä mixin CD:lle?

Kiittäen etukäteen,
xlk
Avatar
#2 • • Edited jUSSi Guest
volyymit jo mikseristä niin lujalle kuin uskaltaa laittaa ennen kuin ääni säröytyy minidiskissä.

sitten kaikki bass boostit pois! niistä menee kaikki ihan ruvelle! sitten minidiskistä äänet täysille ja sitten koneeseen. Esimerkiksi Cool Edit Pro:lla on helppo nostaa volyymia (amplitude/normalize) jos tarvitsee (ei se pienoinen hiljaisuus kuunnellessa haittaa, sitä varten on äänenvoimakkuuden säätö ;)

kannattaa enemmän kiinnittää huomiota äänenlaatuun kuin voimakkuuteen. Hyvänlaatuista ääntä on kiva laittaa lujemmalle, mutta paskaa saundia ei kuuntele edes hiljaisella.
Avatar
#3 • • bulk Guest


Tilanne.. : mixi nauhoitettu Sonyn MiniDiskille.. nyt ois siirto koneelle, josta vois polttaa CD:itä.

Kysymyksiä
1. Onko tietoa miski taso on niin alhainen
2. Onko sillä väliä äänellisesti että se on alhainen
3. Millä se kannattaa nostaa (eli mixerillä jo kun ajan sen koneelle vai koneen kortin "vahvistimella" vai jollain softalla??

Eli miten kannattaa toimia kun haluaa siirtää Minidiskille äänittämänsä mixin CD:lle?

Kiittäen etukäteen,
xlk



1. Sonyn (vanhemmissa) md-soittimissa alhainen linja-antotaso on ihan ominaisuus, itsekin on tullut kiroiltua sen kanssa.

2. Ainoastaan kohinan kannalta, mitä suurempi taso siirtolinjassa, sen parempi signaali/kohinasuhde. Ts taustakohina ei kuulu voimakkaan signaalin läpi niin hyvin kuin heikon.

3. Itse tekisin sen nauhoituksen jälkeen jollain äänenkäsittelysoftalla (normalize-toiminto), koska tällöin saadaan dynamiikasta joka ikinen kohta käyttöön. Koneen mikserillä on pakko jättää muutama (~5-6dB) nauhoitusvaraa, ettei mene särölle.

Ja paras tapa siirtää md:ltä tavarat kovalevylle on tietysti digikaapeli, ei tule ylimääräisiä D/A/A/D -muunnoksia.
Avatar
#4 • • xlk Guest
Niin tilannehan on vielä kaikenlisäksi niin että mulla sattuu olemaan NetMD 500 (vai mikä olikkan)...
Yritin siirtää sillä softalla suoraan koneelle mutta se ei jostain syystä suostunut ottamaan sitä.. (toistepäin kyllä onnistuu)

Oonko väärässä:
Kun äänittää mixerin kautta (Pioneer600) tuolle Minidiskille ja säätää rec voimakkuutta niin tietyn pisteen jälkeen se alkaa särkeen ihan hulluna... ja tuo piste -kun soittaa ulos minidiskiltä- niin ei todellakaan ole yli 0:n.. ?!
Avatar
#5 • • Charlie Guest
Jos nauhotat äänikortin inputin kautta, niin kannattanee katsoa, että kortti on hyvän laatuinen. Jollain SB16:sta häviää kaikki dynamiikka ja saat viel suhinat kaupanpäälle...

Kuten mainittu ditaali paras tapa! :)
Avatar
#6 • • jUSSi Guest


Oonko väärässä:
Kun äänittää mixerin kautta (Pioneer600) tuolle Minidiskille ja säätää rec voimakkuutta niin tietyn pisteen jälkeen se alkaa särkeen ihan hulluna... ja tuo piste -kun soittaa ulos minidiskiltä- niin ei todellakaan ole yli 0:n.. ?!



Riippuu varmaan kuinka paljon voit pinohiirestä rec-voimakkuutta työntää?

minä en ole vielä Reloopin 1000 Pro mikserillä saanut ääntä särkemään minidiskille nauhoitettaessa (en tosin ole yrittänytkään). Mun minidiskistä (MZR-70) löytyy sisääntulevan signaalin taso ja manuskassa on sitten suositeltu minkä yli sen ei kandeis mennä tai voi tulla säröä.
Avatar
#7 • • xlk Guest
Niin rec voimakkuudella tarkoitin juuri tuon Minidiskin sisääntulevan tason säätöä.. ja Pinoista oon työntänyt ulos n. +3db:tä äänittäessä (liikaa ?!)

En oo kyllä MiniDiskin manuaaleja tutkinut mutta taidanpa senkin tehdä piahkoin =)
Avatar
#8 • • jUSSi Guest


Niin rec voimakkuudella tarkoitin juuri tuon Minidiskin sisääntulevan tason säätöä.. ja Pinoista oon työntänyt ulos n. +3db:tä äänittäessä (liikaa ?!)



ei välttämättä, kyllä sen omilla korvilla kuulee ja toikin kannattaa testata vaikka nauhottamalla yksi kappale (tai osa siitä) eri lujuuksilla minidiskille ja sitten kuuntelemalla mikä kuulostaa parhaalta


En oo kyllä MiniDiskin manuaaleja tutkinut mutta taidanpa senkin tehdä piahkoin =)



jep, manuskat on kivoja ;)
Avatar
#9 • • kilobitti Guest
Varo, sisältää spekulointia;):

Onko siinä linjaulostulo erikseen? MUISTAAKSENI linjaulostulo
löytyy v.2002-mallistosta vain kalleimmasta MZ-n1 -mallista, mikä
on sinänsä aika mielenkiintoinen veto Sonylta...Vanhemmissa MD-
soittimissa se löytyi vissiin kaikista samasta reiästä kuin
kuulokeliitäntä, kunhan vaihtoi valikosta kuulokeliitännän
linjatasoiseksi.

Useimmissa malleissa joutuu siis nykyään ajamaan ääntä
kuulokeliitännästä kuuloketasoisena. En tosin tiedä miltä se
kuulostaa, mutta voisiko ongelma liittyä siihen? Joku tietävä?

Hiljaisessa äänentasossa ei pitäis olla muuta haittaa, kuin että
piuhoista välillä MD->tietokone tuleva kohina/rutina on suhteessa
kovemmalla. Ainakin yhdessä lainaamassani vanhemmassa Sonyn
MD:ssä pystyi ulostuloakin säätämään ihan volyymi-namiskasta.

http://www.sony-europe.com/view.x?cat=16190&loc=en_FI

-kb
Avatar
#10 • • jUSSi Guest
mulla on pari vuotta vanha MD (MZR-70) ja ulostulo on juuri kuulokeliitännässä ja sen voimakkuuttaa säädetään (kas kummaa ;) äänenvoimakkuudesta eikä ulostuloa tarvitse valita erikseen mistään. Äänenlaatu on ok, eikä minun ole tarvinnut edes nostaa miksauksen volyymiä tietokoneella. Esimerkiksi kaikki allekirjoittaneen miksaukset (joita on täälläkinjulkaistu aimo kasa) on nauhoitettu ko. MD:llä.
Avatar
#11 • • xlk Guest
Niinmpä.. manuiskoja kun tarkkaan lukee niin Sonyn MD:stä ei voi lataa PC:lle digitaalisesti mitään mitä ei ole siitä SAMAISESTA pc:stä ladattu ennestään SAMAISELLE MD:lle... eli rajoitus joka on mielestäni aika syvältä ja loukkaavaa.

-> livesettejä Sonyn MD:ltä ei (ainakaan mun) saa digitaalisesti koneelle!

Pitäis nähtävästi tutustua tuotteisiin tarkemmin ennen ostoa =)

Kaiken lisäksi:
Ja kun netissä surffas tarpeexi tietoa hakien-> Oikeassa olit siinä suhteessa että vain kalleimmassa mallissa (eli MZ-N1:ssä) on suoraan linja-ulostulo.. eli mä nähtävästi joudun tyytymää tuohon kuuloketason ulostuloon :(

Mitä eroa kuulokeulostulon ja linja-ulostulo äänessä (muuta kuin voimakkuus) mahtaa olla.. tietääkö kukaan?? (toivonmukaan ei mitään muuta eroa).
Avatar
#12 • • Edited xlk Guest
Lisäystä.. :

kyllä (kuuloke)ulostulon volumee pystyy säätämään mutta vaikka se on täysillä niin ei se tuu lähellekkään normaalia tasoa.. luokkaa -10db

Tokihan tuo menettelee ja väännetään sitten sterkoista lisää jos hyvältä kuulostaa ;) Mut ois Sonykin voinut vähän panostaa =)

Taidampa itsekkin laittaa tuon mixin tänne (kun aiheesta väännetty) ens viikon alkupuolella.. kuhan saan tuon tason nostettua järkevästi
:D
Avatar
#13 • • jUSSi Guest
yksi vaihtoehto on sitten hankkia räkkimallinen minidisk-soitin kotistereoihin ja käyttää sitten sieltä linjaulostuloa tietokoneelle... kallistahan toi on mutta aika ideaaliratkaisu kannettavan MD rajoituksiin.
Avatar
#14 • • xlk Guest
Jep.. ja seuraavan kerran kun kotona väsään mixiä niin laitan menemään suoraan koneelle..
Avatar
#15 • • olliS Guest


yksi vaihtoehto on sitten hankkia räkkimallinen minidisk-soitin kotistereoihin ja käyttää sitten sieltä linjaulostuloa tietokoneelle... kallistahan toi on mutta aika ideaaliratkaisu kannettavan MD rajoituksiin.


toimii huomattavasti paremmin kuin kannettavasta, kokeiltu on.. mulla itseasiassa oli räkkimalli paljon ennen kannettavaa mallia.
Avatar
#16 • • jUSSi Guest



toimii huomattavasti paremmin kuin kannettavasta, kokeiltu on.. mulla itseasiassa oli räkkimalli paljon ennen kannettavaa mallia.



mutta ota sitten räkkimallinen mukaan keikalle ;)
Avatar
#17 • • da_chef Guest


Onko siinä linjaulostulo erikseen? MUISTAAKSENI linjaulostulo
löytyy v.2002-mallistosta vain kalleimmasta MZ-n1 -mallista



Kyl ainakin minun MZ-R55 soittimessa on kivassa rivissä erikseen digital in, mic in ja line out lävet joihin voi kaapeleita tunkea. Ja soitin on ostettu kesällä 1999.

Tuossa MZ-N1 mallissa voi olla ainoana DIGITAALINEN lähtö.
Avatar
#18 • • olliS Guest




mutta ota sitten räkkimallinen mukaan keikalle ;)


mhhh... joo enpä taida jaksaa raahata. jos nyt pitäis arvioida tila/laatu-suhdetta niin... :D
Avatar
#19 • • jUSSi Guest


Tuossa MZ-N1 mallissa voi olla ainoana DIGITAALINEN lähtö.



eikös niissä kaikissa ole digitaalinen lähtö (optinen), joka ei sitten toimi jos nauhoitus on tehty digitaalisesta mediasta (piratismin vastainen jippo)?
Avatar
#20 • • kilobitti Guest




Kyl ainakin minun MZ-R55 soittimessa on kivassa rivissä erikseen digital in, mic in ja line out lävet joihin voi kaapeleita tunkea. Ja soitin on ostettu kesällä 1999.

Tuossa MZ-N1 mallissa voi olla ainoana DIGITAALINEN lähtö.



Jos luet tarkemmin huomaat että puhutaan vuodesta 2002, ei vuodesta 1999.

-kb