yleinen yhteiskuntafilosofia, kelailu ja maailmanparannustop

1,317 posts, 66 pages, 346,105 views

#261 • • Sampsa Guest
by pakana:"Ympäristö on ainut tuntemamme elämää ylläpitävä järjestelmä. Järjestelmän suojelemiseen tähdätyt toimet, eli ympäristönsuojelu pyrkii minimoimaan elämisestämme tälle järjestelmälle aiheutuvat haitat. Koska elämä muodostaa perustan kaikelle muulle toiminnalle, tulisi meidän käyttää aikaamme ympäristön suojeluun muun toimintamme ohella. "

Hyvä pointti, sillä tätä kieltä minäkin ymmärrän.

Puru kuitenkin nousee siinä vaiheessa, kun ruvetaan määrittelemään tarkemmin kuka suojelee, mitä suojelee ja millä hinnalla. Tulee kaiken maailman arvoja ja sensellaisia kysymyksiä esille. Vähiten porua herättävä tapa lienee ohjata jonkinlaiseen vieroitushoitoon tuottamalla ympäristöystävällisempiä ja vähemmän kuormittavia vaihtoehtoja, mutta toisaalta jotkut eivät välttämättä halua luopua Edam 40:stä senkään jälkeen vaikka Edam 15:kin on olemassa. Ja tuohon Edam 15:een ei voida pakottaa ennen kuin siitä on laki. Toivottavasti joku nyt ymmärtää mitä olen tarkoittanut tällä lakihömpällä aiemmissa postauksissa...

[ 14 August 2001: Message edited by: Sampsa ]
#262 • • a Guest

Tottakai meidän elämisemme kuormittaa luonnollisellakin tavalla ympäristöä, mutta mun näkemyksen mukaan voidaan määritellä tarpeellinen ja tarpeeton kuormitus. Tämä pätee ainakin omiin kulutustottumuksiini, niistä on löytynyt ja löytyy edelleen tarpeettomuuksia ja ylilyöntejä, joita karsimalla voin oleellisesti vähentää elämiseni aiheuttamaa kuormitusta. Elämänlaadun siitä lainkaan laskematta.

eli koet tarvetta vahentaa ylilyontejasi. mina en nae tekevani ylilyonteja, saati sitten tunnen tarvetta vahentaa niita. en myoskaan nae minkaanlaista kuormitusta tarpeettomana (tama on ns. olemassaolon oikeutus -tyyppista suvaitsevuutta, jonka juuri tassa viestissa ohitan vain nopealla maininnalla), saati sitten koe maailman tarvitsevan "pelastamista" esim. mainitsemillasi keinoilla. taman kaikenhan piti kai olla jo selvitetty.

mita tuli mainitsemaasi vesijettiajeluun turhana toimintana, niin esim. tietokoneilla chattaaminen tai esim. tallainen keskusteluhan ei ole lainkaan ymparistolle haitallista, vai? .)

ymparisto- ja enemmistonakokulmat kuittaan silla, ettei kenellekaan voi syottaa esim. ymparistonakokulmaa jos hanella ei sita ole tai han ei sita halua tukea, ja demokratia valitettavasti perustuu opposition olemassaolon oikeutukselle. tilanteessa kuin tilanteessa. jostain syysta joudun taas kerran toteamaan, etta sinun mallitilanteessasi (mika lienee kierratyksen osalta jo pitkalti toteutunut) tuo oppositio olisi edelleen olemassa, ja yrittaisi taas kaantaa tilannetta omaksi edukseen. mina en nae sinun toimintasi auttavan maailmaa millaan tavoin. sen sijaan naen sen yhtena vihreiden poliittisen valtataistelun kipinana. mina haluan pysya mahdollisimma kaukana kaikista poliittisista valtataisteluista.

Koska pyrit näköjään aktiivisesti olemaan arvottamatta asioita, niin tämä kommenttisi jää hiukan torsoksi- mikä merkitys sillä on että sinun on hankala todentaa kostonhimoisuutta muista eliölajeista? Oletko sitä mieltä että meidän tulisi karsia itsestämme ne piirteet jotka erottavat meidät muista eliölajeista? Ja ihan näin muuten vaan, mihin perustuu väitteesi että lajimme sisäinen kommunikointi on "huonoa"?

tottahan mina arvotan, koko ajan. en vain arvota asioita hyviin ja huonoihin, koska jostain nakokulmasta mika tahansa tilanne on perusteltu ja _yhteista_ "hyvaa" ei ole olemassa. minka olet vielakin kasittanyt vaarin on se, ettei toimintamme vielakaan erota meita mitenkaan muista eliolajeista. meidan toimintaamme ohjaa sama periaate kuin kaikkia muitakin. tokikin esim. symbioosin tai voimakkaimman oikeutuksen periaatteet hamartyvat ja monimutkaistuvat meidan aivojemme tasolla, mutta kun aletaan etsia perusteita, paastaan minun nahdakseni poikkeuksetta pariin "alkutekijaan", jotka ovat kaikille eliolajeille yhteisia ja lahtevat suoraan geeneista.

Nyt säkin alat ymmärtämään - loinen ei tunnista käsitettä paha, joten se ei myöskään kykene muuttamaan toimintansa suuntaa sellaista määritelmää käyttäen. Sinä sen sijaan tunnistat, sinulla on sille merkitys mutta et silti suostu myöntämään edes koko käsitteen olemassaoloa...
Millä tavalla loinen muuten toimii niin kuin sen kuuluukin toimia? Onko jossain ohjekirja jonka mukaan loisten kuuluu toimia? Vai oletko sinä sitä mieltä että loinen toimii oikein?

kylla loinen tunnistaa kasitteen paha, eli uhka. ja se kylla muuttaa toimintaansa valttyakseen uhalta (kuten esimerkiksi mainitsemani myrkky - moni suolistoloinen karkotetaan matomyrkylla). meidan toimintamme on ainoastaan monimutkaistunut kaava edellisesta, tunnistamme ja aistimme useita "pahoja", joista osaa ei edes ole olemassa.

loinen toimii miten toimii geenien johdosta, kai tiesit sellaisiakin olevan olemassa? ne ovat nimittain vielakin se sama asia, joka maarittelee sinunkin toimintaasi. loinen ei toimi oikein tai vaarin, se toimii siten kuin sen kuuluu. mekaan emme toimi oikein tai vaarin, me reagoimme ymparistoarsykkeisiin suhteuttaen sen intuitioon (ts. vaistoon), seka jarkeen (ts. kokemukseen). mikaan ei vielakaan muutu, eika mikaan ole hyva tai paha. on vain helpompi maaritella "pahaksi" asiat jotka tuntuvat silta, ettei niita voi tehda ja "hyvaksi" asiat, jotka tuntuvat silta etta ne pitaa tehda. nama asiat taas vaihtuvat yksilotasolla, vaikka sosiaalinen ymparisto maaritteleekin tiettyja samankaltaisuuksia suurimmalle osalle jasenistaan.

Sä tuut vielä joku päivä tajuamaan et on olemassa ihmisiä, jotka todellakin asettavat tärkeäksi katsomansa asiansa ajamisen oman edun tavoittelemisen edelle. Jos sun elämä ois ollu yhtä helppoa ku mun, säkään et tuntis noin suurta tarvetta päteä tai kuvitella että kaikki täällä vaan tahtovat olla jotain ihan vitun suurta. Mä haluan parantaa mahdollisimman monen ihmisen elämänlaatua, omani koen jo varsin riittäväksi.

hohoho, herra on hyva ja lukee esim. fuckparade-threadin. mina en ole millaan tavalla suuri, tai valttamatta edes halua olla. itse asiassa koen tuntemattomilta ihmisilta saamani huomion useimmiten lahinna vitsaukseksi ja viettaisin mielellani aikaa lahinna niiden kanssa, jotka tunnen, joista pidan, ja joista voin sanoa "tata henkiloa tiedan arvostavani". ottaen huomioon niita ihmisia olevan verrattain vahan, ja tietaessani voivani arvostaa vain pienta osaa koko ihmiskunnasta, naen mielellani vaivaa, jotta tama arvostamani piiri voi hyvin.

sen sijaan sina pidat kaikista ihmisista, joten ei ole mikaan ihme, etta haluat kaikkien ihmisten voivan hyvin esim. kierrattamalla. jos mina pitaisin kaikista ihmisista, tekisin varmasti mielellani tyota sen eteen, etta kaikki voisivat hyvin. mutta kun en pida.

jos taas pidat kaikista ihmisista, niin miksi teet tahallasi hallaa esimerkiksi minulle, joka en erityisemmin pida luonnosta, saati sitten halua "pelastaa" sita (minka jo itsessaan naen abstraktioksi)? sen takia etta mielipiteeni ovat "huonoja" ja sinun "hyvia"? minun on helppo olla pitamatta ihmisesta, jonka toiminta itsetarkoituksellisesti haittaa omaa ymparistoani. ilmeisesti tama on sama peruste, jolla leimaat minut "avuttomaksi, laiskaksi ja itsekeskeiseksi". toistan aiempia viesteja viela kertaalleen huomauttaessani, etten nae toimintaasi sen vahemman itsekeskeisena.

Koska perustarpeidesi tyydyttämättä jättäminen johtaa tuhoutumiseesi, voidaan tämän järjestelmän vaarantamista pitää perustellusti itsetuhoisena, ja luonnon suojelematta jättäminen voidaan käsittää sen vaarantamisena.

en mina tuhoudu, olomuotoni - joka siis koostuu hiukkasista - muuttuu. itse asiassa kasite "mina" on voimakkaasti kyseenalainen. kenties ajattelet asioita minulle liian maallisista nakokulmista .) en nae myoskaan luontoa minaan konkreettisena kappaleena, vaan monista osatekijoista koostuvana olemuksena. jos tuo olemus muuttuu, niin mina annan ilomielin sen muuttua. etenkin jos se on muuttumassa muotoon mista mina nautin nykyista enemman. ja oikeutta siihen, etta voin tata muutosta suvaita, et voi millaan verukkeella vieda pois.

Tässä välissä mulla herää mielenkiinto: minkä asian juuri, sinä, a., koet niin tarpeelliseksi että meidän kannattaa käyttää aikaamme siihen?

en nae mitaan niin tarpeelliseksi, etta _meidan_ kannattaa kayttaa aikaamme siihen. tiedan monia asioita, joihin _minun_ kannattaa mielestani kayttaa aikaani, ja annan ilomielin sinun tehda asioita, joihin _sinun_ kannattaa mielestasi kayttaa aikaasi.

mutta _mina_ en kayta aikaani asioihin, jotka _sina_ naet tarpeelliseksi, ellemme satu olemaan samalla polulla, eiko? mina ymmarran ihmiset yksiloina, ja toivon myos omalta osaltani edesauttavani tiettya yksilonvapautta.

Eurooppalainen elämä ei ole normaalia?

korjaan. _luonnollisessa_ ymparistossa, ts. ennen kuin eurooppalaiset alkoivat kehittaa laaketiedetta nykyisiin mittoihin ja peltotyoskentely muuttui toimistotyoksi. eurooppalainen nykyelama itsessaan on toki yhta normaalia, kuin saudi-arabialainen elama saudi-arabiassa tai kongolainen elama kongossa.

Kulttuurimme tutkijat saattaisivat kertoa sinulle, että ikääntyvä väestö, huolimatta sen aiheuttamista rasitteista nuoremmalle väestölle ja ympäristölle, on tärkeässä asemassa sivilisaatiomme kehityksen ohjaajana. Väestön vanhentumista voidaan myös pitää seurauksena suoritusorientoituneesta yhteiskuntarakenteesta- pitkä, laadukas eläkeikä on yksi suurimpia kannustimia niille, jotka uhraavat elämänsä yhteiskunnalle olemalla tuottavia kelpo kansalaisia... "sitten kun minä pääsen eläkkeelle". Kun ihmiset käyttävät parhaat vuotensa palvellen ensisijaisesti jotain muuta kuin itseään, on täysin luonnollista että työelämän jälkeiseltä omalta ajalta vaaditaan paljon enemmän kuin mitä oma ruumis olisi enää siinä vaiheessa kykenevä toteuttamaan. Tästä johtuu vanhemman väestön aiheuttama runsas kuormitus, ja uskallan veikata, että ihmiset käyttäisivät eläkeikänsä levollisemmin, "suostuisivat ikääntymään", jos he saisivat toteuttaa mielihalujaan silloin kun se on oleellisesti helpompaa.

hohoho, tuo kehityshan juuri kuormittaa luontoa :D ilmeisesti missasit pointtini muutenkin, mina naet hyvaksyn taysin ihmisian pidennyksen, kuten muunkin luonnon manipuloinnin - ja erityisesti koen kiinnostavaksi ns. luonnolliset mutaatiot ja erot eri roduissa ja yksiloissa, vastoin ns. teollista manipulaatiota (kuten esim. silikonirinnat ja -huulet).

mika oli todellinen pointtini, etta todellinen luonnonmukaisuus siirtaisi painopistetta pois teollisesta yhteiskunnasta ja laaketieteesta, siirtaen sita takaisin raskaan ruumiillisen tyon (peltotyoskentely), perhekeskeisyyden, luomutuotteiden ja luonnonlaheisyyden pariin - mika taas laskisi keskimaaraista elinikaa jo tiettyjen sairaalapalveluiden lopettamisella.

pointti: poljetko sina esimerkiksi omalla turbiinilla kotiisi paivittaisen sahkontarpeesi, vai maksatko omasta sahkostasi kayttaen antoisasti hyvaksesi nykyteollisuuden kulutushyodykkeita? toisin sanoen, oletko valmis suojelemaan luontoa vain niin pitkalle kuin sinua huvittaa (ts. kierratys), vai oletko _oikeasti_ valmis suojelemaan luontoa?

Ei, sä et nyt taaskaan lukenut huo-lel-li-ses-ti. Olet laiska, jos et tee jotain mikä on helppoa, typerä jos et tee jotain mikä on järkevää ja itsekäs jos et ajattele ympäristöäsi.

en ole laiska, koska puran energiani helppojen asioiden sijasta vaativampiin haasteisiin ja teen ne helpot asiat, jotka koen jarkeviksi tehda. en ole typera, koska teen itselleni jarkeviksi koettuja asioita ja kieltaydyn tekemasta asioita, jotka en koe jarkeviksi. en ole itsekas, koska ajattelen ymparistoani ja vielapa silta kannalta, jonka itse naen aiheelliseksi.

Tietenkin voin tuomita, tuomitseminen kun rajoittuu vain mun omaan päähän ja mielipiteen ilmaisuun eikä aiheuta mielipahan lisäksi mitään radikaaleja toimenpiteitä. Ja minä en määrittele ympäristönsuojelua kaikkia koskevaksi, se on sitä. Ympäristö-sana itsessään jo viittaa sen ympäröivän meitä kaikkia.

mina olen nyt montaa kertaa jo puhunut suvaitsevaisuudesta, mutta ilmeisesti tuo asia ei ole vielakaan mennyt sinulle perille. toisista ei tee laiskoja, typeria tai itsekkaita se, etta he eivat satu noudattamaan sinun maailmankuvaasi. se tekee heista erilaisia. sinustakaan ei tee laiskaa, typeraa tai itsekasta se, ettet itse satu noudattamaan heidan maailmankuvaansa. vaikkakin on myonnettava, etta jos he olisivat yksinkertaisia kiihkoilijoita, he saattaisivat haukkua sinua laiskaksi, typeraksi ja itsekkaaksi juuri silla perusteella, etta ovat kykenemattomia hyvaksymaan mitaan muuta, kuin omaa kantaansa joka jollain ihmeellisella tekosyylla on kirjattu absoluuttiseksi totuudeksi(tm).

ymparisto on abstrakti kasite joka voi sisaltaa joko hyvin paljon tai hyvin vahan asioita nakokulmasta riippuen. minulla tokikin on oma ymparistoni. sina et kuitenkaan voi maaritella minulle, mika on oman ymparistoni suojelua ja mika ei. mina syytan sinua kaikesta itsekkyydesta, milla yritat leimata jokaista, joka ei toimi haluamallasi tavalla.

Sanoit edellisessä postissasi että ihmiset ovat typeriä. Sanot, että ihmiset ovat johdateltavissa, mutta sinä et halua olla johdateltavissa. Viittaatko tällä mahdollisuutesi olla olematta ihminen?

en. viittaan silla ihmisten yksilollisyyteen. lisaa referensseja mm. intuitioon ja jarjenkayttoon ylemmassa osassa viestia.

Mä määrittelen sut moneksi muuksikin asiaksi, mutta en usko että sillä on minkään kannalta kovinkaan suurta merkitystä. (määrittelit mut muuten juuri yhdentekeväksi...)
On mielenkiintoista, että keskustelet näennäisen kiinnostuneena sinulle yhdentekevistä asioista, sinulle täysin yhdentekevän henkilön kanssa. Mitäköhän se kertoo ajankäyttösi tehokkuudesta?

en mina nae ajankayton tehokkuutta minaan valttamattomyytena. mina pidan debaateista, joten voin vallan hyvin debatoida tastakin asiasta. ja se asia on kuin onkin yhdentekeva, mutta tama debaattihan onkin pitkalti keskittynyt siihen, onko jollain yksilolla oikeus pitaa sita yhdentekevana, vaikka sina maaritat sen merkitykselliseksi. muistutan nyt sinua viela threadin topicista, joka on "yhteiskuntaetiikka ja yksilonvalinta: oikein vai vaarin?", kun se sinulta on nakojaan paassyt unohtumaan.

joillekin mahdollisesti hyvinkin tärkeät pikaruokalat, tupakointi, urheiluautot, liikavalaistus ja yletön pakkausmateriaalin käyttö ovat mielestäni asioita joista luopumista voisi pitää ympäristön kannalta hyvänä ratkaisuna, länsimaisen korkean sivistystason siitä kuitenkaan vaarantumatta.

mina naen esimerkiksi aasialaisen sivistystason huomattavasti eurooppalaista korkeampana, vaikka maanosan tekninen kehitys on vaikkapa meidan kotosuomeamme vuosikymmenia jaljessa. tosin enhan mina nyt tieda mita maarittelet sivistystasoksi, mina maarittelen kulttuurillisen ja filosofisen tason sivistykseksi, ja korkean teknologian tason lahinna korkeaksi teknologian tasoksi. sivistysasteeltaan peruseurooppalainen ei ole kovinkaan kehittynyt, joskin suomen korkea koulutustaso antaa helposti vaaria ennakkoluuloja.

Huomaan, että viestintä on pahasti epäonnistunut välillämme. Sinä vastustat tarmokkaasti ja systemaattisesti mielipiteisiisi vaikuttamista, joka vaikeuttaa oleellisesti yritystäni saada sinut ymmärtämään ympäristön suojelun merkitys. Toisekseen, suhtaudut äärimmäisen ennakkoluuloisesti minuun informaation lähteenä. Kolmanneksi, sanomani merkitys uhkaa ilmeisesti sinun nykyistä elämäntapaasi, joka vaikeuttaa entisestään sanoman perillemenoa.

puolin ja toisin. mina vastustan sinun totuuttasi, koska en itse nae sita totuutena. toisaalta tilanne toimii aika selkeasti toisinkin pain. mina ymmarran ymparistonsuojelun merkityksen, mutta se merkitys, ymparisto, ja suojelu itsessaan ovat minulle taysin erilaisia. kuten sanoin, mielipiteesi on yhdentekeva. sen sijaan mita mina taas yritin saada sinut ymmartamaan on se, etta minulla on oikeus nahda asia omalta kannaltani, ja vastustan sen levittamista propagandana jo kasvuiassa, kuten vastustan montaa muutakin propagandaa (kuten esim. poliisin huume- ja vakivaltapropaganda).

jalleen kerran muistutankin sinua siis threadin topicista. tahdennan viela, etten ole itse ymparistoa koskevan informaation levitysta vastaan, tai sita vastaan etta ympariston saastumisesta kerrotaan tilastollisia totuuksia. olen sita vastaan, etta luonnonsuojelu esitetaan "ainoana vaihtoehtona", koska se ei sita ole.

informaation lahteena suhtaudun sinuun ennakkoluuloisesti vain sen takia, etta olet esittanyt huonosti tieteellista aineistoa, kuten itse jo myonsitkin. tiedan kasittelemiasi seikkoja kylla tarpeeksi itsekin, enka edes yrita vaittaa nauttivani esim. oljyvuodoista ja niiden seurauksena kuolevista vesilinnuista. ymparistonsuojelun osalta kuitenkin vastustan edelleenkin periaatteitasi sen pakkosyotosta, ja siihen minulla on myos oikeus. ilman etta minua leimataan millaan tavalla.

Onneks mulla on ollu taas oivallinen tilaisuus oppia ja kehittyä, toivon sun puolesta että säkin sai tästä irti jotain muutakin kuin pahan mielen.

hohoho, en saanut pahaa mielta. minulla on omat perusteeni osallistua keskusteluun :)

Ympäristö on ainut tuntemamme elämää ylläpitävä järjestelmä. Järjestelmän suojelemiseen tähdätyt toimet, eli ympäristönsuojelu pyrkii minimoimaan elämisestämme tälle järjestelmälle aiheutuvat haitat. Koska elämä muodostaa perustan kaikelle muulle toiminnalle, tulisi meidän käyttää aikaamme ympäristön suojeluun muun toimintamme ohella.

ymparisto kehittyy ja muokkautuu jatkuvasti. me olemme osa tuota kehitysta ja muokkautumista. mina en nae sinun haittoina esittamiasi asioita haittoina, enka nae syyta suojella ymparistoa sen normaalilta muutokselta, jota sen oma osa (eli ihmiset) sille tuo. vaikka elama muodostaa perustan kaikelle muulle toiminnalle, en nae sinun nakemystasi elamasta ainoana totuutena, saati sitten muuta elamantapaani kulkiessani vakaasti kohti yhta nakemysta elamasta.

yritan nyt siis puhua sinun kielellasi: suojelen taten ympariston muutosta ja kehitysta, kun sina suojelet sen pysyvyytta. kuten sanoin, mielipiteesi on yhdentekeva ja se ei esta minua edelleenkin suojelemasta tuota muutosta ja kehitysta, leimasit minua miten paljon vain. sen sijaan sina vastustat minua perusteella, etten saisi suojella ympariston tuota kehitysta. milla perusteella?

mina puolustan yksilon- ja mielipiteenvapautta. sina tunnut kayvan uskonsotaa kaikkia muita, kuin kaltaisiasi vastaan.

.a
#263 • • H.Abismo Guest

Originally posted by a:
mita tuli mainitsemaasi vesijettiajeluun turhana toimintana, niin esim. tietokoneilla chattaaminen tai esim. tallainen keskusteluhan ei ole lainkaan ymparistolle haitallista, vai?...

Jos tätä edes pitää kommentoida... Tai no sen verran, et kyllä pystyt parempiinki vastiksiin, tää oli tällänen populistinen lausunto, joka sai mut siirtymään jo suoraan loppusanoihin...

mina puolustan yksilon- ja mielipiteenvapautta. sina tunnut kayvan uskonsotaa kaikkia muita, kuin kaltaisiasi vastaan.

Tässähän se tulee. Vapaudella härnätty ja orjuutettu. Ongelma on siinä että se yksilön vapaus on myös pankkiirin ja kiduttajan vapautta. Mihin jäi oikeudenmukaisuus?

Henkilöön menevä epäily on kyllä kestämätön; "uskonsotaa kaikkia muita..." Jälleen heitto, joka on ennemmin nokkela (ja kohtapian nuoleskeleva) kuin osuva. Vai uskooko joku pakanastamme moista?

Fight The Power!

- pophymiö -
#264 • • a Guest

Jos tätä edes pitää kommentoida... Tai no sen verran, et kyllä pystyt parempiinki vastiksiin, tää oli tällänen populistinen lausunto, joka sai mut siirtymään jo suoraan loppusanoihin...

eli et ole lukenut viestiani.

Tässähän se tulee. Vapaudella härnätty ja orjuutettu. Ongelma on siinä että se yksilön vapaus on myös pankkiirin ja kiduttajan vapautta. Mihin jäi oikeudenmukaisuus?
Henkilöön menevä epäily on kyllä kestämätön; "uskonsotaa kaikkia muita..." Jälleen heitto, joka on ennemmin nokkela (ja kohtapian nuoleskeleva) kuin osuva. Vai uskooko joku pakanastamme moista?

mielipiteen- ja tiettyyn rajaan asti myos toiminnan vapautta on kasitelty niin pakanan, kuin minunkin viesteissa laajasti. jos aiot esittaa reaalisia kommentteja, toivon sinunkin ensin harrastavan luetunymmartamista, ja sitten vasta purkamaan sosiaalista paatostasi, joka ei edes esittamiini mielipiteisiin millaan tavoin liity.

lisareferenssi: edellinen viesti, samalla kannattaa lukea muutkin tahan threadiin kirjoittamani viestit, joissa kasitellaan mm. eri sosiaalisten ymparistojen erilaista kasitysta siita mita voi ja mita ei voi tehda, ja kuinka tama aspekti muuttuu myos yksilollisella tasolla. en ma vinkuleluja mulle vastaamaan kaipaa.

.a

#265 • • H.Abismo Guest

Originally posted by a:
eli et ole lukenut viestiani.

No luinhan toki. Koitapa itse opetella luetunymmärtämistä.

Originally posted by a:
jos aiot esittaa reaalisia kommentteja, toivon sinunkin ensin harrastavan luetunymmartamista, ja sitten vasta purkamaan sosiaalista paatostasi, joka ei edes esittamiini mielipiteisiin millaan tavoin liity.

"Reaalinen" kommentti? Sinäkö sen määrittelet ja/tai tulkitset, mikä on REALISTISTA ja mikä ei? En harrasta luetunymmärtämistä, harjoitan sitä. Sä olet sitä MIELTÄ ettei liity, minä taasen eri MIELTÄ. Sitä voi tietty esittää toivomuksia, mut ne toteutuu paremmin, jos ei vittuile siinä samalla, varsinki jos toivoo et kaikki olis samanlaisia ja/tai suhtautuis asioihin samoin kuin itse haluaa. "Älä tee niinkuin minä teen, tee niinkuin sanon!"

Originally posted by a:
en ma vinkuleluja mulle vastaamaan kaipaa.a

Mä ku oon luullu et vinkulelut viihtyy keskenään... Ja sunhan ei tällästä tartte kuunnella, joten ihan sama, älä vaan tuhlaa kallisarvoista energiaas ja aivokapasiteettia mun kaltasen hiiren tallomiseen. Tää kuitenki on avoin foorumi, eiks vaan? Voit "vapaasti" olla lukematta mun posteja. Ja jos et halua kommentteja, se onki paskempi juttu, "reaaliset" vaihtoehdot on: älä luuhaa täällä, tai jos luuhaat, älä postaile muutenku privana. Yksinkertaista, jopa sulle.

Nomen non est omen...

Fight The Power!

- "reaalinen"hymiö -
#266 • • Sampsa Guest
by H.Abismo: "Tässähän se tulee. Vapaudella härnätty ja orjuutettu. Ongelma on siinä että se yksilön vapaus on myös pankkiirin ja kiduttajan vapautta. Mihin jäi oikeudenmukaisuus?"

Se on präntätty ei välttämättä niin kansantajuisin sananparsin hmm... arvatkaa mihin?

by H.Abismo: "Henkilöön menevä epäily on kyllä kestämätön; "uskonsotaa kaikkia muita..." Jälleen heitto, joka on ennemmin nokkela (ja kohtapian nuoleskeleva) kuin osuva. Vai uskooko joku pakanastamme moista? "

Onhan se varsin nokkela väittelyargumentti ja tietysti huomattavan yliampuva, mutte ei se täysin perätön ole. Toisaalta tuon voi laukaista paikkansapitävänä lähes kenestä tahansa, joka sanoo saman asian usemmin kuin pari kertaa.
#267 • • pakana Guest
[replyna aalle.]

siis eihan loinen tunnista kasitetta paha, haluatko nyt katsoa loista ihmisen nakokulmasta, ihmista loisen nakokulmasta, vai molempia omista nakokulmistaan?

kylla loinen tunnistaa kasitteen paha, eli uhka.

Tällaista logiikkaa on hetkittäin hankala seurata.

minka olet vielakin kasittanyt vaarin on se, ettei toimintamme vielakaan erota meita mitenkaan muista eliolajeista. meidan toimintaamme ohjaa sama periaate kuin kaikkia muitakin. tokikin esim. symbioosin tai voimakkaimman oikeutuksen periaatteet hamartyvat ja monimutkaistuvat meidan aivojemme tasolla, mutta kun aletaan etsia perusteita, paastaan minun nahdakseni poikkeuksetta pariin "alkutekijaan", jotka ovat kaikille eliolajeille yhteisia ja lahtevat suoraan geeneista.

_luonnollisessa_ ymparistossa, ts. ennen kuin eurooppalaiset alkoivat kehittaa laaketiedetta nykyisiin mittoihin ja peltotyoskentely muuttui toimistotyoksi.

Huomaatko itse ristiriidan?

mita tuli mainitsemaasi vesijettiajeluun turhana toimintana, niin esim. tietokoneilla chattaaminen tai esim. tallainen keskusteluhan ei ole lainkaan ymparistolle haitallista, vai? .)

eli koet tarvetta vahentaa ylilyontejasi. mina en nae tekevani ylilyonteja, saati sitten tunnen tarvetta vahentaa niita. en myoskaan nae minkaanlaista kuormitusta tarpeettomana

Sinulla on ilmeisiä vaikeuksia hahmottaa erilaisten tekojen ympäristövaikutuksia, mikä syö pohjaa kyvyltäsi arvioida kuormituksen tarpeellisuutta. Huomaa myös, että vaikka et itse näe toiminnassasi ylilyöntejä, se ei merkitse niiden puuttumista.

ymparisto- ja enemmistonakokulmat kuittaan silla, ettei kenellekaan voi syottaa esim. ymparistonakokulmaa jos hanella ei sita ole tai han ei sita halua tukea,

Väite on epätosi, itse en ole aina omannut ympäristönäkökulmaa mihinkään asioihin.

jos taas pidat kaikista ihmisista, niin miksi teet tahallasi hallaa esimerkiksi minulle

hohoho, en saanut pahaa mielta. minulla on omat perusteeni osallistua keskusteluun

Lisäksi pidät minua yhdentekevänä, onko yhdentekevän henkilön mahdollista tehdä hallaa sinulle?

hohoho, herra on hyva ja lukee esim. fuckparade-threadin. mina en ole millaan tavalla suuri, tai valttamatta edes halua olla. itse asiassa koen tuntemattomilta ihmisilta saamani huomion useimmiten lahinna vitsaukseksi

Jos tämä on sinulle tyypillistä kommunikointa, herää epäilys että saamasi huomio on usein negatiivista, ja on täysin luonnollista että koet sen silloin vitsauksena. Jos muuttaisit hiukan asennoitumistasi niin saattaisit huomata positiivisen huomion olevan huomattavasti palkitsevampaa. Mutta et tietenkään kaipaa sitäkään.

jos mina pitaisin kaikista ihmisista, tekisin varmasti mielellani tyota sen eteen, etta kaikki voisivat hyvin. mutta kun en pida.

Miksi et pidä?

en mina tuhoudu, olomuotoni - joka siis koostuu hiukkasista - muuttuu. itse asiassa kasite "mina" on voimakkaasti kyseenalainen. kenties ajattelet asioita minulle liian maallisista nakokulmista .) en nae myoskaan luontoa minaan konkreettisena kappaleena, vaan monista osatekijoista koostuvana olemuksena. jos tuo olemus muuttuu, niin mina annan ilomielin sen muuttua. etenkin jos se on muuttumassa muotoon mista mina nautin nykyista enemman. ja oikeutta siihen, etta voin tata muutosta suvaita, et voi millaan verukkeella vieda pois.

Jos käsite "minä" on sinusta kyseenalainen, lakkaa käyttämästä sitä. Etkö näe ristiriitaa yksilönvapauden ja minä-käsitteen kyseenalaistamisen välillä?

Onko luonto muuttumassa olomuotoon mistä nautit nykyistä enemmän? Onko ilmastonmuutos sinun mielestäsi tervetullut muutos?

en nae mitaan niin tarpeelliseksi, etta _meidan_ kannattaa kayttaa aikaamme siihen. tiedan monia asioita, joihin _minun_ kannattaa mielestani kayttaa aikaani, ja annan ilomielin sinun tehda asioita, joihin _sinun_ kannattaa mielestasi kayttaa aikaasi.
mutta _mina_ en kayta aikaani asioihin, jotka _sina_ naet tarpeelliseksi, ellemme satu olemaan samalla polulla, eiko? mina ymmarran ihmiset yksiloina, ja toivon myos omalta osaltani edesauttavani tiettya yksilonvapautta.
quote:

Anna mun sitten "ilomielin käyttää aikaani" sun ja muiden saastuttamisen kannattajien pään kääntämiseen. Vai eikö se kuulukaan enää sun tiettyyn yksilönvapauteen...

ymparisto on abstrakti kasite joka voi sisaltaa joko hyvin paljon tai hyvin vahan asioita nakokulmasta riippuen.

Nyt multa palaa ihan oikeesti käpy sun kanssa, avaa hei jooko ne pikkupojan silmäs ja kato onko se ympäristö abstrakti käsite vai ei!!!! Onko puut abstrakteja? Onko vesi abstraktia?

(minä:"joillekin mahdollisesti hyvinkin tärkeät pikaruokalat, tupakointi, urheiluautot, liikavalaistus ja yletön pakkausmateriaalin käyttö ovat mielestäni asioita joista luopumista voisi pitää ympäristön kannalta hyvänä ratkaisuna, länsimaisen korkean sivistystason siitä kuitenkaan vaarantumatta. ")

mina naen esimerkiksi aasialaisen sivistystason huomattavasti eurooppalaista korkeampana ...

Mä yritän nyt seurata sun järjenjuoksua- koska sinun mielestäsi aasialainen sivistystaso on meidän omaamme korkeampi, quottaat ehdotukseni karsittavista elementeistä mutta et kommentoi sitä sanallakaan?

vaikka elama muodostaa perustan kaikelle muulle toiminnalle, en nae sinun nakemystasi elamasta ainoana totuutena, saati sitten muuta elamantapaani kulkiessani vakaasti kohti yhta nakemysta elamasta.
yritan nyt siis puhua sinun kielellasi: suojelen taten ympariston muutosta ja kehitysta, kun sina suojelet sen pysyvyytta. kuten sanoin, mielipiteesi on yhdentekeva ja se ei esta minua edelleenkin suojelemasta tuota muutosta ja kehitysta, leimasit minua miten paljon vain. sen sijaan sina vastustat minua perusteella, etten saisi suojella ympariston tuota kehitysta. milla perusteella?

Sinä näet siis mm. lajien sukupuuttoon kuolemisen, koralliriuttojen tuhoutumisen, hengitysilman huononemisen, keskilämpötilan äkillisen nousun, otsonikerroksen ohenemisen, puhtaan veden vähenemisen, viljelysmaan degeneroitumisen ja haitallisten kemikaalien lisääntymisen omassa ruumissasi kehityksenä, jota täytyy suojella?

Uskonsota saattaa jälleen olla hieman epätarkka määritelmä kohdallani.

Perustat vastustuksesi ajatukselle, että ympäristö olisi sinun henkilökohtainen asiasi. Näin ei kuitenkaan ole, joten yksilönvapauden voit jättää pois laskuista. Ympäristö on kaikkien yhteinen asia, eikä sinulla ole yksilönvapauden nimissä oikeutta rikkoa muita vastaan.

a, mä mielelläni lopettaisin julkisen "keskustelun" sun kanssa tähän. Voit jatkaa kinasteluksi mennyttä vääntöä privana... mut jos et pysty paremmin ilmaisemaan ajatuksias niin voi olla et se ei johda mihinkään.

:jii:
#268 • • a Guest

a (ensimmainen viesti):
siis eihan loinen tunnista kasitetta paha, haluatko nyt katsoa loista ihmisen nakokulmasta, ihmista loisen nakokulmasta, vai molempia omista nakokulmistaan?
a (toinen viesti):
kylla loinen tunnistaa kasitteen paha, eli uhka.
pakana:
Tällaista logiikkaa on hetkittäin hankala seurata.

olet oikeassa, minun olisi toisessa viestissa pitanyt kayttaa lainausmerkkeja. mutta kerrataanpa siis viela: jos loinen voi huonosti, se yrittaa korjata tilanteen. se ei tunnista kasitetta "paha", eika se pelkaa mitaan morkoa, koska sen toimintakaava on moiseen hapatukseen liian suoraviivainen.

tama keskustelu liittyy siihen, voimmeko me huonosti, vai pelkaammeko me mahdollisesti alkavamme voimaan huonosti (eli nyt paastaan kasittelemaan morkoja), joten naemmeko perusteita "korjata" tilannetta. sinun mielestasi tilanne pitaa korjata, minun mielestani se ei edes ole rikki ja yritan myoskin painottaa oikeuttani olemaan korjaamatta ymparistoa, jos en nae siina mitaan korjaamista. ainakin talla tavalla mina olen ymmartanyt keskustelun sisallon tahan asti.

mita taas tulee loiseen, niin jatkaessamme edellisten viestien linjaa, toimintamme ei mitenkaan eroa sen loisen toimintatavasta. monimutkaistunut kehityksen (tai kenties muutoksen, riippuen kasitteen "kehitys" maarittelysta) saatossa se kylla on, mutta keskittyy siltikin samalle kaavalle.

valitettavasti en myoskaan aio alentua tuollaiseen yhden rivin lapselliseen inttamiseen, joten joudut edelleenkin harrastamaan luetunymmartamista.

pakana:
Huomaatko itse ristiriidan?

en. kuten ylempana totesin, monimutkaistunut toimintatapa toimii edelleen samalla periaatteella. kommentti liittyi sinun mielipiteisiisi, joiden perusteella ymmarsin sinun haluavan luonnon "luonnonmukaistuvan". minun nakokohtani oli taas, etta se on koko ajan luonnonmukainen joten sita ei tarvitse luonnonmukaistaa. tallehan koko keskustelu on perustunut, vaikkakin ilmeisesti olet sen jo unohtanut.

Sinulla on ilmeisiä vaikeuksia hahmottaa erilaisten tekojen ympäristövaikutuksia, mikä syö pohjaa kyvyltäsi arvioida kuormituksen tarpeellisuutta. Huomaa myös, että vaikka et itse näe toiminnassasi ylilyöntejä, se ei merkitse niiden puuttumista.

mina hahmotan tekojeni ymparistovaikutukset taysin, on taas eri asia, miten ne arvotan. tassa juuri sinun fundamentalismisi epaonnistuu samassa maarin, kuin kirkonkin.

ylilyonnit ovat jalleen kerran maarittelykysymys. mistakohan ylilyonneista mahdat puhua? toivoisin toki vaitteillesi myos perusteita, jos suinkin viitsit vaivautua .)

a:
ymparisto- ja enemmistonakokulmat kuittaan silla, ettei kenellekaan voi syottaa esim. ymparistonakokulmaa jos hanella ei sita ole tai han ei sita halua tukea
pakana:
Väite on epätosi, itse en ole aina omannut ympäristönäkökulmaa mihinkään asioihin.

tuota, ei tuo vaite kumoa yhtaan mitaan, enka edes tieda miten se pitaisi ymmartaa. siis et ole aina omannut ymparistonakulmaa, joten et ole harrastanut luonnosuojelua? tuolloinhan se todistaa vaitteeni todeksi. vai oletko aina harrastanut luonnonsuojelua vaikket ole omannut ymparistonakokulmaa? tuolloinhan taas olet seurannut enemmistoa, minka taas jalleen kerran kumoan yksilonvapaudella ja demokraattisella oikeudella vastustaa poliittisia asenteita.

a:
jos taas pidat kaikista ihmisista, niin miksi teet tahallasi hallaa esimerkiksi minulle
pakana:
Lisäksi pidät minua yhdentekevänä, onko yhdentekevän henkilön mahdollista tehdä hallaa sinulle?

tarkennan: teet hallaa sille ymparistolle, jonka kasitan normaaliksi ja perustelluksi tulevaisuudeksi. mina en suoranaisesti kiinnostu asiasta, mutta se ei myoskaan ole mikaan syy minun hyvaksya tai tukea sinun ajatuksiasi oman elamani suhteen.

Jos tämä on sinulle tyypillistä kommunikointa, herää epäilys että saamasi huomio on usein negatiivista, ja on täysin luonnollista että koet sen silloin vitsauksena. Jos muuttaisit hiukan asennoitumistasi niin saattaisit huomata positiivisen huomion olevan huomattavasti palkitsevampaa. Mutta et tietenkään kaipaa sitäkään.

suurin osa saamastani huomiosta on positiivista, mutta toden totta - en suoranaisesti kaipaa sita ihmisilta, joista en voi tietaa, haluanko heita arvostaa vai enko. pitaako minun nyt ymmartaa sinut populistiksi, jos kerran naet positiivisen huomion noin palkitsevana. sehan taas veisi vaitteiltasi pohjaa entisestaan :)

a:
jos mina pitaisin kaikista ihmisista, tekisin varmasti mielellani tyota sen eteen, etta kaikki voisivat hyvin. mutta kun en pida.
pakana:
Miksi et pidä?

miksi pitaisin? miksi itse pidat kaikista ihmisista? koska kaikista ihmisista kuuluu pitaa? koska muuten vain pidat kaikista ihmisista? koska pelkaat olla pitamatta tietyista ihmisista?

vai pitaako minun kenties pitaa kaikista ihmisista koska sina pidat kaikista ihmisista ja on ymparistollisesti tarkeaa, etta kaikista ihmisista pidetaan? :)

pakana:
Jos käsite "minä" on sinusta kyseenalainen, lakkaa käyttämästä sitä. Etkö näe ristiriitaa yksilönvapauden ja minä-käsitteen kyseenalaistamisen välillä?

en. jokaisella kokonaisuudella on oikeus toimia henkilokohtaisella tasolla kuten toimii, ja kas kummaa, niinhan jokainen kokonaisuus toimiikin. mina-kasitteella ei ole asian kanssa mitaan tekemista.

huomautan viela kerran, etta kyseenalaistan toimintatapasi vain ja ainoastaan omalta osaltani. sinun toimintaasi en yrita vaikuttaa, koska sille on oma perusteensa siina, missa itsellanikin omalle toiminnalleni. sina taas tunnut haluavan vaikuttaa minun toimintaani. ja suoraan sanoen, moinen hiustenhalkominen tuskin enaa ajaa asiaasi, saati kuulostaa muulta kuin inttamiselta tyyliin mun hiekkalaatikko.

pakana:
Onko luonto muuttumassa olomuotoon mistä nautit nykyistä enemmän? Onko ilmastonmuutos sinun mielestäsi tervetullut muutos?

ensimmaiseen kysymykseesi joudun vastaamaan, etten tieda. en ainakaan nae syita estaa tuota muutosta. toiseen kysymykseesi vastaan, ettei se ole tervetullut, mutta se ei myoskaan ole ei-toivottu. muuttui se mihin suuntaan vain, muutos on joka tapauksessa itsessaan mielenkiintoinen.

koska en myoskaan alistu arvottamiselle ja fanatismille, ei minulla ole minkaanlaisia tarpeita muuttaa omia elamantapojani manipuloidakseni tuota muutosta suuntaan tai toiseen. en siis roskaa nykyista enempaa, enka harrasta luonnonsuojelua nykyista enempaa. ei tama pitaisi olla niin vaikeaa ymmartaa.

pakana:
Anna mun sitten "ilomielin käyttää aikaani" sun ja muiden saastuttamisen kannattajien pään kääntämiseen. Vai eikö se kuulukaan enää sun tiettyyn yksilönvapauteen...

en mina kannata saastutusta. mina en arvota sita sen korkeammalle, kuin luonnonsuojeluakaan. ja kuten sanoin, tiedonjakaminen on mielestani vain suositeltavaa, mutta propaganda ja pyrkimys aivopesuun ei ole. talla tavalla paastaan itse asiassa takaisin keskustelumme alkuun, jossa huomautin fasistisen pakottamisen toimivan yksilonvapautta vastaan.

jalleen kerran kukaan ei loppujen lopuksi osaa sanoa, "pelastaako" luonnonsuojelu luonnon, tai vaikuttaako se ylipaataan mitenkaan eri elainlajien normaaliin kehitykseen ja "luonnon tasapainoon" niin myonteisessa kuin kielteisessakaan mielessa.

minka mina ymmarran nakevani on kuitenkin se, etta sina olet tuon itsellesi perustellut ja koet sen myonteiseksi, ja nyt haluat kaantaa muiden ihmisten paat samaan suuntaan. mina taas suosittelen sita, etta ne ihmiset kaantavat paansa itse sen sijaan, etta kukaan kaantaa sita heidan puolestaan. esimerkiksi mina en halua, etta paatani kaannetaan, enka sita myoskaan aio kaantaa itse. ja satunpa myos tietamaan, etten ole ainoa. paskaa sattuu, eiko :)

a:
ymparisto on abstrakti kasite joka voi sisaltaa joko hyvin paljon tai hyvin vahan asioita nakokulmasta riippuen.
pakana:
Nyt multa palaa ihan oikeesti käpy sun kanssa, avaa hei jooko ne pikkupojan silmäs ja kato onko se ympäristö abstrakti käsite vai ei!!!! Onko puut abstrakteja? Onko vesi abstraktia?

puuta voidaan vallan hyvin pitaa eri asioina esim. vuodenaikojen perusteella, vaikka sen olemus sailyisikin samassa paikassa. ja nyt kun otit asian puheeksi, niin sinahan et koskaan astu samaan veteen, vaikka astuisit kuinka monta kertaa yangtse-jokeen.

ymparisto on todellakin abstrakti kasite, jonka jokainen ymparisto ymmartaa omassa paassaan omalla tavallaan. se, etta sinulla palaa kapy koska en nae ymparistoa samanlaisena kuin sina puhuu omaa karua kieltaan siita, miten huonosti kykenet ymmartamaan vaihtoehtoisia kulttuureita, ja miten epatoivoinen tarve sinulla on "olla oikeassa".

mina en voi millaan perusteella esittaa, etta mikaan mita naen pitaisi konkreettisesti paikkaansa, ja kuten jo sanoin pelkka "oikean" ja "vaaran", tai "hyvan" ja "pahan" kasitekin riippuu pitkalti yksilollisista lahtokohdista. minka sen sijaan naen on se, etta hermostumisesi kielii yksinkertaisesta mustavalkoisuudesta ja kykenemattomyydesta hyvaksymaan muita ihmisia tai vaihtoehtoisia elamantapoja.

pakana:
Mä yritän nyt seurata sun järjenjuoksua- koska sinun mielestäsi aasialainen sivistystaso on meidän omaamme korkeampi, quottaat ehdotukseni karsittavista elementeistä mutta et kommentoi sitä sanallakaan?

sinun pitaisikin lukea se koko kappale ymmartaaksesi sen sisalto, ilmeisesti et myoskaan tunne aasialaista elamantapaa ja filosofiaa kovinkaan hyvin. nuo kaikki ehdotusesi karsittavista elementeista puuttuvat suurimmasta osasta aasialaisia yhteisoja, mutta teollisessa kehityksessa ne ovat selkeasti eurooppaa jaljessa.

kerroit etsivasi uusia tapoja suojella luontoa, mutta ilmeisesti et ole niita loytanyt. minun kysymykseni olikin se, mihin sitten haluat siirtya, minka haluat pysyvan ja mista haluat luopua. seka se, milla perusteella lansimainen yhteiskunta on "sivistynyt", ja mika tekee siita sivistyneemman, kuin vaikkapa venalaisesta yhteiskunnasta (joka tunnetaan erityisesti suurista kirjailijoistaan ja siita kuinka paljon venalaiset heita lukevat, kuten myos balettitanssijoistaan ja erittain lahjakkaista muusikoistaan).

pakana:
Sinä näet siis mm. lajien sukupuuttoon kuolemisen, koralliriuttojen tuhoutumisen, hengitysilman huononemisen, keskilämpötilan äkillisen nousun, otsonikerroksen ohenemisen, puhtaan veden vähenemisen, viljelysmaan degeneroitumisen ja haitallisten kemikaalien lisääntymisen omassa ruumissasi kehityksenä, jota täytyy suojella?

mina naen lajikehityksen muutokset, koralliriuttojen olemuksen muutokset, hengitysilman muutokset, keskilampotilan muutokset, otsonikerroksen muutokset, veden olemuksen muutoksen, viljelysmaan muutokset ja ruumiini sisaiset muutokset luonnollisina ja hyvaksyttavina tapahtumina, joiden olemukseen ei minulla ole minkaanlaista tarvetta puuttua.

esim. kasvihuoneilmiota syyttaa teollisuuden aikaansaannokseksi osa tutkimuksista, kun taas osa huomauttaa sen olevan aivan normaalia kehitysta maapallon historiassa. viljelysmaat degeneroituvat jo kaskeamiskulttuurin aikana. otsonikerroksen muutoksista syyttaa freoneita osa tutkimuksista, auringon sateilya toinen osa.

mina en vielakaan nae, mita sina yritat suojella ja milla perusteella, ja milla perusteella minut pitaisi pakottaa samaan toimintaan, saati sitten milla perusteella voit tuomita minut jos en niin tee. sun hiekkalaatikko? varmasti .)

pakana:
Uskonsota saattaa jälleen olla hieman epätarkka määritelmä kohdallani.

sellaisena mina ainakin sen naen. asioita, jotka tietty ryhma on paattanyt "oikeaksi", ja yrittaa saada muut myontymaan talle. ja jos et hyvaksy, olet laiska, typera ja itsekas, kuten itse olet moneen otteeseen huomauttanut. mina naen kylla vallan selkeasti uskonsodasta kielivia ilmioita, mita kyllakin edustaa suurin osa poliittisesta paatoksesta.

pakana:
Perustat vastustuksesi ajatukselle, että ympäristö olisi sinun henkilökohtainen asiasi. Näin ei kuitenkaan ole, joten yksilönvapauden voit jättää pois laskuista. Ympäristö on kaikkien yhteinen asia, eikä sinulla ole yksilönvapauden nimissä oikeutta rikkoa muita vastaan.

mista ymparistosta puhut ja milla perusteella se on kaikkien yhteinen asia? vastaukseksi ei kelpaa "no tama meidan ymparisto". mina en vielakaan nae, mita yritat suojella, ja milla perusteella yksilonvapaudesta olisi sen eteen luovuttava. noin laajalti yleistamallahan mina voisin haastaa jonkun britannialaisen kaivosyhtion oikeuteen silla perusteella, etta mina poden heinanuhaa ja heilla on ollut tehdas 1800-luvulla.

ja kuten jo olemme kasitelleet monta kertaa, yksilonvapaudella ei ole tekemista oikeuden tai oikeudettomuuden kanssa. taman lisaksi ihmettelen sita, etta minulla "ei ole oikeutta rikkoa muita vastaan". etko juuri sanonut, etta muut pitaisi saada seuraamaan sinun kantaasi, jolloin he siis eivat sita viela seuraa. eiko siis sinua pitaisi estaa "rikkomasta muita vastaan"?

yksilonvapaus takaa tietyn tason ruumiillisen ja henkisen koskemattomuuden, seka mielipiteenvapauden kaikille, jotka noudattavat tuota yksilonvapautta myos muiden suhteen. sita noudattaessani mina en pyri kumoamaan vaitteitasi muuten kuin omalta osaltani. ihmettelen suuresti, milla perusteella voit ilmoittaa, etta eroavat mielipiteet ovat automaattisesti vaaria, ja niita noudattavia pitaisi korjata. et ole vielakaan esittanyt yhtaan selkeaa perustetta sille, etta juuri sina, tai edustamasi kanta olisi automaattisesti oikeassa.

pakana:
mä mielelläni lopettaisin julkisen "keskustelun" sun kanssa tähän. Voit jatkaa kinasteluksi mennyttä vääntöä privana... mut jos et pysty paremmin ilmaisemaan ajatuksias niin voi olla et se ei johda mihinkään.

ainoa viestin, joka meni kinasteluksi, on nahdakseni sinun edellinen viestisi. julkisesta keskustelusta voit luopua koska vain, mutta itse en nae sille mitaan syyta. ajatuksiani ilmaisen nahdakseni vallan selkeasti, ja on huvittavaa yrittaa selittaa, etta konfliktissa olisi vain yksi osapuoli. tosin, tuota ennakkoluuloista ja asenteellista ajattelutapaahan oletkin toteuttanut koko keskustelun ajan :)

.a
#269 • • Dani Cior Guest

Originally posted by Tres:
Hitlerin voidaan katsoa toimineen (omassa viite-
kehyksessään) altruistisesti pyrkiessään systemaattisesti
tuhoamaan juutalaiset, joita hän piti monien ongelmien
perimmäisenä syynä. Hän keksi ongelman, ja saman tien
siihen myös ratkaisun.

Ongelmat ovat IMO ihmisten korvien välissä, eivät
meitä ympäröivässä todellisuudessa.

Mutta, jos kättäni väännetään, ja vaaditaan vastausta tähän
kysymykseen, vastaan: istuta vaikka omenapuu, siitä on iloa
pitkäksi aikaa.

Siis Hitler näki monia ongelmia, laman, köyhyyden, kommarit, Versaillesin rauhan ja yritti etsiä ratkaisuja näihin ongelmiin. Tietty rodullinen epäpuhtaus ja salakavalat juutalaiset pyrkiessään soluttautumaan joka tasolla hienoon saksalaiseen yhteiskuntaan oli suhteellisen helppo ratkaisu, jonka pystyi myös myymään turhautuneelle kansalle. Sitä paitsi todella monet juutalaiset olivat olleet kommareita, joten Hitlerin ja esim. liettualaisten nationalistien antipatia selittyy helposti sillä.

Kuten aina sosiaaliset ongelmat ovat paljon monisyisempiä. Juuri siksi retoorikot ovat aina niin vaarallisia kun asioista tehdään usein liian yksinkertaisia, jotta tavallinen peelo lähtisi innostuneena mukaan.

Mitä pitää tehdä jos joku jatkuvasti kaataa sen omenapuun jonka olet istuttanut?

Tai rakentaa kivilohkareita asuttaakseen lisää jengiä.

a:

ahaa, ja kukahan se maarittelee nama "kaikkien kannalta paremmat ajatukset"? ei ole olemassa ryhmaa "kaikki". eika ole olemassa asiaa "kaikille parempi". luontohysteria leimataan viherpipertamiseksi samaan aikaan, kun teollisuusfriikkeja haukutaan jokaisten keuhkojen mustaamisesta.

Ryhmä 'kaikki' voidaan postuloida, tiedänkö oikeastaan mikä on jopa 'itselleni' parempi. Valtamediassa leimaaminen nyt ei todellakaan ole relevanttia, totuus on että massat ovat lähes aina olleet väärässä, totuutta tai edistystä on lähes aina pakko etsiä marginaalista.

maaritteletko sa sitten muulle ihmiskunnalle uudet elamanarvot kun valtavaeston elamanarvot ei miellyta? en minakaan pida laheskaan kaikista ihmisista, mutta kuten jo edellisessa viestissa kirjoitin, minulla on valintana menna valtavirran mukana, tai olla menematta. olen siis suosiolla pudottanut itseni pois tietyista yhteiskunnan ilmioista, joista en pida.

Älä petä itseäsi, jos et nyt todellakaan ole ökyrikas niin ei sulla paljon ole vaihtoehtoja, Linkoloita joilla on varaa muuttaa landelle ja jotka omistaa maaplänttejä on todella vähän. Suurin osa kulkee tämän markkinaruletin ohjaaman 'päättömän kanan' mukana ja vain vikisee.

markkinataloudella ei ole varaa sinisilmaisille ideologioille, kuten uusmedia ja 80-luvun kulutusjuhla meille opetti.

Joo, markkinatalous perustuu kusetukseen lähes jokaisella toiminnan tasollaan. Markkinataloudessa huijarit voittavat ja huijattaville jää luu käteen, se on kusetuksen ja epärehellisyyden yhteiskunta ja siksi niin kuvottava...

H.Abismo:
Demokratisoituvan... Ja seuraavan sadan vuoden aikana se "demokratia" on paritettu niin moneen kertaan, että todellakin tuntuu luonnolliselta, että USA on demokratian puolustaja. Venäjä, tällä hetkellä ehkä maailman kapitalistisimpana yksityissektorina, tuskin edes hetkeksi eksyy demokratiaan sellaisena kuin se kirjoitetaan. Proletaarin diktatuurista rahan diktatuuriin.

Right on, länsimainen demokratia on iso vitsi. Onko sillä suurta väliä valitseeko oikeistolaisen Lipposen tai hieman oikeistolaisemman Niinistön, tai Saksassa Schröderin vai kristillisdemokraatin, tai Ranskassa sosialistin tai jonkun liberalistisemman korporaatiofrendin, tai englannin New Labour vs. Toryt, ehkä toiset potkii köyhiä vähän enemmän mut iso osa painotuksista on aika samanlaisia. Kapitalistit tekee investoinneilla ja uhkailuillaan vaikka siirtää työpaikkoja muihin maihin paikallisesta demokratiasta pilaa kun politiikot reaalipolitiikkaa tehdessään joutuu nuolemaan rahavallan persettä, usein toki oman kansan etujakin ajatellessa. Ei ihme että äänestäminen ei oikein kannata eikä jengiä innosta; jos vaihtoehtona on vetää konia ränniin, polttaa crackia tai hajottaa muutaman kuvottavan, usein isolla rahalla ja mielikuvamanipulaatiolla toimivan sekä kilpailijoitaan polkevan korporaation liikkeen niin siitä vain - jälkimmäinen toiminta saa täysin mun tuen, jos ei ihmiset muuta elämälleen keksi.

a:
politiikka itsessaan on pelkkaa valtataistelua, eivatka esim. ekoihmiset eroa porukasta millaan tavalla.

Kyllä eroavat, niillä on eri painotukset poliitikalleen.

tai kuten itse asian naen, mikaan ideologia tai toimintatapa ei ole vaaristynyt, korkeintaan erilainen

Hyi mitä saivartelua, vääristynyt tai vieraantunut näille sanoille on sosiaalinen konnotaationsa. Ihminen tarvitsee tervettä luontoa, betonihelvetit vääristävät ihmiseloa melko tehokkaasti, luonnossa stressikin vähenee ja mökillään järven rannalla ihminen voi tuntea olevansa todellakin historiallisessa kodissaan.

pikemminkin, ylikehittyneita aivoja (jotka ovat aarimmaisen herkka elektrokemiallinen kokonaisuus ja saavat jatkuvasti hairioita mm. ympariston sateilysta tai esim. pelkista ilmanpaineen muutoksista) voi hyvinkin pitaa haittana tai epatoivottuna mutaationa, joka laskee elamisen laatua sen sijaan, etta nostaisi sita. lieko juuri tasta syysta vain max. 10% aivokapasiteetista on luontaisesti kaytossa.

Ne aivot ovat juuri toteuttaneet onnistuneesti tämän metastaasiksen l. globaalin levittäytymisen ja kaiken muun elämän menestyksekkään konversion ihmisbiomassaksi.

Toi 10% on bulshittia, 10% on hetkellisesti käytössä mutta ne muut aivojen osat ovat levossa tai varalla, evoluutio on synnyttänyt juuri niin isot aivot kun on ollut hyödyllistä sopeutumisen kannalta ja ihmisaivojen koko kasvaa, jos tätä menoa jatkuu voi naisten käveleminen kohta vaikeutua kun isoaivoiset vauvat voivat mahdollisesti sopeutua paremmin ihmisympäristössä. Siis jälkimmäinen väite on Carl Saganin esittämä.

Evoluutiolla ei ole mitään tekemistä kehityksen kanssa vaan paremmalla sopeutumisella muuttuvaan ympäristöön.

toisin sanoen mika tahansa ideologia perustuu vain alkukantaiselle itsesuojeluvaistolle, tarpeelle olla voimakkaampi kuin muut, tai koska tieto kasitetaan nyky-yhteiskunnassa suurimmaksi voimaksi, tarpeelle olla oikeassa. [/B
#270 • • Dani Cior Guest
Ok, a, kun nyt yrität olla niin pirun paksokalloinen niin taon vähän lukuja sun päähäsi.

Maapallon väestö on yli 6.1 miljardia, 40 vuotta sitten se oli 3 miljardia, vuotuinen kasvu on nyt 75-78 miljoonaa. Olemme noin 200 vuoden aikana käyttämässä satojen miljoonien vuosien aikana kerääntyneitä fossiilisia polttoaineita pamauttamalla ne kaikkine ylimääräisine metaaneineen, hiilidioksideineen ja mm. polttomoottoreiden tuottamine polyaromaattisine hiilivetyineen ilmaan, jotka kaikki 99% varmuudella on radikaalisti muuttamassa tämän planeetan ilmastoa.

1.2 miljardia ihmistä elää alle taalalla päivä, 3 miljardia elää noin alle 2 taalalla päivä. Köyhien määrä vain kasvaa.

Japanilaiset pellet ovat valmiita tuhoamaan hienoja uhanalaisia eläimiä kuten tiikereitä pönkittääkseen turhamaisuuttaan ja harhojaan paremmista stondiksista. Valaiden tappaminen sukupuuttoon ei tunnu paljon merkitsevän kun pitää vain välittää ylikansoittuneesta populastaan.

Kiinalaisilla on maailman saastuneimmat kaupungit eikä ne paljon ihmisarvosta välitä.

Intia on täysi sekasotku joka natisee väenpaljouden, köyhyyden ja saasteiden alla, eikä siitä tällä menolla tule ikinä mitään kehittynyttä yhteiskuntaa vaikka siellä on pirusti hyviä ohjelmoijia ja ydinpommi.

Indonesia on hajoamispisteessä.

Aasialainen sivilisaatio on suoraan sanoen täysin perseestä ja jos 3. maailmansota alkaa niin se alkaa IMO aasiasta.

Kaiken lisäksi maailman tärkein asiantuntija lajien tuhoutumisen alalla E.O.Wilson arvioi yli kolmanneksen maapallon lajistosta olevan vaarassa tuhoutua seuraavan 50-60 vuoden aikana. Kaikki tämä kiitos teikäläisten, jotka ei näe missään ongelmia.

Ilmaston muutos tulee juuri vaikeuttamaan köyhien maiden asukkaiden elinoloja, juuri niiden joilla ei ole keinoja sopeutua muutoksiin. Toisin kuin maailman tuhlaavaisimpien jenkkien ja heidän pikkukavereiden brittien, joiden etujen mukaista on levittää heidän ehdoillaan toimivaa markkinakapitalismia ympäri maapallon, koska heillä on ne isommat firmat ja muista jättifirmoista kuten vaikka Nokiasta 70% omistus.

Jos jaksaisit katsoa ympärillesi etkä vain tujottaa omaa napaasi ja tutkia faktoja, eikä leimata niitä propagandaksi niin ymmärtäisit todellakin mistä mekaanikko ja varsinkin pakana puhuu. Kaikki ne faktat ovat saatavissa ja monien tiedossa..herää!!

Olen samaa mieltä kanssasi että ihmiskunta käyttäytyy kuin pahanlaatuinen syöpä tai murhanhimoisesti luontoa tuhoava parasiitti.

Tohtori Warren Hernin todistus ihmiskunnan ja pahanlaatuisen kasvaimen samankaltaisuudesta.

Olen samaa mieltä pakanan kanssa että monet ei halua olla tämä vitsaus kunhan se tuodaan paremmin esille ja tietoisuuteen. Lue faktoja niin ymmärrät mistä se kiirellisyys lähtee. Kaiken propagandan takana on myöskin 'todellisuus', jota monet yrittävät ymmärtää ja tutkia. Saat olla tyhmä, laiska ja tyytyväinen itseesi mutta minulta saat tästä hyvästä vain pelkkää halveksuntaa osaaksesi.

Jos väität ihmiskuntaa nykymuodossa osaksi luontoa niin olet pahasti sekaisin käsitteissäsi, teknologia ja kulttuuri toimivat hyvin paljon omista lähtökohdistaan, jotkut puhuvat meemeistä tässä yhteydessä.
#271 • • a Guest

a:
olen siis suosiolla pudottanut itseni pois tietyista yhteiskunnan ilmioista, joista en pida.
dani:
Älä petä itseäsi, jos et nyt todellakaan ole ökyrikas niin ei sulla paljon ole vaihtoehtoja, Linkoloita joilla on varaa muuttaa landelle ja jotka omistaa maaplänttejä on todella vähän. Suurin osa kulkee tämän markkinaruletin ohjaaman 'päättömän kanan' mukana ja vain vikisee.

ei minulla ole tarvetta muuttaa landelle tai omistaa maaplantteja. sen sijaan voin valita vaihtoehtoisen elamanfilosofian luterilaisuuden ja sosiaalidemokratian sijaan. voin valita haluanko katsoa tv:ta ja kuunnella radiota, vaiko hankkia hupini muualta. voin valita haluanko koulutusta vai enko, tai haluanko menna toihin vai enko, tai vaikkapa perustanko perheen vai enko. suomi tarjoaa liberaalina yhteiskuntana paljon vaihtoehtoja, mutta vasta se, etta tama yhteiskunta on taynna tabuja mahdollistaa niiden tosiasiallisen toteuttamisen.

tuntuu melkein, etta sina yritat nyt itse pettaa itseasi :)

a:
politiikka itsessaan on pelkkaa valtataistelua, eivatka esim. ekoihmiset eroa porukasta millaan tavalla.
dani:
Kyllä eroavat, niillä on eri painotukset poliitikalleen.

ei pelkka tuo peruste minun nahdakseni tee kenestakaan porukasta eroavaa. painotuksia on silti, kuten myos valtataisteluun osallistuminen.

a:
tai kuten itse asian naen, mikaan ideologia tai toimintatapa ei ole vaaristynyt, korkeintaan erilainen
pakana:
Hyi mitä saivartelua, vääristynyt tai vieraantunut näille sanoille on sosiaalinen konnotaationsa. Ihminen tarvitsee tervettä luontoa, betonihelvetit vääristävät ihmiseloa melko tehokkaasti, luonnossa stressikin vähenee ja mökillään järven rannalla ihminen voi tuntea olevansa todellakin historiallisessa kodissaan.

noh noh, hyi itsellesi. kuvitteletko oikeasti voivasi luetella vaikkapa minulle, etta mina tarvitsen tervetta luontoa, betonihelvetit vaaristavat eloani tehokkaasti, ja stressini vahenee kun paasen metsaan :)

tata aspektia on kasitelty jo monen viestin ajan: mikaan yleistys ei pade kaikkiin, joten sormen heristely "havaituilla totuuksilla" harvemmin toimii. saivartelin siis ihan aiheellisesti, ja sinakin joudut vain hyvaksymaan, etta kaikki ihmiset eivat noudata toteamaasi kaavaa. ja myoskin, ettei heita voisi millaan psykologisella testilla (joka jo itsessaan perustuu tietyille stereotypioille ja sovituille totuuksille) perustella "vaaristyneiksi".

a:
pikemminkin, ylikehittyneita aivoja (jotka ovat aarimmaisen herkka elektrokemiallinen kokonaisuus ja saavat jatkuvasti hairioita mm. ympariston sateilysta tai esim. pelkista ilmanpaineen muutoksista) voi hyvinkin pitaa haittana tai epatoivottuna mutaationa, joka laskee elamisen laatua sen sijaan, etta nostaisi sita. lieko juuri tasta syysta vain max. 10% aivokapasiteetista on luontaisesti kaytossa.
dani:
Ne aivot ovat juuri toteuttaneet onnistuneesti tämän metastaasiksen l. globaalin levittäytymisen ja kaiken muun elämän menestyksekkään konversion ihmisbiomassaksi.
Evoluutiolla ei ole mitään tekemistä kehityksen kanssa vaan paremmalla sopeutumisella muuttuvaan ympäristöön.

ahaa, mutta tuossapa unohdetaan juuri se, mita kasittelin: aivojen monimutkaistuessa - ja siis tarjotessa yha suuremmat mahdollisuudet "vallankumouksellisille" keksinnoille - ne samalla tarjoavat yha suuremmat mahdollisuudet ennalta-arvaamattomuuksille myos haitallisella tasolla.

ihmisen monimutkaistuminen onkin varsin mielenkiintoista tarkasteltavaa. toisaalta aivorakenteen monimutkaistuminen on mahdollistanut - kuten itsekin sanoit - lahes koko muun elaimiston valjastamisen ihmisen kayttoon. toisaalta se on myos kehittanyt uskomattoman itsetuhoisia, fanaattisia liikkeita, jotka ovat vihamielisia suurinta osaa muuta ihmiskuntaa vastaan - kuten myos tuhansia liikkeita, jotka uskovat oman nakokantansa olevan ainoa oikea, ja etta kaikkea poikkeavaa on vastustettava (itse asiassa moni "liberaali" liike, kuten vaikkapa anarkismi, perustuu pitkalti talle eika sellaisenaan eroa konservatiivisista toimintatavoista millaan tavalla). "vaarin"kaytoksia vastaan on kehittynyt tai kehitetty omatunto. kuitenkin nyky-yhteiskunnassa huomataan helposti, kuinka omatuntoakin voidaan taidokkaasti manipuloida ja (ainakin yrittaa) kayttaa hyvaksi jonkin yhteison paamaarien ajamiseksi, seuraa vaikka pakanan ja minun kaymaani viestinvaihtoa.

jos olet lukenut threadia yhtaan, olet varmaankin jo huomannut vertaukseni ihmisen ja parasiitin valilla. sopeutumisen suhteen olen kanssasi pitkalti samaa mielta. lopullinen kysymykseni kuuluukin, olemmeko enaa osa luontoa, vai olemmeko vain haitallinen mutaatio, jolle jarkevin ratkaisu oman hyvinvoinnin takaamiseksi voisikin itse asiassa olla panostus geeniteknologiaan ja "uuden" luonnon valmistaminen, koska "vanha luonto" ei enaa valttamatta kykene selviytymaan ihmisen aiheuttamasta kuormituksesta. vai olisiko pakanan esittama luonnonsuojeluun panostaminen sittenkin tarkeampi ratkaisu.

tallehan taas ei ole minkaanlaista valmista vastausta, enka itse lahde arvottamaan kumpaakaan kehityssuuntaa toista korkeammaksi. en myoskaan lahde allekirjoittamaan ajatusta, etta ihminen olisi millaan tavoin muuta elainkuntaa korkeammalla, tai etta olisimme muita olentoja "alykkaampia", tai etta edes olisimme jotain muuta kuin haitallinen mutaatio. ongelmahan on pitkalti siina, etta yksiselitteista vastausta ei ole, ja tuskin edes tulee :)

.a
#272 • • Tres Guest

Originally posted by Dani Cior:
Mitä pitää tehdä jos joku jatkuvasti kaataa sen omenapuun jonka olet istuttanut?

Istutan toisen. Puiden istuttaminen on hauskaa puuhaa.

Tai rakentaa kivilohkareita asuttaakseen lisää jengiä.

Jaa? Mites tää liittyy puihin?
#273 • • pakana Guest
"hit me baby one more time"

a:
"mina naen lajikehityksen muutokset, koralliriuttojen olemuksen muutokset, hengitysilman muutokset, keskilampotilan muutokset, otsonikerroksen muutokset, veden olemuksen muutoksen, viljelysmaan muutokset ja ruumiini sisaiset muutokset luonnollisina ja hyvaksyttavina tapahtumina, joiden olemukseen ei minulla ole minkaanlaista tarvetta puuttua."

Minä näen lajien sukupuuttoon kuolemisen, koralliriuttojen tuhoutumisen, hengitysilman huononemisen, keskilämpötilan äkillisen nousun, otsonikerroksen ohenemisen, puhtaan veden vähenemisen, viljelysmaan degeneroitumisen ja haitallisten kemikaalien lisääntymisen ihmisissä tapahtumina, jotka aiheuttavat tarpeetonta janoa, nälkää, tauteja ja ennenaikaista kuolemaa viattomille yksilöille, jotka kaikki koen negatiivisina ilmiöinä, enkä siksi halua oman toimintani aiheuttavan niitä muillekaan.

Tässä lienee kiistamme ydin. Me näemme nämä asiat niin kovin eri lailla.

Arvotan sinun omalaatuisen "yksilönvapautesi" rajoittamisen, jollaisena koet ympäristönsuojelun ja siihen kannustamisen, paljon vähemmän negatiiviseksi ilmiöksi kaikkiin yllä mainittuihin ilmiöihin verrattuna.

Sinä et näe ilmakehää, valtameriä tai planeetan hupenevaa puustoa, jotka minä luen ympäristööni ja myös sinun ympäristöösi kuuluviksi, yhteisinä asioina, mistä olen mielestäni perustellusti eri mieltä. Tätä voidaan havainnollistaa poistamalla "minun ympäristöni" tai "lehmän ympäristö" ja katsoa mitä sinulle ja muille eliöille jää.

Toisekseen kaksi viimeistä viestiäsi sisältävät niin rajusti omastani poikkeavaa logiikkaa, että en kykene täysin ymmärtämään sinua.

Pidät minua fundamentalistina, ennakkoluuloisena ja asenteellisena, tapaani kommunikoida lapsellisena inttämisenä, viittaat kykenemättömyyteeni ymmärtää vieraita kulttuureja, ja oletat minulla olevan tarve olla oikeassa ja halu käydä uskonsotaa, ja pidät tavoitteitani ympäristöystävällisemmän ajattelun levittämiseksi fasistisena pakottamisena. On ikävää, että sinulla on minusta tällainen kuva, sillä se ei välttämättä vastaa todellisuutta.

Sinä et vastaa kysymyksiin, väistelet, suhtaudut ennakkoluuloisesti toisiin ihmisiin, et pidä juuri kenestäkään, pyörrät puheesi heti kun huomaat ne perättömiksi, hahmotat huonosti monimutkaisia kokonaisuuksia, et lue tai ymmärrä toisten lauseita, et kykene tekemään johtopäätöksiä tosiasioiden pohjalta ja pyrit uhmaikäisen lapsen tavoin pysymään kannassasi keinolla millä hyvänsä.

Toivottavasti saamani kuva sinusta muita heikompana keskustelijana ei vastaa todellisuutta.

a, en aio enää vastata viesteihisi. Mielipiteesi vastaamatta jättämisestä ei myöskään kiinnosta minua. Saatat erehtyä, jos kuvittelet muidenkaan olevan siitä kiinnostuneita.

Olen varautunut kohtaamaan vastustusta ja epäonnistumisia, enkä siis ole pettynyt kun en saanut sinua ymmärtämään ympäristön suojelun tärkeyttä. Olettamasi pettymyksen sijaan tapauksesi saa minut tuntemaan sääliä. Minun kannaltani on hyvä asia, (katso ja naura kuinka minä taas syyllistyn arvottamiseen) että kovin moni ei ole langennut samanlaisiin ajattelun sudenkuoppiin kuin sinä.

Tässä sinulle vielä ote Suomen Laista, jota sinun ei tietenkään tarvitse noudattaa (itsekään en niin tee), mutta tahdon tällä muistuttaa sinua siitä että en ole ainoa joka kantaa huolta ympäristöstämme.

Ympäristönsuojelulain 3 §:n mukaan ympäristön pilaantuminen on sellaista ihmisen toiminnasta johtuvaa aineen, energian, melun, tärinän, säteilyn, valon, lämmön tai hajun päästämistä tai jättämistä ympäristöön, jonka seurauksena aiheutuu joko yksin tai yhdessä muiden päästöjen kanssa:

a) terveyshaittaa (ihmisessä ilmenevä sairaus tai ympäristön terveellisyyden väheneminen);
b) haittaa luonnolle ja sen toiminnoille;
c) luonnonvarojen käyttämisen estymistä tai melkoista vaikeutumista;
d) ympäristön yleisen viihtyisyyden tai erityisten kulttuuriarvojen vähentymistä;
e) ympäristön yleiseen virkistyskäyttöön soveltuvuuden vähentymistä;
f) vahinkoa tai haittaa omaisuudelle taikka sen käytölle; tai
g) muu näihin rinnastettava yleisen tai yksityisen edun loukkaus;

...pahoittelen, taas kerran, surkeaa yritystäni pidättäytyä asiallisessa keskustelussa.

:jii:
#274 • • Dani Cior Guest

Originally posted by Tres:
Jaa? Mites tää liittyy puihin?

Eli sulta viedään se mesta mihin voit istuttaa puusi

Originally posted by a:
ahaa, mutta tuossapa unohdetaan juuri se, mita kasittelin: aivojen monimutkaistuessa - ja siis tarjotessa yha suuremmat mahdollisuudet "vallankumouksellisille" keksinnoille - ne samalla tarjoavat yha suuremmat mahdollisuudet ennalta-arvaamattomuuksille myos haitallisella tasolla.

Agreed, toi on totta, tulee monia uusia riskejä tai mahdollisuuksia asioiden mennä pieleen...

toisaalta se on myos kehittanyt uskomattoman itsetuhoisia, fanaattisia liikkeita, jotka ovat vihamielisia suurinta osaa muuta ihmiskuntaa vastaan - kuten myos tuhansia liikkeita, jotka uskovat oman nakokantansa olevan ainoa oikea, ja etta kaikkea poikkeavaa on vastustettava (itse asiassa moni "liberaali" liike, kuten vaikkapa anarkismi, perustuu pitkalti talle eika sellaisenaan eroa konservatiivisista toimintatavoista millaan tavalla).

toi ainoa oikea pointti on ihmisen erheellisyyttä ja ylimielisyyttä, ne itsetuhoiset liikkeet ovat yleensä ylireaktio johonkin.

En väitä että oma kantani on ainoa oikea, en ole valmis tappamaan, onneksi ainakaan vielä, omien poliittisten kantojeni vuoksi eli en oikeastaan usko tarpeeksi olevani erehtymätön ja olevani täysin oikeassa. Mellakkapoliisipellet taas ovat ilmeisesti valmiita tappamaan ja ovat myös siksi niin vaarallisia.

Väitän vain että minun, mekaanikon ja pakanan argumentit ovat pirun paljon järkevämpiä ja parempia kuin sun: 'en näe mitään ongelmaa', 'te olette vain suvaitsemattomia ja jauhatte propagandaa' pointti, toi ehkä kuulostaa hieman ylimieliseltä, mutta tosiaan uskon näin tähänastisen keskustelun perusteella.

Anarkismi sallii yksilön vapaudet niin kauan kuin et suoranaisesti vahingoita muita tai tuhoa muiden elinehtoja. Konservatiivit taas tuovat liian usein mukaan kaikenlaisia uskonnollisia argumentteja kuten homot ovat syntisiä ja ansaitsevat kuolla tai neekerit ovat alempi rotu ym. Mutta ok, molemmat painottavat omia arvostuksiaan ja tappelevat siitä että kenen arvostukset pääsevät valtaan.

Ihmisille kehittyy uskomuksia ja ne kilpailevat keskenään, luonnonsuojeluakin voidaan pitää 'meeminä', kuten itsekästä kapitalismia - anna mulle kaikki, nyt... muut saa kärsiä kunhan saan mahani täyteen ja uusia leluja, fanaattista islamia jne.

Luonnonsuojelua perustellaan sillä että luonto on monille meistä elintärkeä, monet taas arvostavat puhtaan luonnon esteettistä puolta. Monet taas puhuvat siitä että ihminen voi pahoin mitä enemmän se luonnosta vieraantuu; ihmisen juuret ovat kuitenkin luonnossa vaikka ollaan aina sitä mieleiseksemme manipuloitu.

Tällä hetkellä osa kannattaa luonnontuhoa koska se ylläpitää heille mieleisen status quon jatkumisen, kunhan ihminen kuluttaa paljon niin kiva voi jatkua eikä mitään ongelmia ole vaikka kaikki on niin pirun jees - by the way ostakaa paljon uusia autoja, kledjuja, kodintekniikka, uusia kännyköitä yms.

"vaarin"kaytoksia vastaan on kehittynyt tai kehitetty omatunto. kuitenkin nyky-yhteiskunnassa huomataan helposti, kuinka omatuntoakin voidaan taidokkaasti manipuloida ja (ainakin yrittaa) kayttaa hyvaksi jonkin yhteison paamaarien ajamiseksi, seuraa vaikka pakanan ja minun kaymaani viestinvaihtoa.

Omaatuntoa on aina käytetty hyväksi manipulaation ja sosiaalisen sopeutumisen vuoksi. Freud ja kumppanit puhuivat superegosta kun sisäistetään sivilisaation arvoja osaksi persoonallisuutta pitämään ne irstaammat ja vaarallisimmat piirteet kurissa.

Omaatuntoa voi myös laajentaa esimerkiksi kuvitellessaan itsensä jonkun toisen paikalle ja miettiä miten itsestä tuntuisi tehdä 10 vuotiaana 16 tuntisia työpäiviä kolumbialaisessa kaivoksessa kun parikymppisenä oot kaikkien sisäänhengittämien myrkkyjen jälkeen pelkkä raunio.

jos olet lukenut threadia yhtaan, olet varmaankin jo huomannut vertaukseni ihmisen ja parasiitin valilla. sopeutumisen suhteen olen kanssasi pitkalti samaa mielta. lopullinen kysymykseni kuuluukin, olemmeko enaa osa luontoa, vai olemmeko vain haitallinen mutaatio, jolle jarkevin ratkaisu oman hyvinvoinnin takaamiseksi voisikin itse asiassa olla panostus geeniteknologiaan ja "uuden" luonnon valmistaminen, koska "vanha luonto" ei enaa valttamatta kykene selviytymaan ihmisen aiheuttamasta kuormituksesta.

Ihminen käyttäytyy kuin parasiitti, itse en pidä sitä kovin imartelevana, vähintä mihin ihminen voisi pyrkiä luonnon ja muiden lajien kanssa olisi kommensalismi, jossa kun yksi saa hyötyä toinen ei vahingoittuisi. Symbioosi menisi jo yltiöoptimistiseksi ja ehkä vain ne parhaat meistä pyrkisi siihen.

Olemme tietyllä tasolla osa luontoa, koska olemme siitä syntyneet ja hyvin perustavalla tavalla siitä riippuvaisia.
Olemme myös tuhansia vuosia jalostaneet viljakasveja, seuraeläimiä, kotieläimiä ja esim. lihakarjaa tyhmemmäksi jotta saisimme ne tarpeelliset proteiinit.

Eli menestyksemme on perustunut luonnon manipulaatioon, monet uskonnomme ovat täysin luonnon vastaisia ja ylistävät ihmistä luomakunnan kruununa kaiken muun luonnon kustannuksella.

Eli geneettinen manipulaatio ei ole tästä kaukana se olisi vain saman kulttuurisen prosessin jatkamista, nykylääketiede on sama asia. Pointtina on vain se että kukaan ei pysty hallitsemaan korporaatioiden kuten Monsanto jne. ajamaa muutosta eli oikeastaan aivan melkein mitä tahansa voi tapahtua. Me elämme todella kriittisiä aikoja kun meillä on jo yli 50 vuotta ollut teknologia tuhota itsemme; se teknologia vain muuttuu vaarallisemmaksi ja yleistyy. Onko meillä kykyjä vastustaa sitä teknologian käyttöä kun tulee seuraava kriisi? Katsoen kuinka idiootteja tyyppejä on tämän pallon johdossa odotan pahinta...mahdollisia katastrofeja johon verrattuna toinen maailmansota oli pienen mittakaavan verilöyly.

Toivottavasti olen väärässä.

vai olisiko pakanan esittama luonnonsuojeluun panostaminen sittenkin tarkeampi ratkaisu.

Se nyt on aivan ehdoton ratkaisu. Itse ainakin arvostan metsiä ja puhdasta luontoa esteettisesti paljon korkeammalle kuin mätäneviä slummeja.

Luonnonsuojelu olisi ehdoton juttu ja sitten voisi miettiä miten sitä bioteknista high-techia käyttäisi ja pistää ahneille,ylenpalttisia riskejä ottaville kapitalisteille vähän poliittisia ja laillisia rajoituksia peliin. Mikä on tosin pirun vaikeaa kun ne hallitsee yhteiskuntia muutenkin ja päättää mitä ne haluaa toiminnassaan rajoittaa ja mitä ei. Oikeastaan se vallankumous alkaa kuulostaa koko ajan paremmalta...

tallehan taas ei ole minkaanlaista valmista vastausta, enka itse lahde arvottamaan kumpaakaan kehityssuuntaa toista korkeammaksi. en myoskaan lahde allekirjoittamaan ajatusta, etta ihminen olisi millaan tavoin muuta elainkuntaa korkeammalla, tai etta olisimme muita olentoja "alykkaampia", tai etta edes olisimme jotain muuta kuin haitallinen mutaatio. ongelmahan on pitkalti siina, etta yksiselitteista vastausta ei ole, ja tuskin edes tulee

.a[/QB]

Joo haitallinen mutaatio muille kun ollaan oltu niin ylivoimaisen menestyksekkäitä kaiken muun valjastamisessa, maapallon meikäläisillä täyttämisessä ja tuhoamisessa.

sen sijaan voin valita vaihtoehtoisen elamanfilosofian luterilaisuuden ja sosiaalidemokratian sijaan. voin valita haluanko katsoa tv:ta ja kuunnella radiota, vaiko hankkia hupini muualta. voin valita haluanko koulutusta vai enko, tai haluanko menna toihin vai enko, tai vaikkapa perustanko perheen vai enko. suomi tarjoaa liberaalina yhteiskuntana paljon vaihtoehtoja, mutta vasta se, etta tama yhteiskunta on taynna tabuja mahdollistaa niiden tosiasiallisen toteuttamisen.

tuntuu melkein, etta sina yritat nyt itse pettaa itseasi

Ok, voitko lopettaa kuluttamisen? Hyväksyvätkö muut sut siihen kommuuniin missä voit kasvattaa oman ruokasi? Niin kauan kuin kulutat ja sopeudut tähän järjestelmään käyttämällä rahaa pidät tätä järjestelmää yllä.

Itse teen myös monia valintoja mutta ne ovat pirun rajoittuneita jos en tahdo lähteä kaikkein radikaaleimmalle ja puristisimmalle linjalle. Olen kuitenkin tekemässä parhaani kierrättämällä, lajittamalla jätteeni, en syö lihaa, käytän joukkoliikennettä ja pyöräilen. Kaksi kissaani sitten syövät lihaa munkin puolesta, käytän liikaa aikaa tietokoneen ääressä ja katson uutisia telkkarista. Silti väitän että jos suurimmalla osalla ihmisistä olisi sama ekologinen jalanjälki kuin mulla maailma olisi paljon paremmassa kondiksessa.

ei pelkka tuo peruste minun nahdakseni tee kenestakaan porukasta eroavaa. painotuksia on silti, kuten myos valtataisteluun osallistuminen.

Tottakai, ne jotka on vallassa päättävät mitä politiikka seurataan. Painotukset ovat erittäin relevantteja, sillä on väliä haluaako joku kieltää abortit, potkia neekerit ulos, sallia vain yhden lapsen tms. Kyllä ne ovat keskenään pirun erilaisia arvoja.

noh noh, hyi itsellesi. kuvitteletko oikeasti voivasi luetella vaikkapa minulle, etta mina tarvitsen tervetta luontoa, betonihelvetit vaaristavat eloani tehokkaasti, ja stressini vahenee kun paasen metsaan

Ehkä et tarvitse, mutta minä ja monet muut tarvitsevat, ja niin kauan kuin ajamme vastakkaisia arvoja olemme eri puolella tenniskenttää

Mutta suurin osa ihmisistä haluaa puhdasta vettä, saasteetonta ilmaa ja jonkin verran luontoa betonihelvettien sekaan. Tästä ei mulla ole epäilystäkään.

mikaan yleistys ei pade kaikkiin, joten sormen heristely "havaituilla totuuksilla" harvemmin toimii. saivartelin siis ihan aiheellisesti, ja sinakin joudut vain hyvaksymaan, etta kaikki ihmiset eivat noudata toteamaasi kaavaa. ja myoskin, ettei heita voisi millaan psykologisella testilla (joka jo itsessaan perustuu tietyille stereotypioille ja sovituille totuuksille) perustella "vaaristyneiksi".

Ok, mikään ei päde kaikkiin, aina joku kohtaa vääryyttä ja jopa jonkin verran,toivottavasti mahdollisimman vähän, väkivaltaa. Ihmisillä on ristiriitaisia päämääriä ja he taistelevat, enemmän tai vähemmän, niiden puolesta toisiaan vastaan.

Jos pidät ympäristönsuojelijoita fasisteina, jotka pakottavat sinua epämiellyttäviin puuhiin niin vakuutan että inhoan saasteita ja paskaa mihin joudun sopeutumaan fasistien toimesta kun jotkut idiootit ei jaksa välittää mitä he tekevät saastuttaessaan ja 'heittämällä roskansa ulos ikkunoistaan' mun suureksi nautinnoksi.

[ 15 August 2001: Message edited by: Dani Cior ]
#275 • • Sampsa Guest
by Dani Cior: "Jos pidät ympäristönsuojelijoita fasisteina, jotka pakottavat sinua epämiellyttäviin puuhiin niin vakuutan että inhoan saasteita ja paskaa mihin joudun sopeutumaan fasistien toimesta kun jotkut idiootit ei jaksa välittää mitä he tekevät saastuttaessaan ja 'heittämällä roskansa ulos ikkunoistaan' mun suureksi nautinnoksi."

Dodi. Seuraava maailmansota on ympäristösota ja se loppuu siihen että joku ympäristöaktivistiryhmittymä pläjäyttää pari kappaletta ydinpläjäyksiä ja jonkin biologisen aseen.

Saa nähdä onko musta Nostradamuksesksi.
#276 • • H.Abismo Guest

Originally posted by pakana:
Sinä (a., edit huom) et vastaa kysymyksiin, väistelet, suhtaudut ennakkoluuloisesti toisiin ihmisiin, et pidä juuri kenestäkään, pyörrät puheesi heti kun huomaat ne perättömiksi, hahmotat huonosti monimutkaisia kokonaisuuksia, et lue tai ymmärrä toisten lauseita, et kykene tekemään johtopäätöksiä tosiasioiden pohjalta ja pyrit uhmaikäisen lapsen tavoin pysymään kannassasi keinolla millä hyvänsä.

Veit sanat suusta ku omenat puusta! Selvää populistipoliitikon ainesta tuossa meidän a.:ssa. Ois kiva puhkasta moinen pikkupaise irl-väittelyssä; missä oikeasti pitää kuunnella toista, kommunikoida, vastata kysymyksiin ja perustella omia mielipiteitä, tai edes ylipäätänsä olla selkeitä mielipiteitä, eikä esmes mitää ilmasta vedettyja aasiafiksaatioita, jota varmasti moni aasialainen häpeäis. Tän hetkinen sananvaihto on/oli ku puhuis kivelle, turhaa ja ärsyttävää.

Tai sit tietty voihan se saada perverssillä tavalla kiksejä ja stondiksia tästä väännöstä, jos se ois ainoo syy. Istuu himas ja runkkaa ku lukee solvauksia, seki olis ymmärrettävämpi vaihtoehto.

Mahtuuhan tänne kaikenlaisia, anna palaa a.! Prrrpsseja siitä että pokkaa ainaki löytyy, lapasen leima ei ei näköjään tunnu missään (tai eihän tähtiä kyl näy...)! Sä et oo väärässä ikinä missään! Luota itsees! Kyllä se siitä!!!

PiisAut!

- perushymiöteles -
#277 • • pakana Guest

Originally posted by Sampsa:

Dodi. Seuraava maailmansota on ympäristösota ja se loppuu siihen että joku ympäristöaktivistiryhmittymä pläjäyttää pari kappaletta ydinpläjäyksiä ja jonkin biologisen aseen.

Saa nähdä onko musta Nostradamuksesksi.

Voi olla, ettet vielä uhkaa Ison Ännän kruunua

...mut ei toi ajatus "ympäristösodasta" loppujen lopuksi ole kovinkaan kaukaa haettu.

Ympäristö-ongelmista johtuva elinolosuhteiden äkillinen heikkeneminen liikakansoitetulla alueella saattaa käynnistää niin massiivisen muuttoliikkeen, että kohdealueen hallinto turvautuu väkivaltaan suojatakseen kansalaisiaan väestötulvalta ja siten myös katastrofin leviämiseltä.

Pakolaisongelmien kärjistymistä aseelliseksi konfliktiksi saattavat edesauttaa myös rotuennakkoluulot ja kulttuurierot. Puhumattakaan tautien pelosta.

(kylläpäs mä oonkin tänään positiivinen...)

Onneks tämmöstä ei tapahdu tosielämässä
Ante

#278 • • Ante

Originally posted by H.Abismo:
Tai sit tietty voihan se saada perverssillä tavalla kiksejä ja stondiksia tästä väännöstä, jos se ois ainoo syy. Istuu himas ja runkkaa ku lukee solvauksia, seki olis ymmärrettävämpi vaihtoehto.

Ja kuka se lapsellinen oli. Hyvä keskustelu, vaikka aiheessa pysyminen tuntuu olevan hankalaa. Minusta Arx on perustellut kantaansa ja valottanut meille muille omaa tapaansa hahmottaa maailmaa. Hänen tapansa sanoa asiansa voi tuntua jyrkältä, koska ainoa keino viestin välittämiseen tässä mediassa on teksti ja ehkä nuo hymiötkin. Jos keskustelu menee henkilökotaiselle tasolle ohi otsikon, niin eikö sitä voi jatkaa yksityisesti kuten Arx tuossa edellä totesi? Nyt moinen lainaamani sammakko kertoo paljon kirjoittajasta. Olisiko anteeksipyyntö paikallaan?
#279 • • H.Abismo Guest
Jos ryhtyisin minäkin oraakkeliksi...

Seuraava iso konflikti tosiaankin syttyy idässä. Ylikansallisten korporaatioiden tuotantolaitosten työntekijät (indonesia, korea, taiwan, kiina yms) "löytävät" uudelleen kommunismin ja/tai sosialismin, tai sen johdannaisen, ja kansallistavat ko. tehtaat. Reaktio: ei enää halpoja adduja ja NATO-joukot paikalle suojelemaan pääomaa ja "pakottamaan" duunarit "rauhaan" ja "normaaliin yhteiskuntajärjestykseen". Seuraus: (luokka)sota.

Tämän päivän "peltojen päiväläiset" ovat kaukana meistä isännistä, ei tarvitse vaivaantua katsellessaan sieluja ikkunasta, ei omantunnontuskia, koska sitä ei näe.
Miksi yrityksen siirtäessä tuotantonsa "halvan työvoiman" maihin, se on "älykäs siirto", mutta oman valtion työttömät epäisänmaallisia kun ovat "kateellisia".
P-Korea "maksaa" osan velastaan Venäjälle työvoimalla! Ymmärrän, että jopa orja valitsee P-Korean sijaan Venäjän, mutta orjahan se kuitenkin vain on.

Demokratiastamme: Elämme näennäisdemokratian aikaa. Nauroimme neukkujen vaaleja; ei voinut valita kuin yhdestä puolueesta. Nauramme jenkeille; valitsevat kahden eliitin välillä. Me valitsemme useista vaihtoehdoista, harrastamme demokratiaa!, mutta kuinka käykään. Hallitusvastuun painaessa mukaudutaan aina samoin, oppositio tekee samat välikysymykset huolimatta siitä mitä puolueita siihen kuuluu. Samoin toimii hallitus; vihreät eivät ole hallituksessa joka ehdottaa uutta ydinvoimaa, sitten ovatkin, "kun kuitenkin täällä pääsee vaikuttamaan"(lue: olemme vallasta juopuneet ja tää on kivaa!). Oma eloonjäämiskamppailu tulee tärkeämmäksi kuin ajettu asia. Tämä mekanismi on sisäänrakennettu nykymalliseen demokratiaan.

Jos äänestämällä oikeasti voisi vaikuttaa, se kiellettäisiin.

Pörssistä: Isojen poikien totoa. Pumppauslaitos, joka tasaisin väliajoin siirtää varoja pk-sektorista yhä pienenevälle raharyhmälle. Vai luuletteko, että kurssiheilahdukset vaikuttavat, kun puhutaan megaluokan sijoituksista?
Esim: Tyyppi jolla on miljardi osakkeissa menettää yhdessä yössä sanotaan vaikka 90% osakkeittensa arvosta. Hänellä on enää vain 100 miljoonaa, voi raukkaa. Yleensä tässä vaiheessa samalla tyypillä löytyy myös irtorahaa, ja hän haalii muut osakkeet kymmenesosalla eilisestä hinnasta. Tämän mekanismin päässä näkyy maailma jossa todellakin on vain yksi iso Yhtiö, joka on jäänyt kentälle voittajana. Kelatkaas muuten myös sitä, että pienemmilläkin valtioilla on turvallisuuselimensä, entäs sitten jättiyrityksillä, joiden liikevaihto ylittää moninkertaisesti useiden valtioiden vuosibudjetin? Onko esmes Nokialla oma likaisten temppujen osasto? Jos olisin Nokian johdossa, olisi varmasti... Tai millainen valta demokratiassa on yrityksellä, jonka maksuista muodostuu merkittävä osa vation verotulosta, eli myös päättävien elinten palkoista ja palkkioista?

Ennustus ja paasaus päättyy, toistaiseksi, tähän.

Keep The Faith!

- delfoihymiö -
#280 • • Sampsa Guest
by H.Abismo: "Ois kiva puhkasta moinen pikkupaise irl-väittelyssä; missä oikeasti pitää kuunnella toista, kommunikoida, vastata kysymyksiin ja perustella omia mielipiteitä"

Joo. Kerätään gang ja teilataan se, kun se on eri mieltä!
Ei noin a:n kommentit ole olleet yhtään sen enempää ristiriidassa keskenään kuin kenenkään muunkaan.