Originally posted by Sampsa:
Jos ensin syytetään toista harhaanjohtavien perusteluiden tarpeisiin sovittamisesta ja sitten heti perään tehdään itse sama, niin...
Siis mitä tarkoitat tällä? Ei ne satanistit ole syyttänyt ketään, vaan se syväekologi. Väitätkö että tämä syväekologi johtaa harhaan ja valehtelee? Jos näin väität olet väärässä, yli kahden vuoden ajan kun olen tuntenut hänet en ole sellaista kertaakaan havainnut.
Pretty much true, mutta puhuin lähinnä siitä mikä olisi paras. Ja se johtaja on tapana olla myös sen takia, että ihmisellä on luontainen taipumus välttää päätöksentekoa / odottaa käskyjä ylempää. Tähän yhteyteen voisi halutessaan rakentaa aasinsillan suurimpaan osaan uskonnoistakin.
Toisaalta hyvä johtaja ja autonomia päätöksenteossa eivät välttämättä ole minkäänlaisessa ristiriidassa.
Aijaa, onko sulla mitään vakuuttavia perusteluja tällaisesta luontaisesta päätöksenteon välttämisestä. Ihmiset tekevät paremmin ja huonommin perusteltuja päätöksiä joka hetki, enkä ole huomannut heillä olevan siihen mitään vaikeuksia tai vastahakoisuutta. Käskyjen odottamainen ylhäältä on sosiaalistamisen syy kun ihmiset ei luota itseensä vaan tottelee joitakin typeryyksiä.
Eli hyvä johtaja on heikko johtaja joka antaa alaisten tehdä kaikki itsenäiset päätökset?
by Dani Cior: "Eikä vaadi mitään objektivismia."
Vaatiipas. Jos oletetaan että objektiivinen tarkoittaa samaa lopputulosta samoilla perusteilla. Tämä jättää mahdollisuuden itsenäisten päätösten teolle uusien tapausten yhteydessä toisin kuin historiadata. Objektivismista tulee mutkan kautta jatkuvuus hoidettua ja epäjatkuvuuskohdatkin sujuvat luonnostaan. Tässä tietysti oletetaan, että logiikka pelaa päätöksentekijällä.
Vaikka vanhat säännöt olisivat kuinka hiottuja tahansa olosuhteet saattavat muuttua ja siinä objektiivisuus on poikaa.
Eikä vaadi.
Joo, siis objektiivinen tieteellisessä mielessä, mun kiista onkin filosofisen objektivismin kanssa. Itsenäisiä päätöksiä voi tehdä aika monin perustein. En silti näe miten jatkuvuus ja epäjatkuvuus hoidetaan tässä niin mutkattomasti. Mielestäni objektiivisuus ei ole poikaa koska meillä ei ole mitään perusteluja luottaa omaan objektiiviseen tietoomme asioista siinä mittakaavassa. On eri asia käyttää tieteellistä menetelmää kuin uskoa ohjektivismiin. Tieteelliset mallit ovat aina hypoteettisia.
Metaphysics
Reality, the external world, exists independent of man's consciousness, independent of any observer's knowledge, beliefs, feelings, desires or fears. This means that A is A, that facts are facts, that things are what they are and that the task of man's consciousness is to perceive reality, not to create or invent it. Thus Objectivism rejects any belief in the supernatural, and any claim that individuals or groups create their own reality.
Tuo on pelkkä perustelematon uskomus. Kuten tuli selväksi jo kauan sitten mm. Emil Durkheimin toimesta jopa perustavaa laatua olevat käsitteet kuten aika ja tila ovat kulttuurisesti määrittyneet. Ihmismieli ei vain havainnoi vaan tulkitsee, mallintaa ja ennustaa paljon aktiivisemmin kuin randilaiset väittää.
Epistemology
Man's reason is fully competent to know the facts of reality. Reason, the conceptual faculty, is the faculty that identifies and integrates the material provided by man's senses. Reason is man's only means of acquiring knowledge. Thus Objectivism rejects mysticism (any acceptance of faith or feeling as a means of knowledge), and it rejects skepticism (the claim that certainty or knowledge is impossible).
Mistä nuo tietää että järki on täysin riittävä? Tuo on pelkkä uskomus. Mitenköhän tuo 'tieto' tässä määritetään, itse väitän että intuitio on tärkeä väline vaikkei aina luotettava, mutta usein järkikään ei ole luotettava. Kysymys on mihin järkeä käytetään.
Human Nature
Man is a rational being. Reason, as man's only means of knowledge, is his basic means of survival. But the exercise of reason depends on each individual's choice. Man is a being of volitional consciousness.That which you call your soul or spirit is your consciousness, and that which you call 'free will' is your mind's freedom to think or not, the only will you have, your only freedom. This is the choice that controls all the choices you make and determines your life and character.Thus Objectivism rejects any form of determinism, the belief that man is a victim of forces beyond his control (such as God, fate, upbringing, genes, or economic conditions).
Katsoen suurta osaa ihmiskuntaa tuo ensimmäinen lause on silkkaa potaskaa. Ihminen on vain välttävästi rationaalinen olento, tunteet, uskomukset, oletukset johtavat ihmisen toimintaa. Kun olemassaolon pohja on irrationaalinen miten kukaan edes kehtaa väittää tuollaista.
Onpa kivaa individualismin korostusta taitaa Sauli ja kumppanit olla tosi tyytyväisiä tuohon filosofiaan. Suosittelisin sitä myös pakolliseksi aineeksi kaikkiin kauppakouluihin kun he ovat muutenkin lähes identtisilla linjoilla.
Ethics
Reason is man's only proper judge of values and his only proper guide to action. The proper standard of ethics is: man's survival qua man i.e., that which is required by man's nature for his survival as a rational being (not his momentary physical survival as a mindless brute). Rationality is man's basic virtue, and his three fundamental values are: reason, purpose, self-esteem. Man , every man , is an end in himself, not a means to the ends of others; he must live for his own sake, neither sacrificing himself to others nor sacrificing others to himself; he must work for his rational self-interest, with the achievement of his own happiness as the highest moral purpose of his life. Thus Objectivism rejects any form of altruism , the claim that morality consists in living for others or for society.
Tuohan on täysin ristiriidassa käytännön kapitalismin kanssa. Taas tuo järjen korostus kuulostaa niin perkeleen infantiililta lässytykseltä. Smith ja Burke uskoivat samanlaiseen liberalismiin jo 1700-luvulla. Ei ole mitään syytä olettaa että ihminen on tällainen jumalaisen järkevä olento. Kokonaisuudessa tuo koko filosofia on todiste ihmisen järjettömyydestä.
Politics
The basic social principle of the Objectivist ethics is that no man has the right to seek values from others by means of physical force i.e., no man or group has the right to initiate the use of physical force against others. Men have the right to use force only in self-defense and only against those who initiate its use. Men must deal with one another as traders, giving value for value, by free, mutual consent to mutual benefit. The only social system that bars physical force from human relationships is laissez-faire capitalism. Capitalism is a system based on the recognition of individual rights, including property rights, in which the only function of the government is to protect individual rights, i.e., to protect men from those who initiate the use of physical force. Thus Objectivism rejects any form of collectivism, such as fascism or socialism. It also rejects the current 'mixed economy' notion that the government should regulate the economy and redistribute wealth.
Hyi mitä idioottimaista roskaa! Noille pitäisi pakkolukea Marxia että ne tajuaa mistä ne omaisuuslaitkin syntyvät.
<A HREF="http://"http://www.objectivism.org/objectivism/"" TARGET=_blank>Lisää naivia potaskaa</A>
[QB]
Kumpa aina oliskin se hyvä vaihtoehto minkä voisi valita, mutta välillä joutuu valitsemaan kahdesta huonosta. Silloin tuollaiset ovat tarpeen.
Hieman yleisemmällä tasolla: stereotypiat helpottavat kanssakäymistä huomattavasti, mutta ei niihin sokeasti kannata uskoa. Ei noita turhan takia luoda, vaan tilauksesta ja mainos jossa on lyhyt iskulause jää keskimäärin paremmin mieleen.
Tuollaiset perustelemattomat kliseet ei ole ikinä tarpeen.
Stereotypifionti on luonnollista mielen toimintaa: mieli käsitteellistää ja luokittelee, silti ei näihin kannata luottaa vaikka ovatkin käytännöllisiä. Luokituksia ja malleja pitäisi muokata jatkuvasti tiedon lisääntyessä. Lyhyitä iskulauseita ei kukaan voi ottaa vakavasti, ne on lähinnä vitsikkäitä ja typeriä vaikka mieleen jäisivätkin.
[ 02 May 2001: Message edited by: Dani Cior ]