Tiedän erään ihmisen, joka on kerran kärsinyt unettomuudesta stressin takia parin vkoa, saanut tähän lääkkeitä joita vieläkin omistaa, muttei ole kärsinyt vaivasta enää vuosiin eikä käyttänyt lääkkeitä sen jälkeen.
Vuosiin? Mikäs on niiden lääkkeiden päivämäärä?
Ja arvaatko mitä lääkäri tekee tuossa tilanteessa jos moinen johtuu esim stressistä? Antaa sinulle uni/nukahtamislääkereseptin kouraan, ehkä lähetteen jollekin psykiatrille tms jos tilanne on hengenvaarallinen ja on syytä olla huolissaan siitä että ihminen tekee itselleen jotain.
Kiitos tästä kommentista. Ei tarvitse itse lähteä avautumaan aiheesta Suomen terveydenhuollolle. (Taas.) Just toi on niin per*eestä. Suomessa ku oot 42v. rakennusmestari ja sun pitää olla vähintään yhtä tarmokas ku se 22v. jannu, joka just on valmistunu, niin totta pääsiäismunassa sitä voi stressi tulla. Ja sitä stressiä ei hoideta, ku tulee burnoutti, vaan sut laitetaan sairaseläkkeelle ja riittävä määrä nappeja mukaan. Ja sit ku sä oot alkoholisoitunu ja vaimo vieny lapset mennessään ja erakoitunu Maunulassa kaupungin kerrostalokämppään ja otatki niitä nappeja vähän ja vähän viinaa ja sit ottaa pumpusta ja sit vähä lisää nappeja siihen ja sit kaadut naamalles siihen keittiönlattialle ja vettä tulee kämppään kaks viikkoo, ku et kerkee sammuttaa hanaakaan, ja putket tukossa ja sit parin viikon päästä ku alakerran tapetit tulee seiniltä, sut huomataan. Ja sit sut siivotaan veke. Nii just. Hyvä Suomi!
Tai sitten sä et ole kärsinyt kunnon unettomuudesta vielä jos tuollaisia puhut ja käytät noita vertailukohtana.
En. Mulla on ollu maksimissaan kolme yötä nukkumatta. Ei koskaan pidempää. Siksi en voi tietääkkään. Ja jos minä kestän olla kolme yötä kokonaan nukkumatta ja päivällä muutaman kerran vartin torkahdus ja max. 6h lepoa / yö sitten vuoden 1997, niin valitettavasti oma mielipiteeni kolmen yön nukkumattomuudesta ja sen pitämistä unettomuutena on naurettavaa. No täytyy myöntää, että jos kiireiden tai muun takia on viikko tai kaksi niin, että nukkuu joku 2-3h/yö niin on vähän pinna kireällä joskus.
Onko se ongelma jos ei aina ole kivaa, ja jos taas joskus haluaa että on enemmän kivaa kun kerrankin on vapaata kun kuitenkin joutuu viikot olemaan tylsissä töissä?
Kuten aikaisemmassa postauksessani mainitsin, ideaali-ihminen ei tarvitse pakoa arjesta. Sellaista ihmistä ei vain ole ja meillä kaikilla on omat ongelmat joista on pakko päästä eroon joskus.
Jos ottaa oluen että on hauskempaa, niin sekö tarkoittaa että ilman ei olisi hauskaa?
En sanonut niin. Sanoin, että jos ei olisi mitään ongelmia, ei tarvittaisi ongelmiin turrutusta esmes oluesta tai uskonnosta.
Haitat (=terveysriskit + rahanmeno jne) < "Hyöty" (=hauskaa humalassa-hauskaa selvinpäin)
if "haitat" = 0 < "hyöty" then "grrreat" else if "haitat" < "hyöty" then "ok" else "dig a hole and lay down". :001:
Vai onko kaikilla, jotka eivät noudata sinun arvomaailmaasi ja pistä terveuttä tärkeimmäksi asiaksi elämässään, ongelma?
On. Minullakin. En edes itse kykene elämään sen arvomaailman mukaan. Ei kukaan pysty.
Ei kaikki ole välttämättä eskapismia. En itse lajittele samaan kastiin ihmisen luomia todellisuuden tulkintoja (taide, kirjallisuus, runous) juopottelun, narkomanian tai hihhuloinnin rinnalle.
No minä lasken aika paljon asioita paoksi todellisuutta. Nyt taas ei ole kyse siitä, että se välttämättä olisi kovinkaan paha asia. Tarve pakoon todellisuudesta tulee jostain. Ja kaikilla se tulee. Se, että mä pidän esmes fantasiakirjallisuutta yhtenä keinona paeta todellisuutta, samoin kuin olutta pidän myös, ei tarkoita sitä, että olen Raamattu kädessä käännyttämässä syntisiä.
Niinpä joidenkin ihmisten kohdalla näyttää melkein itseasiassa siltä, että heidän elämänsä on LIIAN HELPPOA ja mitäänsanomatonta, joten he ikäänkuin alitajuisesti kehittävät itselleen ongelmia ja jännitystä viinan ja huumeiden avulla.
Pidän itseäni uskomuksessa, että ihminen on kehittynyt apinasta ja koska olemme myös lihaa syövä laji, olemme joskus joutuneet metsästämään. Meillä ei ole enää tarvetta metsästää, mutta minä
uskon meidän olevan vielä osittain vaistojemmekin ohjailemia. Ja jos tuota metsästysvaistoa ei saa tyydytettyä esmes riittävän haastavalla työllä, turhautuu...
Totta, paitsi että parasetamolin reilu yliannostus aiheuttaa maksa-, ei suinkaan munuaisvaurioita. Eikä pitkäaikainen suositusannoksinen säännöllinen käyttö altista maksavaurioille. Aikuisille 10-15g:n kerta-annos aiheuttaa yleensä vaikean maksavaurion.
Tulehduskipulääkkeillä ei normaalitilanteessa ole merkittävää vaikutusta munuaisten toimintaan.
Mut eihän parasetamoli ole
tulehduskipulääke, kuten kaikki asetylisalisylihapon johdannaiset?
No mut Suomen suositukset on ibuprofeenille muistaakseni max. 4.8g/päivä ja jenkkien max. 5.3g/päivä. Sitä ei saisi ylittää. Toivottavasti muisti ei petä. On tästä joku 4 vuotta ku oon tonki lukenu.
Mä en ole lääkekohtaisesti noin tarkkaan tutkinut, muistelen vaan mitä Farmakologian oppikirjassa asiasta on mainittu. Ja siellä ei siis ole tota mainittu.
Mulla muistuu mieleen vaan ne, että särkylääkkeissä joka toinen aiheutti maksalle ja joka toinen munuaisille jotain. No pitkäaikaset käytöt ja yliannostukset tosin. Aspiriinin yliannostus voisi olla mukavan kivulias. Varsinkin jos se yhdistetään verenohennuslääkkeisiin.
Jollakin patajuopolla varmaan kramppaa ja hikoiluttaa niin perkeleesti, mutta ne ovat väliaikaisia vieroitusoireita. Kukaan ei kuitenkaan kuole ennenpitkää viinan puutteeseen.[/B
:) Mistä sinä sen tiedät? Satamassa kun olin duunissa, niin siellä oli sellanen juoppo, jolla oli 60% giniä pikkupulloja aina taskussa, sillä kun hällä rupes kramppaa, ni tarttittii äkkiä viinaa. Ja kovaa viinaa. Kyl se on viety kramppauksen jälkee ambulanssilla ja kyllä ne sen sydäntä tutki aika innolla.
Ainoa hyväksyttävä syy käyttää päihteitä
on IMHO se että olisi hauskempaa.
Ja loppuun selvennys T:n kommentin innoittamana, että minä en ole sitten puhunut tästä lääkkeensyönnistä tai nyt tässä keskustelussa huumausaineiden käytöstä juurikaan sen
hyväksyttävyydestä. Kyllä minäkin juon olutta, ja sitä pidän todellisuudenpakona, mutta en ole maininnut asian
hyväksyttävyydestä.
Btw:
http://www.iltalehti.fi/2003/04/11/viikko/589831_vi.shtml