Originally posted by Dani Cior:
Heroiinia korvaavien aineiden käytöllä on joissakin yhteisöissä pystytty työllistämään melkein puolet addikteista. Yllättävän monet huumeet eivät tee käyttäjää työkyvyttömäksi, joten tuossa mielessä sallivammalle hoito-/huumepolitiikalle olisi sijaa.
Heroinisti pystyy jossain määrin työskentelemään. Olen lukenut tarinoita entisiltä käyttäjiltä, jotka ajautuivat ongelmiin vasta kun käyttö paljastui ja työpaikka potki pellolle.
Kaksi asiaa syyttävältä sormelta:
1. Ongelmat tulivat vasta kun asia paljastui = Työpaikan vika.
2. Käyttäjä käytti laittomia huumeita, jonka tiesi aiheuttavan ongelmia, mikäli säännölliset tulot vähenisivät. = Käyttäjän vika
Metadoni kuurin olen kuullut tehoavan, mutta se ei kylläkään ole työkyvyn kannalta hyvä. Metadoni tiputtaa suorituskyvyn miinuksen puolelle.
Kuitenkin niin kuin on tutkittu, ei hanskassa pysyvä herskan käyttö haittaa työtä. Riippuvuuden aiheuttaa kyllä, niinkuin voi esmes kokaiinin käyttö aiheuttaa. Amfetamiini ja MDMA ei aiheuta riippuvuutta, mutta voivat vaikuttaa työtehoon siinä missä kaikki huumaavia ominaisuuksia omaavat aineet kofeiinista nikotiiniinkin.
Tiedän kyllä henkilöitä, jotka ovat työskennelleet jopa huumeklinikan yhteydessä ja ovat työpaikalla olleet niin amfetamiinin vaikutuksen alaisena, kuin "laskuissa". Kuulemma kukaan ei edes ole epäillyt, vaikka työskentelyä huumeiden parissa on kertynyt siinä lafkassa varmaan yhdelle jos toiselle. En tiedä asiasta paljon enempää, niin en sitä tässä kerrokkaan, kun ei ole syylliset tunnustamassakaan. (En pidä selän takana puhumisesta.)
Tuossa vähän ylempänä on linkki hesrin siihen uutiseen, jossa haastateltiin sitä naista, joka polttelee Suomessa ihan luvan kanssa kannabista. Luin jutusta, että hänen polttelukaan ei häiritse työtehoa.
Ilmeiseen johtopäätökseen olen tullut: Mitä tahansa voi käyttää, kunhan se pysyy hanskassa, eikä se häiritse työtä. Ilmeisesti kaiken voi pitää hanskassa jos tahtoa / taitoa / mahdollisuuksia on.
Ja tähän näin muuten vain huumeista (herskasta):
1898 saksalainen lääkeyhtiö Bayer kun kehitti heroiinin, niin yleisesti valloilla oleva huhu oli yskänlääkkeeksi. Oopiumia käytettiinkin tähän, mutta oikea syy oli siinä, että siinä missä oopiumia käytettiin yskänlääkkeenä, puudutusaineena, kipulääkkeenä ja vähän missä vain lääkkeenä, niin se aiheutti riippuvuutta.
Tutkijat tulivat siihen tulokseen, että koska oopiumia joutuu käyttämään niin suuria määriä tuloksen saamiseksi, aiheuttaa se siksi riippuvuutta. Johtopäätös: Valmistetaan voimakkaampi puudutusaine (heroiini), jota käytetään vain kymmenesosa siitä mitä oopiumia, niin riippuvuusriskikin tippuu yhteen kymmenykseen... Fiksua, eikö?
Ja ihan vain disclaimeri tähän: En suosi huumeiden käyttöä, enkä itse ole koskaan kokeillutkaan heroiinia, eikä se kokeilulistalla olekkaan.