Novation A-Station

68 posts, 4 pages, 12,647 views

Avatar
#41 • • FoFlow Guest
Ei ymmärrä mitä tarkoittaa seipään kanssa, mutta Alphassa on DCO myös, ei VCO. Joskus omistin Alpha1:n joka oli pain-in-da-arse käyttää joten myin sen pois. Jos jostain saa sen programmerin PG-300 ja Alphan niin sitten on asiat paremmin.
Avatar
#42 • • T'0'T Guest

Originally posted by Husu:
*summerinsointia* Väärä vastaus.

Lueppa ylläoleva kuvaus millä konvertoidaan potikoiden väännöt MIDI:ksi, hyvin pelittää kontrollit ilman nuppeja ja nuppien kanssa. Homma on siinä että laite on Computer Controlled, eikä puhdas analogi. Todellisesta analogista et saa muutettua potikoita mihinkään suuntaan minkäänlaisilla ohjaussignaaleilla, tästä syystä ainoastaan digitaalimiksereissä on liikkuvat potikat, analogimiksereissä ei voida niitä palauttaa entisiin arvoihin muuten kuin ihmisen kättä liikuttamalla.



Olen valaistunut

En tosiaan nähnyt omaa nenääni pidemmälle tuossa ohjausasiasa. Onko siis niin, että puhtaissa analogeissa ei pystytä vaikuttamaan kuin Oscilaattoreihin CV:lla. Mutta sitten hybrideissä voidaan tviikkailla lähes mitä vain analogien tuntuisesti digitaalisuuden takia?
Avatar
#43 • • T'0'T Guest

Originally posted by mekaanikko:
Miten olis tämmöinen? (Hullu keksijä vauhdissa..)

Otetaan mikä tahansa analogisyntikka. Kiinnitetään kaikkiin potikoihin *päälle* (siis kotelon ulkopuolelle) kontrolliyksiköt, joissa on pieni servo. Servolla voi siis liikuttaa potikkaa ulkopuolelta.



hmmm... Aika pelottavaa

Periaatteessa sama asia kuin esitin tuolla aikaisemmin. Siinä vaan servo korvattiin motoroidulla potikalla. jota ohjataan MIDI/muulla datalla.
Avatar
#44 • • 029 Guest

Originally posted by FoFlow:
Ei ymmärrä mitä tarkoittaa seipään kanssa, mutta Alphassa on DCO myös, ei VCO.



eih... meitsi siis oli taas väärässä noissa RETROgear jutuissa. Darn
Avatar
#45 • • R24 Guest

Originally posted by Husu:
Köh köh... Mitäköhän modauksia sä tohon SH-101:een oot tehnyt (jos sattuu olemaan Rolandin SH-101 laite)?

101:stä ei saa mitään äänitettyä sequlle koska laite on originaalisti niin puhdas analogi kuin olla ja voi, jos laite on modattu niin aletaan puhumaan jostain muusta kuin originaalista/analogista



Laite on punainen Roland SH-101 jossa on kentonin sisäinen midi eli midi in ja thru.

Siis itse laitteella ei voi äänittää vääntöjä sekulle. mutta filtterin kontrolleriksi voi laittaa vaikka modwheelin, velocityn, aftertouchin etc.

Soundiin tuo miditys ei vaikuta mitenkään muuten kuin jos ohjelmoi sekulle hitaan filtteri sweepin niin siinä kuuluu porrastusta.

Myös ampin volaa voi säätää samoilla kontrollereilla ja varmaan muutakin mutta en ole kokeillut.

Juno-106 taasen lähettää ja vastaan ottaa sysexiä kaikilla potikoilla. Soundiin junossa DCO ei vaikuta mielestäni muuhun kuin siihen että kun sen laittaa mono modeen niin kaikki kuusi oskilaattoria on liian hyvin (digitaalisesti) synkassa ja näin ollen se ei tuota sellasta warmfatmonster soundia kuin esimerkiksi Korg PolySix jossa on VCO.
Avatar
#46 • • R24 Guest
Vielä jotain analogi/digitaali aiheesta:

Olin käyttänyt jonkin aikaa Electronic Dream Plantin WASPia luullen että se on analogisyna, paljon potikoita ja todella naukea analogisoundi. Mutta sittemin löysin netistä laitteen speksit (joita ei ole manuaalissa) joista kävi ilmi että ainakin filtterit ovat digitaaliset.

Mitä tästä opimme, se on ihan sama mistä komponenteista laite on valmistettu jos se soundaa hyvälle.
Avatar
#47 • • OSC8 Guest

Originally posted by 029:

Onko ton DCO-läpän takia noita 106:sia niin paljon liikenteessä kun sit Alphaa saa metsästää seipään kanssa?

[ 14 November 2001: Message edited by: 029 ]



Jaa, mulla on kyllä ollu aivan eri kokemukset, noita alphajunojahan on koko ajan myynnissä tonnilla tai kahdella, mutta juno-106:a ei kyllä kovin usein eteen tule

Mitä tulee tohon bassstationin analogisuuteen, omistin aikoinaan kiippariversion siitä, ja en vieläkään oikein usko että siinä laitteessa olisi mitään aitoa analogisuutta Tuohan oli niitä ensimmäisiä virtuaalisia analogeja joita markkinoille rupesi putkahtelemaan. Käyttää samaa ASM tekniikkaa kuin drumstationikin.. ?? Ehkäpä tuossa räkkiversiossa oleva CV-gate -outputti sekoittaa entisestään ja sitä luullaan aidoksi analogiksi. Sitäpaitsi markkinoinnin kannalta ei varmaan ollut huono idea mainostaa tuota vehjettä epämääräisesti analogilaitteeksi.

Menee kyllä niin epävarmaksi läpänheitoksi nyt että pitääkin meilata tonne novationille ja kysyä oikeata asianlaitaa. Siihen asti: minun "mutu" höpinöistä ei kannata välittää ennenkuin palaan faktojen kanssa
Avatar
#48 • • Husu Guest

Originally posted by R24:
Laite on punainen Roland SH-101 jossa on kentonin sisäinen midi eli midi in ja thru.



Jeps, eli modattu 101...

Originally posted by R24:
Siis itse laitteella ei voi äänittää vääntöjä sekulle. mutta filtterin kontrolleriksi voi laittaa vaikka modwheelin, velocityn, aftertouchin etc.



Siksi ei voi äänittää ulospäin itse laitteella kun laite on analogi. Ei SH-101:ssä midiä ole defaulttina, tuo laitteesi on modattu joka sitten mahdollistaa laitteen kontrollia ulkopuolelta. Tietysti jos tarpeeksi fiksu olisi ollut niin tuon midikontrollin voisi tehdä molempiin suuntiin, mutta suunnittelutyötä vaatii kovasti (ja A/D & D/A muuntimia, jne), samantien modauksen hinta & monimutkaisuus kasvaa.

Vanhojen analogilaitteiden modaaminen ei ole mitenkään harvinaista nykypäivänä, helpoittaahan tuo laitteen käyttöä ja monet isoisänaikaiset laitteetkin voi ottaa taas käyttöön uudenajan click'n'play muusikoille.

Itse olen jo jonkin aikaa harkinnut 303:en modaamista, mutta lähinnä simppeliä CV/Gate kontrollia näin aluksi. (output kun tuosta löytyy jo, ei ole hankalaa muuttaa inputiksi eikä tartte runnoa koteloa)

Originally posted by R24:Soundiin tuo miditys ei vaikuta mitenkään muuten kuin jos ohjelmoi sekulle hitaan filtteri sweepin niin siinä kuuluu porrastusta.



Tämä taas tulee siitä että analogi on analogi ja kun pitää kontrolloida sitä digitaalisesti niin D/A muunnin ei anna 1:1 signaalia ulos vaan tulee portaita (mistä pääsisikin hyvin dissaukseen cd-signaalin/digitaalisuuden huonommuudesta analogiin verrattuna =). Tietysti kytkentää voisi parantaa pienellä "viivekytkennällä" pistämällä trankkua ja konkkaa väliin jolloin jännite nousisi puhtaammin seuraavalle tasolle, tästä tietysti tulee haittaa 0 -> 127 nousuissa/laskuissa jos viiveen tekee liian hitaaksi.

Tuo portaistus johtuu siis modauksen suunnittelijan/rakentajan määrittämistä arvoista, jotka ilmeisesti eivät olleet tarpeeksi pehmeät.

Originally posted by R24:Juno-106 taasen lähettää ja vastaan ottaa sysexiä kaikilla potikoilla.



Tämä onkin sitten jo puolianalogi (jos ko. termiä voi käyttää), suunnitteluvaiheessa jo otettu huomioon tuo digitaalisesti ohjattavuus. Jos tarkasti kaikkia laitteita alkaa tutkimaan niin alkaa huomaamaan ettei niitä täysin puhtaita analogeja kovin montaa ole olemassa, monissa on digitaalista ohjausta välissä
Avatar
#49 • • Husu Guest

Originally posted by triip:
Ehkäpä tuossa räkkiversiossa oleva CV-gate -outputti sekoittaa entisestään ja sitä luullaan aidoksi analogiksi.



En tiedä millätapaa tuo voisi sekoittaa, mutta ko. ominaisuus laitteessa on erittäin näppärä (IMHO).

Itse basstation:in voi määrittää vastaanottamaan esim. midikanavaa 16 ja tuon CV/Gate outputin voi laittaa vastaanottamaan midikanavaa 15. Ja avot, voit raiskata vanhaa analogiasi midikanavalla 15, tällätapaa olen ohjannut omaa SH-101:ä pitkän aikaa.

Samankaltaista viritystä meinaan kolkillekkin, pitää vain katsoa miltä lopputulos kuulostaa. Kolkissa kun soundin muodostuksessa vaikuttaa suurelta osalta myös sen oma sekkari, mikä ei ole ihan suoraviivainen.
Avatar
#50 • • R24 Guest

Originally posted by Husu:
Siksi ei voi äänittää ulospäin itse laitteella kun laite on analogi. Ei SH-101:ssä midiä ole defaulttina, tuo laitteesi on modattu joka sitten mahdollistaa laitteen kontrollia ulkopuolelta.


101ssä ei ole defaulttina midiä, really? Pidätkö sä mua ihan palikkana?

vuonna -95 mulla oli harmaa, sininen ja punainen SH-101 joista ainoastaan yhdessä oli midi kontroll, arvaa mikä niistä mulla on edelleen?



Vanhojen analogilaitteiden modaaminen ei ole mitenkään harvinaista nykypäivänä, helpoittaahan tuo laitteen käyttöä ja monet isoisänaikaiset laitteetkin voi ottaa taas käyttöön uudenajan click'n'play muusikoille.



Mun eka setuppi vuonna -94 oli Korg poly-800, SH-101, TB-303 ja Amiga. Siitä oli click'n'play kaukana. Sviddu ; )
Avatar
#51 • • Husu Guest

Originally posted by R24:
101ssä ei ole defaulttina midiä, really? Pidätkö sä mua ihan palikkana?



Leegot tekee vertaisekseen

Originally posted by R24:
vuonna -95 mulla oli harmaa, sininen ja punainen SH-101 joista ainoastaan yhdessä oli midi kontroll, arvaa mikä niistä mulla on edelleen?



No tottakai harmaa, kuka sitä nykyajan hilavitkuttimia kaipaa etenkin jos ovat noin räikeillä väreillä varustettuja. Teinien musiikintaju vaan pilaantunu kaikenmaailman kroovepoksereilla, ei muuta kuin haitari käteen ja säveltämään. Siinä sitä aitoa musiikkia syntyy

Originally posted by R24:
Mun eka setuppi vuonna -94 oli Korg poly-800, SH-101, TB-303 ja Amiga. Siitä oli click'n'play kaukana. Sviddu ; )



Tottakai sä Amigalla pororäkkeriä käytit ja noita muita vaan samplasit/pidit esillä statuksen kasvattamiseksi lähipiirissä, tunnusta pois. Ei me dissata... Paljoa
Avatar
#52 • • R24 Guest

Originally posted by Husu:
Tottakai sä Amigalla pororäkkeriä käytit ja noita muita vaan samplasit/pidit esillä statuksen kasvattamiseksi lähipiirissä, tunnusta pois. Ei me dissata... Paljoa


Mun on kyllä pakko tunnustaa etten ole koskaan oppinut käyttää träkkeriä : ( Yrittänyt kyllä olen mutta kärsivällisyys ei oikein riittänyt. Kolkista irtosi instant hupia tunneiksi kun jumitteli pelkästään yhtä random patternia delayn läpi

Mä ostin muuten sen harmaan ygärin takaisn vähän aikaan sitten mutta vaihdoin sen sitten taas PolySix:iin.

Itseasiassa mun eka setuppi millä tein biisejä oli fostex 4track, basso, Poly-800 ja Boss rumpukone. Niillä sai aikaseksi aikamoista aerobic soundia.

Syy miksi mun ekat synat oli just 101 ja 303 oli se et mä en tiennyt laitteista yhtään mitään ja kyselin kavereilta että millä kamoilla sitä teknoa tehdään ja ne sano et 303 on kova ja muut kolminumeroiset rolandit myös, niinpä mä ostin ne heti kun kohdalle sattu.
Avatar
#53 • • R24 Guest
edit: tuplapostaus

[ 16 November 2001: Message edited by: R24 ]
Avatar
#54 • • FoFlow Guest
DCOsta ja VCOsta kun puhutaan niin tulee ensimmäisenä mieleen että miksi se on näin että VCO synat on läskimpiä... No oman teoriani mukaan DCO kontrolloi oskillaattoria liian tarkasti ja toisaalta virrassa esiintyvät heilahdukset pitävät VCOn kokoajan hieman liikkeessä -> chorus/detune efekti -> läskimpi soundi. En yhtään ihmettelisi jos jossain VA synassa olisi käytetty juuri tuon tyylistä DSP algoritmiä soundin paksuntamiseen. Sitä ei välttämättä ihmiskorva kuule mutta fiiliksen huomaa tai jotain sinnepäin... ju nou...

Edelleenkin jos jollain on speksiä siitä mitä tuo A-Stationin liquid analog filter tarkoittaa, olis kiva tietää. Novationin sivuilla ei silleen kauheesti siitä ole tietoa
Avatar
#55 • • OSC8 Guest

Originally posted by FoFlow:
DCOsta ja VCOsta kun puhutaan niin tulee ensimmäisenä mieleen että miksi se on näin että VCO synat on läskimpiä...
En yhtään ihmettelisi jos jossain VA synassa olisi käytetty juuri tuon tyylistä DSP algoritmiä soundin paksuntamiseen. Sitä ei välttämättä ihmiskorva kuule mutta fiiliksen huomaa tai jotain sinnepäin... ju nou...



Supernovan OS4.1:stä löytyy valikon takaa asetusvaihtoehto: VCO vai DCO... Eli ovat tuonkin ottaneet ainakin tässä vehkeessä huomioon.

Käytännössä kun kokeilin, niin suurimmassa osaa soittimia en kyllä huomannut ollenkas yhtään mitään eroa. Joissain sitten taas ainakin kuvittelin huomaavani pientä eroa. Kokeilin asetusta niin että soitin vain yhtä soundia, joten jos taustalla olis ollu kokonainen biisi pyörimässä niin olisinko huomannut yhtään mitään eroa...

No joo, sitä voi sitten miettiä onko kyseessä ehkä vaan novationin huono ohjelmakoodi vai onko DCO/VCO asialla oikeasti mitään merkitystä Eiköhän tästä saa ikuisuusväittelyn aikaiseksi
Avatar
#56 • • R24 Guest

Originally posted by triip:

No joo, sitä voi sitten miettiä onko kyseessä ehkä vaan novationin huono ohjelmakoodi vai onko DCO/VCO asialla oikeasti mitään merkitystä Eiköhän tästä saa ikuisuusväittelyn aikaiseksi


Kuten jo aikaisemmin mainitsin, Juno-106 ja Korg PolySix:n soundissa ON eroa kun koneet laitetaan ns. mono modeen jolloin kaikki oskilaattorit on detunattu ison soundin aikaansaamiseksi.
Junon soundi on huomattavasti ohuempi.

[ 16 November 2001: Message edited by: R24 ]
Avatar
#57 • • 029 Guest

Originally posted by triip:
No joo, sitä voi sitten miettiä onko kyseessä ehkä vaan novationin huono ohjelmakoodi vai onko DCO/VCO asialla oikeasti mitään merkitystä Eiköhän tästä saa ikuisuusväittelyn aikaiseksi



hehh... mut jos se meneekin epävireeseen kun oot tehny 6 tuntia biisiä

edit: wrong quoottee

[ 16 November 2001: Message edited by: 029 ]
Avatar
#58 • • OSC8 Guest
Jahas,

nyt kaikki sitten Novationin sivuille ihmettelemään uutta K-stationia

Ainakin hassun nimen ovat sille keksineet
Avatar
#60 • • KimmoK Guest
Toi K-Station pääs heti hankinta listalle...