Mitkä kaiuttimet kotikäyttöön?

83 posts, 5 pages, 33,776 views

Avatar
#21 • • kilobitti Guest

Originally posted by Remotion:
:Merkkejä on niin sata että ottais tosi paljon aikaa kierrellä ja kuunnella kaikki, joten ei voi millään tietää



No, ei kukaan ole sanonutkaan että kaikki pitää kuunnella..itse käytin aikaa siihen yhden viikonlopun. Varteenotettavia hifi-liikkeitä pk-seudulla on vaan kourallinen, niitten kiertäminen kesti n. 6 h...ja sain aika hyvän käsityksen mm. B&W, Paradigmin, AudioPron, Dalin, Cervinin, Amphionin, Gradientin, Jamon ja Wharferdalen mun hintaluokassa olevista malleista. Eipähän tullut ostettua sikaa säkissä => mulla ei ole varaa semmoseen.

edit: Hyvissäkin kaiuttimissa on merkittäviä eroja, ja toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä, joten kannattaa kokeilla (sekä äitiä että tytärtä ).

-kb

[ 04 July 2002: Message edited by: kilobitti ]
Avatar
#22 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Remotion:
Itse luotan AudioPron hintalaatu suhteeseen.



Sama täällä, pelkkiä hyviä kuunteluelämyksiä kokenut
noilla.. Kyseisiä laitteita ei saa sekoittaa missään
nimessä ProAudioon!! =)
Avatar
#23 • • cterror Guest
Kommentti ettei mene HiFi ja PA sekaisin...

Eli kun noille pahvi-härveleille luvataan paljon ääntä vähillä wateilla verrattuna juuri esmes normaaleihin hifikaiuttimien suosituksiin johtuu siitä että elementtien herkkyydet voivat olla hyvinkin erilaisia.

otetaan esimerkiksi kaksi diskanttielementtiä

-PA-käytön normi diskantti tuottaa esim 110db/w/m

-HiFi diskantti tuottaa esim 90db/w/m

(yleisesti kaiutin on helpompi rakentaa taajuusvasteeltaan "paremmaksi" epäherkemmillä elementeillä)

Kyseisten elementtien db ero 1 watin teholla on siis 20db.

Kun tuota lukua vertaillaan tehon tarpeeseen kaavaan joka siis on:

-3db lisäykseen äänenpaineessa tarvitaan 2Xsama määrä watteja.
-10db lisäys on summittaisesti arvioitu määrä äänenpainetta, jonka ihmiskorva aistii kaksikertaa kovempana äänenä.

Eli: HiFi elementeillä todellakin tarvitaan esimerkin mukaisesti saman äänenpaineen tuottamiseen 1*2*2*2*2*2*2=64w (saatto kusta kun on kiiru), jonka PA käytön torvidiskantti tuottaa 1 watin teholla

Äänenlaadun ollessa ei-niin-olellista, suosi isoja koteloita ja herkkiä elementtejä. Kondensaattoreilla ja keloilla itse omankorvanmukaan ja vähän laskemalla saa tehtyä hyvin ja hyvinkovaa soivia kaiuttimia.

peace

tämä vaan ihan muutenvaan selvennyksenä keskusteluun
Avatar
#24 • • Taedium Guest
Tämä saattanee mennä offtopiciksi, eli kajarisuositus tämä ei ole. Skippaa siis jos ei kiinnosta.

Originally posted by NoStatus:
Soundpax



Käsittääkseni tämä tekniikka perustuu siihen, että koko laatikon pintaa käytetään kaijuttimena. Eli nuo kaijuttimet mitkä siellä kuvissa näkyy olisivat oikeastikin kuvia.

Paneelikaijuttimet kun perustuu siihen, että monella magneetilla paneeli saadaan liikkumaan samaan aikaan hallitusti, niin NXT tekniikalla koko härveliä heilutetaan hallitsemattomasti ja jostain sieltä tulee täydellinen ääni. ...tai jotain... Tämä on minun käsitykseni. Kerro omasi.

Ainakin itselläni tällaiset lähtee mukaan. Kannettava CD soitin ja patterivahvari tai joku muu pieni vahvarihärdelli, systeemit reppuun, äijä kavereineen metsään ja paheellista elämää viettämään. Tänä juhannuksena pitkästä aikaa oli kunnon sterkat megessä (oli sähköt talossa), mutta muulloin aina ollut sähkötön mökki, jossa joku säälittävä patterimankka. Tämä hakkaa ne mennen tullen.
Avatar
#25 • • osm Guest

Originally posted by kilobitti:
No, ei kukaan ole sanonutkaan että kaikki pitää kuunnella..itse käytin aikaa siihen yhden viikonlopun. Varteenotettavia hifi-liikkeitä pk-seudulla on vaan kourallinen, niitten kiertäminen kesti n. 6 h...ja sain aika hyvän käsityksen mm. B&W, Paradigmin, AudioPron, Dalin, Cervinin, Amphionin, Gradientin, Jamon ja Wharferdalen mun hintaluokassa olevista malleista. Eipähän tullut ostettua sikaa säkissä => mulla ei ole varaa semmoseen.

edit: Hyvissäkin kaiuttimissa on merkittäviä eroja, ja toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä, joten kannattaa kokeilla (sekä äitiä että tytärtä ).

-kb

[ 04 July 2002: Message edited by: kilobitti ]



Juu suosittelen samaa.

Itse käytin aikaa vain muutamia tunteja ja päädyin lopulta Wharfedale Diamond 7.2:iin, syynä niiden lämpöinen saundi ja jämäkkä bassotoisto.
Avatar
#26 • • Jusu Guest

Originally posted by osm:
Itse käytin aikaa vain muutamia tunteja ja päädyin lopulta Wharfedale Diamond 7.2:iin, syynä niiden lämpöinen saundi ja jämäkkä bassotoisto.



Minäpä suosittelen (jälleen kerran ) samaan kokoluokkaan sijoittuvía Yorkville YSM-1 -skobeja. Saa nykyään myös aktiivisena, eikä oo hinnalla pilattu. Itse tykkään noiden äänestä ja ne on ehdottomasti tarkemmat kuin Wharfedalet.. monitoreiksi nuo on kai suunniteltu, ja sellaisessa käytössä ne mulla pääasiassa ovatkin - ei nyt taas aloiteta hifi vs. monitori -kehää, jookos?
Caro²

Posts: 5,301

#27 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Originally posted by Remotion:

esim avara 80-200 m² huone niin melkein sitten kannattaa jo suunnata JBL:län Pro osastolle tai CervinWegan isoimpiin kotikaappeihin. Esim AL-1000, tai vastaavat. Kalliimpia Cervareita kehtaa kuunnellakin toisin kuin niitä ihan paskan kuuloisia halpiskutiluukutus kaappeja.



Se on ihmeellistä että aina tuputetaan Cerviniä ja Jbl:ää "ainaoana" vaihtoehtona isompaan tilaan... Noiden firmojen tuotteista saa kyllä maksaa lampaita ja pässejä ennekun äänenlaatu alkaa olemaan sen verran kohdallaan että sitä kehtaa kuunnella todellakin kovaa soitettaessa.
Jos ehdottomasti haluat laittaa noin 10.000euroa kunnon Pa vehkeisiin, niin epäilisin että Precision Audiolta saa jo tuohon hintaan paremmat kaiuttimet... subbareineen päivineen.. vai menikö ihan harakoille?

Originally posted by bulk aka. electro lt:
Riippuu vähän mallista. JBL:llä kun noitakin on niin monen hintaisia.
Yleistäminen on aina ihan perseestä.



Erittäin epäselvästi tarkoitin sitä, että jos haluat ostaa jonkun jbl:n pöntön, niin helpommalla pääsee kun kattoo paljo se maksaa ja ostaa kilpailevan merkin tuotteen.. Samaan hintaan saa parempaakin (esm. aktiivipömpeliä) kuin mitä jbl valmistaa...

Oma käsitys kyseisestä firmasta on että mennään sieltä mistä aita on matalin... Tietty aina niidenkin pömpelit johonkin käyttöön sopii, ja hiljaa soitettaessa vielä useampiin kohteisiin...

Edit: lisää replyttävää..

[ 05 July 2002: Message edited by: Caro² ]
Avatar
#28 • • Mark Guest
Onkos kenelläkään kokemuksia Choruksen monitoreista...? Ainakin TM:n testissä pärjäsivät loistavasti, ja hintaluokka pienillä compact 662:lla on jo aika miellyttävä, n. 350e / pari. Riittänee kerrostaloasuntoon 5x näitä + subba...
Avatar
#29 • • bulk Guest

Onkos kenelläkään kokemuksia Choruksen monitoreista...? Ainakin TM:n testissä pärjäsivät loistavasti, ja hintaluokka pienillä compact 662:lla on jo aika miellyttävä, n. 350e / pari. Riittänee kerrostaloasuntoon 5x näitä + subba...



Choruksen compactit kuulosti lähinnä suttuisilta ja pahvinomaisilta, kävin niitä kuuntelemassa Hifistudio 17:ssa. Tuossa hintaluokassa kannattaa luottaa brittivalmistajiin tai sitten sijoittaa noin 80e lisää ja ostaa Amphionin Helium II:t. Siis jos tahtoo pientä 2-tieämyriä.

Toisaalta kuuntelin ne hifiliikkeen hyvinakustoiduissa tiloissa, joissa kuuntelun tulokset saattavat vähän vääristyä.

Kannattaa marssia hifiliikkeeseen (ei mihinkään pesukonekauppaan) ja kuunnella itse ja tehdä valinta omien mieltymysten mukaan. Hifistudiossa olen saanut hyvää palvelua, samoin Hifiklubilla. Kruunuradiossa helkkarin huonoa, firmaa kannattaa hinnoittelun puolestakin välttää.

'Oikeissa' hifiliikkeissä on vielä se hieno puoli, että hyllyistä löytyy jopa käytettyjä laitteita kuunteluun.
Avatar
#30 • • Kupez Guest
Voiskohan joku heittää tähän väliin jotain varteenotettavia hifi -kauppoja missä kannattais kiertää? Osoitteineen (WEB tai katu!) mieluusti. Etsin hintaluokassa 500eur jalustaskobeja... ehdotuksia? Saako tolla hinnalla hyvää bassotoistoa vai kannattaisko sijottaa halvempiin kajareihin + subbariin? Meitsin huone on alle 15m^2
Avatar
#31 • • MikkiHiiri Guest
Sijoita halvempiin + subbariin. Ilman subbaria bassotoisto on rajoittunut koska kaiuttimien pitäisi olla
kuuntelukolmiossa kuuntelijaan nähden, jolloin
bassotoisto kärsii. Ja nurkkaan sijoitettuna yläpäät vetää
mössöksi.
Avatar
#32 • • bulk Guest

Sijoita halvempiin + subbariin. Ilman subbaria bassotoisto on rajoittunut koska kaiuttimien pitäisi olla
kuuntelukolmiossa kuuntelijaan nähden, jolloin
bassotoisto kärsii. Ja nurkkaan sijoitettuna yläpäät vetää
mössöksi



Tuo on ihan satua.

Kaiuttimien suuntavuus merkitsee enemmän kuin subbari, vaikka toki bassonjytkeelläkin on merkitys.

Bassotaajuudet ovat unidirektionaalisia (laskekaa aluksi vaikka aallonpituus ja seisovat aallot huoneessa), hyväkään huoneen ns. vaimennus ei juuri koskaan ulotu bassotaajuuksille asti.

Vaihetoisto, suuntaavuus, vaste. In that order.
Avatar
#33 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by bulk aka. electro lt:
Tuo on ihan satua.

Kaiuttimien suuntavuus merkitsee enemmän kuin subbari, vaikka toki bassonjytkeelläkin on merkitys.

Bassotaajuudet ovat unidirektionaalisia (laskekaa aluksi vaikka aallonpituus ja seisovat aallot huoneessa), hyväkään huoneen ns. vaimennus ei juuri koskaan ulotu bassotaajuuksille asti.

Vaihetoisto, suuntaavuus, vaste. In that order.



Niinno, miks subbareita sitten tehdään jos pääkaiuttimet
(muka) toistaa ne samat taajuudet?

Edelleenkin mielestäni kannattaa panostaa ennemmin
subbariin + kaiuttimiin kuin kaiuttimiin joissa on subbari
itsessään, eli 10-15" bassoelementti.
Miksi? Siksi että kuuntelupaikan valinta menee vituiksi
95% todennäköisyydellä pelkästään sen takia, ettei näitä
bassoja saa kuulumaan koska kaiuttimet tulis kuitenkin
olla nurkista kaukana. Tällöin kuuntelija sijoittaa ne
basson puutteen takia nurkkiin ja homma meni heti vituiksi.
Suuntaus, vaiheistus, kuuntelupaikka ja kaiuttimien
sijoitus on kyllä just ne tärkeimmät pointit mitä kuulija
joutuu miettimään. Jos subwoofer ja yläpää ovat erikseen,
pystyy sen optimoimaan paljon paremmaksi
kuunteluhuoneeseen niin, että bassot toistuu tasaisemmin.
Bassoja voi korostaa sijoittamalla subbari seinän viereen,
jolloin ääni korostuu 6dB:llä ja nurkassa sijoiteltuna 9dB.
Tällöin menee reippaasti vähemmän myös vahvistintehoa kuin
että jos matalia taajuuksia yritetään toistaa huoneen keskellä.
Lisäksi pääkaiuttimet, joissa on subwoofer, tarvitsee ison
kotelon, joten pääkaiuttimien sijoittelu vaikeutuu
entisestään. Että näin ainakin tuossa hintaluokassa.
En sitten tiedä, mikä ero on kun massia upotetaan 10000-
30000e pääkaiuttimiin.
Avatar
#34 • • bulk Guest
CM:

En disauttanut suppareita, vaan sitä, että pitäisi hankkia väkisin suppanen pääkaiuttimien kustannuksella.

Jos rahaa olisi vaikka 350e, en missään nimessä suosittelisi muuta kuin pieniä 2-tiekaiuttimia. Suppanen toistaa kuitenkin vain sen alimman oktaavin (tai puolitoista), kun taas pääkaiutin toistaa loput.

Jos rakennustaitoa ei löydy, 350 on aivan liian vähän rahaa monitori-subu-järjestelmään, jollei satu diggaamaan sekä pahvisesta bassosta ETTÄ pahvisesta yläpäätoistosta.

Tiedän kyllä mitä ajat takaa, miksi muuten itsellänikin olisi kolme pönttöä.
Avatar
#35 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by bulk aka. electro lt:
Jos rakennustaitoa ei löydy, 350 on aivan liian vähän rahaa monitori-subu-järjestelmään, jollei satu diggaamaan sekä pahvisesta bassosta ETTÄ pahvisesta yläpäätoistosta.



Hups! En tajunnut että puhuit noin pienestä summasta joten pahoittelut
Uutena tosiaan ei tolla rahalla saa kuin hyvät 2-tie yläpäät
tai hyvän alapään elementin ilman koteloa, eikä yläpäitä
ollenkaan. Jos pitää uutena ostaa tuossa hintaluokassa niin
olen kyllä bulkin kanssa samaa mieltä.
Käytettynä voipi irrota jo parempaakin tavaraa, mutta
kaiuttimien kunto voi vaihdella sitten.
Rakennustaito on kyllä näissä harrastuksissa suuri etu.
Kaiuttimen kustannuksissa säästää lähes puolet kun rakentaa
itse kaiuttimensa.

[ 06 July 2002: Message edited by: CM ]
Avatar
#36 • • bulk Guest
Hintaluokkaa arvailin siis tuolla ylhäällä olevista esimerkeistä.

Jos rahaa on liikaa ja tahtoa vähän tavallisuudesta poikkeavista systeemeistä, kannattaa suunnata katseensa sellaisiin merkkeihin kuin Magneplanar, Martin Logan ja suppaspuolella Velodyne.

Sitten kun olen iso ja rikas, niin hankin ne Martin Logan Sequelit sekä Velodynen 1800 -suppasen.
Avatar
#37 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by bulk aka. electro lt:
Sitten kun olen iso ja rikas, niin hankin ne Martin Logan Sequelit sekä Velodynen 1800 -suppasen.



Velodyneä oon himoillu itekki
Ton 18" hinta taitaa olla lähellä 3000e.. mutta 20Hz:kin
kuuluu sitten todella kovaa ja puhtaasti.
Ollaa ilmeisesti luettu samoja hifilehtiä
meinaan tota Martin Loganiakin oon himoillu =)

[ 06 July 2002: Message edited by: CM ]
Avatar
#38 • • Kupez Guest
Kiitoksia kommenteista! Alan pikkuhiljaa kallistumaan siihen subi + yläpää vaihtoehtoon... Jos sijoittas 300eur suppaseen ja 300eur pääkajareihin. Vai pitäiskö toisiin sijottaa enemmän ku toisiin? Esim. B&W DM303 + subi, vaiko Wharfedale Diamond 7.2 + kalliimpi subi? Entä subin koko? 10" riittävä?
Avatar
#39 • • kilobitti Guest

Originally posted by Pezku:
Voiskohan joku heittää tähän väliin jotain varteenotettavia hifi -kauppoja missä kannattais kiertää? Osoitteineen (WEB tai katu!) mieluusti.



Koska olen helsinkikeskeinen kusipää, oletan että tarkoitat pk-seutua. Tästä kurkisteltavaa näin alkuun:

Hifiklubben , sijaitsee Uudenmaankadulla

Hifistudiosjutton, Eerikinkadulla

Kruunuradio Liisankatu

Audiostar Eerikinkatu

ExtremeAV Lauttasaarentie 6

Ja mitä tohon subbariin tulee; täytyy olla samaa mieltä siitä että halvalla ei saa hyvää subbaria (IMO valmista ei saa alle 500e, eikä se ole vielä ns. hifiä). Suppasen ja pääkaiuttimien yhteensovittaminen voi sekin olla aika pirun haastava tehtävä, jos yhtenäistä äänikuvaa ja tasasta bassoa haluaa. Itse pähkäilin pitkään samoja kysymyksiä, mut päädyin pää-kaiuttimiin jotka toistaa riittävän matalalle (40hz) vaikka eivät kovin jytisekkään. Subbarin rahalla kun saa melkosen paljon paremmat/tarkemmat pääkajarit. Subbari tai isommat pääkajarit tulee sit kun on varaa...

Ja tämä koski siis kaikuttimia kuuntelukäyttöön, eikä aivottomaan bassoluukutukseen

-kb

edit: subbarista

[ 08 July 2002: Message edited by: kilobitti ]
Avatar
#40 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Pezku:
Kiitoksia kommenteista! Alan pikkuhiljaa kallistumaan siihen subi + yläpää vaihtoehtoon......... Entä subin koko? 10" riittävä?



Onhan sulla sitten subille erillinen vahvari joka jaksaa
myös ruokkia sitä? Tosin muinoin soittelin NAD310:llä
(n.2x25W RMS) 3-tie yläpäitä + 10" subbaria ja riittävä
mökätaso tuli niistäkin vaikkei sitä moni ois uskonukaan

10" riittää toistamaan ainakin vielä sen 35Hz, mutta jos
alempia taajuuksia haluu niin suosittelen isompaa elementtiä.
Itselläni on ollut aina refleksikoteloratkaisu kotitiloissa,
joten suosittelen sitä, mikäli itse rakennat subbarisi.