Lisäksi mä väittäisin, että aika kultakorva saa olla, jotta miksaaja pystyy täydellisesti huomioimaan jotain 5dB heittoja matalilla taajuuksilla, jotka kuitenkin on aika yleisiä. Jotta tämä olisi edes teoriassa mahdollista, pitäisi miksaajan tuupata huoneeseen pistetaajuudet, muistaa niiden sointi ja sen jälkeen tuntea biisi 100% ja koko ajan ottaa huomioon pistetaajuuksien ja niiden kerrannaisten sointi...
Oma käsitykseni asiasta on, että käytännössä studiota akustoimalla ei koskaan saada suoraa taajuusvastetta, vaan lopputuloksessa on lähes aina useiden desibelien heittoja, vaikka akustointi tehtäisiin hyvinkin. Esim. joku 12 desibelin piikki voidaan saada vaimennettua 6 desibeliin jne. ja myös monitorien taajuusvasteissa voi olla muutaman desibelin heittoja. Todella harva studiomonitori toistaa viivasuorana koko taajuuskaistan mihin se kykenee. Eräässä testissä mackien monitorit olivat yksiä niistä harvoista, joiden vaste oli oikeastikin pakotettu lähes suoraksi. Silti monet pitävät toisenmerkkisiä monitoreita parempina, vaikka niissä esiintyisikin heittoa taajuusvasteessa (esim. adam ja dynaudio).
Joka tapauksessa miksaaja joutuu totuttelemaan huoneen akustiikkaan ja monitorien toistoon, ennenkuin voi lähteä tekemään kunnolla hommia. Ei siinä pystykään miettimään desibeleissä kovin monia väärin toistuvia taajuuksia, vaan pitää totutella monitorien ja tilan toistoon tunnettujen musiikkiteosten avulla ja kuulostella eri soitinten sävyjä ja juurikin bassopään voimakkuutta ja sävyjä, koska siellä varmasti on useiden desibelien sahausta vaikka olisikin panostanut akustiikkaan. Bassopää on miksattava uudelleen, jos se ei toimi kuunneltaessa toisilla vehkeillä. Miksaajalle muodostuu näkemys/kokemus, miten bassot (ja kaikki muukin) on miksattava, että ne toimivat myös studion ulkopuolella. Jos haluaa lähes heittämättömän taajuusvasteen huoneeseen, niin saa lähteä rakentamaan lähes täysin kaiutonta laboratoriota ja siinäkin ongelmaksi muodostuvat bassotaajuudet. Muistaakseni TKK:n iso kaiuton huonekin toimii vain n. 60 hertsiin asti, jonka alapuolella vaste ei ole enää suora. Se on silti totta, että monitorien uudelleensijoittelulla voidaan hakea tasaisempaa taajuusvastetta. Vaikka lopputuloksessa on lähes aina useiden desibelien heittoja, korva voi silti kokea toiston hyväksi ja tasaiseksi.
Katselin tuossa taannoin eri studioista mitattuja taajuusvasteita ja taisi mukana olla bob katzin masterointihuoneen vastekin. Melkoista sahausta oli havaittavissa, vaikka asianomaiset olivatkin tyytyväisiä lopputulokseen.