Tuleehan siitäkin varmasti "eroja" jos poltat samalla nopeudella pari audiolättyä? Kumpi nyt sitten on mega-hyper-inferior? Pitää varmaan polttaa tusina niitä ja pitää 50 tunnin ABX-sessiot etsien "parasta", tai mikroskoopilla tutkia missä levyssä on reiät oikeessa järjestyksessä..
Kannattaiskohan nyt kuitenkin vähän relata? ;)
edit ps: oon kyl varppi että mun IDE-poltin PIO-moodissa 0.1x nopeudella ois aika superior
(Aika tymäkkää offtopikkia, tästä voisi melkeen pystyttää oman ketjunkin, mutta tulkoon nyt tähän.)
Itseasiassa ei tarvitse alkaa skoopilla tutkiskelemaan, vaan tohon levyjen testaukseen on ihan kunnollisia työkalujakin olemassa.
Osa esim Plextorin asemista (mm. plexwriter premiumit) tukee C1/C2 virhetestausta ja beta/jitter -mittausta suoraan Plextorin omalla Plextools-softalla. Ilman tota C1/C2 -mittausta ei polttonopeuden vaikutuksesta voi oikein päätellä mitään, koska itse lukimen virheenkorjaus vaikuttaa lukutulokseen.
Esim toi E32 -virhe (eli toisen virheenkorjaustason kolme symbolia pitkä virhe) tulee virheenkorjauksen jälkeen oikeana läpi normaalista asemasta. Jotkin asemat pystyvät korjaamaan neljän symbolin virheen, mutta ei kaikki ja tässä onkin asian ydin: sama levy voi toistua yhdellä asemalla täysin virheettä, mutta toisessa luettuna virheet tulee esiin.
Täydellinen CD-R -levyn testauspöytäkirja onkin sitten jo pitkä kuin nälkävuosi ja sisältää sitten kaiken lähtien levyn painosta ja heijastuvuudesta.
Täysin virheetöntä levyä ei käsittääkseni taida koskaan tulla, vaikka informaatio olisikin olemassa koskemattomana, eli vaikka siirtäessä ei tule bittivirheitä, ei se tarkoita sitä, etteikö polttovaiheessa olisi tullut mokia. Yleensä kun kirjoittaa ja lukee samalla asemalla, virheitä tulee kohtuullisen harvoin, mutta eri soittimet lukevat levyä eri tavoin ja kirjoitusnopeuskin voi alkaa vaikuttaa tulokseen.
Toki asemat ja aihiot ovat parantuneet vuosien mittaan ja luettavuus vanhoilla yksisäteisillä soittimillakin on parantunut. Red book -standardi sallii 220 block erroria per sekunti, suositus on alle 50/s, mutta osa lukemistani artikkeleista toteaa varsin yksikantaisesti, että ainakin 24x-nopeudella tulee jo kelvollisia levyjä. Esim Plextor onkin rajoittanut osan asemiensa maksimikirjoitusnopeuden CD-audio -levyjen tapauksessa juuri tuohon 24x -nopeuteen, vaikka dataa voikin kirjoittaa paljon nopeammin kuin audiota.
Vähän lähteitä:
http://www.plextor.com/english/support/faqs/How_To/HT00006.html
http://www.discdupe.org/i/bler.htm
http://www.mscience.com/cdtest.pdf
http://www.emedialive.com/Articles/PrintArticle.aspx?ArticleID=5185
http://www.plextor.com/english/support/faqs/HW00014.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Reed-Solomon_error_correction
http://en.wikipedia.org/wiki/Cross-Interleaved_Reed-Solomon_Coding
Bob Katzista vielä. Jos maailman ehkä parhaiden DSP-laitteiden valmistaja (TC, usean muun valmistajan ohella) ja euroopan IMO paras musakamalehti luottaa ukkelin juttuihin, niin luotan kyllä minäkin. Toki mä ymmärrän, että asioita pitää kyseenalaistaa, mutta Katz on kyllä tunnustettu guru ja sen sanomilla asioilla on kummasti faktapohjaa kun alkaa asioita tutkimaan.
lähteet:
http://www.tcelectronic.com/Default.asp?Id=1459
http://www.soundonsound.com/sos/oct03/articles/bobkatz.htm
http://www.mhlabs.com/metric_halo/news/katz.shtml
No tän piti olla monitoritopikki.
Mä voin kertoa esimerkin huonosti kotistudioon sopivasta keskihintasesta monitorista:
http://www.thomann.de/thoiw3_fostex_6301b_prodinfo.html
Älkää ostako tollasia kotiin. ;)