Äänieristys & akustiikka

136 posts, 7 pages, 71,058 views

Avatar
#101 • • . Guest

oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että tällaisessa tilanteessa kannattaa kuunnella näin suurta tasoeroa vrt tasaisempaa vastetta behringerin tuomien ongelmien kanssa?


noin suuret tasoerot johtuvat siitä että homma on jo lähtökohtaisesti päin pebaa. hankalia huoneita on toki olemassa, mutta kaiutinsijoittelu ja kuuntelupisteen sijainti on ne mistä on lähdettävä liikkeelle ja kuuntelun muokkaaminen jollain behringerin värkillä on vain meikkausta joka ei poista itse ongelmaa. itse en ainakaan voisi musiikinteossa luottaa kuunteluun, jolle on tehty 20db:n tasomuutoksia.
Avatar
#102 • • ville Guest

itse en ainakaan voisi musiikinteossa luottaa kuunteluun, jolle on tehty 20db:n tasomuutoksia.



Miksi? (ja huom nyt ei puhuta siitä että yhtä tiettyä taajuutta vedetään vajaa +-20 vaan siitä että esim 80Hz matkalla on tasotettu yhteensä eroja tuon verran)
Avatar
#103 • • H_Lecter Guest
Millä porukka on laittanut akustiikkalevyjä seinälle kiinni? Itse kävin äsken tiedustelemassa Ecophon tekno -levyjen pakettihintaa toimituskuluineen, ja niiden saaminen on enää tilausta vaille valmis.

Myyjä sanoi että ne on tarkoitus laittaa rakennusliimalla suoraan kiinni seinään, mutta onko kukaan kehitellyt vaihtoehtoisia ratkaisuja? Esim. tekemällä ripustuksen itse levyyn, jotta seinään voisi porata muutaman ruuvin. Tms? Itse en edes harkitse liimaamista, koska jossain vaiheessa voi olla kuitenkin muutto edessä (kerrostaloasunnosta).

edit: Toi Timpan pasteema linkki on kätsä. Ko. opastaa tekemään kiinnityksen taulunauloille, ja tää on just sitä mitä haen.
Avatar
#104 • • . Guest

itse en ainakaan voisi musiikinteossa luottaa kuunteluun, jolle on tehty 20db:n tasomuutoksia.



Miksi? (ja huom nyt ei puhuta siitä että yhtä tiettyä taajuutta vedetään vajaa +-20 vaan siitä että esim 80Hz matkalla on tasotettu yhteensä eroja tuon verran)



mitä vähemmän rekkuloita, sitä vähemmän on mahdollisuuksia mennä vituiks. lähtökohtaisesti master-EQ:ttaminen on mulle olemassa VAIN korvin kuultavaa musiikkia varten. ts. EQ säädetään huonetta ja tilannetta varten sopivaksi reaaliaikaista musiikinkuuntelua varten. tähän kategoriaan siis kuluvat klubit ja kotisysteemit.

jos nyt jollakin on joku pikku paja jonka kuuntelu on puutteellinen, se on todennäköisesti kuitenkin paikka jossa vietetään paljon aikaa musiikkia kuunnellen. paikka ja sen huonot puolet ovet tuttuja ja tärkeintä tällöin on se että tietää miltä musiikin tulee kuulostaa juuri siinä tilassa. korva tottuu virheisiin ja korjaa ne. jos olet kuunnellut siinä tilassa paljon "oikeita" levyjä, tiedät myös miltä omien tuotoksiesi pitäisi kuulostaa.

se että korjausta ei kannata tehdä behringer-tasoisilla laitteilla johtuu siitä että köyhän ei kannata ostaa halpaa. aika monta kertaa kun joltain ulkomaan vieraalta tulee tekninen rideri, kamalistan jälkeen on yksi erittäin tärkeä rivi: "behringer products not accepted" - laatu on oikeesti niin surkea että se on vaan rahanhukkaa. jos sulla on keskinkertainen kuuntelu, mitä sä lähdet korjaamaan halppis-rojuilla, niin lopputulos ei voi olla kauheen kaksinen tai lähellä totuutta.
Avatar
#105 • • Hege Guest
Itq nyyh merkkien dissaus. Behringerillä on muutama loistava tuote, vaikka loppu onkin rapaa. Samoin on miljoona muutakin halpamerkkiä mitkä on paskea. Ehkä vois vaan keskittyä siihen että käytetään sitä mikä toimii.
Avatar
#106 • • . Guest

Behringerillä on muutama loistava tuote, vaikka loppu onkin rapaa.


voi olla, mutta menetettyä luottamusta on vaikea saada takaisin. pätee sekä ihmisiin että koneisiin.
Caro²

Posts: 5,301

#107 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

jos sulla on keskinkertainen kuuntelu, mitä sä lähdet korjaamaan halppis-rojuilla, niin lopputulos ei voi olla kauheen kaksinen tai lähellä totuutta.


Täytyy kyllä todeta, että et ilmeisimmin itse ole käyttänyt behringerin (kaikkia) tuotteita, jotta pystyt noin isolla kädellä niitä arvostelemaan. Tiettävästi juurikin b-merkin fbd:tä on käytetty subbareiden equttamiseen kohtuullisen onnistuneesti (tosin, paremman tekee varmasti jokin toinen). B-merkin eurorack-miksereitä on myöskin käytetty perustiskinä ihan onnistuneesti paljon (omalla pöydälläkin lepää moinen). Halpiskompuroita ja jakareitakin olen nähnyt ties kuinka monessa paketissa, toimineet ovat, moitteitta. Aikoinaan b-merkki teki peräti kohtuullisen hyvälaatuista tavaraa. Sen sijaan nämä uudemmat sarjat (valmistettu ties missä), on laadultaan hurjaa paskaa. Kaikkein parhaiten b-merkin laatu tulee esille dj-miksereissä, joissa käyttö on monin verroin raskaampaa, kuin esm studiopöydissä.
Avatar
#108 • • . Guest


Täytyy kyllä todeta, että et ilmeisimmin itse ole käyttänyt behringerin (kaikkia) tuotteita, jotta pystyt noin isolla kädellä niitä arvostelemaan.


en toki kaikkia. mutta analogijakosuotimia, kompressoreita, virtualizeriä ja muita efektiprossuja, ultracurve ja ultragraph eq:ita, eurorack miksereitä pienimmästä isompiin, putkietuaste kompuroita, putkimikkejä, useita eri digi-prosessoreja ja erilaisia dj-miksereitä kylläkin. todennäköisesti kyllä unohdin vielä jotain, eikä mikään ole oikein vakuuttanut. ainiin olihan niil 1 hyvä tuote. D.I.-boksi. se kun toimii myös pattereilla, mikä on harvinainen ominaisuus boxeissa nykyään. ;)

niil oli hyviä laitteita joskus. ne oli niin hyviä koska ne kopioi kytkentäkaaviot jostain olemassa olevista hyväks havaituista tuotteista ja sen kummemmin lisensoimatta rupes tuuttaamaan halpiskamaa markkinoille. ne joutu oikeuteen ja hävis, mut ne oli myyny niin vitusti et homma kannatti silti. ovelia kettuja.

komponenttien laatu ..niin mikä? noo, ajaahan ne asiansa jossain ja kotiteatterin subbaselle ehkä just sopiva kaveri, mut en lähtis miksaamaan biisiä tietäen et bassopää menee behringerin AD/DA-muuntimien läpi. kato ku siihen kaveriin ei voi luottaa.

mä en lähtis. tää on vaan mun mielipide. vetäkää te märkäkorvalla vaan jos siltä tuntuu.
Avatar
#109 • • timppa^ Guest
No helvetti. Pitää sit tilaa näköjään pari laatikkoa lisää. Pitäs myös keksiä
joku kustannustehokas ja purettava kiinnitystapa kattoon.
Avatar
#110 • • H_Lecter Guest

No helvetti. Pitää sit tilaa näköjään pari laatikkoa lisää. Pitäs myös keksiä
joku kustannustehokas ja purettava kiinnitystapa kattoon.



Omat levyt on vielä tulematta, mutta kattoon tulevien levyjen osalta ajattelin, että sopiva kiinnitystapa vois olla semmoset pienet koukut (samat, joilla yleensä on tapana laittaa katosta roikkumaan jotain).

Sen myötä katon ja levyn väliin jää pari senttiä tyhjää. Siitä ei varmaan ole haittaa, koska on olemassa rakennusteknisesti käsite "leijuva sisäkatto".

Kuulemma noita levyjä voi asentaa kattoon myös "poikittain", eli pitkä 5cm paksu sivu on kattoa vasten, tiedä sitten onks se kovin hyvännäköinen tai akustiikan kannalta tehokas.
Avatar
#111 • • timppa^ Guest


Omat levyt on vielä tulematta, mutta kattoon tulevien levyjen osalta ajattelin, että sopiva kiinnitystapa vois olla semmoset pienet koukut (samat, joilla yleensä on tapana laittaa katosta roikkumaan jotain).

Sen myötä katon ja levyn väliin jää pari senttiä tyhjää. Siitä ei varmaan ole haittaa, koska on olemassa rakennusteknisesti käsite "leijuva sisäkatto".



Me yritetään välttää katton porailua viimeiseen asti. Ainoa betonipinta eikä
nyt satu olemaan iskuporaa käsillä. Vähän toisaalta tullu leikiteltyä
ajatuksella, että nakkais kustannustehokkuudella vesilintua ja vetäis ihan
asianmukaisen rimoituksen kattoon ja tekis noista ihan proper välikaton.
:confused:
Avatar
#112 • • hardikaveri Guest
noniin kaverit


nyt kun muutettiin niin mun "musakornerin" huoneen korkeus nousi n 3 metriin...= kauhea kaiku
myös soittopisteen seinän takana asuu naapuri..

eli

pitäis vissiin madaltaa kattoa ja laittaa akustiikka/äänieristelevyy seinään..

onko stadissa jotain liikettä jotka tällaisia tuotteita myy ja tekisi mittatilauksena tarvittaessa..
ja tietty antaisi asennus vinkkejä..


vai


onko jossain saatavilla vanhojen studioiden käytettyjä eristeitä jotka vois vaik maalata sit ???


muutakin apua otetaan vastaan :D
Avatar
#113 • • ville Guest
Noi on kaksi erillistä ongelmaa, joista toiseen olemassa halpa ja helppo ratkaisu kun taas toiseen ei oikeastaan ratkaisua ole.

Ensimmäiseen, eli siihen tärykaikuun auttaa akustointipaneelit. Niitä saat esim inlookista. Suoraan vaikka kattoon kiinni tai sitten seinille. Varo ettet tee huoneesta liian "kuivaa" eli ylä-äänet vaimenee liikaa. Helposti homma toimii niin, et ostat aluksi vaikka yhden paketit ja kiinnität sen. Jos ongelma vielä vaivaa kiinnität toisen paketin jne.

Toiseen, eli siihen naapuriin et voi oikeastaan tehdä mitään. Raskaat rakenteet kuten resonaattorit syövät bassoa pois, mutta tällöin menetät basson myös itse. Pientä ensiapua voi tietysti saada jos esim tietäisi mitä taajuuksia naapurilla soi .... Todennäköisempää kuitenkin on, että naapurin äänet ovat normaaleja runkoääniä ja niihin auttaa vain äänenvoimakkuuden vähentäminen erityisesti matalilla taajuuksilla.

Jos rahaa on käytössä määrättömästi ota vaikka tänne yhteyttä:

http://www.akukon.fi/
Avatar
#114 • • hardikaveri Guest
soitto infloorin myyntiin vaan sekotti kuvioita entisestään..

murrrrrrrrrr miksi ihminen joka ei tunne tuotteidensa luonnetta tai käyttötarkoitusta on töissä siellä???

se alko vaa luettelee kaikenmaailman liimaus ja ristikko asennuksista ja sano et on ääntä voimistavaa levyy..on ääntä vaimentavaa ja heijastavaa yms....


eli voisko joku kiva setä kertoo mulle nyt et minkälaista levyy tarttis ja mikä kiinnitys mun betoniseinille käy kun sitä kattoa madalletaan varmaan vajaa 50cm..


ja

siis

näiden levyjen asennus seiniin ei vaimenna naapureille menevää mökää? eli siis pelkästään katto olis sillo mun bisnes ja soittelen vaan hitusen hiljemmalla :D
Avatar
#115 • • timppa^ Guest


murrrrrrrrrr miksi ihminen joka ei tunne tuotteidensa luonnetta tai käyttötarkoitusta on töissä siellä???



Heh. Me ku käytiin hakee noi akustiikkalevyt sieltä ni se äijä siellä myynti-
konttorissa oli ihan kännissä.
Avatar
#116 • • H_Lecter Guest

Heh. Me ku käytiin hakee noi akustiikkalevyt sieltä ni se äijä siellä myynti-konttorissa oli ihan kännissä.



Hoho. Kun soitin sinne ja tilasin levyt niin äjjä kuulosti että ois kännissä. :D
Avatar
#117 • • ville Guest

soitto infloorin myyntiin vaan sekotti kuvioita entisestään..



Soita ensin levyjen tekijälle eli ecophoille ja kerro mitä halauat. He kertovat sinulle sopivan levyn jonka sitten ostat inlookista.

eli voisko joku kiva setä kertoo mulle nyt et minkälaista levyy tarttis ja mikä kiinnitys mun betoniseinille käy kun sitä kattoa madalletaan varmaan vajaa 50cm..



Miksi sä sitä kattoa olet madaltamassa? Pienentää vaan huonetta.


näiden levyjen asennus seiniin ei vaimenna naapureille menevää mökää? eli siis pelkästään katto olis sillo mun bisnes ja soittelen vaan hitusen hiljemmalla :D



Ei hiljennä.

Naapuuriin kuuluu 99% runkoäänet eli matalat bassot. Jos seinät on kananpaskaa ja huonosti tilkitty, voi olla, että saumoista vuotaa myös ylä-ääniä. Hyvällä tuurilla seinään asennetut paneelit syö hieman korkeita ääniä, mutta matalille ne eivät tee mitään.

Ainoa keino vähentää runkoääniä on rakentaa kokonaan kelluvarakenteinen huone tai sitten vähentää äänenpainetta. Tai sitten muuttaa omakotitaloon tai hommata naapurit jotka ei valita.

btw inlookin myyjä (jos kyseessä jossain siellä herttonimessä) ei taida olla kännissä vaan hän vaikuttaa henkilöltä, jonka ao ei välttis ole maailman korkein. Mukava heppu kyllä, mutta kaikki sujuu hieman normaalia hitaammin :)
Avatar
#118 • • timppa^ Guest


btw inlookin myyjä (jos kyseessä jossain siellä herttonimessä) ei taida olla kännissä vaan hän vaikuttaa henkilöltä, jonka ao ei välttis ole maailman korkein. Mukava heppu kyllä, mutta kaikki sujuu hieman normaalia hitaammin :)



Mä vedin johtopäätökset siitä et puhe sammals niin ettei selvää saanu
(luulin itsas aluks et se puhuu eestiä) ja se horju hädin tuskin pystyssä
pysyen. :D
Avatar
#119 • • ville Guest


btw inlookin myyjä (jos kyseessä jossain siellä herttonimessä) ei taida olla kännissä vaan hän vaikuttaa henkilöltä, jonka ao ei välttis ole maailman korkein. Mukava heppu kyllä, mutta kaikki sujuu hieman normaalia hitaammin :)



Mä vedin johtopäätökset siitä et puhe sammals niin ettei selvää saanu
(luulin itsas aluks et se puhuu eestiä) ja se horju hädin tuskin pystyssä
pysyen. :D



No sit voi tietysti olla et on ollut hirveessä tuubassakin :D

Varmaan aika hidasta asiakaspalvelua =)
Avatar
#120 • • timppa^ Guest


No sit voi tietysti olla et on ollut hirveessä tuubassakin :D

Varmaan aika hidasta asiakaspalvelua =)



Joo eihän toi kauheen joutuisasti käynyt :P