DJ mikserit (Pioneer, Vestax, Gemini jne.)

1,058 posts, 53 pages, 400,924 views

Avatar
#441 • • Faini Guest


tarkoitus ollisi saada maholisimman paras äänenlaatu irti, eli joku laite joka äänittäis minimi 1,4 mb per sekunti.. tuski mikään mp3 soitin semmosta tee..



Joopajoo. Siinä hifistellessä sitten kuitenkin unohdetaan aika monta asiaa:
a) teknarin äänenlaatu
b) rasian äänenlaatu
c) mikserin äänenlaatu
d) lopputuotoksen formaatti
e) miten se ko. lopulliseen formaattiin saadaan

Jos nyt ihan oikeesti meinaat että minidisk, tai tallentava mp3-soitin on niistä se heikoin lenkki, ni kerro ihmeessä :)
Ainiin, mainitsit tietokoneen. Kuinkakohan monella on sellainen äänikortti, joka ei laisinkaan muuta taajuusvastetta.. Ei minulla ainakaan.



a) tietääkseni teknarini ovat vielääkin loistavassa kunnossa
b) kk vanhat neulat, shuret (tarpeeks hyvät mulle ;) )
c) uus pioneerin pöytä
d) loppuformaatti on se aiff(16bit 44khz) -> cd
e) jos nyt esim äänitän setin datille nii tulee olemaan erittäin helppoa saada se koulun studiossa spdiffia tai ebua kautta pro toolsiin, eli siin ois mahollisimman paras lopputulos.. mut se siitä..
Avatar
#442 • • Daniel Braun Guest
A) Teknarisi ovat varmasti hyvässä kunnossa, mutta ne ovat kuitenkin levarit jotkaka pyörittävät vinyylilevyjä joiden musiikki on tallennettu analogisessa muodossa - > laatu "snadisti" heikompi kuin digitaaliseksi tallennettu musiikki. Äänen korviin sattuva sävy ja soundi onkin sit toinen juttu...

B) Joo, ne on edelleen äänirasiat jotka poimii levyn urista sen musiikin.
Ja niistä urista samalla sen kaiken kuluneisuuden aiheuttamat muutokset sekä mahdolliset pölyhiukkaset tms.

C) Se mikseri on edelleenkin Pioneer :D Vitsi vitsinä...

D) Loppuformaatti on toi. Mut kuis monta mahdollista muunnosta toi käy ennenkuin uppaat sen levylle?

E) Tähän mä en puutu millään tavoin...

Eli nyt DJ miksaukselle (joka nähtävästi ei tuu millääntavoin olemaan realistinen, jos noin tarkaksi menee pelkän soundin laadun hiominen) kertynyt hiomistunteja 10+n.
Ja miten se tulee erottumaan niistä 1000+n miksauksesta?
Ei mitenkään.
Ei taviskuuntelijat autostereoistaan & himassa olevista "mega super extra bass" sterkoistaan erota sitä laadun snadia muutosta.
Avatar
#443 • • djsakke Guest

Äänen korviin sattuva sävy ja soundi onkin sit toinen juttu...


Tuollaistahan esiintyy yleensa lahinna populaarimusiikissa cd-formaatilla kun joku valopaa on keksinyt etta keskiaanet ja diskantit voi masteroida soimaan helvetin lujalla (tai on masteroinut hienosti multibandilla koko paskan eka lujalle ja sit keksii laittaa siihen wavesin L*-sarjan limitteri-kompuran pakkodigisaron paalle). Ainakin tallainen saundi kylla repii korvissa ikavasti. Vinyylilla harvoin vastaavaa esiintyy - joskin aina silloin talloin tulee vastaan se 12" missa haikat kaipaavat de-esseria ja rajusti.. syina voi toki olla huono masterointi mutta myos neulat vaikuttavat toki asiaan. Eikohan tassa jo muut asiat sanottukin..
Avatar
#444 • • Remotion Guest

datti kehiin


Miks hitossa?
On niitä parempiakin keinoja ottaa ne miksaukset talteen...
Paitsi jos nyt sattuu olemaan ylimääräin DAT tallennin.

Esim just joku mp3 soitin josta löytyy line in tms.
Jos ei digisoundi miellytä, kelanauha on sit toinen vaihtoehto :D



En kyl yhtään tajuu et miksi ei suoraan audio cd-rw:lle?
Paitsi jos 90 minuuttia ei riitä tai hinta hirvittää. mut on se vaan niin helppoa, kannattaa ostaa uus soitin, itsellä vanhempi philips ja se on niiiiiin hiiiidaaaaas ku tekee viimeistelyjä erasee ymym...
Avatar
#445 • • Daniel Braun Guest

En kyl yhtään tajuu et miksi ei suoraan audio cd-rw:lle?
Paitsi jos 90 minuuttia ei riitä tai hinta hirvittää. mut on se vaan niin helppoa, kannattaa ostaa uus soitin, itsellä vanhempi philips ja se on niiiiiin hiiiidaaaaas ku tekee viimeistelyjä erasee ymym...


Mutta noissakin pitää tsekata aluksi se äänenlaatu.
Ei kaikki cd-poltimet oo mitään huippuhyvä.
Varsinkin just noi sun mainitsemat vanhat Philipsit tms sirisevät ja päästävät läpi kaikenmoista rutinaa taustalle.
Mut on niitä hyviäkin...

Mut ketju on aina yhtä heikko kuin sen heikoin lenkki.
Ei se hyvä mikseri + talteenotto väline aina takaa hyvää laatua.
Kyl ne kaikki piuhatkin (otetaan musiikki talteen sit digitaalista linjaa pitki taikka ihan normi jakilla tms)
Avatar
#446 • • Tirppa Guest
Tää ketju on ainakin niin off topic et oksat pois. :D mulla taitaa olla vasta ens kesänä nuo kamojen ostot edessä. Vastahan tässä on 3v jahkattu. Rahaa olis nyttenkin mutta niille on parempi säästökohde atm. 600-700e meinasin sijoittaa vehkeisiin. Uutena tai käytettynä. Ulkomailta varmaan. Taitaa suomen hinnat olla niin hurjia. Ja tohon rahaan pitäis siis saada 2x levarit +mixeri. Mut mitä sitä kotiin alotteleva enempää sijoittamaan.
Avatar
#447 • • Keba Guest
->Tirppa

Chek out mr-dj.orgin myyntifoorumista vildurin postaus, näytti olevan pätevä setti myynnissä!
Caro²

Posts: 5,301

#448 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


a) tietääkseni teknarini ovat vielääkin loistavassa kunnossa



Teknarit on varmaan loistavassa kunnossa, mutta tekniikaltaan "vain" 27vuotta vanhat vinyylipyörittemet. Äänenlaadullisesti parempaan pääsee esm hi-fi -levarilla.. Eli tässä vaiheessa jo pelkkä soitin antaa heikomman äänenlaadun kuin mitä äänitysvaihe.


levarit pyörittävät vinyylilevyjä joiden musiikki on tallennettu analogisessa muodossa - > laatu "snadisti" heikompi kuin digitaaliseksi tallennettu musiikki.


No ei se ny aivan noin mustavalkoista ole. Kunnon levarilla saadaan uskomattoman hyvä ääni pihalle. Ongelmana on enemmänkin tässä genressä paskat kaiverrukset, jotka ei edes hyvänä päivänä vastaa "tasapainoista soundia".


b) kk vanhat neulat, shuret (tarpeeks hyvät mulle ;) )


..ja taas parempaan äänenlaatuun pääsee esimerkiksi vaikka hi-fi -neuloilla. Ei paljo miksata, mutta kuten taas, tässäkin on jo heikompi lenkki kuin äänityspää..


c) uus pioneerin pöytä


Tähän en äkkiseltään ota kantaa sen kummemmin, kuin että toivottaavsti sisuskalut on paremmat kuin muissa pioneerin malleissa.


e) jos nyt esim äänitän setin datille nii tulee olemaan erittäin helppoa saada se koulun studiossa spdiffia tai ebua kautta pro toolsiin, eli siin ois mahollisimman paras lopputulos.. mut se siitä..


[/quote]
Niin, no teillä on koulussa pelit ja vehkeet jolla kamat saa kohtuullisen hyvälaatuisena vedettyä sisään. Digitaalisena vieläpä. Mutta pointti onkin siinä, että vaikka vetäisit tavarat kotikoneelle (olettaen että äänikortti on joku kohtuu hyvä), päästään äänenlaadullisesti sen verran lähelle tuota dat-> koulu vaihtoehtoa, että eroa ei huomaa..

Mutta ei sillä, onhan tuo varmaan ihan hubaa leikkiä kunnon vehkeillä :)



B) Joo, ne on edelleen äänirasiat jotka poimii levyn urista sen musiikin.
Ja niistä urista samalla sen kaiken kuluneisuuden aiheuttamat muutokset sekä mahdolliset pölyhiukkaset tms.



Taidat erityisesti tykätä Genelec-nimisen kaiutinvalmistajan pönttöjen soinnista. Minusta ne on aivan paskaa kuuntelukaiuttimina. Tarvinneeko edes sanoa syytä.


C) Se mikseri on edelleenkin Pioneer :D Vitsi vitsinä...


Ei tuossa o mitään hauskaa.. ainakin miun pioneerissa on paska soundi.
On se kyllä paska muutenkin. Nojoo, se on 300nen.


D) Loppuformaatti on toi. Mut kuis monta mahdollista muunnosta toi käy ennenkuin uppaat sen levylle?


Tuosta finen selvityksestä saa kyllä melkohyvän käsityksen että tavara tulee mikseristä datille, jonka jälkeen se käsitellään täysin digitaalisena.

Oma pointti on enemmänkin siinä, että laiteketjussa on sen verran paljon heikkoja lenkkejä, että tavaran äänittäminen laadukkaalla md-soittimella, ei eroa lopputuotokseltaan kovinkaan paljoa datista. Alunperinhän tässä vissiin väännettiin siitä, että miksi datti eikä esm md / tietokone... :)

Näissä ympyröissä imho, aivan sama millä äänittää.. puurokorvia tässä kaikki ollaan.
Avatar
#449 • • Tirppa Guest

->Tirppa

Chek out mr-dj.orgin myyntifoorumista vildurin postaus, näytti olevan pätevä setti myynnissä!



Hyvän näkönen setti..valitettavasti oon budjetoinu ton vasta ens kesällä kun olis yks ulkomaanmatka ennen sitä :scared: :excellent:
Avatar
#450 • • Daniel Braun Guest


B) Joo, ne on edelleen äänirasiat jotka poimii levyn urista sen musiikin.
Ja niistä urista samalla sen kaiken kuluneisuuden aiheuttamat muutokset sekä mahdolliset pölyhiukkaset tms.



Taidat erityisesti tykätä Genelec-nimisen kaiutinvalmistajan pönttöjen soinnista. Minusta ne on aivan paskaa kuuntelukaiuttimina. Tarvinneeko edes sanoa syytä.


Tykkäisin jos varaa olis hankkia.
Mut musanteossa, en sen kuuntelussa & levyjen soitossa dj:nä.
Tarkkailukaiuttimina erittäin mukavat...
Siis se vähä mitä olen niitä elämäni aikana päässyt kuuntelemaan.


Näissä ympyröissä imho, aivan sama millä äänittää.. puurokorvia tässä kaikki ollaan.


:D Niin ollaan.
Mut toisille on vaan tärkeää se että se miksaus kuullostaa äänenlaadullisesti helvetin hyvältä, omaan korvaan...
Mut kukaan muu ei kuule sitä eroa.
Enemmän ihmiset kuuntelee sitä kokonaisuutta ja fiilistä mikä setistä irtoaa kuin sitä mitän überhi-fi:ltä se soundaa.

Ja mitäs sil on väliä vaikka vähän rutisis?
Pieni rätinä on ihan jees... :hearts:
nimimerkki: esim. analogisynat toimii korvaan paremmin kuin kliiniset digit. Vaikka vähän suhisis ja vire oliskin vituillaan :excellent:
Avatar
#451 • • Inditm Guest
Löytyisikö joltain jo Eclerin Nuo 5:sta käyttökokemuksia? Internet on pullollaan kehuja, mutta olisi kiva kuulla varmistusta kotimaasta.
Avatar
#452 • • grno Guest


Mut toisille on vaan tärkeää se että se miksaus kuullostaa äänenlaadullisesti helvetin hyvältä, omaan korvaan...
Mut kukaan muu ei kuule sitä eroa.
Enemmän ihmiset kuuntelee sitä kokonaisuutta ja fiilistä mikä setistä irtoaa kuin sitä mitän überhi-fi:ltä se soundaa.



en kyllä ymmärrä miks dj-miksaus ei sais kuulostaa hyvälle :confused:


.. niin joo ja toisaalta lo-fi äänenlaatu voi kyllä tukea kokonaisvaikutelmaa kuten eräässä theo parrishin mix-tapessa vuodelta risukarva :hah:

tjeu

http://music.rushhour.nl/rhradio/Parrish_flyingII_1997_sideA.mp3
http://music.rushhour.nl/rhradio/Parrish_flyingII_1997_sideB.mp3
Caro²

Posts: 5,301

#453 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2



en kyllä ymmärrä miks dj-miksaus ei sais kuulostaa hyvälle :confused:



Mie en o koskaan kuullu ainuttakaan ihan aikuisten oikeesti soundin puolesta hyvän kuulosta mix-tapea.. Taitaa vika olla alkuperäsissä äänitteissä.
Avatar
#454 • • grno Guest
joo tuskin dj-mixit ikinä mitään super hifistelyä ovat mutta lähinnä ajattelin vaan sitä että jos jotakuta kiinnostaa hinkata miksauksen saundia niin hinkatkoon, ei kai siinä mitään pahaa ole..
Avatar
#455 • • Daniel Braun Guest

joo tuskin dj-mixit ikinä mitään super hifistelyä ovat mutta lähinnä ajattelin vaan sitä että jos jotakuta kiinnostaa hinkata miksauksen saundia niin hinkatkoon, ei kai siinä mitään pahaa ole..


Voihan sitä aina viilata ja hinkata, eihän sitä olla kielletty.
Keskusteltiin enemmän siitä että mitä järkeä on käydä nussimaan pilkkua ja etsiä "muka" hyvää soundia sillä sisäännauhoitus tavalla.
Ja Caro on kyl 99% kiteyttäny ton asian noissa viesteissään.
Caro²

Posts: 5,301

#456 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Henkilökohtaisesti kiinnostaisi kyllä kuulla kuinka hyvää jälkeä Faini saa aikaseksi tuolla projektilla.. Siinä kuulis sitten aika pitkälti samalla kuinka hyvin se pinohiiren uus pöytä sotkee, jos sotkee. Vai tuliko ne diginä ulos sieltä pöydästä.. ei tainnu..
En kyl jaksa uskoa että se soundin puolesta eroaisi sen suuremmin muista seteistä..

no mielenkiinnosta kuitenkin :)
Avatar
#457 • • Daniel Braun Guest

Henkilökohtaisesti kiinnostaisi kyllä kuulla kuinka hyvää jälkeä Faini saa aikaseksi tuolla projektilla.. Siinä kuulis sitten aika pitkälti samalla kuinka hyvin se pinohiiren uus pöytä sotkee, jos sotkee. Vai tuliko ne diginä ulos sieltä pöydästä.. ei tainnu..
En kyl jaksa uskoa että se soundin puolesta eroaisi sen suuremmin muista seteistä..

no mielenkiinnosta kuitenkin :)


Jees.
Kyllä muakin kiinnostaa kuulla mitä tosta projekstista tulee.
Onhan se hyvä että joku edes yrittää.

Mut toisaalta oon vähän sitä mieltä että dj-setit on melkein otettava kerralla talteen, "tuli mitä tuli"-periaatteella.
Koska sillä tavalla päästään lähimmäksi sitä oikeaa dj:n taitotasoa.
Jos setti on liian monta kertaa harjoiteltu ja etukäteen suunniteltu, ei se enää välttämättä kuullosta mielenkiintoiselta.
Sponttaanin biisivalinnat jne tekevät mielenkiintoisen setin.
Niin livenä kuin nauhalle vedettäessä.

Toisaalta sen soundin viilaaminen ei liity millään tavoin tohon edellä mainitsemaani asiaan, mut useesti saattaa tulla (jos erehtyy säätämään sitä soundia liikaa) toi : "hei mä otan tän setin viel kerra, tyli yks tosi snadi kämmpi ku en säätäny tota keskiääntä tarpeeks tossa yhdessä vaihdossa" ongelma vastaan.
Mut ni.
Säätää mitä säätää.
Jokainen tekee tyylillään.
Avatar
#458 • • grno Guest


Säätää mitä säätää.
Jokainen tekee tyylillään.


tätä mä ajoin takaa mut kai tää on toisaalta sanomattakin selväää...


mut joo topicin palautus takas raiteilleen eli..
olen osana päättötyötäni kartoittanut dj-miksereiden kehitystä tähän päivään ja vastaani tuli yllätyksekseni myös muutama suomalainen valmistaja. 80-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun lahdessa (HJN Audio, myöhemmin Universal Audio) ja oulu-kajaani -akselilla Jutel oy valmistivat teollisesti miksereitä dj(disko)-käyttöön.

HJN-Audion valmistama PDE-62 Audio Mixer, myöhemmin sama tuote konkurssin ja pienen face-liftin jälkeen Universal Audio oy.n valmistamana Alfa Mix/Q, on näistä kahdesta ehkä persoonallisempi tapaus.
2-kanavainen diskomikseri (2xphono, 2xline, 2xmic), 19" räkkikoko, ulkoinen virtalähde, crossfaderi, ei kanavakohtaista eq.ta mutta 3-alueinen master-eq erikseen vasemmmalle ja oikealle kanavalle :confused: :excellent: sekä nelialueinen eq mikille.


HJN Audio PDE-62


hnj_1_pikku.jpg
http://ameba.lpt.fi/~granjarn/sala/historia/hnj_1.jpg

hnj_2_pikku.jpg
http://ameba.lpt.fi/~granjarn/sala/historia/hnj_2.jpg

hnj_3_pikku.jpg
http://ameba.lpt.fi/~granjarn/sala/historia/hnj_3.jpg

hnj_4_pikku.jpg
http://ameba.lpt.fi/~granjarn/sala/historia/hnj_4.jpg


Universal Audio Alfa Mix/Q


alfamixQ_esite_etu_pikku.jpg
http://ameba.lpt.fi/~granjarn/sala/historia/alfamixQ_esite_etu.jpg

alfamixQ_esite_taka_pikku.jpg
http://ameba.lpt.fi/~granjarn/sala/historia/alfamixQ_esite_taka.jpg

HJN Audio ajautui rahoitusvaikeuksiin sattuneista syistä, yritys ajautui konkurssiin ja tuhkasta nousi Universal Audion Alfa Mix/Q, paranneltu versio PDE-62 -mikseristä. mikserin muutokset olivat lähinnä kosmeettisia mutta se sai rinnalleen Alfa Q -eqyksikön. mikseriä vietiin mm. englantiin ja se menestyikin kohtuullisen hyvin. Alfa Mix/Q lienee siten ainut suomalainen disko-mikseri ulkomaan markkinoilla.


Jutel oy.n valmistama Kajasound M 802 on 19" modulaarinen räkkimikseri joka suunniteltiin diskokäytön ohella täyttämään orastavan paikallisradiotoiminnan tarpeita. laiska kun olen quotaan itse suunnittelinjan minulle lähettämää sähköpostia. Matti Adolfsen kirjoitti:

"2. Jutel Oy
Valtioneuvosto myönsi talvella 1995 toimiluvat n. 15 paikallisradiolle.
Luvanhakijat olivat yleensä lehtitaloja, joten tekninen osaaminen
puuttui. Tähän saumaan perustettiin Oulussa Jutel Oy (Jorma Kivelä,
Reijo Kivelä ja Timo Turunen) jo syksyllä 1984 toiminta-ajatuksena
"paikallisradion järjestelmätoimituksia mikrofonista antenniin
avaimet-käteen periaatteella". Helmikuussa 1995 Jorma Kivelä tavoitti
minut yliopiston käytävältä, kysyi, että "voisitko tulla suunnittelemaan
puhelinhaastattelulaitteiston paikallisradiostudiota varten". suostuin.
Radio Lakeus aloitti lähetyksensä Nivalan kunnantalon kellarista
huhtikuussa 1985, kuukautta ennen Radio City:n toimintaa. K.o. studiossa
oli alusta lähtien käytössä tuo minun suunnittelema
puhelinhaastattelulaitteisto.... Toisaalta, en halua tuosta
puhelinhaastattelulaitteistosta keskustella tämän enempää, enkä missään
tapauksessa halua niitä enää nähdä korjattavana täällä päin. :)

Jutelin toiminta laajeni, ja kesällä 1986 veljeni Pekka Adolfsen
tuli kesätöihin Juteliin. Samoihin
aikoihin Jutel ja Kajaani elektroniikka aloittivat neuvottelut Kajaanin
äänipöytätuotannon siirtämisestä Ouluun, ja näiden neuvottelujen aikana
Kajaanin Veikko Huttunen ehdotti, että Jutel voisi aloittaa pienen,
modulaarisen diskomikserin tuotannon. Esimerkkituotteena oli vastaava
englantilainen mikseri, jonka perusteella määritettiin ominaisuudet ja
hintaluokka. Nuori sähköteekkari sai tuon suunnittelutehtävän, olihan
Pekka ollut mukana jo C&B diskomikserin suunnittelussa, mekaniikka- ja
design- suunnittelijana. Mikserin sarjatuotanto aloitettiin talvella
1986, ja ensimmäisen sarjan lastentaudeiksi jäivät korkea kohina sekä
fadereiden kalibrointi (0 dB kohta heitti jonkin verran). Näitä
korjailtiin sitten jälkeenpäin."

"19" räkkiin mahtuvia Kajasound M802 miksereitä on toimitettu useille
paikallisradioille tuotantomiksereiksi, YLE:n versiot on varustettu
Penny & Giles- muovifadereilla ja kaukokäynnistimillä, vakioversiossa on
ALPSin hiilfaderit. Puolustusvoimille on toimitettu räkkiin mahtuvia
radioasemia (100W lähetin + Kajasound) ilmavalvontaradioiksi, yksi
tällainen asema meni YK-joukkojen mukana Namibiaan. Muita eksoottisia
käyttöpaikkoja ovat mm. Moskovassa toimintansa 1989 aloittanut SNC
radio, siis Neuvostoliiton ensimmäinen yksityisesti omistettu ja
johdettu paikallisradio: omistajana Alla Pugatsovan poikakaveri Stas
Namin. Tuo asema toimi kerrostalossa Gorki-puiston reunalla, studiosta
meni kaapeli läheisellä KGB:n ylläpitämälle lähetinkentälle (entiset
häirintälähettimet, joilla pyrittiin sotkemaan Voice of America:n
lähetyksiä moskovassa). Tuo moskovalainen Rock- miljonääri omisti
muutakin kivaa, mm. hänen ylläpitämänsä sinfoniaorkesteri keikkaili
tuohon aikaan Electric light orchesran kanssa...
SNC radio oli paikallisradio, mutta kun se toimi keskiaalloilla, niin
kerran onnistuin poimimaan sen signaalin myös Oulussa. Paikallisradiona
sen potentiaalinen yleisö oli myös toista luokkaa kuin suomalaisten
vastaavien...."


Kajasound M 802


st-kortisto_1_pikku.jpg
http://ameba.lpt.fi/~granjarn/sala/historia/st-kortisto_1.jpg

st-kortisto_2_pikku.jpg
http://ameba.lpt.fi/~granjarn/sala/historia/st-kortisto_2.jpg

st-kortisto_3_pikku.jpg
http://ameba.lpt.fi/~granjarn/sala/historia/st-kortisto_3.jpg[


..sekä paranneltu versio Kajasound M 802 mkII


mk2_pikku.jpg
http://ameba.lpt.fi/~granjarn/sala/historia/mk2.jpg[/img]


..että näin. :roll:
Caro²

Posts: 5,301

#459 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Mut toisaalta oon vähän sitä mieltä että dj-setit on melkein otettava kerralla talteen, "tuli mitä tuli"-periaatteella.
Koska sillä tavalla päästään lähimmäksi sitä oikeaa dj:n taitotasoa.
Jos setti on liian monta kertaa harjoiteltu ja etukäteen suunniteltu, ei se enää välttämättä kuullosta mielenkiintoiselta.
Sponttaanin biisivalinnat jne tekevät mielenkiintoisen setin.



Tää on miun mielestä aika hassu juttu.. Miten määritellään "spontaanit biisivalinnat", tai "harjoiteltu setti"?
a) Jokainen dj soittelee kotona uudet biisit läpi, tutkailee miten ne mihinkin sopii.
b) Kotoa soittaessa tulee huomattua vähintäänkin hyvin jos joku biisi ei jostain syystä istu johonkin

Jo pelkästään näistä kahdesta muodostuu: "ennalta harjoiteltu setti". Ei kokonaisjärjestykseltään, mutta kuitenkin niin että: "tämä perään sopii tämä tai tämä" ja "tämän, tai 'tämän ja tämän' perään sopii taas tuo.." jne...

Tuskin kukaan vaihtaa kahta aikaisemmin hyvin vaihdettua biisiä täysin eri tavalla, tehdäkseen vaan "spontaanin" setin.. tai vastaavasti vaihda kahta toisiinsa sopimatonta kappaletta samasta syystä.. eikö :)

Eriasia on toki sitten, jos kaveri soittelee niin vähän, että sen täytyy soittaa setti parikertaa läpi, ihan vaan muistaakseen edes sen verran miten kukin kappale kehittyy, ja toimii.. silloin voi alkaa jo puhua liian vähästä soittamisesta, jos ei kappaleitaan tunnista..
Avatar
#460 • • Faini Guest
Vielä siitä djm707.. asia on yksinkertaisesti niin että mun rasiat korostaa alapäit jonkun verran ja sit ku meikä on tottunut vääntää bassoa aina snadisti nollan yläpuolelle.. :) noh.. pitää kai vähän kattoo basson perään.. ettei pääs lipsahtamaan...