Tietokone (vähimmäisvaatimukset ja gallup)

126 posts, 7 pages, 19,515 views

Avatar
#101 • • R24 Guest
Mua on vedätetty!
Ostin viimeviikolla tupla 450mhz G4:n ja siitä puuttuu se PRO nappi! RAHAT TAKAISIN.

Olin ostamassa himaan uuttaa puuceetä korvaamaan nykyisen 677mhz myllyn. Pitkään pähkäiltyäni päädyin sitten Macciin vaikka olen vannonut, että meillehän ei Omenaa tule! Maksoin siitä käytettynä 1200e ja pikatestien jälkeen näyttää että se ois n.2 kertaa nopeempi kuin 677mhz pc. Samalla rahalla ois varmaan saanut kolmekertaa nopeamman penan, mutta Logicciin koukkuun jääneenä en halua enää sekvensseriä vaihtaa.
Avatar
#102 • • vinha Guest


kuten aikaisemminkin tuli mainittua niin kyllähän sitä nyt muutamaa audioraitaa pyörittää/nauhoittaa yhdelläkin levyllä ihan sujuvasti...



aivan.. mielestäni nykyisillä tehokkailla koneilla on ihan mielekästä tehdä kokonaisia kappaleita VST-instrumenteilla ja/tai MIDIllä ilman, että missään vaiheessa nauhoittaa puhdasta audiota millekään kanavalle. Nimenomaan konemusiikkia tehdessä tämä toimii.. jos haluaa kitaroita tai laulua mukaan, niin tilanne muuttuu.

Kahden koneen käytöstä: kun yhdenkin koneen toimimaan saaminen voi olla tuskallisen vaikeaa, niin voin kuvitella mitä kahdesta seuraa .. ja sitten kun ne pitäisi vielä synkata toisiinsa.. tunnelma saattaa alkaa olla aika :mad:

Toisesta koneesta voi olla kyllä merkittävää apua silloin, jos tekee kokonaisen biisin vain nuotteina käyttäen midivehkeitä ja VST-intrumentteja.. jos toisessa koneessa on monikanavainen nauhoituskortti, niin sillä on kätevä nauhoittaa valmis tuotos. Itse olen muutaman kerran tuskaillut, kun kone jaksaa kyllä pyörittää kokonaista biisiä, mutta soiton kanssa yhtäaikainen nauhoittaminen (master-versiota varten) saa tökkimään.. tosin tässä vaiheessa voi yleensä esimerkiksi lisätä ASIO-latencyä, ja näin saada enemmän pelivaraa tehojen suhteen.
Avatar
#103 • • Tuppu_ Guest
Noniin, nyt jos koskaan tarvitsen neuvoa!

Kävin juuri hakemassa verkkokauppa.comista uuden kingstonin 512mb kamman, eli mulla on nyt 3 kpl 512mb pc133-kampoja.

En saa toimimaan kaikkia kolmea kampaa mun kt7a-emolla, vaikka emon specseissä luvataan, että 1,5 gigaa unbuffered-sdram pc-133-muistia pitäisi toimia.

Kävin juuri hakemassa abitin kotisivulta uusimman kt7a-biosin, eikä ongelma korjaantunut.

Kone kyllä lähtee aivan normaalisti käyntiin ja postaa prossun nopeuden ja muistin määrän aivan oikein. Muisti toimii normaalilla taajuudella, eli 133MHz, joten sen puolesta kaikki pitäisi olla kunnossa.

Mutta...kun kone sitten alkaa latailla windows2000:tta, kaatuu kone yhtäkkiä. Joskus kaatuminen tapahtuu jo windowsin lataamisen alkuvaiheessa, joskus taas vasta windowsissa. Mikähän tässä nyt oikein on vikana.

Homma toimii, oli mitkä tahansa 2 kampaa paikoillaan, mutta jos kolmas kampa on myös kiinni, alkaa kone kaatuilla!

Eli vinkkiä kaipaisin! :( :confused:
Avatar
#104 • • Edited Tuppu_ Guest
Muistiongelma ohitettu "vippaskonstilla".

Joo, eli en saanut muisteja toimimaan 133MHz taajuudella, mutta käänsin ne kokeilun vuoksi 100MHz taajuudelle ja johan alkoi toimia. KT7a menee jostain syystä sekaisin, jos kaikissa muistipaikoissa on kampa ja niitä yrittää ajaa 133MHz taajuudella!

No, twiikkailin sitten kerralla oikein olan takaa, eli seuraavaa tuli tehtyä:

-133MHz -> 100MHz väylätaajuus
-cas3 latency -> cas2
-4-way memory interleave käyttöön
-CPU-soft menusta kaikki piirin tehonparannusjipot käyttöön
-uusimman via 4in1-paketin asennus
-uusin biospäivitys
-latenssiajuri, v0.19
-memory interleave enabler v 0.15
-pci-delay transaction (tms.) pois päältä
-pci static read caching (tms.) pois päältä

Ymmärtääkseni toi cas-latenssin vaihto 3:sta 2:seen vaikuttaa melkein yhtä paljon kuin 100MHz -> 133MHz, joten olen iloinen, kun muistini sattuvat toimimaan cas2-tilassa 100MHz:n taajuudella.

Muitakin juttuja tuli tehtyä, mutta jokatapauksessa sain koneen toimimaan 1,5 gigan rammilla ja audigyn asio-latenssin sain käännettyä alas 5 millisekuntiin, jolloin pätkettä tai pauketta ei enää kuulunut. Jos yritin 4 ms latenssia, oli aivan pientä rasahtelua siellä täällä, joten tyydyin 5 millisekuntiin, joka toistui täysin puhtaasti.

Kokeilun tein cubasessa pro53:n presetillä: Super Sync Lead. Jos presettiä soittelee vakiona, ei cpu-meter liiku nimeksikään. Kun unisonon vääntää tappiin, eli 32 ääneen, liikkuu cpu-meter jossain 45% hujakoilla.

[Edit]

Jaa, no jälkeenpäin vielä testanneena voin sanoa, että jouduin kuitenkin kääntämään latenssin 10ms:iin, kun testasin kesken olevaa biisiä, joka on jo laajuudeltaan aika maksimillaan. No toi 10ms on mielestäni kuitenkin jo ihan hyvä.

[/Edit]

Ihan mielenkiinnosta olisi jännä tietää, millaisia tuloksia te saatte, jos teiltä toi pro53 / pro52 löytyy. Eli unisono 32 äänellä ja tolla presetillä, niin montako prosenttia cpu:ta on käytössä, millä prossulla ja äänikortilla, niin voisi verrata, esim. kuseeko mun setti vieläkin jostain?

Niin ja tietenkin, että millä cpu-meterin arvolla teidän biisinne alkavat pätkiä? Mulla alkaa pätkiminen, kun meter ylittää n. 75%

Jos jollakin on edelleen tietoa, kuinka saan 133MHz toimimaan, niin otan tiedon ilomielin vastaan. :)
Avatar
#105 • • R24 Guest




aivan.. mielestäni nykyisillä tehokkailla koneilla on ihan mielekästä tehdä kokonaisia kappaleita VST-instrumenteilla ja/tai MIDIllä ilman, että missään vaiheessa nauhoittaa puhdasta audiota millekään kanavalle. Nimenomaan konemusiikkia tehdessä tämä toimii.. jos haluaa kitaroita tai laulua mukaan, niin tilanne muuttuu.



WORD!
Ainakin Texas Faggott/Mandala Vandals & Squaremeat tekee nykyään kaiken pelkällä Fruity Loopsilla jota on laajenettu VST instrumenteilla ja pluggareilla. Kyseesä on kaksi, kolme albumia julkaissutta trance artistia joilla molemmilla on "oikeat" studiot käytössä, mutta silti mielummin tekevät biisit fruityllä ja kannettavalla tietokoneella.

Squaremeatilla on käytössä 1600mhz PIII kannettava ja sen teho riittää erittäin hyvin psykeprogetrancen vääntöön. (JP-8080 kerää nurkassa pölyä ; )
Avatar
#106 • • vinha Guest


Joo, eli en saanut muisteja toimimaan 133MHz taajuudella, mutta käänsin ne kokeilun vuoksi 100MHz taajuudelle ja johan alkoi toimia. KT7a menee jostain syystä sekaisin, jos kaikissa muistipaikoissa on kampa ja niitä yrittää ajaa 133MHz taajuudella!



(olit kyllä asentanu ihmeellisiä ajureita/ohjelmia, mistä en ole ikinä kuullutkaan, toivottavasti niistä on todellista hyötyä =)

etkö voisi valita jonkin taajuuden 100Mhz ja 133Mhz:n väliltä? Eli nopeimman, mikä toimii vakaan oloisesti.. emolevyn ohjekirja esiin tai netistä ohjeita, eivät ne ainoat vaihtoehdot voi olla 100 tai 133 Mhz.
Avatar
#107 • • Sniff Guest
totatota... jos koneeseen on tarkoitus asentaa useempi käyttis, ts. kone ei siis tule pelkästään musakäyttöön, niin voisi olla viksumpaa tehdä optimoinnit os-tasolla.
toki kaikki turha onboard-sälä kandee laittaa pois (esim. integroituu sb:tä tuskin kandee pitää päällä jos on vaikka motu;) ) esim. win2k:ssa prioriteetit oikein, virtuaalimuisti pois käytöstä jne. siis musakäyttis-instanssissa.
pc-optimoinnista löytyy kyllä suht helposti tietoa vaikka bluelifeaudio menikin nurin;)

mut toi on siis taas kerran vaan mun mielipide.

@vinha

siis hä? nyt mä en hiffaa... en niinku yhtään. mitä sä oikein tarkotat?
Avatar
#108 • • Tuppu_ Guest


(olit kyllä asentanu ihmeellisiä ajureita/ohjelmia, mistä en ole ikinä kuullutkaan, toivottavasti niistä on todellista hyötyä =)

etkö voisi valita jonkin taajuuden 100Mhz ja 133Mhz:n väliltä? Eli nopeimman, mikä toimii vakaan oloisesti..



Jaa, vai omituisia ajureita, no mielestäni noi latenssipatchit ovat via-emolevyjä käyttävien joukossa aika yleisiä. Kattoa voi esim. tuolta: http://www.networking.tzo.com/net/software/
ja täältä: http://www.viaarena.com/?PageID=2

Mielestäni niistä oli hyötyä. Jos jollakin on äänten kanssa todella pahoja ongelmia, niin noilla voi saada pokseet pois. Itselläni ääni ei kyllä normaalisti edes poksunut, mutta ajoin silti noi patchit.

Edellisen postauksen jälkeen kokeilin ottaa biosista noi cpu:n optimointijutut pois, kuten muistin 4-way interleaven ja se vaikutti sen verran, että yhdellä pro53:lla cubasessa sain 4ms pätkimättömän latenssin, vaikka väänti unisonon 32-ääneen.
Kokonaista biisiä soitettaessa latenssin jouduin kuitenkin nostamaan siihen tuttuun 10ms:iin, mutta annan bios-asetusten toistaiseksi olla noin, kun oli viitteitä siitä, että paremmin näin toimii.

Voinhan toki kokeilla mitä vain fsb-taajuutta väliltä 100-133, mutta koneen vakaus saattaa siitä kärsiä, jos pci:n vakiotaajuudesta (33MHz) joutuu poikkeamaan liikaa. Esim. mulla oli aiemmin yks seagaten 6 giganen kovo, joka ei todellakaan tykännyt muista taajuuksista, vaan väärillä väylätaajuuksilla kovo meni täysin sekaisin ja joutui kirjoittamaan format c: :(

Tällä hetkellä mun kovolla on niin paljon arvokasta kamaa, josta en ole varmuuskopioita ottanut, että en viitsi ainakaan toistaiseksi lähteä virittelemään fsb:tä vakiotaajuuksista poikkeavaksi.

btw menen tänään jokatapauksessa hakemaan kaupasta uuden emon (samalla piirisarjalla kuin tämänhetkinenkin, mutta tukee athlon xp:tä) ja athlon xp 2000+:n.

Saas nähdä, kuinka sen kanssa käy. ;)
Avatar
#109 • • Sniff Guest
@tuppu

hei jos sulla on vielä se pikkukovo tallella niin siitä vois saada aikast hyvän systeemilevyn siihen kaavailemaasi systemlink-setupin audiokoneeseen... muistaassein steinberg suositteli suorituskykysyistä audiotyöasemiin alle 20-gigasta kovoo (saatto olla myös 16... tai 17. verrattain pieni jok.tap.)

mä en vieläkään ymmärrä miksi kukaan haluais käpälöidä väylänopeuksii... samantein sit vähän enemmän ampeerii koneelle nii se ei hyydy niin helposti;)

ei silti ettenkö uskoisi virittelyyn mutta kyllä nuita standardeja yleensä kannattaa jossakin määrin noudattaa...
Avatar
#110 • • kilobitti Guest
Kun renderoin lähes valmiin biisin fruitystä waviksi tai mp3seksi,
mukaan eksyy pieniä rusahteluja ja raksahduksia. Välillä myös
samplet saattaa pätkiä (esim. crashiin tulee tauko ja raksahdus
keskelle). Ongelmat vähenivät renderoinnin laatua
parantamalla mut ei hävinny.

Kone on Amd Duron 700 mHz, muistia on tod.näk. 128 ja
äänikortti on joku SB:n vakiokortti. Normaali, reaali-aikainen
tökkiminen kuuluu näillä ominaisuuksilla asiaan, mutta eihän
sen renderointiin pitäis vaikuttaa?

Fruityssä pyörii em. biisissä kolme FM7kaa, muutama
wav-tiedostoksi VST:eistä renderoitu pitempi sample,
rumpusoundit sampleina ja liuta effektejä useimmissa kanavissa.

Muut mp3set ja wavit kone toistaa virheettä, joten en usko
ongelman liittyvän VIAankaan. Vai?


-kb
Avatar
#111 • • Sniff Guest
@kilobitti

hyytymistähän tuo.
kuinka paljon taustaprosesseja sulla pyörii windowsissa? (pientä vinkkii antaa taskbarin kellon vieressä olevien ikonien määrä)
kaikki fileshare-agentit, softapalomuurit, virus-skannerit ym. huspois... jos niitä siis on päällä.
verkkopiuhan irrottaminen soittelun ajaksi on ihan riittävää tietoturvaa;)
(toiaalta musakäyttiksen pitäminen riisuttuna on kyllä semmonen taiteenlaji joka ei ainakaan mulla oo niin hirveen hyvin hallussa... tarvis varmaan rakentaa joku apukone nii ettei tarvis pitää audiosoftien lisäksi muuta kuin ssh-clienttii... toiseen käyttikseen boottaus kuitenkin kestää useemman kymmenen sekuntii, mikä on käytännössä ihan liikaa)

fruitysta en tiedä juuri mitään... olen kyllä toisalta kuullut että son aika tehosyöppö niinkin kevyeksi softaksi (kuulopuheita siis vain...)
toki sieltäkin saa varmaan vähäsen resursseja vapautettua, esim. 'jakamalla' efektejä (~auxii), yhdistämällä niitä audioraitoja jne.
joustavaa ja intuitiivista as hell;)

tietty voisit myös ottaa kaikki raidat vaikka yksitellen audioksi ja käsitellä niitä sitten vähän pienemmän
footprintin omaavassa ohjelmassa mutta eipä sekään mikään ratkaisu ole...

nomutjoo... ehkä kannattaa kuitenkin vaan yrittää saada kone jaksamaan paremmin (muistin lisääminenhän olis liian helppo ratkaisu;) )

google jeesaa
Avatar
#112 • • Edited vinha Guest
Äh olin ihan väärässä.
Avatar
#113 • • Sniff Guest
@vinha
noh, voi olla ettei pää vielä oikein eilisen jäljiltä raksuta, mutta eikös tuollaine 'ei-väylän-perusnopeuden-kerroinnainen'-rate aiheuta koneelle enemmän laskettavaa?
Avatar
#114 • • Tuppu_ Guest



Sillä että 100Mhz ja 133Mhz ovat standardeja ei luullakseni ole mitään vaikutusta asiaan, ja 133Mhz:lla toimineet laitteet toimivat vähintään yhtä riemukkaasti esimerkiksi 120Mhz:lla.



No tässä et nyt ole varmaankaan ottanut huomioon, että pci-väylän yms. laitteiden väylänopeudet muuttuvat vakio 33MHz:sta suhteessa muistin väylänopeuteen, eli kun alkaa ruuvailla tota muistin nopeutta, niin samalla muuttuu myös esim. kiintolevyjen väylänopeus ja kuten jo aiemmin sanoin, niin mun seagate meni aina ihan sekaisin, kun pci-väylän nopeus muuttui normaalista liikaa.

Tuo pci-väylän nopeus saattaa vaihdella esim. 27MHz:sta 45 MHziin, kun muistien nopeutta säätää vaikka välillä 100-133MHz! Ei siis tarkoita sitä, että jos muistien nopeus olisi alle 133MHz, niin pci-väylän nopeus olisi "sopiva". Seuraukset saattavat olla pahimmassa tapauksessa kohtalokkaat, joten en itse ainakaan enää koskaan väännä muistien nopeuksia niin pahasti pieleen, että pci-väylän näkemä taajuus poikkeaisi paljon tuosta 33MHz:sta.

Itseasiassa tuo, että 133MHz:lla mun kammat eivät toimineet, johtuu siitä, että useimmat emot eivät huoli yli gigaa rammia, elleivät kammat ole ns. "rekisteröityjä" muisteja, jotka maksavat 2,5x normaalin kamman verran, eli tyydyn tällä hetkellä gigaan rammia, joka sekin riittää ihan hyvin.

Vaihdoin muuten eilen koneeseeni uuden emon ja prossun.
Nyt emona on soltekin sl75kav, jossa on via kt133a ja 686b-piirit.
prossuna on athlon xp2000+, joka on väylää nostamalla kellotettu xp 2100+:ksi. Toimii kyllä 2200+:nakin ihan hyvin, mutta pidän varmuuden vuoksi sitä vain 2100+:na, koska muistiväylää joutuisin nostamaan liikaa, jolloin myös pci-väylän nopeus muuttuisi ehkä liikaa ja vaarantaisi laitteiston vakautta.

Siis tällä hetkellä 2 kpl 512mb sdramia toimii 140,5MHz:n taajuudella, jolloin pci-väylän nopeus on 35MHz, eli vain 2MHz normaaliarvosta poikkeava, eli haittaa ei ole. Tolla muistin nopeudella prossun nopeus on siis 2100+, eli 12,5x140,5 = 1756,25MHz ja lämmöt on n. 40 astetta, eli ei puhettakaan keittämisestä.

Muistit toimivat kyllä vakaasti, vaikka ovatkin "ylikellotettuja" tällä hetkellä. Emolla on nimittäin biosissa automaattinen väylänopeusylikellotusjuttu, jonka mukaan muistit pysyvät mukana vielä 146MHz:n nopeudella.

Koneen tehot nousivat kivasti verrattuna 1333MHz thunderbirdiin.
Itseasiassa cubasen cpu-meterin mukaan tehoa tuli n. 80% lisää. Kokeilin kesken olevaa biisiä nyt uudella kokoonpanolla ja cpu-usage näytti arvoa 35%, kun se ennen oli 65%. Audigyn latenssina voin käyttää nyt 7ms:a, joten en ole äänikorttia toistaiseksi vaihtamassa. Softasynia saa käyttöön aika monta.

Asensin tietenkin käyttiksen uusiksi, kun emokin vaihtui. jouduin erinäisten syiden vuoksi laittamaan ensin windows xp:n. No siitä otin kaikki automaatiot yms. grafiikkajutut pois päältä, mutta käyttis oli silsi jotenkin hämärä, eikä kaikkia automaatioita saanut pois, vaan oikeassa alakulmassa oleva ilmoitusjuttu iski mulle kokoajan juttua. Lisäksi atin kotisivulta ei voi ladata uusimpia radeon7500:n ajureita, kun ne ovat osa xp:n service-pack 1:stä, jota taasen microsoft ei antanut minun ladata kotisivuiltaan, kuten mitään muutakaan. Kaikenlisäksi tv-korttini ei toiminut xp:ssä.

Yritin sitten poistaa xp:n. Tein xp:ssä dos-boottilevyn ja kopioin siihen format.comin ja boottasin dos-tilaan ja yritin formatoida kovoa, jotta voin asentaa win2000:n. No yllättäen win xp:n tekemällä bootilla ei pystynyt formatoimaan, vaikka levyllä olikin format.com-tiedosto. Format olevinaan teki jotain, mutta ei se tehnyt. xp oli siis estänyt formatoinnin, neroa microsoft!
No kopioin levylle vanhan kunnon deltree.exen, jolla homma sitten hoitui ja sain win2000pro:n takaisin koneelle. En kyllä enää ikinä koske win xp:hen! :mad:

No, loppujen lopuksi päivitys onnistui kuitenkin "onnellisesti". ;)
Avatar
#115 • • DJ Rasta Guest
Nii, eli täs ois pieni vinkki jos haluu saada musanteko koneensa pysymään siistinä (ei mitään krääsäpaskaa taustalla), mutta silti haluaa käyttää konettaan normaalina netissä surffaus jne. koneena:

Jos sulla on esim 80 Gt kovalevy niin osioi (engl. osio=partition) se kahteen osaan, ja sit asenna kummallekki osiolle windows. sitten hommaa joku ohjelma joka kysyy sulta käynnistyksen yhteydessä, että kumman käyttöjärjestelmän haluat käynnistää (win 2000 osaa tämän ilman lisäsoftaa).

Ensimmäiseen windowssiin asentelet sitten kaikkea paskaa normaaliin tahtiin, mutta toisen pidät siistinä (älä asenna edes internet yhteyttä!) ja siihen asennat musanteko softat. ja aina kun teet musaa niin käynnistät sen "puhtaan" windowssin, ja sillon kun teet muuta puuhaa niin käynnistät sen normaalin sotketun windowssin.

Virus skanneri kannattaa asentaa sille "likaiselle" windowssille ja sitten sieltä käsin skannailla myös sitä "puhdasta, musanteko windowssia"

Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin, sillä se tosiaan toimii. Jos sulla nimittäin on 2 windowssia asennettu eri kovalevyille tai osioille, ovat ne täysin riippumattomia toisistaan.
Avatar
#116 • • FoFlow Guest




No tässä et nyt ole varmaankaan ottanut huomioon, että pci-väylän yms. laitteiden väylänopeudet muuttuvat vakio 33MHz:sta suhteessa muistin väylänopeuteen, eli kun alkaa ruuvailla tota muistin nopeutta, niin samalla muuttuu myös esim. kiintolevyjen väylänopeus ja kuten jo aiemmin sanoin, niin mun seagate meni aina ihan sekaisin, kun pci-väylän nopeus muuttui normaalista liikaa.

Tuo pci-väylän nopeus saattaa vaihdella esim. 27MHz:sta 45 MHziin, kun muistien nopeutta säätää vaikka välillä 100-133MHz! Ei siis tarkoita sitä, että jos muistien nopeus olisi alle 133MHz, niin pci-väylän nopeus olisi "sopiva". Seuraukset saattavat olla pahimmassa tapauksessa kohtalokkaat, joten en itse ainakaan enää koskaan väännä muistien nopeuksia niin pahasti pieleen, että pci-väylän näkemä taajuus poikkeaisi paljon tuosta 33MHz:sta.

Itseasiassa tuo, että 133MHz:lla mun kammat eivät toimineet, johtuu siitä, että useimmat emot eivät huoli yli gigaa rammia, elleivät kammat ole ns. "rekisteröityjä" muisteja, jotka maksavat 2,5x normaalin kamman verran, eli tyydyn tällä hetkellä gigaan rammia, joka sekin riittää ihan hyvin.


Asensin tietenkin käyttiksen uusiksi, kun emokin vaihtui. jouduin erinäisten syiden vuoksi laittamaan ensin windows xp:n. No siitä otin kaikki automaatiot yms. grafiikkajutut pois päältä, mutta käyttis oli silsi jotenkin hämärä, eikä kaikkia automaatioita saanut pois, vaan oikeassa alakulmassa oleva ilmoitusjuttu iski mulle kokoajan juttua. Lisäksi atin kotisivulta ei voi ladata uusimpia radeon7500:n ajureita, kun ne ovat osa xp:n service-pack 1:stä, jota taasen microsoft ei antanut minun ladata kotisivuiltaan, kuten mitään muutakaan. Kaikenlisäksi tv-korttini ei toiminut xp:ssä.

Yritin sitten poistaa xp:n. Tein xp:ssä dos-boottilevyn ja kopioin siihen format.comin ja boottasin dos-tilaan ja yritin formatoida kovoa, jotta voin asentaa win2000:n. No yllättäen win xp:n tekemällä bootilla ei pystynyt formatoimaan, vaikka levyllä olikin format.com-tiedosto. Format olevinaan teki jotain, mutta ei se tehnyt. xp oli siis estänyt formatoinnin, neroa microsoft!
No kopioin levylle vanhan kunnon deltree.exen, jolla homma sitten hoitui ja sain win2000pro:n takaisin koneelle. En kyllä enää ikinä koske win xp:hen! :mad:

No, loppujen lopuksi päivitys onnistui kuitenkin "onnellisesti". ;)



Ettei vaan olis toi sun XP ns. vapaalevitteinen? Niillä esiintyy juuri tuota SP1 ongelmaa. Sekin on tosin kierrettävissä.

PCI väylän voi joissakin emoissa fixata vakioksi ja sitten kellotella miten huvittaa, PCI väylän pysyessä vakio 33:ssa. Se on aika kiva ominaisuus. Itse ainakin olen huomannut että musakoneessa kellottelu ei maksa vaivaa, vaan siitä vain saa niitä (vaivoja).

XP on aivan erinomainen käyttöjärjestelmä (kuin myös W2k) eikä sitä nyt tarvitse välttämättä pitää yltiöpuhtaana. Itselläni on vain yksi käyttis ja hommat toimii moitteetta. On se mukava aina vähän välillä surffasta musan teon lomassa... On se vaan kuitenkin niiden softien lataileminen ja säätöjen kohdalleen laittaminen aina rasittavaa jos pitää välillä iimailit lukea ja siihen tarvitaa buuttia.

XPn twiikkamiseen kannattaa kiinnittää huomiota niin siitä saa aika virtaviivaisen, turvallisen ja vakaan käyttiksen niin musan tekoon kuin pelaamiseen tai surffailuunkin. Netti on pullollaan ohjeita tuohon, osaamista pitää olla sen verran että osaa valita ne oikeat tweakit...
Avatar
#117 • • kilobitti Guest
tuli huono omatunto off-äänikortti-topikissa joten jatkan täällä:

Piti saada kaverilta matroxin näyttis, mut sepä ei uuteen emoon sopinutkaan. Nyt on käytössä ATin Rage 128 pro, mut siihen ei taida kahta näyttöä saada...tv:n näytön lisäksi kylläkin. Toisaalta, en tiedä onko 19"-15"-kombinaatiossa mithään järkeä...mut tekis mieli saada tää nykyinen 15"-tuumainen postilaatikko johonkin hyötykäyttöön;)




suosittelisin radeonin mallistoa. laatu loistava, sopiva hinta, dualhead-toiminto sekä potkua löytyy.

Itsellä 8500LE ja 2x17" putkea kiinni ja hienosti futaa :) 3d-peleihinkin (joita harvemmin tulee hakattua) kortissa riittää potkua mainiosti.



Pitää miettiä, tossa näyttäis olevan pätevä tuki myös dvd:n tvstä katselua varten. Budjetti on näin koneen hankinnan jälkeen (yllättäen;)) tiukalla, joten pitää katsella myös käytettyjä..
Avatar
#118 • • FoFlow Guest
On tästäkin 2 näytön problematiikasta ollunna omat juttunsakin, mutta tässä on hyvä jatkaa.

Lähestulkoon kaikissa nykysissä korteissa (poislukien ihan halpismallit) on nykyään VGA ja DVI liitin. DVI on tarkoitettu TFT näytöille joista kalliimmista löytyy DVI liitäntä. Yleensä kortin mukana toimitetaan DVI-VGA adapteri jolla voidaan laittaa 2 näyttöä (VGA) kiinni koneeseen (Retail paketointi, bulkissa ei normaalisti adapteria tule, maksaa erikseen ostettuna jokusen euron).

Jos ollaan pikkubudjetilla liikkeella kannattaa esim katsella josko löytyis ATI Radeon 8500 tai miksei 7500 kortteja käytettynä. Näissä on hyvä valuuttaa rahalle hyötysuhde. GF 4 näyttksistä esim 4200 malleja (EI Gainwardia) löytynee myös järkevään hintaan käytettynä. Jos 2D kuvanlaatu on tärkeämpää kuin mahdollisuus pelailla 3D pelejä parhaimmilla asetuksilla niin Matroxit on oiva valinta.

HUOM! Erittäin tärkeää on varmistaa että hankitussa kortissa on 2 RAMDACia. RAMDAC on se osa näyttiksestä mikä kontrolloi noita resoja ja virkistystaajuuksia. Jos näyttiksessä on vain 1 RAMDAC saadaan siihen (jos liittimiä on 2) 2 näyttöä kiinni, mutta ne toimivat vain jos resot ja virkistystaajuudet ovat tismalleen samat. 2 RAMDACia on aika yleisvarustus nykyaikaisissa näyttiksissä, mutta poikkeuksiakin aina löytyy. Esim Radeon 9100 joka periaatteessa on vain uudelleen nimetty 8500 on pääsääntöisesti vain 1 RAMDAC (Sapphiren kortissa voi olla 2, en mene takuuseen. Valmistajan sivuilta kuitenkin löyty muista 9100 malleista poiketen maininta 2 näytön tuesta).

Eli jos ostat näyttistä ja tarkoitus on käyttää 2 erikokoista näyttöä (tai erikokoisia työpöytiä 2:lla näytöllä jne) niin varmista

a) Kortista löytyy 2 x VGA tai 1xVGA+1xDVI liitännät
b) RAMDACien lukumäärä
c) mukana tulee DVI->VGA adapteri ellet sitten omista DVI liitännäistä TFT nättyöä tai kortissa ole jo valmiina 2 x VGA (löytyy joistakin MSI:n korteista)

Itellä on MSIn GF4 josta löytyy 2 x VGA ja kortissa kiinni 15" LCD ja 17" CRT. Cubasessa sekvensointi 15" LCD:ssä (1024x768 reso) ja 17" CRT:ssä (1280 x 1024 reso) VSTi:t, mikseriä, effut yms graafiset komponentit. En enää voisi kuvitellakaan palaavani 1 näytön käyttöön.

Näin tää homma etenee...
Avatar
#119 • • Tuppu_ Guest
Jees, mulla on käytössä "raadon" 7500 ja siinä on juuri lisänä toi dvi-liitin, jota käytän toiselle näytölle adapterin avulla. Putkina 2x 19" Samsung 957P:tä 1280-tilassa ja pelittää aika loistavasti esim. juuri cubasen kanssa. Eli juurikin se päänäkymä vasemmanpuoleisessa ja sitten mikseri ja synat toisessa. En itsekään osaisi käyttää enää yhtä näyttöä. Alkaa heti kiristää päätä.

Itse huomasin muuten, että on aika turhauttavaa yrittää käyttää kahta näyttöä samalla koneella, jos resot on erisuuret. Yritin mun 15" näyttöä 19":n kanssa, mutta jouduin heti ostamaan toisen 19" näytön 15":n tilalle. 19":ssa oli 1280-reso ja 15":ssa 1024 ja työpöytä näkyi hieman omituisesti. 15" näytöltä leikkautui osa työpöydästä kokonaan pois, tai sitten sen kuva heilui hiirtä liikutettaessa aina, kun mentiin sen näytön näkyvän työpöydänosan ylitse. Aika rasittavaa, joten hommasin toisen 19" näytön, eikä enää tarvitse pelleillä. Näkyypähän muutenkin paremmin nyt.

Toimii!
Avatar
#120 • • Elvish Guest
Aattelin vaihtaa powerin hiljaiseen Nexukseen, ja nyt olisi myynnissä sellainen 300W versio, ja kysynkin nyt teiltä jotka koneista enempi ymmärrätte, että kuinka pitkälle se 300W riittää?

Koneessa on nyt kiinni 1cd asema, 1 kovo, näyttis, äänikortti, ja midikiippari. Voi olla että myöhemmin tulee lisää toinen kovo ja toinen (polttava) DVD asema. Midikiipparin saisi tietty toimimaan omallakin virtalähteellä hätätapauksessa.

Miten on? riittääkö 300W?

..ja mitä sitten käy jos ei riitä, hiipuuko vaan virrat vai voiko aiheuttaa jotain vaurioita tms. ja vosiko sitä koneen virrankulutusta tarkistaa jostain?