Sillä että 100Mhz ja 133Mhz ovat standardeja ei luullakseni ole mitään vaikutusta asiaan, ja 133Mhz:lla toimineet laitteet toimivat vähintään yhtä riemukkaasti esimerkiksi 120Mhz:lla.
No tässä et nyt ole varmaankaan ottanut huomioon, että pci-väylän yms. laitteiden väylänopeudet muuttuvat vakio 33MHz:sta suhteessa muistin väylänopeuteen, eli kun alkaa ruuvailla tota muistin nopeutta, niin samalla muuttuu myös esim. kiintolevyjen väylänopeus ja kuten jo aiemmin sanoin, niin mun seagate meni aina ihan sekaisin, kun pci-väylän nopeus muuttui normaalista liikaa.
Tuo pci-väylän nopeus saattaa vaihdella esim. 27MHz:sta 45 MHziin, kun muistien nopeutta säätää vaikka välillä 100-133MHz! Ei siis tarkoita sitä, että jos muistien nopeus olisi alle 133MHz, niin pci-väylän nopeus olisi "sopiva". Seuraukset saattavat olla pahimmassa tapauksessa kohtalokkaat, joten en itse ainakaan enää koskaan väännä muistien nopeuksia niin pahasti pieleen, että pci-väylän näkemä taajuus poikkeaisi paljon tuosta 33MHz:sta.
Itseasiassa tuo, että 133MHz:lla mun kammat eivät toimineet, johtuu siitä, että useimmat emot eivät huoli yli gigaa rammia, elleivät kammat ole ns. "rekisteröityjä" muisteja, jotka maksavat 2,5x normaalin kamman verran, eli tyydyn tällä hetkellä gigaan rammia, joka sekin riittää ihan hyvin.
Vaihdoin muuten eilen koneeseeni uuden emon ja prossun.
Nyt emona on soltekin sl75kav, jossa on via kt133a ja 686b-piirit.
prossuna on athlon xp2000+, joka on väylää nostamalla kellotettu xp 2100+:ksi. Toimii kyllä 2200+:nakin ihan hyvin, mutta pidän varmuuden vuoksi sitä vain 2100+:na, koska muistiväylää joutuisin nostamaan liikaa, jolloin myös pci-väylän nopeus muuttuisi ehkä liikaa ja vaarantaisi laitteiston vakautta.
Siis tällä hetkellä 2 kpl 512mb sdramia toimii 140,5MHz:n taajuudella, jolloin pci-väylän nopeus on 35MHz, eli vain 2MHz normaaliarvosta poikkeava, eli haittaa ei ole. Tolla muistin nopeudella prossun nopeus on siis 2100+, eli 12,5x140,5 = 1756,25MHz ja lämmöt on n. 40 astetta, eli ei puhettakaan keittämisestä.
Muistit toimivat kyllä vakaasti, vaikka ovatkin "ylikellotettuja" tällä hetkellä. Emolla on nimittäin biosissa automaattinen väylänopeusylikellotusjuttu, jonka mukaan muistit pysyvät mukana vielä 146MHz:n nopeudella.
Koneen tehot nousivat kivasti verrattuna 1333MHz thunderbirdiin.
Itseasiassa cubasen cpu-meterin mukaan tehoa tuli n. 80% lisää. Kokeilin kesken olevaa biisiä nyt uudella kokoonpanolla ja cpu-usage näytti arvoa 35%, kun se ennen oli 65%. Audigyn latenssina voin käyttää nyt 7ms:a, joten en ole äänikorttia toistaiseksi vaihtamassa. Softasynia saa käyttöön aika monta.
Asensin tietenkin käyttiksen uusiksi, kun emokin vaihtui. jouduin erinäisten syiden vuoksi laittamaan ensin windows xp:n. No siitä otin kaikki automaatiot yms. grafiikkajutut pois päältä, mutta käyttis oli silsi jotenkin hämärä, eikä kaikkia automaatioita saanut pois, vaan oikeassa alakulmassa oleva ilmoitusjuttu iski mulle kokoajan juttua. Lisäksi atin kotisivulta ei voi ladata uusimpia radeon7500:n ajureita, kun ne ovat osa xp:n service-pack 1:stä, jota taasen microsoft ei antanut minun ladata kotisivuiltaan, kuten mitään muutakaan. Kaikenlisäksi tv-korttini ei toiminut xp:ssä.
Yritin sitten poistaa xp:n. Tein xp:ssä dos-boottilevyn ja kopioin siihen format.comin ja boottasin dos-tilaan ja yritin formatoida kovoa, jotta voin asentaa win2000:n. No yllättäen win xp:n tekemällä bootilla ei pystynyt formatoimaan, vaikka levyllä olikin format.com-tiedosto. Format olevinaan teki jotain, mutta ei se tehnyt. xp oli siis estänyt formatoinnin, neroa microsoft!
No kopioin levylle vanhan kunnon deltree.exen, jolla homma sitten hoitui ja sain win2000pro:n takaisin koneelle. En kyllä enää ikinä koske win xp:hen! :mad:
No, loppujen lopuksi päivitys onnistui kuitenkin "onnellisesti". ;)