Vaikka ei sitä paljon saakkaan tosta enää nipistettyä, niin 20ms latenssin esim softarumpukoneita soitellessa saattaa jo huomata.
Mun ymmärtääkseni ohjelmallisesta kuormituksesta aiheutava lisälatenssi on nimenomaan koneen, ei äänikortin, suorituskyvystä kiinni.
Toi äänikortin latenssi on kai siis melko vakio huolimatta pyörivien softasynien määrästä, suoremmin siihen vaikuttaa näytteenottotaajuus ja ajurit. Näin siis ainakin Audiophilen kanssa, en oo ite huomannu mitään eroa täyden .allin ja yhen softasynan soittelun latensseissa.
Audigyn pitäis kyllä kans kyetä alle 10ms latenssiin?
Millanen toi sun kovo on? 140 Geetä on aikamoinen kakku, sehän saattaa kans yskiä noiden audioraitojen suoltamisessa.
Kyllähän toi audigy taipuu jopa 7ms latenssiin paukkumatta muutamalla raidalla, mutta kun puhutaan maksimaalisesta koneen kuormittamisesta, niin joudun myötäilemään latenssin kanssa 10-20ms:iin, jotta paukkeet poistuvat. Siis ei latenssi mitenkään itsekseen ainakaan kasva, vaan joudun sitä kasvattamaan, jotta biisini ei pauku.
no kyllähän ton 20ms jo justiin kuulee esim. rumpukoneilla manuaalisesti koskettimistolta soitettaessa juuri ja juuri, mutta annankin koneen soittaa rummut, niin ongelmia ei ole. Cubasehan ottaa noi latenssit muutenkin huomioon, eli vaikka nauhoittelisin uusia audioraitoja 20ms:n latenssilla, niin kaikki soi kyllä aivan tasan tarkasti samaan aikaan sitten toistettaessa.
Tosta latenssista ei mulle periaatteessa ole mitään haittaa, mutta olisi tietenkin mukavampaa, jos se latenssi olisi esim. maksimissaan sen 10ms aina, eikä niin että kun kuormitan konetta sikana, niin joudun nostamaan asio-latenssia.
Nykyään aloitankin biisit suoraan 10 tai 20ms:n latenssilla.
Luulempa kuitenkin, että tohon asio-latenssiin on äänikortti ajureineen eniten vaikuttamassa, eli audigy kun ei tue edes asio2:sta, niin ajurit ovat hieman vaiheessa.
Koneen teho sitten määrää tietenkin, montako softasynaa voi yhtäaikaa soida, mutta kortti suurimmaksi osaksi kai määrää latenssin.?
luin jostain, että esim. m-audio oli viilannut korttiensa mac-ajureita jopa 1ms:n latenssiin kykeneviksi, eli äänikortti on ajureineen isossa osassa tässä latenssijutussa.
lisäksi vaihtaisin korttia, jotta saisin käyttöön 24bittisen nauhoituksen.
Ja mun kovoista sanoin hieman epäselvästi, eli mulla on 2 kovoa, toinen on hidas 60gig samsung ja uudempi on 80gig 7200rpm maxtor d740, joka on kyllä erittäin nopea ja kaikki musajutut ovatkin nimenomaan sillä. Käytän hitaampaa levyä vain ja ainoastaan mp3:lle ja leffoille.
Toi oli jo hyvä tieto, että voin asentaa monta win2000pro:ta samalle koneelle. Teempä niin, koska kyllä esim. kaikki microsoftin tyhmät ohjelmat, esim. office, msn messenger, virustorjunta yms. vievät taustalla väistämättä tehoa, joten aion asentaa rinnalle pelkän "musabootin".
Jos jollain on kokemusta ton audiophilen tai luna2:n toimivuudesta nimenomaan kt7a-lankulla, niin raportoikoon. ;)