Sequencers -> Logic Studio

827 posts, 42 pages, 187,038 views

Avatar
#81 • • tempest Guest
sarjassamme tyhmiä kysymyksiä... en oo koskaan ymmärtäny enkä oo jaksanut miettiä että minkä takia cakewalk 9:ssä kun pastee jotain 2 kertaa peräkkäin niin toisella kerralla siihen ympärille tulee sellaset "leikkaa tästä" viivat Tähän varmaan löytyy järkevä selitys mutta itse oon aina kopioinut vaan uudemman kerran leikepöydälle sen tavaran.

[edit] hups, tää olikin logicia käsittelevä topikki...hämäännyin joistain cakewalkkiin viittaavista lauseista [edit]

[ 30 April 2002: Message edited by: tempest ]

[ 30 April 2002: Message edited by: tempest ]
Avatar
#82 • • R24 Guest

Originally posted by Fat Abbot:
Pakko kai se munkin on vähä hehkuttaa:

Siinä on muutamia mielettömiä juttuja (jotka tässä tuntuvat itsestään selviltä, mutta sitä ei oikein tajua ennenkuin sen on nähnyt tai kokeillut.
esim.
- editoinnit voidaan tehdä suoraan project (arrange) ikkunassa samplentarkkuudella
- audioihin voidaan tehdä feidit, crossfeidit ja offline prosessoinnit niin näpsäkästi, että vanha Cubase (ja muut softat) tuntuu kyllä aika kankeilta.
- Surround zydeemit
- MIDI pluggarit



Eikös tää ollut Logic topicci?

Logicissa on ollut noi feturet jo pidemmän aikaa, vitos versiossa tulee varmaan lisää. Ei ole logicissa montaa asiaa mikä mättäisi tai bugittaisi, lähentelee jo täydellistä sekvensseriä.
Avatar
#83 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by luminescent:
Platinumin kaiku on uh NIIIN sakea... densitya riittaa pistaan kampoihin aina Lexiconin siruille!



Hmm, mulle toi kaiku ei tehny mitään riemastumisreaktiota..
Joku siinä mättää.. ei pääse lähellekään esim tota ASR-10:n
kaikua, joka on niin vitun lämmin, tosin parametrejakin on
säkillinen, tässä esim efektin "44DDL+CH+REV" pelkät reverb
-parametrit:

*Decay time
*Predelay time
*HF damping
*BW
*Definition
*Diffusion (2 parametria)
*FDBK (4 eri kaiulle/heijastukselle)
*Time L (4 eri kaiulle/heijastukselle)
*Time R (4 eri kaiulle/heijastukselle)
*Gain L (4 eri kaiulle/heijastukselle)
*Gain R (4 eri kaiulle/heijastukselle)

Noilla pystyy helposti muokkaamaan stereokuvan sellaiseksi
kuin haluaa.

edit:

lisättäneen tänne vielä, että vertailuna oli todellakin toi
ASR-10:n efekti, softapuolelta en ole kyllä parempaa reverbiä
kuullut ku toi PlatinumVerb
ja onhan se kyllä ihan namu sinänsä

[ 02 May 2002: Message edited by: CosmicMan ]
Avatar
#84 • • 029 Guest

Originally posted by R24:
Eikös tää ollut Logic topicci?

Logicissa on ollut noi feturet jo pidemmän aikaa, vitos versiossa tulee varmaan lisää. Ei ole logicissa montaa asiaa mikä mättäisi tai bugittaisi, lähentelee jo täydellistä sekvensseriä.



viimeajoista lähtien siis Logic topikki...
Avatar
#85 • • MikkiHiiri Guest
Pakko heittää vielä vähän hehkutusta

Meni tovi ennenku tajusin että toi softahan vetää line-inputinki
reaaliajassa efektriprosessoinnin läpi
Voisko ollakaan ihanampaa kun että toi hardware vedetään
esim kompressorin läpi reaaliajassa =)
Helvetti, loistavaa! Onkos tälläistä ominaisuutta muissa
softissa? En oo ite ainakaa törmänny.
Avatar
#86 • • Tuppu_ Guest

Originally posted by CosmicMan:
Saitko siis ne VSTi -soittimet toimimaan?
Insertin yläpuoleltahan avautuu valikko Blackoutin ohjeiden
mukaisesti, jossa ekana on valittavissa alavalikot MONO ja
STEREO.

Logicin omat soittimet löytyy ainaki mulla suoraan MONO
-valikon alta tai STEREO - Logic


[ 29 April 2002: Message edited by: CosmicMan ]



Joo, nyt toimii sekä Logicin synat että VSTi-synat sun muut.
Kesti vain kotvasen, kun luulin, että mulla on joku muu juttu perseellään, mutta pitikin pitää sitä hiirennappulaa niin pitkään pohjassa, ennenkuin valikko aukesi. Cubasessa kaikki toimii, kun vain klikkaa kerran, joten aiheutti alkuun hieman hämmennystä toi logicin "ettei vahingossa tule sohaistua"-valikkovarmuusjuttu.

ES2 on kyllä paras softasyna, mitä on tullut vastaan.
Pitää tässä kai sitten alkaa käyttämään logicia, tosin toi Cubase SX vaikuttaa kans ihan hyvältä peliltä ja cubase5:stä siihen siirtyminen voisi olla hieman helpompaa kuin logiciin, vaikka ovat kyllä nussineet sx:nkin valikot perseelleen symbolisiksi, kuten nuendossakin. cubase on vain niin simppeli käyttää, kun valikoissa ja nappuloissakin vielä lukee, mitä tapahtuu kun painaa.

Olisi vähän siistiä, kun ajastimilla räjäytettäviin pommeihinkin laitettaisiin symboliset nappulat ja asialle laitettaisiin täysin tietämätön pelle. Olis varmaan jännää, kun painaiskin vahingossa self destruction-nappia, kun oli tarkoitus painaa jotain muuta.

Syököhän noi logicin plugarit enemmän prossutehoa kuin cubasen vastaavat, kun olen tässä lueskellut näitä juttuja ja joku sanoi, että ei edes 1,6GHz aina riitä. Ite ainakin laitoin cubasessa yhteensä n. 25 raitaa audiota ja kaikkiin ainakin 2 efektiä + equtusta, niin ei menny audigy 7ms:n latenssilla ja athlon1333 (512MB)-alustalla paukkeeksi. ?

Huomasin muuten, että logicissa kannattaa määrittää audiopuoli alkuun hyvin tarkasti. Se ei määritä käyttäjän puolesta mitään. esim. ASIO:n bufferit kannattaa työntää heti isommiksi, kun ne ovat oletuksina mitättömät. Ihmekkään kun alkoi ES2 pätkiä, kun löytyi monimutkainen pad. Kävin kääntämässä bufferit "täpölle", eikä sitten ollut mitään ongelmia.

Täytyy tässä jatkaa logicin opettelua.
Avatar
#87 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Tuppu.:
Syököhän noi logicin plugarit enemmän prossutehoa kuin cubasen vastaavat, kun olen tässä lueskellut näitä juttuja ja joku sanoi, että ei edes 1,6GHz aina riitä. Ite ainakin laitoin cubasessa yhteensä n. 25 raitaa audiota ja kaikkiin ainakin 2 efektiä + equtusta, niin ei menny audigy 7ms:n latenssilla ja athlon1333 (512MB)-alustalla paukkeeksi. ?



Joo paskapuhetta.
AMD Thunderbird 1,4GHz, 512MB, Terratec EWX24/96, 40GB, WinXP, blahblahblah
tällä hetkellä 21 raitaa AudioInstrument ja Audio -raitoja
päällekkäin ja toimii kuin unelma, ei mitään vaikeuksia
tai valituksia.. osassa vielä 2-3 efektiä
samaan aikaan, latenssi 4ms.. Tietty Pena ei suoriudu laskutoimituksista
yhtä hyvin ku AMD, kannattaa muistaa

Acid Pro 3.0:lla ei oo koneen tehot tullu missään vaiheessa
myöskään vastaan, enkä säästele raitojen määrässä. Jokainen
biisi, mitä oon tehny, tulee suoraan realtime koneelta.
Avatar
#88 • • MikkiHiiri Guest
tuplahehkutus

[ 02 May 2002: Message edited by: CosmicMan ]
Avatar
#89 • • 029 Guest

Originally posted by CosmicMan:
Pakko heittää vielä vähän hehkutusta

Meni tovi ennenku tajusin että toi softahan vetää line-inputinki
reaaliajassa efektriprosessoinnin läpi
Voisko ollakaan ihanampaa kun että toi hardware vedetään
esim kompressorin läpi reaaliajassa =)
Helvetti, loistavaa! Onkos tälläistä ominaisuutta muissa
softissa? En oo ite ainakaa törmänny.



mm. Cubase VST:n VST mikseri jossa toi on ollut mahdollista kans jo pari vuotta.

Joops, mutta anyway tsekatkaa tää.. tää kiinnostanee kaikkii vaik ois mikä sekkari alla



[ 03 May 2002: Message edited by: 029 ]
Avatar
#90 • • :t:c: : : Guest
Updeittausta:

XP alustana, performance tweaks:
http://www.tweakxp.com/tweakxp/performance_tweaks.asp

Suosittelen... ja noi audio/buffer asetukset kannattaa toki fiksata miten haluaa, koska onhan jokainen ympäristö kuitenkin tavallaan erilainen.

Sit vielä tuosta Cosmicin hehkuttamasta audioloopista, et se siinä "logicin mallinnetussa piuhaviidakossa" on aina ollut bonuksena, et tälläisiä virityksiä voi tehdä. Samoin audioraitoja, tai sisääntulevia raitoja voi sidechainata vaikka ES1:n filtterien läpi... (Instrumentiks audio-thru, siitä synan 'editor/controllers' -kohdasta kanava ja -> sidechain).

Nomuttaas palataan...

thc
Avatar
#91 • • :t:c: : : Guest
Labs Best Award for Logic Platinum 5
May 08th 2002



Impressing the editors of MacUser,the British magazine for high end Macintosh specialists, with its functionality, quality and well thought-out ergonomics, Logic Platinum 5 was declared the best product in a recent comparison between Steinberg's Cubase VST/32 5.1 and MOTU's Digital Performer 3.0.1.

According to MacUser, Logic's unique and powerful approach to controlling MIDI devices gives the Emagic sequencer a big advantage over the Steinberg and MOTU products. The comparison states that the Environment allows the user to "quickly customise Logic to do almost anything you want...we believe it's a much better way to link and configure internal synths and external MIDI devices". Another decisive fact is Logic's clarity and simplicity for editing and arranging. "Logic's Arrange window has always been a pleasure to work in. It also manages to somehow avoid the over-profusion of complicated buttons and menus afflicting its rivals." In addition, the editors' drew particular attention to Logic's built-in plug-ins, which "are distinguished by their excellent interfaces". Last, but not least Logic offers "the biggest range of audio drivers".

The conclusion: "Logic Platinum...has become a byword for power and flexibility, thanks to its unique object-oriented design...Logic is the market leader".

You can read the review in full length in the current May 2002 issue of MacUser. Extracts are published at [url=http://www.macuser.co.uk.]www.macuser.co.uk.[/url]

***********

Ja Logicin 5.1.2. päivitys at
http://www.emagic.de/english/support/download/update.html

[ 16 May 2002: Message edited by: Coma ]
Avatar
#92 • • kilobitti Guest
Tekis mieli ainakin tutustua ja mahd. opetella käyttämään ns. oikeita ohjelmia, eli Cubasea tai Logicia...mm. Cubase-topikissa väitettiin että Cubase ois parempi softavääntöön, Logic taas hardikselle. Muita argumentoituja näkemyksiä?

-kb
Avatar
#93 • • :t:c: : : Guest
Joo, no definitely Cubase on parempi jos teet softavääntöö, mut professinal.-meininkiin siirryttäessä Logic on kyllä osoittanut kyntensä. Paha lähteö tarkentamaan, mutta eiköhän tämänkin topikin lukijat ihan diggaile Logicista. Vastaväitteitä vaan jos siltä tuntuu Mä jaksan vääntää
Avatar
#94 • • 029 Guest

Originally posted by Coma:
Joo, no definitely Cubase on parempi jos teet softavääntöö, mut professinal.-meininkiin siirryttäessä Logic on kyllä osoittanut kyntensä. Paha lähteö tarkentamaan, mutta eiköhän tämänkin topikin lukijat ihan diggaile Logicista. Vastaväitteitä vaan jos siltä tuntuu Mä jaksan vääntää



Jooh... Tää ei oo sit mikään sellanen mun normaali Cubasenpuolustelu-postaus hehh... Tahtosin vaan tietää et mitkä asiat on sellasia mitkä voi tehdä vain Logikissa? Jengi nyt jaksaa hypettää Logikkia ja sen paremmuutta joka kulmassa ja baarissa ni voisihan tossa olla perääkin vaikka mä en niin heti ois uskonut

mutta siis... mikä tekee sen et toinen ois pro:mpi itse musanteossa kuin toinen? Jengi vääntää kuitenkin hittiä Cakewalkilla ni mikä tossa Logikissa on mikä multa on Cubase forumsin orjana saattanut mennä ohi?


[ 29 May 2002: Message edited by: 029 ]
Avatar
#95 • • R24 Guest

Originally posted by Coma:
Joo, no definitely Cubase on parempi jos teet softavääntöö, mut professinal.-meininkiin siirryttäessä Logic on kyllä osoittanut kyntensä.


Miten niin cubase on parempi softaväännössä?
Siis ihan käytännössä.

Oon käyttänyt Cakewalkkia 94-96, cubasea 96-00, digital performeria 00-02 ja logiccia kohta pari kuukautta. Kyllä Logic on noista neljästä kaikin puolin paras sekvensseri, pelkässä softakäytössä en löydä yhtään puutetta. Syy miksi alunperin vaihdoin Cubasesta DP:n oli Cubasen audiopuolen huonous. Ehkä uusin cubase on jo käyttökelpoinen mutta enää ei ole mitään syytä vaihtaa sequa, jos Logicissa ei jotain ole, ei sitä tarvitse
Avatar
#96 • • :t:c: : : Guest

Originally posted by R24:


Miten niin cubase on parempi softaväännössä?
Siis ihan käytännössä.

[/QUOTE]

Enemmänkin tällä viitataan sinne kustomoinnin ja mukautuvan studion puolelle... palaan tähän later, vaatii vähän näpyttelyä :)

Sillä välin:

Logic Audio DSP performance table
http://www.digitalnaturalsound.com/logic_dsp/perform.shtml

Jos tarvii siis kompuutteriosastoa miettiä ja tutkia miten eri laitteistokokoonpanot vaikuttaa.
Avatar
#97 • • Fat Abbot Guest

Originally posted by R24:

Originally posted by Coma:
[qb]Joo, no definitely Cubase on parempi jos teet softavääntöö, mut professinal.-meininkiin siirryttäessä Logic on kyllä osoittanut kyntensä.


Miten niin cubase on parempi softaväännössä?
Siis ihan käytännössä.

Oon käyttänyt Cakewalkkia 94-96, cubasea 96-00, digital performeria 00-02 ja logiccia kohta pari kuukautta. Kyllä Logic on noista neljästä kaikin puolin paras sekvensseri, pelkässä softakäytössä en löydä yhtään puutetta. Syy miksi alunperin vaihdoin Cubasesta DP:n oli Cubasen audiopuolen huonous. Ehkä uusin cubase on jo käyttökelpoinen mutta enää ei ole mitään syytä vaihtaa sequa, jos Logicissa ei jotain ole, ei sitä tarvitse [/QB]



Cubase SX:n audiopuoli on kyllä pitemmällä kuin minkään tämän hetken sekkarisoftan. Jos joku muuta väittää, niin valehtelee.



Ottakaa hyvät ihmiset itsekin selvää asioista älkääkä antako hypetyksen sumentaa mieliänne. Softa kuin softa, lopputulokseen pääsee millä vaan. Muuta itselleen sopiva löytyy vain testaamalla.
Avatar
#98 • • :t:c: : : Guest
Joo-o, toki SX on varmasti hieno, mutta sehän on nimenomaan updeitattu nyt kilpailemaan Logicin kanssa. Suuri osa featureista on kuitenkin ollut jo Logissa ja siitä niitä on myös rankalla kädellä kopioitu.

Itse olen kans käyttänyt monia erinäisiä sekvenssereitä ihan täyspäiväisesti (TR & TB -series/MMT8/Cubase@AtariFalcon030/Logic/blah blah blah who cares) ja silti Logic korjaa potin kotiin :)


******************************************************
Tämmöinen on joskus jäänyt kovalevylle, allekirjoitan:
******************************************************

THis is a modified snippet from my former website...
Each program handles data editing and manipulation in a slightly different way but they all feature a similar (similar means similar...not identical) collection of editing windows which usually include;

a main "arrangement" window
a "piano roll" editor
an "event list" editor
a "score" editor
a "controller drawing" editor - Hyperedit in Logic Audio/part of Grid edit in Cubase etc.

So, why do I prefer Logic Audio if the feature set is so similar between programs?

This comes down to personal taste with the way the software works and also personal requirements. The following is by no means an exhaustive look at EVERY facility, but rather a few cool things that make Logic Audio (LA) unique/a good choice.

This said...it comes down to personal choice...and comfort level as alluded to by the other guys.

Stability, reliability, speed. This is not to say that the other programs are not stable, fast etc.

LA has always had very good audio/MIDI and external (SMPTE) synchronisation.

LA has always been 32-bit. The 32-bit refers to the code underlying the program. Other "bit" confusion issues revolve around the quality of audio. Logic Audio's AUDIO engine has been 32-bit for years. Cubase recently went to 32-bit, with version 5. Digital Performer is also 32-bit. The 32-bits in this area relate to the overall speed and efficiency of an application when running on a 32-bit operating system. Without getting in too deep here, a 32-bit app on a 32-bit OS will make more efficient use of memory, resources etc. in the computer and will be more stable than a 16-bit app running on a 32-bit operating system. This equates to more effects, audio tracks, MIDI tracks etc.

Multiple driver types supported. Pretty much any audio device driver can be used with LA on Windows and Mac - MME, DirectSound, ASIO, EASI plus direct support for a number of devices on each platform. This means that multiple hardware devices can be used simultaneously.

Until recently, LA was the only program that featured "screensets" which allow you to recall open edit windows, zoom positions etc. with a single (or multiple) keystroke(s).

Similarly, LA allows you to define hundreds of custom key commands (computer keyboard shortcuts) to suit the way YOU think and work. Without mentioning names...some of the other apps are very limited in this regard, or don't allow it at all.

LA has the Environment page where you can manipulate MIDI data in ways that are impossible (or extremely difficult, at best) in other applications. The Environment also allows you to set up a virtual representation -and realtime controls for- all of the gear in your studio...and while Cubase and Cakewalk have comparable facilities and Opcode's Vision integrates with OMS (Open MIDI System) to do similar things...LA's Environment is infinitely more flexible/powerful.

LA has always had an integrated stereo sample editor. Until recently, some of the other apps didn't have a sample editor of ANY kind!

LA had the Digital Factory - a collection of audio manipulation tools - first...and to this day, some of the facilities have not been matched by the other apps.

Version 4.0 (and up) of LA has more effects than it's competition. It is now entirely possible to do a finished mix, without compromise, in LA - provided that you have enough computing power ;-)) Some of the effects are unique to Logic Audio. Subjectively, they sound as good as, if not better, than some commercial third-party offerings.

Multiple plug-in formats supported. LA Mac supports Premiere, AudioSuite, VST, TDM and it's native format. LA Windows supports VST, DirectX and it's native format. Some apps offer limited support of one or two formats. Both Win/Mac versions support ReWire. This allows the use of software synthesizers, samplers, e-pianos and a vast range of DSP effects, of course.

Of note is the fact that LA's mixing interface allows the recording and realtime playback of automation data. Automation of all mixing parameters - volume, pan etc. plus all realtime effects parameter manipulation is faithfully recorded and played back.

LA supports ProTools, and with the ESB-TDM add-on, you can feed Logic's internal audio engine (including all FX etc.) into the TDM aux busses.

LA was the first sequencer to offer a fully integrated sampler as an option - the EXS24 - available for separate purchase. The EXS24 is very tightly integrated into LA, so it's use marries the Sample Editor - a tool you will make use of daily - with a range of sample management and audio manipulation facilities. This ensures a level of consistency in working methods which makes the EXS24 a breeze to use.

LA is the only program which can be used with the EVOC20 Vocoder, the EXS24 Sampler, the ES1 and ES2 analogue modelled synthesizers and the EVP88 modelled electric piano. If you want the sounds and facilities of these software instruments, you must have a member of the Logic sequencer family.

LA has very good scoring facilities for a program of this type. While I personally don't use the scoring facilities that often, most users are happy with them. For the hardcore notation guys and gals who require extremely precise score editing, I would suggest a standalone scoring program like Finale or Sibelius...but, before going in this direction, check out LA's scoring...you may find it has more than enough notation power for you.

Subjectively, Logic's interface is better. I'm not talking about colours, icons etc. but about things like functions you need being at hand on a per-window basis. This context sensitive menuing system means that as you bring a particular editing window to the foreground, only the features which are relevant to that window/editing task are available. In other apps, the standard menu lists appear regardless of which editor is opened. This can make the menus cluttered. Other interface aspects are the screensets and key commands mentioned earlier, plus cascading menus for Environment objects, sample management (with the EXS24) and more. All of this combined, plus loads of other features, accelerates the use of Logic.

The Logic Control hardware units can be added to a Logic 5 system, allowing you to "drive" the software remotely. Featuring motorised faders, transport controls, jog/shuttle wheel etc. etc. these devices accelerate Logic's use big time...and make mixing easy, fun and fast.

Away from features of the program...but very relevant...is that Emagic are very good at delivering "bug fix" sub-releases in a timely fashion. When these "fixes" arrive, they actually work. I won't take this any further, but read between the lines a little here.....
Emagic also add a lot of facilities between "point oh" upgrades - i.e. 4.0, 5.0 etc. which are available as free downloads.

Online support...with forums like this one...and the Logic Users Group and many others, Logic's is great and AFAIK, unmatched by the other apps. This is due to the fact that LA is used by more "pros" than the other apps, which means that the guys/gals who can help you out are often very experienced. If you choose Logic, you'll never be alone.

Hope this helps...


***********************************************
Avatar
#99 • • Fat Abbot Guest

Originally posted by Coma:
[QB]Joo-o, toki SX on varmasti hieno, mutta sehän on nimenomaan updeitattu nyt kilpailemaan Logicin kanssa. Suuri osa featureista on kuitenkin ollut jo Logissa ja siitä niitä on myös rankalla kädellä kopioitu.

Mun mielestä VST ja Logic on lähempänä toisiaan, kun taas SX on kyllä audiopuolella taas yhden sukupolven verran edellä, eikä tosiaankaan ole kopioitu Logicista, vaan portattu Nuendosta. Tietysti asioita kopioidaan toisilta ja päinvastoin. Mutta sehän on vaan hyvä asia, koska näin ne ohjelmat kehittyvät nopeammin ja parempaan suuntaan. Jalostetaan hyviä ideoita ja keksitään lisää uusia. Olen varma että seuraavissa isommissa Logic päivityksissä tulee olemaan taas iso nippu SX:ssä esiteltyjä ominaisuuksia.

Avatar
#100 • • R24 Guest

Originally posted by Fat Abbot:


Mun mielestä VST ja Logic on lähempänä toisiaan, kun taas SX on kyllä audiopuolella taas yhden sukupolven verran edellä, eikä tosiaankaan ole kopioitu Logicista, vaan portattu Nuendosta. Tietysti asioita kopioidaan toisilta ja päinvastoin. Mutta sehän on vaan hyvä asia, koska näin ne ohjelmat kehittyvät nopeammin ja parempaan suuntaan. Jalostetaan hyviä ideoita ja keksitään lisää uusia. Olen varma että seuraavissa isommissa Logic päivityksissä tulee olemaan taas iso nippu SX:ssä esiteltyjä ominaisuuksia.



Vaikea kuvitella että audiopuoli voisi mennä eteenpäin LA5:tä siinä on kaikki ja paljon enemmän kuin mitä ammattikäyttäjä tarvitsee.

Mitä merkittäviä uudistuksia on SX:n audiopuolessa?