Sequencers -> Cubase VST / SX

649 posts, 33 pages, 89,959 views

#241 • • Edited FoFlow Guest
Mielenkiintoista on ton 1.06:n jälkeen esiintyneet (mahdolliset) tehonmenetykset. Ainakin cubase.net -foorumilla jengi on raportoinu ihan kunnon prosentuaalisia tehopudotuksia 1.06sen jälkeen. Stoorien mukaan kyse on yhden layerin lisäämistä virheidenkäsittelyrutiineihin, joka tosin tekee softasta vakaamman (kait). Jahka saan itsekin 1.06set yms asennettua niin pitääpä testata.
#242 • • 029 Guest

Mielenkiintoista on ton 1.06:n jälkeen esiintyneet (mahdolliset) tehonmenetykset. Ainakin cubase.net -foorumilla jengi on raportoinu ihan kunnon prosentuaalisia tehopudotuksia 1.06sen jälkeen. Stoorien mukaan kyse on yhden layerin lisäämistä virheidenkäsittelyrutiineihin, joka tosin tekee softasta vakaamman (kait). Jahka saan itsekin 1.06set yms asennettua niin pitääpä testata.

juup... pitää itsekin kokeilla et onko noissa huhuissa perää. Tosin jos toi projektien itsestäänkorruptoituminen ois nyt poistettu ;) niin ei mua haittais edes toi tehohommeli, kun on toi SX muuten vaan niin herkkupala twiikheadeille :).
#243 • • Edited OSC8 Guest
Tossa on ainakin juttua aiheesta: http://forum.cubase.net/forum/Forum2/HTML/050099.html

edit:

Oli steinbergiltä vastattu asiaan: "We have used the same compiler than before and our tests does not have shown significant performance differences, though the extended execption handling can cause slight performance variances on certain machines, but nothing to worry about in general."
#244 • • MikkiHiiri Guest
Jokos tossa 1.06:ssa on se automaatiojuttu tullu takas?
Vai pitääkö odotella vielä SX 2:sta :)
#245 • • Edited 029 Guest

Jokos tossa 1.06:ssa on se automaatiojuttu tullu takas?
Vai pitääkö odotella vielä SX 2:sta :)

hmm... mitäs automaatioo sä tarkkaanottaen haitkaan?

mä en oo huomannu noissa versioissa mitään eroja.. mut voi kyllä olla et oon missannu jotain
#246 • • gerry Guest

Shit... Toivottavasti ei ainakaan paljon vie tehoa entiseen nähden. Toisaalta oli se pugilista sen verran iso, et ihme jos se vie nyt enemmän tehoa..:D
#247 • • MikkiHiiri Guest

hmm... mitäs automaatioo sä tarkkaanottaen haitkaan? [/i]

Ihan mitä vain ;)
Logicissa kun voit laittaa automaatiokäyriks ihan mitä vain, esim VST-plugareiden nappulat jne.. toi on toiminto mitä ilman ei voi elää
jos on sattunu tottumaan.
#248 • • 029 Guest

Ihan mitä vain ;)
Logicissa kun voit laittaa automaatiokäyriks ihan mitä vain, esim VST-plugareiden nappulat jne.. toi on toiminto mitä ilman ei voi elää
jos on sattunu tottumaan.

Hmm, mulla on ollut sellanen käsitys et niin ois myös SX:ssä...

Mä ainakin oon saanut kaikki tarvittavat automaatiot tehtyy tolla mihin vaan plugariin, mut en toki ihan jokasta parametriä oo kokeillut.

Kerropa hei esim. joku tietty plugari mistä tahtosit jonkun parametrin automaatioon niin tsiigataan jos osataan kertoo mistä toi tulis :D - tai katotaan nyt ekaks saadaanko itsekään pelittään ;);)
#249 • • MikkiHiiri Guest

Kerropa hei esim. joku tietty plugari mistä tahtosit jonkun parametrin automaatioon niin tsiigataan jos osataan kertoo mistä toi tulis :D - tai katotaan nyt ekaks saadaanko itsekään pelittään ;);)

Okei. Haluan vaikka JP8000:n cutoffin automaatiokäyräks (käytän
sitä todella paljon).. MIDI-controlleri 74 muistaakseni.
Sit esim PSP Mixpackin Mixtreblen frequency-arvo ois kiva saada
käyränä ja jonkin hipass&lowpass-filtterin frequency-arvo. Ja
erinäiset cutoff-arvot eri softasynilla. Onnistuuko? häh :)
#250 • • Edited Tuppu_ Guest
Ei myöskään versiossa 1.06 ole plugareiden automaatiohommat eivätkä myöskään midi cc-arvot valittavissa automaatioon, ainakaan suoraan, ennenkuin nauhoittelee niistä jotain. Sillon kuulemma ilmestyisi sinne valikkoon, mutta logicissa tuo on kyllä vuosia edellä tuo homma. Toi onkin ainoa mikä vituttaa mua cubasessa, että esim. pro53:n cutoffia tai mitään midi cc:tä en saa valittua automaatioon suoraan vain valitsemalla. Ei sieltä voi valita kuin volumen, pannin ja efektien sendien levelit jne...

Logicissa lukee kaikki esim. es2:n kohdalla valmiiksi, että tässä cutoff, tässä reso, ole hyvä valitse ja ala piirtämään. Olisipa cubasessaki joskus sellanen. Logicia yritin alkaa käyttämään, mutta se on vain niin äärimmäisen tekninen hallittava verrattuna cubaseen. Mikään ei toimi siinä suoraan siitä, missä lukee jotain, vaan jostain sivusta pitää säätää ja ne screensetit on aina ihan sekasi ja pianoroll kusee, eli ne synat+efut+automaatiot onki sit logicin ainoot hyvä puolet mun mielestä. Cubasea taas on ilmiömäisen helppo käyttää. Siis käytän cubasea, vaikka sen huonot puolet ovatkin juuri nuo vakio-efut, synat ja automaatio. ;)

PS. Itseänikin kiinnostaa, jos cubaseen jotenkin saa nuo midi cc-automaatiot näkyviin. Itse en ainakaan ole koskaan saanut, vaikka kaikki valikot olen tonkinut.
#251 • • Edited Fat Abbot Guest
Noh.
Katsotaan.
En tiedä onko tämä nyt niin järjettömän vaikeaa. Otetaan esim. uusi tyhjä projekti. Avataan esim A1 syna virtuaali-instrumentteihin. Avataan se näkyviin siitä e (edit) nappulasta ja painetaan vaikka siinä synan vasemmassa yläkulmassa kerran sitä w (automation write) nappulaa (sen jälkeen sen voi taas de-aktivoida). Ja sen jälkeen ilmestyy projekti-ikkunaan vst instrument automation raita.

Sitten voidaan valita dropout valikosta kaikki A1:N parametrit ja alkaa piirtelemään käppyröitä.

Ja ulkopuolisia MIDI vermettimiä ja niiden kontrollereita saa näkyviin, kun tuplaklikkaa MIDI partin auki esim.key editor. Niin sinne alalaidan kontrollerinäkymään voidaan siitä vasemmasta laidasta (defaulttina muistaakseni velocity) valita sitten haluttu kontrollerinumero. Esim. cc#74 on muistaakseni nimellä brightness (general MIDI mappaystä jos käytetään) Sitten voidaan kynällä piirrellä käyriä. Ja noita kontrlleri näkymiä saapi lisää samaan ikkunaan kun (Windowsilla) painaa oikeeta hiiren nappia ja popupvalikon alalaidasta valitsee create new controller lane. Jokaiseen saa näkymään omat paraabelit.

En tiedä, mutta kauan Cubasea käyttäneenä minulle tuo on aika helppoa. Mutta mene ja tiedä sitten.
#252 • • gerry Guest
Hmm... Paljon hehkutettiin ennen SX/SL julkaisua system link toiminnosta jolla voi kytkä koneet yhteen ja pyöritellä SX/SL kahella koneella niin että toinen hoitaisi vaikka VST instrumentit tai efektit...

Nyt kysyisinkin onko kellä mitään kokemusta kyseisestä system link toiminnosta. Miten konet kannattaisi kytkeä yhteen (USB, sarjaportti?) ja onko se kaikki sen arvoista. Eli kannattaako ruveta muutaman plugarin takia rakentamaan mitään kotiverkkiratkaisuja sen takia? Ja miten se käytännössä toimii?
#253 • • Fat Abbot Guest
System link toimii kahden siihen pystyvän ohjelman (Cubase, Nuendo, V-stack tällä hetkellä) välillä. Homma toteutetaan äänikortin digitaaliliitännän kautta. Eli SP/DIF, ADAT tai AES/EBU. Joku näistä pitää löytyä kummankin koneen äänikortista. Lisäksi pitää löytyä ASIO2 ajurit.

Sitten piuhat yhdistetään toisen koneen inputti outtiin ja toisinpäin. Kun kortit on liitetty toisiinsa, niin system link valikossa pitäisi näkyä että linkki on aktiivisena. Toinen kortti vaan sitten määrätään masteriksi.

Linkkiä kokeilleena sanon että se toimi hyvin. Toki jos haet sillä vain muutaman kaiun verran lisää tehoa, niin melkein helpompi on päivittää prosessoria. Kun kummassakin koneessa pitää löytä kaikki romppeet (äänikortit, näytöt sun muut)

Manuaalissahan tuo on selitetty paljon tarkemmin toki.
#254 • • gerry Guest
Juuh, ihan jees ominaisuus toi system link mutta ei kauhean välttämätön kuitenkaan....

Hmm, mitä siihen tehomenetykseen tulee niin ainakin mitä cubasen virallista foorumia selailin asia näyttää huolestuttavalta.
Lukekaa itse vaikka täältä

http://forum.cubase.net/forum/Forum2/HTML/050099.html

Toisaalta mitä esim 15% tehoero käytännössä merkitsee...? Viekö joku softasynä 15prosenttia tehoa koneesta eli 6päivityksen myöden joudutaan luopumaan esim. jostakin softasynasta/plugarista? Mut kyllä sitä 15-20prossa tarvittaisi jo pelkästään ohjelman pyörittämiseksi sillä sitä joustavammin se pyörii... Toisaalta taas 6päivitys korjaa sen verran pugeja et ei sitä viittis päivittämättäkään jättää... Kompromissi... mutta missä suhteessa?
#255 • • OSC8 Guest

Juuh, ihan jees ominaisuus toi system link mutta ei kauhean välttämätön kuitenkaan....

Hmm, mitä siihen tehomenetykseen tulee niin ainakin mitä cubasen virallista foorumia selailin asia näyttää huolestuttavalta.

Toisaalta mitä esim 15% tehoero käytännössä merkitsee...?

Täähän on se sama linkki jonka pistin tossa aiemmin ;)

Viestiketjussa näkyy steinbergin modin pistämä reply, jonka mukaan joillain koneilla saattaa tehoeroa esiintyä, mutta pääsääntöisesti testeissä ei ole mitään ongelmia löytynyt.

Toi systemlink on ainakin hyvin mieleenkiintoinen juttu jos ei muuta. Periaatteessahan sen avulla voi rakentaa tietyl tapaa "modulaarisen" studion joka toimii kokonaisuudessaan PC:n sisällä.

En mä tosiaan usko että se tälläsille peruskiksuttelijoille tulee koskaan niin kovaksi hitiksi (loppujen lopukshan niitä plugareita ei ikinä kannata liikaa olla yhtäaikaa päällä ;) ) mutta ajatuksena tollanen systeemi on kyllä hieno.

Ehkä tolle keksitään jotain käyttötapoja vielä jotka jokapoika haluu..
#256 • • OSC8 Guest
Nuo SX:n group channelit on kyl muuten aivan taivaanpelastus vanhalle VST:n käyttäjälle -> nynne send-efektit saa näköjään vihdoinkin ohjautumaan johonkin muualle kuin stereobussiin :004:
#257 • • Fat Abbot Guest

Originally posted by gerry

Toisaalta mitä esim 15% tehoero käytännössä merkitsee...? Viekö joku softasynä 15prosenttia tehoa koneesta eli 6päivityksen myöden joudutaan luopumaan esim. jostakin softasynasta/plugarista? Mut kyllä sitä 15-20prossa tarvittaisi jo pelkästään ohjelman pyörittämiseksi sillä sitä joustavammin se pyörii... Toisaalta taas 6päivitys korjaa sen verran pugeja et ei sitä viittis päivittämättäkään jättää... Kompromissi... mutta missä suhteessa?

Itsellä ei ainakaan ole mitään eroja huomattavissa päivityksen jälkeen. 2 konetta. Toinen P3 1gHz läppäri ja toinen P4 3 gHz.

Mitä Grouppeihin tulee, niin kunhan saadaan vielä Nuendo 2:sta tuo totaalinen delay kompensaatio Cubaseen, niin sitte on taas yksi murhe vähemmän...
#258 • • OSC8 Guest

Mitä Grouppeihin tulee, niin kunhan saadaan vielä Nuendo 2:sta tuo totaalinen delay kompensaatio Cubaseen, niin sitte on taas yksi murhe vähemmän...

Ahaa, mikäs delay-pulma niissä on? Minä en ainakaan mitään viivettä/latenssia saanut yrittämälläkään aikaiseksi?
#259 • • Edited gerry Guest

Täähän on se sama linkki jonka pistin tossa aiemmin ;)

Viestiketjussa näkyy steinbergin modin pistämä reply, jonka mukaan joillain koneilla saattaa tehoeroa esiintyä, mutta pääsääntöisesti testeissä ei ole mitään ongelmia löytynyt.

Toi systemlink on ainakin hyvin mieleenkiintoinen juttu jos ei muuta. Periaatteessahan sen avulla voi rakentaa tietyl tapaa "modulaarisen" studion joka toimii kokonaisuudessaan PC:n sisällä.

En mä tosiaan usko että se tälläsille peruskiksuttelijoille tulee koskaan niin kovaksi hitiksi (loppujen lopukshan niitä plugareita ei ikinä kannata liikaa olla yhtäaikaa päällä ;) ) mutta ajatuksena tollanen systeemi on kyllä hieno.

Ehkä tolle keksitään jotain käyttötapoja vielä jotka jokapoika haluu..

Ääh... viddu, niin näyttää olevan.... sori, pistetään väsymyksen piikkiin jota nyt on ilmassa...

Enpä ole päässyt uusinta päivitystä testaamaan mutta olen sama mieltä että tuskin se paljon haittaa, ja tuskin sen takia kannattis vaihtaa sekkaria tms. "typerää":)

Katsotaan mitä seuraava päivitys tuo tullessaan sillä pikku pugeja on ohjelmassa vielä runsaasti...
#260 • • OSC8 Guest

Enpä ole päässyt uusinta päivitystä testaamaan mutta olen sama mieltä että tuskin se paljon haittaa, ja tuskin sen takia kannattis vaihtaa sekkaria tms. "typerää":)

Joo, varsinkin tossa systemlinkissä mietityttää että koneitten pitää (minun käsittääkseni?) olla "kokonaisia" eli näytöt ja kaikki kilkkeet.

Tuntuis paljon järkevämmältä jos homma ois tehty sellaseks et kun uuden koneen ketjuun lisää niin sitä pystyis myös hallinnoimaan yhdeltä koneelta täysin. Vai pystyykö?

No, ehkä tolle tulee vielä jotain ihan rautalaitteita tms jotka toimii systemlink-protokollalla (kilpailijaks adatille) ;)