Sequencers -> Cubase VST / SX

649 posts, 33 pages, 90,229 views

#181 • • Metropolitan Guest
Mitäs versioo jengi käyttää? Mulla on 1.05.61 ja veikkaan et siinä on se vika miksi ei toimi?

Eilen kävin läpi kaikki mahdolliset asetukset ja vikaa ei löytyny eli
tänään joutuu asentamaan takas vst32:sen jotta pääsee jatkamaan duuneja kun ei jaksa kikkailla.

Onko jollain käytössä sama versio niin tietäis että onko vika siinä vai jossain muualla kun vst32 pelittää todella hyvin mutta kun sx:ssä kiehtoo toi automaatioiden helppous kun vst:ssä se on aika hankalaa
#182 • • Edited 029 Guest

Mitäs versioo jengi käyttää? Mulla on 1.05.61 ja veikkaan et siinä on se vika miksi ei toimi?

Eilen kävin läpi kaikki mahdolliset asetukset ja vikaa ei löytyny eli
tänään joutuu asentamaan takas vst32:sen jotta pääsee jatkamaan duuneja kun ei jaksa kikkailla.

Onko jollain käytössä sama versio niin tietäis että onko vika siinä vai jossain muualla kun vst32 pelittää todella hyvin mutta kun sx:ssä kiehtoo toi automaatioiden helppous kun vst:ssä se on aika hankalaa

hm... tuleeks toi röpinä siis vaan patternin ollessa loopattuna?

Joskus kun oli samaista ongelmaa nimenomaan loopatessa niin mun mielestä toi helpottu jollakin (joko audion tai midin) preload asetuksella - voi kyl olla et muistan nyt ihan väärinkin ja et tää ongelma ois ollu vitosessa.

Ja kuten pakana jo sanoikin niin noi bufferiasetukset vaikuttaa kans latenssin ohella tohon röpinään. Myös liian isot bufferikoot tai bufferimäärä voi aiheuttaa röpinää, mut sen sopivanhan pitäs löytyy testaamalla jos tollasta ongelmaa ilmenee :)
#183 • • Metropolitan Guest
No niin eli eilen sitten päätin asentaa vst32:sen ja eikös per....le
sekin kaatunu ensimmäisen 5 minuutin aikana. Eli vika ilmeisesti käyttiksessä tai jossain koska asensin äänikortin ajutitkin uusiks mutta ei vaan auttanu. SX:ää kokeiltu kahdella eri versiolla ja molemmissa sdama homma.

Olisko syytä miettiä xp:n tilalle w2k:ta ??? ehdotuksia/kokemuksia

vai olisko mulla vaan xp:ssä joku typerä asetus päällä mikä tekee ton pätkimisen ja kaatuilun. Toisaalta vois asentaa w2k:n ja optimoida se niin että siellä ei olis edes kelloa rasittamassa tota hommaa eli kaikki mahdollinen pois ja jättäis vaan rungon että wintoosa pysyy pystyssä =)

Sit olis vielä yks juttu, eli miten ja mistä rekisteristä poistan sx:n jättämät filet pois kun tossa kun oon asennellu uusiks ja uusiks tota sx:ää ni joka kerta se muistaa asetukset jotka olen sinne tehny ja avaa optimoidun default ikkunan automaattisesti. Eli winkkarissa on jossain joku file minkä toi sx löytää uudellen asennuksen jälkeen...............ärsyttää
#184 • • Edited 029 Guest

vai olisko mulla vaan xp:ssä joku typerä asetus päällä mikä tekee ton pätkimisen ja kaatuilun. Toisaalta vois asentaa w2k:n ja optimoida se niin että siellä ei olis edes kelloa rasittamassa tota hommaa eli kaikki mahdollinen pois ja jättäis vaan rungon että wintoosa pysyy pystyssä =)

totjoop. Kun optimoi XP:n tai 2000:n Cubase SX:ää varten kannattaa tsekata seuraava asetus iihan ekana->->

START-> Control Panel -> System -> Advanced -> Performance: Settings -> Advanced ja siellä laita Processor schedulingista Background Tasks päälle.

Toi on jeesannut yllättävän monta kaveria 2000:ssa ja XP:ssä myös. Näillä kavereilla on ollut nimenomaan pienillä latensseilla röpinää / droppia tos sx:än audiopuolella.
#185 • • Edited Metropolitan Guest
Joops... kiitoksia täytyy tsekata onko asetus väärin

Toivottavasti tää johtuu jostain tommosesta ettei tarttis asennella käyttistä uusiks

Lisää vinkkejä kaivataan
#186 • • MikkiHiiri Guest
Kysymyksiä:

Niin onko tossa SX:ssä mahdollista sitten käyttää automaatiokäyrinä
esim MIDI CC:tä tai plugareiden arvoja siellä arrangeikkunassa?
Ei käyny topicissa selville. Portaaton automaatiokäyrä on mulle
tärkeä edellytys musiikinteossa (ei tartte tehdä uusia raitoja ja
objekteja joka MIDI-raidalle erikseen, selkeyttää ja nopeuttaa
kontrollereiden sijoittelua melkoisesti)

Miten arrangeikkunassa voidaan kelata biisiä esim 1/16, 1/4, 1/1 -
nuottien verran? Se "portaaton" kelaus on todella aunarista eikä
sillä kukaan jaksa millintarkasti asetella cursoria oikealle paikalle.
Miten onnistuu siirrellä objektia esim 1/16-nuotin verran eteen tai
taakse?

Noi kaikki onnistuu Logicissa näppärästi ;)
#187 • • pakana Guest

Niin onko tossa SX:ssä mahdollista sitten käyttää automaatiokäyrinä
esim MIDI CC:tä tai plugareiden arvoja siellä arrangeikkunassa?
Ei käyny topicissa selville. Portaaton automaatiokäyrä on mulle
tärkeä edellytys musiikinteossa (ei tartte tehdä uusia raitoja ja
objekteja joka MIDI-raidalle erikseen, selkeyttää ja nopeuttaa
kontrollereiden sijoittelua melkoisesti)

Miten arrangeikkunassa voidaan kelata biisiä esim 1/16, 1/4, 1/1 -
nuottien verran? Se "portaaton" kelaus on todella aunarista eikä
sillä kukaan jaksa millintarkasti asetella cursoria oikealle paikalle.
Miten onnistuu siirrellä objektia esim 1/16-nuotin verran eteen tai
taakse?

Noi kaikki onnistuu Logicissa näppärästi ;)

Automaatiokäyriä voi piirrellä tai ruuvailla nupeista, ja kohdella sen jälkeen kuin muitakin partteja (copypastecutjne). Ja siis arrangementissa, johon saa kaikki käytetyt automaatiot näkyviin omille raidoilleen sen automatisoitavan raidan alle.

Kelausnopeuden voi määritellä ite, mul on suht nopeella jollon sillä pääsee ketterästi tyyliin "vähä taakkepäin". Käytännössä mukavimmaks on kuitenkin osottautunut parttikohtanen kelaus, eli valitsee partin (ihan peruswindowstyyliin vaikka nuolinäpyillä, shifteillä yms...) ja heittää lokaattorit sen partin ympärille (tip powered by 029!). Näppäinkomennothan on vapaasti muokattavissa itseään miellyttäviks.

Jos oot joskus käyttäny jotain vakavasti otettavaa sekkaria ton E-Magixmusicmatchin lisäks, niin snap on varmaan tutttu kuvio. Eli voit määrittää, mihin arvoon objektit napsahtelee, baariin tai valittuun tahtiin.

"Selite" kun kieli on sekavaa: part - sellanen laatikko mis on kaikkee metkaa dataa (tm)
lokaattori - ne metkat magicviivat jotka rajaa soitettavan alueen rajaa vasemman ja oikeen reunan
#188 • • MikkiHiiri Guest

Automaatiokäyriä voi piirrellä tai ruuvailla nupeista, ja kohdella sen jälkeen kuin muitakin partteja (copypastecutjne). Ja siis arrangementissa, johon saa kaikki käytetyt automaatiot näkyviin omille raidoilleen sen automatisoitavan raidan alle.

Kelausnopeuden voi määritellä ite, mul on suht nopeella jollon sillä pääsee ketterästi tyyliin "vähä taakkepäin". Käytännössä mukavimmaks on kuitenkin osottautunut parttikohtanen kelaus, eli valitsee partin (ihan peruswindowstyyliin vaikka nuolinäpyillä, shifteillä yms...) ja heittää lokaattorit sen partin ympärille (tip powered by 029!). Näppäinkomennothan on vapaasti muokattavissa itseään miellyttäviks.

Jos oot joskus käyttäny jotain vakavasti otettavaa sekkaria ton E-Magixmusicmatchin lisäks, niin snap on varmaan tutttu kuvio. Eli voit määrittää, mihin arvoon objektit napsahtelee, baariin tai valittuun tahtiin.

"Selite" kun kieli on sekavaa: part - sellanen laatikko mis on kaikkee metkaa dataa (tm)
lokaattori - ne metkat magicviivat jotka rajaa soitettavan alueen rajaa vasemman ja oikeen reunan

Ok kiitos vinkeistä! Kokeilenpa.

Tos Logicis lähinnä just on kivaa kun voi ripellellä esim audioloopit
1/16 nuotin pikkupaloiks muutamassa sekunnissa, kopsia sieltä
välistä jonkun palan ja mennä 1/16-nuottien verran biisiä
eteenpäin ja pastata sellasen audio-objektin pätkän helposti
just oikealle kohdalle :)
#189 • • 029 Guest

Ok kiitos vinkeistä! Kokeilenpa.

Tos Logicis lähinnä just on kivaa kun voi ripellellä esim audioloopit
1/16 nuotin pikkupaloiks muutamassa sekunnissa, kopsia sieltä
välistä jonkun palan ja mennä 1/16-nuottien verran biisiä
eteenpäin ja pastata sellasen audio-objektin pätkän helposti
just oikealle kohdalle :)

Joop. Siis ton siirron pitäs olla SX:ssä defaulttina Ctrl+left / right... mut jostain syystä se pitää itse varmistaa sieltä valikosta vaikka se keycommandseissa asetettuna näkyykin (Nudge - kohdassa siis).

Toimii siis midissä ja audiossa toi Ctrl + Nuolinäppäimet.
#190 • • Edited R24 Guest
Mulla on logicissa asennettu seuraavat keycommandit:
(num padilla)
1 + 2 = isoja harppauksia
4 + 6 = 4 tahtia
7 + 9 = valittu osamäärä, 8, 16, 32 etc.

Eiköhän jotenkin noi saa myös SX:n?
Nykyään tulee tosin käytettyä aika paljon Logic Controllerin jogwheeliä kelailuun :017:
#191 • • pakana Guest

Nykyään tulee tosin käytettyä aika paljon Logic Controllerin jogwheeliä kelailuun :017:

:mad: tartte tulla tänne... tää mitn välineurheilua oo, totes kateellinen. Mitkään villeimmätkään pikanäppäin-hiiri-joystick-pedaali-kosketusruutuviritykset ei voi korvaa jog wheeliä.

Tai itse asiassa toi kosketusnäyttö vois just ja just skulaa.
#192 • • Edited Tuppu_ Guest
Heheh!! Eikai CM vaan oo siirtyny SX:n käyttäjäks?! Heheh... :D

Ei huono valinta ollenkaan... ;)
#193 • • Edited MikkiHiiri Guest

Heheh!! Eikai CM vaan oo siirtyny SX:n käyttäjäks?! Heheh... :D

Ei huono valinta ollenkaan... ;)

En :)
Oisin kyl ehkä siirtyny jos kaikki olis yhtä helppoo ku Logicissa.
Mut ei tunnu siltä ainakaan vielä..

En saanu millään tehtyä CC/VST automaatioita niiden volume &
pan lisäks. Ei oo kivaa jos ne näkyy pelkästään pianorollin
alareunassa. Eikä se pelkästään että ne näkyy siellä, vaan että
sen lisäks ne on kiinteitä eventejä, jotka pitää piirtää uusiks jos
haluu muuttaa käyrää. Tahtoo ne samanlaisiks ku esim se
volumekäppyrä! Miten hitossa se tapahtuu?

Sit en myöskään saanu nauhotettuu VST-instrumenttien nuppien
vääntöä sekkariin (en hiffannut mistä se lähtee nauhottaa).
Logicissa kun valitaan audioinstrumentin kanavalle write, aletaan
käännellä nuppii ja kaikki tallentuu eri automaatiokäyriksi
arrangeen kuten Cubasessa esim ne volumet.

Sen lisäks törmäsin kivaan audiobugiin, joka meinas räjäyttää
korvat päästä ;)

Muuten toi SX vaikutti ihan kivalta. Mikserin opin hallitsee heti
ja ohjelma tuntu syövän vähemmän tehoa kuin Logic (optimoitu kenties
paremmin P4:lle?)
#194 • • Edited Tuppu_ Guest
Jees, no itseasiassa en ole itsekään selvittänyt, missä pirussa ovat nuo vst-instrumenttien midi cc-touhut!? Ne oli mun mielestä vielä jossain SX:n versiossa 1.01 tai jotain, mutta 1.05:ssa ei ainakaan ole. Ne kai pitää jostain laittaa päälle vai valita, mutta en ole itse ainakaan keksinyt, että mistä?! Olen toistaseksi kikkaillut vain piano-rollin kautta noi touhut. Noi hommathan hoituu ehkä vielä paremmin sillä varsinaisella control-editillä, mutta en itse ainakaan ole koskaan jaksanut sitä käyttää. Pianorollin control-touhutkaan eivät toimi ihan optimaalisesti, kun siihen väliin ei voi piirtää omia arvoja, vaan editoida vaan nauhotettuja arvoja. Tai ehkä voi, mutta en ole vielä onnistunut siinä. No, kyllä mä luulen, että kaikki tullaan paikkaamaan tulevissa päivityksissä. Tällaisenaankin mä ainakin tuun toimeen aika hyvin. Ja SX:hän on noin muuten ihan älyttömän helppo käyttää ja vie tosiaan vähemmän tehoa kuin logic. Näin siis myös athlon-koneella. ;)
#195 • • Edited MikkiHiiri Guest
Tsekkailin http://forum.cubase.net -foorumia ja uskomaton kasa
löytyy bugeja SX:n 1.05 versiostakin vielä. Ilmeisesti se
automaatiopiirto oli aiemmissa versioissa niinkuin täällä mainittiin,
vaan ei enää. Huh. On se vaan aivan uskomatonta ettei
_Steinbergillä_ ole kunnon VST-tukea :D
Logicilla meinaan kaikki toimii täydellisesti.
Taitaa SX:n 1.05 versio olla niitä ainuita missä MIDI ei tippuile
audiosta sekvensserin käynnistyksessä?

Kiva kun kaikki ne toiminnot mitä Logicissa olen tottunut
käyttämään puuttuvat kokonaan SX:stä tai toimivat niin etten
siitä tyylistä pidä.

Katsotaan uusiks aikasintaan v1.06 ilmestyessä.. sitä ennen en
ainakaan aio palata kehityksessä melkoisesti taaksepäin ;)

edit: lisäys

Mikäs tää Nuendo 2 on? Onko siinä jotain juttuja mitä voisin
kaivata? =)
#196 • • Edited Sogax Guest

Tuotatuota.

Tässä tuli vaan tällainen mieleen, kun ollaan
kaverin kanssa sekkarinvaihtoa ajateltu, niin
miten ihmiset hoitaa livesetit cubasessa?
Onnistuuko ilman gearia pelkillä VST:illä?

Ja sit tärkein. Tietääkö kukaan onko mahollista
kontrolloida cubasee jollain sekvensserillä? Esim.
Cubasesta VST:t jne mitä kontrolloi jolla hardissequlla?

onnistuu.

-

:) jaa, jotain infoa vai, esimerkiksi Kraftwerk käyttää livessään Cubase SX:ää, tosin hardiksen kanssa. Ilmankin onnistuu, mutta rajoituksena kontrolloinnin kankeus välillä. Eli toimii, kunhan koneesta löytyy vääntöä tarpeeksi. Pluggareiksi esim. Halion, Sampletank, Fruity Loops, Absynth, Crystal, Ableton Live ja muita erillisiä softia - Mixvibes Pro, Rramm Drum, Looptrax, Kontakt, Reason, Reaktor (johon tosin mielellään oma PC, jos virittelee vähänkin isompaa omaa synaa).

Jotain ulkoista kontrollia kyllä tarttee, jotta saa kunnon hyödyn irti. Knobien vääntöön ja livesoitantoon esim. Phat Boy ja joku peruskiippari riittää pitkälle.

Cubasea voi käskyttää millä tahansa systeemillä, joka mididataa pukkaa ulos, mutta softaa varten suunniteltuja sequ-kontrollereita on esim. UC-33, jota myös Cubase SX livekäyttöön mainostetaan.

http://www.evolution.co.uk/moreinfo/hardware/uc33.htm

Tietty noiden softien hinnalla saa jo aika messevästi hardista. Ehkä hyvä yhdistelmä on kevyesti hardista kontrollointiin ja loput softalla, mutta kukin tyylillään. Kun esim. analogivermeet nyt ovat kuitenkin analogivermeitä.
#197 • • gerry Guest
Ongelma koskee lähinää cubase XL nauhoitusta (arr, olen menettänyt yöunet ja hermot sen takia jo).

Eli. Miksi IHMEESSÄ cubasen audio nauhoitus on tehty niin vi*tun vaikeaksi? Kun vertaa sitä esimerkiksi johonkin acidiin tai johonkin ääninauhuriin se on tähtitieteellisen vaikea. Ongelmani on että en millä saa waveja nauhoitettu niin että ne ovat oikeassa paikassa! Aina ne on joko pari millisekuntia edessä tai jäljessä. Ongelma esintyy kun exporttaan miditiedostoja waviksi syntikastani tai nauhoitan mitä tahansa wavia (laulua, kitaraa etc.) Se ilmestyy aina pari millisekuntia väärään paikkaan!!

Kun kokeilin jotakin acidia tai ääninauhuria niin ne nauhoittivat kaiken ja HETI, ilman minkäänlaisia viiveitä. Esim. acid. proossa kaikki midit tulivat niin täsmällisesti waviksi ettei edes eroittanut et kaksi soitinta soi päällekkkäin kun ei minkäänlaista viivettä niitten välissä ollut...

PrKll pAS*** /&" vitt"%¤/" OI"#()Ö/&/!asfsaf½½½½½!!!!!!!!!!!!! ARRRRRRRR!!

:mad: :mad: :mad:
#198 • • gerry Guest

Ongelma koskee lähinää cubase XL nauhoitusta (arr, olen menettänyt yöunet ja hermot sen takia jo).

Eli. Miksi IHMEESSÄ cubasen audio nauhoitus on tehty niin vi*tun vaikeaksi? Kun vertaa sitä esimerkiksi johonkin acidiin tai johonkin ääninauhuriin se on tähtitieteellisen vaikea. Ongelmani on että en millä saa waveja nauhoitettu niin että ne ovat oikeassa paikassa! Aina ne on joko pari millisekuntia edessä tai jäljessä. Ongelma esintyy kun exporttaan miditiedostoja waviksi syntikastani tai nauhoitan mitä tahansa wavia (laulua, kitaraa etc.) Se ilmestyy aina pari millisekuntia väärään paikkaan!!

Kun kokeilin jotakin acidia tai ääninauhuria niin ne nauhoittivat kaiken ja HETI, ilman minkäänlaisia viiveitä. Esim. acid. proossa kaikki midit tulivat niin täsmällisesti waviksi ettei edes eroittanut et kaksi soitinta soi päällekkkäin kun ei minkäänlaista viivettä niitten välissä ollut...

PrKll pAS*** /&" vitt"%¤/" OI"#()Ö/&/!asfsaf½½½½½!!!!!!!!!!!!! ARRRRRRRR!!

:mad: :mad: :mad:

Hmm... bai tei vei. Korjasin vian, ja vieläpä oma aloitteisesti. Ongelma hävis kun valitsin asion asetuksista "start input first". Se poisti piiiiitkän riesana ollut ongelman. Kas kun en hoksannut sitä aikaisemmin. Toisaalta niitten asio ajureitten kanssa on joskus kauheeta säätämistä. Tiedoksi vaan niille joilla on/tule olemaan sama ongelma.... gosh...
#199 • • Edited 029 Guest

Hmm... bai tei vei. Korjasin vian, ja vieläpä oma aloitteisesti. Ongelma hävis kun valitsin asion asetuksista "start input first". Se poisti piiiiitkän riesana ollut ongelman. Kas kun en hoksannut sitä aikaisemmin. Toisaalta niitten asio ajureitten kanssa on joskus kauheeta säätämistä. Tiedoksi vaan niille joilla on/tule olemaan sama ongelma.... gosh...

kappas. hyvä tietää :) Joskus tainnu itekin kiristellä ton homman kans mut ei ollu hajuakaan et mistä se korjataan.. kiitos tiedosta :):)

jeh, ja nyt muuten cubaselle on ihan ihkaoma asiakastukifoorumi...

tää on ihan tsekkaamisen arvonen :http://www.slsx.com/forums/

edit: niin ja siis toi saitti on suomen kielellä...
#200 • • gerry Guest
JapJep... todella hyvä sivu jonka puoleen kannattaisi jokaisen ongelman kanssa taistelevan muusikon kääntyä sillä sieltä saa nopeasti asiantuntevaa apua.

Mielenkiintoista et jopa pienoinen SX kurssi järjestetään... Tosin "vain" Turussa. Hyvä turkulaisille... Sellaisille olisi varmaan kysyntää muuallakin.