Äänikortit

647 posts, 33 pages, 243,141 views

Avatar
#301 • • da_chef Guest

Käsittääkseni tuo DMX on pelikortti, EWX musakortti. Kumpaa tarvitset? ... ellei kaipaa gigasampleria



musakorttia.

gigasampleri?-)

korttia tarvitsen ensi alkuun tuon integroidun sonnan tilalle kuunteluun ja ehkä sitä joskus innostuu jotain tehdäkin, ehkä. Mutta tuon boksin liitännät kyllä kelpaa :)

Mut niin lisänä vielä et panosta satku enemmän ja hommaa ews88mt jos tarviit paljon hyviä innejä ja outteja. Itteeni ainaski hotsittaa tommonen



Satku mihin? 133 vai 185 euroon?

285 äänikortista on minun tarpeilla/käytöllä turhan paljon.
Avatar
#302 • • Ana-- Guest



Käsittääkseni tuo DMX on pelikortti, EWX musakortti. Kumpaa tarvitset?
EWX:stä löytyy midi I/O jos vaan Anakin viitsis lukea specsit ensin ;)
---
Umm.. ja terratecin sivuja katottuani(ja niitä specsejä luettuani) huomasin että oiskohan noissa peräti samat DACit? Siinä tapauksessa tuo DMX vois olla parempi hankinta kui EWX.. ellei kaipaa gigasampleria.. tai linkitystä muihin EW* kortteihin.



Kuten sanoin, siinä ei oo midiportteja takapaneelissa, tuki midivehkeille
tietty löytyy ja liitin kortilta. Ei toi DMX sen enempää pelikortti ole kuin
EWX, eroahan noissa on lähinnä liittimien määrässä ja sijoittelussa, sama
DAC niissä hyrrännee. DMX'ssä toki on paremmat pelituet kuin studio-
korteissa, mutta hintaluokassaan ja muuhunkin kuin musakäyttöön toi
kortti on mun mielestä erittän hyvä. Liittimiä piisaa etupaneelissa ihan
tarpeeksi ja takaakin saa audiota ulos ja sisään. Ei ehkä kantsi muu-
taman kympin takia kitsastella, sitten vaan kiroiluttaa kun joutuu kont-
tailemaan koneen takana kun kytkee luureja :) Tossa on phone out
linjasäädöllä suoraan maskissa.

En nyt jaksaa kaivaa linkkiä mutta tom's hardware guidessa toi oli
vertailtu audigyn kanssa, ja siinä tultiin siihen tulokseen, että DMX on
parempi musakäyttöön.
Avatar
#303 • • whuf. Guest


Kuten sanoin, siinä ei oo midiportteja takapaneelissa, tuki midivehkeille
tietty löytyy ja liitin kortilta. Ei toi DMX sen enempää pelikortti ole kuin
EWX, eroahan noissa on lähinnä liittimien määrässä ja sijoittelussa, sama
DAC niissä hyrrännee. DMX'ssä toki on paremmat pelituet kuin studio-
korteissa, mutta hintaluokassaan ja muuhunkin kuin musakäyttöön toi
kortti on mun mielestä erittän hyvä. Liittimiä piisaa etupaneelissa ihan
tarpeeksi ja takaakin saa audiota ulos ja sisään. Ei ehkä kantsi muu-
taman kympin takia kitsastella, sitten vaan kiroiluttaa kun joutuu kont-
tailemaan koneen takana kun kytkee luureja :) Tossa on phone out
linjasäädöllä suoraan maskissa.

En nyt jaksaa kaivaa linkkiä mutta tom's hardware guidessa toi oli
vertailtu audigyn kanssa, ja siinä tultiin siihen tulokseen, että DMX on
parempi musakäyttöön.



Heh aivan. Kuten pistinkin aluks niin Käsittääkseni DMX on pelikortti.. ja siksi se on varmaan pääasiassa suunniteltukkin, mut toimii musakäyttöön varmaan tosi hyvin. Eli voisin korjata vähän käsitystäni :D

Toinen luku sitten taas on ASIO-toimivuus.. mutta luulis että aika samaa tasoa kun saman valmistajan kortti kuitenkin.
Mut varmasti pieksee Audigyn(vaikka itseäni himottaakin audigyn dsp-matskut *lääh* :D )
Avatar
#304 • • Ana-- Guest


Toinen luku sitten taas on ASIO-toimivuus.. mutta luulis että aika samaa tasoa kun saman valmistajan kortti kuitenkin.
Mut varmasti pieksee Audigyn(vaikka itseäni himottaakin audigyn dsp-matskut *lääh* :D )



Hyvin on ASIO toiminu ainakin mulla, jostain syystä välillä vaan joutuu
säätämään vähän isot latenssit suhteessa tehonkulutukseen kun esim.
fruity alkaa "repimään" ja rasahtelemaan.. En tiedä onko kortin vai ko-
neen ongelma.
Avatar
#305 • • JN Guest
Mitä korttia suosittelisitte, jos ei tarvitse nauhotella mitään, ainoastaan pitäisi siis olla hyvä ulostulevan äänenlaatu? Ja miten äänen olisi parasta tulla ulos, jotta tulos olisi paras mahdollinen, optinen, rca vai joku muu?

Tällä hetkellä soitan midikiipparia USB2 liitännän kautta ja olen ymmärtänyt, että tällöin ei äänikortti vaikuta latenssiin millään tavalla, olenko oikeassa? Toisinsanoen, äänikortin hyvistä midi ominaisuuksista ei olisi minulle mitään hyötyä verrattuna usb:hen, vai?
Avatar
#306 • • bulk Guest

Mitä korttia suosittelisitte, jos ei tarvitse nauhotella mitään, ainoastaan pitäisi siis olla hyvä ulostulevan äänenlaatu? Ja miten äänen olisi parasta tulla ulos, jotta tulos olisi paras mahdollinen, optinen, rca vai joku muu?

Tällä hetkellä soitan midikiipparia USB2 liitännän kautta ja olen ymmärtänyt, että tällöin ei äänikortti vaikuta latenssiin millään tavalla, olenko oikeassa? Toisinsanoen, äänikortin hyvistä midi ominaisuuksista ei olisi minulle mitään hyötyä verrattuna usb:hen, vai?



Jos soitat Midikeyboardilla siis softasyntikoita, niin silloin nimenomaan latenssilla juuri on väliä.

Kaksikanavaisia kortteja alkaa olemaan joka oksalla, joku perus 24/96 -kortti vois kelvata hyvin, eikä tule kauhean kalliiksi.
Avatar
#307 • • JN Guest
Joo eli soitan emolevyn usb:n kautta Reasonin synaa. Tällöinkin siis äänikortti vaikuttaa latenssiin? Entä miten sitten eroaisi, jos vaihtaisin kiipparin tosta usb liitännästä kunnon äänikortin midi in liitäntään?

Oisko sulla heittää jotain ihan perus hyvän äänen omaavaa 24/96 korttia?
Tällä hetkellä käytössä nforce2 emolevyyn integroitu äänipiiri, joten tuntuva äänen parantuminen ei olisi pahitteeksi.
Avatar
#308 • • onnela Guest

Joo eli soitan emolevyn usb:n kautta Reasonin synaa. Tällöinkin siis äänikortti vaikuttaa latenssiin? Entä miten sitten eroaisi, jos vaihtaisin kiipparin tosta usb liitännästä kunnon äänikortin midi in liitäntään?



Juups, eli sillä ei ole oikeastaan väliä onks sun kiippari midissä
vai USB:ssä kiinni. Latenssi riippuu nimenomaan äänikortin /
koneen kyvystä käsitellä ääntä mahdollisimman reaaliaikaisesti.

Eli,

Hidas kone -> latenssia
Huono äänikortti -> latenssia

Midi ja USB pystyvät molemmat siirtämään tiedon riittävän nopeasti
kiipparilta koneelle, joten siitä ei ole kyse.

Minkäslainen kone sulla on kyseessä? Suhteellisen tuore ilmeisesti
kuitenkin, kun on kerran nforce2-piirisarjalla varustettu.

Äänikortti taitaa olla sun tapauksessa pullonkaula. Tosin, muistia
ja prossutehoakaan ei kyllä koskaan ole liikaa musahommiin.
Avatar
#309 • • JN Guest
No nyt alkaa selkeytyä. Koneessa pitäisi potkua riittää ihan kohtuullisesti, Athlon xp 2600, 512mb muistia. Eli nyt kun sain vihdoin tietää, että äänikortti vaikuttaa latenssiin jokatapauksessa, niin mitä seikkoja pitäisi ottaa tällöin uudessa kortissa huomioon? Eli jos usb:llä pärjää ihan hyvin, niin siinä äänikortissa ei tarvitse olla edes midiä, vaan pelkästään hyvä äänenlaatu ja pieni latenssi, mistä latenssin pienuus sitten johtuukin.
Avatar
#310 • • Tuppu_ Guest
Osta joko Terratec EWX 2496 vai mikä se olikaan tai sitten m-audio audiophile 2496. Jälkimmäisessä tulee myös midiliitännät, mutta kun sulla kerran on jo usb käytössä, niin toi terratec toimii varmaan myös hyvin. Kummatkin on äänenlaadultaan aika samalla viivalla ja latenssit saa vedettyä alas. Hintaa noilla oli jotain 130-160e ? Ainakin audiophileä saa helsingin musiikista.
Avatar
#311 • • JN Guest
Noita kortteja itsekkin ajattelin. Mites kauas noista jää sitten ST Audio SoundTrack Audio DSP24 Value? Tollanen olisi bracketin kanssa tarjolla käytettynä 70e sis. pk hintaan, olisiko kannattava sijoitus? Hinnaltaanhan toi on erittäin halpa, mutta jos ei kyvyt riitä lähellekkään Terratecin tai M-audion tasolle, niin mielummin panostan sitten niihin.
Avatar
#312 • • Tuppu_ Guest

Noita kortteja itsekkin ajattelin. Mites kauas noista jää sitten ST Audio SoundTrack Audio DSP24 Value? Tollanen olisi bracketin kanssa tarjolla käytettynä 70e sis. pk hintaan, olisiko kannattava sijoitus? Hinnaltaanhan toi on erittäin halpa, mutta jos ei kyvyt riitä lähellekkään Terratecin tai M-audion tasolle, niin mielummin panostan sitten niihin.



Nauhoituksen kohinasuhteet ja taajuusvasteet eivät ole yhtä hyvät kuin terratecissä ja m-audiossa, mutta jos käytät vain softasynia, niin tuo äänikortti ei periaatteessa missään välissä pysty tumpeloimaan sun audiota, kun exporttaat biisin. Ainoa mihin se vaikuttaa on se, että kuinka sä kuulet sen homman kaiuttimista, mutta toistovaste tossa kortissa on ihan ok. Eli tollaisessa käytössä varmaankin sekin menee ihan hyvin.
Avatar
#313 • • JN Guest
Jos ton St Audion kanssa kuitenkin äänenlaatu ja latenssi paranee tuntuvasti tähän nforce2 äänipiiriin verrattuna, niin sillon toi 70e tuntuisi ihan kohtuullisen järkevältä sijoitukselta tohon. Mutta onko suurta eroa tiedossa?
Avatar
#314 • • bulk Guest
Juu toi STaudiokin pätee sun käytössäsi varmaan ihan hyvin, latenssin saa painettua ASIO-ajureilla helposti johonkin viiteen millisekuntiin, joka on jo ihan riittävä.

En ole Reasoniin niin perehtunut (käyttääkö ASIO-, vai WDM-ajureita), mutta STaudion WDM-ajurit ei ole koskaan oikeen sytyttänyt.

ASIO:t pelaa nykyään niin hyvin kuin voivat.

(itellä siis STaudio DSP2000 C-port).
Avatar
#315 • • JN Guest
Olen ymmärtänyt, että Reason käyttäisi ASIO-ajureita. Millä ton latenssin pystyisi helposti testaamaan, voisin testata vielä nyt tämän integroidun piirinkin kanssa.
Avatar
#316 • • bulk Guest

Olen ymmärtänyt, että Reason käyttäisi ASIO-ajureita. Millä ton latenssin pystyisi helposti testaamaan, voisin testata vielä nyt tämän integroidun piirinkin kanssa.



Jostain äänikortin asetuksista pitäisi löytää ASIO sample-buffer, jota pienentämällä latenssikin pienenee. Liian pienen latenssin huomaa siinä vaiheessa, kun ääni alkaa pätkiä/prossutehoa alkaa kulumaan liikaa.

Kannattaa aloittaa testailu jostain 2048 samplesta alaspäin integroiduilla äänipiireillä, latenssiksi tulee tosta esimerkiksi 44,1kHz:llä

2048/44100= 46,44ms.

Jos sulla on emossa integroitu AC'97 -kodekki, niin muistaakseni sillä ei alle 30ms pääse (saatan olla väärässäkin, testaillut viimeksi joskus vuosi sitten).
Avatar
#317 • • JN Guest


Jostain äänikortin asetuksista pitäisi löytää ASIO sample-buffer, jota pienentämällä latenssikin pienenee. Liian pienen latenssin huomaa siinä vaiheessa, kun ääni alkaa pätkiä/prossutehoa alkaa kulumaan liikaa.

Kannattaa aloittaa testailu jostain 2048 samplesta alaspäin integroiduilla äänipiireillä, latenssiksi tulee tosta esimerkiksi 44,1kHz:llä

2048/44100= 46,44ms.

Jos sulla on emossa integroitu AC'97 -kodekki, niin muistaakseni sillä ei alle 30ms pääse (saatan olla väärässäkin, testaillut viimeksi joskus vuosi sitten).


Reasonin asetuksista pystyi näköjään suoraan säätämään tota.

Eli 2048/44100=46ms alkoi jo rätistä.
Alin joka toimi oli 96000/4608=48ms.

Onko tossa siis ihan sama minkä jaan milläkin, kunhan vain päästään sopivaan lopputulokseen? Ja onko mitään kikkoja jolla päästäisiin alempaan latenssiin, muutakuin äänikortin vaihto?

EDIT: Itseasiassa toi 48ms:kään ei toiminut pidemmän päälle rätisemättä, semmonen päälle 50 alkaa vasta toimia kunnolla.
Avatar
#318 • • bulk Guest


Reasonin asetuksista pystyi näköjään suoraan säätämään tota.

Eli 2048/44100=46ms alkoi jo rätistä.
Alin joka toimi oli 96000/4608=48ms.

Onko tossa siis ihan sama minkä jaan milläkin, kunhan vain päästään sopivaan lopputulokseen? Ja onko mitään kikkoja jolla päästäisiin alempaan latenssiin, muutakuin äänikortin vaihto?

EDIT: Itseasiassa toi 48ms:kään ei toiminut pidemmän päälle rätisemättä, semmonen päälle 50 alkaa vasta toimia kunnolla.



Neuvoisin käyttämään 44,1kHz:aa, 96:kHz:llä sun prosessori joutuu pyörittämään yli tuplaten enemmän dataa kuin 44,1:llä. Latenssi asettuu yleensä isoilla bitrateilla alemmaksi, mutta koneen rajat tulee nopeammin vastaan (äänenlaatukin on kyllä parempi), eli et saa yhtä paljon virtuaali-instrumentteja käyttöön, ennen kuin kone kyykkää.

Varmaan integroidulla saa vähän nipistettyä latenssia, kun hakee emovalmistajan sivuilta uudet ajurit ja vähän paneutuu asiaan.
Avatar
#319 • • JN Guest
Tuolta asetuksista löytyi myös vaihtoehto, josta sai ASIO DX Full Duplex ajurit käyttöön, jolloin se laittaa automaattisesti asetukset 48000/2048=42ms. Tällöin asetuksia ei kuitenkaan voi enää manuaalisesti jostain syystä säätää, mutta tällöin kuitenkin toi 42ms toimii.
Avatar
#320 • • okiru Guest
Tämmönen asia tulee täältä kysyä: Kaverilla on ongelmia nauhoittaa settiään koneelle (joko suoraan mikseristä / vahvarista tai md:ltä ec). Ongelmana tuntuu olevan, että kun hän nauhoittaa line-in kanavan kautta (äänikortti joku integroitu Realtek AC97 Audio), käyttäen nauhoitussoftana Cool Edit Pro 2.0:aa, tulee nauhoitettuun materiaaliin ihmeellisiä "skippailuja" ja clippejä.
Sattuisiko arvon asiantuntijat tietämään johtuuko ongelma paskesta äänikortista vai jostain tuntemattomasta tekijästä x ? Ja miten ongelman voi korjata?