Mitä opiskelet?

186 posts, 10 pages, 31,497 views

#61 • • Ana-- Guest
Aah... Toissapäivänä oli viimeinen oppitunti lukiossa

Tulevaisuus tosin on auki.

Ensin inttiin, sitten jonnekkin. Varmaan A/V-alaa, tjsp.

Saas nähdä.
#62 • • onnela Guest
Tietojenkäsittelyä AMK:ssa... Ylläri. Korkeakoulusta en koskaan valmistuisi, oon sen verran saamaton.
Esa

#63 • • Esa

Originally posted by Analogia:
Ensin inttiin, sitten jonnekkin.

<vink>
Pääsykokeissa kannattaa käydä ennen inttiä/sivaria vaikka ihan vaan fiilistelemässä jos ei muuta, kun voi hyvinkin olla että vuoden päästä aivotoiminta ei ole enää samalla tasolla.
</vink>
#64 • • Salla Guest
Mä pääsin syksyllä opiskelemaan Helsingin ammattikorkeakoluun, Stadiaan. Taide- ja viestintä alalle, ja musta tulee isona production manager elikkäs niinku tuottaja.
Ihan huippukivaa on ollu koulussa, tuu meille opiskelemaan
#65 • • jUSSi Guest

Originally posted by Esa:
<vink>
Pääsykokeissa kannattaa käydä ennen inttiä/sivaria vaikka ihan vaan fiilistelemässä jos ei muuta, kun voi hyvinkin olla että vuoden päästä aivotoiminta ei ole enää samalla tasolla.</vink>

tää on siis niin totta. Minäkin kävin ennen inttiä mahdollisimman monissa pääsykokeissa, mutta silti aivot oli ihan tyhjät ja motivaatio lukemiseen nollassa intin jälkeen. Parasta olisi jos pääsisi ennen inttiä jonnekkin sisään.
#66 • • Dr.Phibes Guest
Määä opiskelen
Satakunnan käsi- ja taideteollisuus oppilaitoksessa tietokone - animaatiota
neljättä vuotta. viime toukokuussa piti valmistua.... mut nyt ens toukokuussa loppu häämöttäää.........Ehkä...
#67 • • olliS Guest

Originally posted by jUSSi:
tää on siis niin totta. Minäkin kävin ennen inttiä mahdollisimman monissa pääsykokeissa, mutta silti aivot oli ihan tyhjät ja motivaatio lukemiseen nollassa intin jälkeen. Parasta olisi jos pääsisi ennen inttiä jonnekkin sisään.

Kuulostaa tutulta! Ja todellakin parasta ois, jos pääsis ennen inttiä sisään niin ei tarvis stressata pääsykokeista intissä... toisaalta onnistuu se pääsykokeisiin lukeminen intissäkin, kunhan hyvin pelailee... (nim. kaikki lomat käyttänyt pääsykokeisiin lukemiseen intissä...) vähän kyl hajottaa lisää, mut toisaalta usein varsinkin vuoden intissä majailevilla on "tyhjää" aikaa, jolloin ei tehdä mitään vaan hajoillaan tekemisen puutteeseen -> kirja esiin ja lukemaan, onpahan jotain tekemistä
#68 • • wegas Guest
voisin kysellä täs samal tälläst et minkälaisia mahdollisuuksii jatko-opiskeluihin on siin tapaukses jos lukion yo-kirjoitukset menee syystä tai toisesta övereiks?
öh,syy miks kysyn tätä täältä on se että olen itse lukion ekalla,ja ekan opo-kurssin aikana näist asioist ei pahemmin ollu minkäänlaist keskustelua,enkä oo saannu raahattua itseäni opon puheille..itseasias mulla ei ole vieläkään koko yo-kirjoituksist mitään 100% selkeetä kuvaa

mut siis onks pelkällä lukion päästötodistuksella mitään virkaa ihan noin jatko-opiskelujen kannalta?
#69 • • -Lootus- Guest
Lukiossa nyt viel 14.2 asti...
Tarkoitus olis keväällä hakea lukemaan matkailumarkkinointia Turun amk...
Jos ei onnistu niin pakko hakea töitä,ja sit ens talvena ulkomaille..ainakin 2 viikoks..tai sit Jenkkeihin au pairiks..hmph..onhan tässä vielä onneks aikaa tota tulevaisuutta miettiä..
#70 • • olliS Guest

Originally posted by wegas:
mut siis onks pelkällä lukion päästötodistuksella mitään virkaa ihan noin jatko-opiskelujen kannalta?

Tarkoitatko ylioppilaskirjoitusten päästötodistusta? Lukion päästötodistuksella (siis eri aineiden arvosanoilla ja keskiarvolla) ei ole juurikaan merkitystä.. (saa korjata vapaasti).

YO-todistuksella sen sijaan on enemmän merkitystä:
Se kuitenkin riippuu hyvin pitkälti siitä, mihin aiot pyrkiä opiskelemaan jatkossa. Omasta ja tuttavien kokemuksesta voin sanoa, että yliopistolle ns. vaikeasti sisäänpäästyihin tiedekuntiin (esim. oikis, lääkis, valtiotieteellisen viestintä jne.) täytyy olla erittäin hyvät paperit, tyyliin kaikki laudatureita/eximioita. Tietysti joissakin paikoissa painotetaan jotain tiettyä ainetta enemmän kuin muita. Variaatiota on hyvin paljon... Kannattaa tutustua eri tiedekuntien ja oppilaitosten opinto-oppaisiin huolella.

Näin jälkeen päin ajatellen yo-arvosanoista ei mulle ainakaan ollut mitään hyötyä, kun oli päässyt opiskelemaan (tosin eipä tainnut olla hyötyä pääsykokeissakaan), lukuunottamatta yleissivistystä
#71 • • Felis Guest

Originally posted by 5-HT:
Tarkoitatko ylioppilaskirjoitusten päästötodistusta? Lukion päästötodistuksella (siis eri aineiden arvosanoilla ja keskiarvolla) ei ole juurikaan merkitystä.. (saa korjata vapaasti).

Jonkun verran saattaa lukion päästötodistuksellakin olla merkitystä: muistaakseni jossain haussa sai valita, kumman perusteella halusi lisäpisteet laskettavan. Kyse oli luultavasti jostain ammattikorkeakoulusta; hakuperusteet vaihtelee muutenkin varsin paljon eri koulujen vällillä. Itse menin yliopistoon suoraan papereilla, toisaalta on monia aloja, joilla todistuksilla ei ole niin minkäänlaista merkitystä. Yleisesti ottaen kyllä ylioppilastodistus on noista kahdesta tärkeämpi.
#72 • • olliS Guest

Originally posted by Felis:
Jonkun verran saattaa lukion päästötodistuksellakin olla merkitystä: muistaakseni jossain haussa sai valita, kumman perusteella halusi lisäpisteet laskettavan. Kyse oli luultavasti jostain ammattikorkeakoulusta; hakuperusteet vaihtelee muutenkin varsin paljon eri koulujen vällillä. Itse menin yliopistoon suoraan papereilla, toisaalta on monia aloja, joilla todistuksilla ei ole niin minkäänlaista merkitystä. Yleisesti ottaen kyllä ylioppilastodistus on noista kahdesta tärkeämpi.

Aivan totta. En oo kuten sanoin juurikaan perehtynyt AMK:n tai vastaavien oppilaitosten pääsykokriteereihin... tulipa myös mieleen, että matemaattis-luonnontieteelliseenkin on suht. helppo päästä papereilla suoraan sisään (lähinnä matematiikan, kemian, fysiikan ja vast. aineiden pisteillä yo-kirjoituksista). Tai no, kaikkihan on suhteellista..
#73 • • mmm... Guest

Originally posted by wegas:
voisin kysellä täs samal tälläst et minkälaisia mahdollisuuksii jatko-opiskeluihin on siin tapaukses jos lukion yo-kirjoitukset menee syystä tai toisesta övereiks?

Mun käsittääkseni lähes kaikkiin kouluihin ja niiden oppiaineisiin, joihin yleensä on olemassa jonkinlaiset pääsykokeet, pääsee aina tietty osa sisään pelkän pääsykokeen perusteella. Eli näiden osalta lukion päästötodistuksella / yo-todistuksella ei oo mitään muuta merkitystä kuin että sellaiset tulee olla olemassa. Varmoina esimerkkeinä lukuisat yliopiston laitokset sekä tkk:n eri suuntautumisvaihtoehdot - muitakin löytynee siis paljon. Tällaisen systeemin tarkoituksena on antaa alasta oikeasti innostuneille mahdollisuus päästä lukemaan ominta asiaa riipumatta siitä sattuiko kiinnostamattomien asioiden ulkoluku huvittamaan, kun oli 16-18v...

Tosin jos asiaa tutkittaisiin niin ei ehkä löydettäisi kovin suurta korrelaatioo surkean yo-todistuksen ja suoraan pääsykokeella sisäänpääsyn välille... Eli kyllä niillä lukion tunneillakin kannattaa poiketa, edes ihan yleisvireen ylläpitämiseksi ja pohjan luomiseksi, vaikka se joskus turhalta tuntuiskin .
#74 • • Genepool Guest
yo-todistuksen suosiollisella avustuksella Turun yliopistoon, pääaineena ranskan kääntäminen ja tulkkaus, sivuaineena englannin vastaava. tänne halusin 8. luokalta lähtien, meinasi tosin mennä suunnitelmat uusiksi kun huomasin ettei tätä voi lukea kuin turussa

mut onneksi tulin. bryssel odottaa, hiulihei
#75 • • dixoff Guest

Originally posted by 5-HT:
tulipa myös mieleen, että matemaattis-luonnontieteelliseenkin on suht. helppo päästä papereilla suoraan sisään (lähinnä matematiikan, kemian, fysiikan ja vast. aineiden pisteillä yo-kirjoituksista)

Juu, noihin pääsee kyllä about heittämällä sisään, jos on edes kohtuullisen hyvin menestynyt matematiikan ja reaalin kirjoituksissa. Itse menin pelkän yo-todistuksen avulla, eli en käynyt pääsykokeissa.

Aloittajia noilla aloilla on aika paljon - monet hakevat sieltä preppausta tkk:lle tai lääkikseen, ja jotkut tulevat tuonne siksi, että pääsisivät edes johonkin yliopistoon. Helposta sisäänpääsystä johtuen sinne tulee väkeä jos jonkinlaista, mutta monet huomaavat viimeistään ekan opiskeluvuoden jouluun mennessä olevansa väärässä paikassa. Käytännössä siis alkuopintojen jälkeen luennoilla näkyy lähes pelkästään niitä, joita aihe edelleen kiinnostaa.

Itse luin teoreettista fysiikkaa ja matematiikkaa. Ehkäpä olisi voinut selvittää itselleen joitain muitakin vaihtoehtoja, mutta kun nyt tuolta tuli haettua ne maisterinpaperit niin enpä kadu enää. On ainakin moraalinen vapautus kaikenlaisista opiskelupaineista, kun on tutkinto taskussa. Ts. kukaan ei enää odota minun opiskelevan yhtään mitään.

Ja olivathan nuo lukemani aineet mielenkiintoisia (ainakin omasta mielestäni) ja mielellään niitä lukisi lisääkin, elleivät muut kiireet veisi aikaa. Ja päätoimisen opiskelijan toimeentulotaso ei vaan enää jaksa houkutella.
#76 • • Edited Vesa Guest
...
#77 • • Tapi T Guest
Kas tässä urasuunnitelmani: Keväällä saan pääsykokeista huippupisteet ja syksyllä alkaakin sitte opinnot Helsingin Kauppakorkeakoulussa. Siitä kymmenen vuotta, ja olen kohonnut läntisen Espoon suur-kapitalistiksi!
#78 • • silr Guest
Nyt pitäisi kyntää loput ylioppilaskirjoitukset läpi kohtuullisin arvosanoin. Sitten luetaan niin så satans kauppiksen pääsykokeisiin. Sitten kun on päästy sisään niin ihmetellään pitäisikö lähteä Englantiin (opiskelupaikka jo valmiina) vai jäädä Suomeen lukemaan kauppatieteitä
#79 • • noora Guest

Originally posted by Tapi T:
Kas tässä urasuunnitelmani: Keväällä saan pääsykokeista huippupisteet ja syksyllä alkaakin sitte opinnot Helsingin Kauppakorkeakoulussa. Siitä kymmenen vuotta, ja olen kohonnut läntisen Espoon suur-kapitalistiksi!

Heeiiii... sä varastit MUN urasuunnitelmani...

Nähdään pääsykokeissa...
#80 • • Star Guest
Tarkoitus olis valmistua vaatetusalan artesaaniksi tässä kolmen vuoden sisällä.
Yhdet ammattipaperit on jo taskussa (leipurin paperit) Valmistumisen jälkeen mieli tekisi ulkomaille opiskelemaan vaatetusalaan liittyvää.