Originally posted by Varvana:
Pakko vielä avautua tästä... koska henk.koht. mä en ole kauhean vakuuttunut siitä että tällaiset erityiskoulut jollakin alalla lahjakkaille ovat aina hyvästä.
Itse vastustaisin lähinnä Päivölän kaltaisia sisäoppilaitoksia. Stereotyyppi matikkanörtistä ei ole kovinkaan sosiaalinen - ja tilanne tuskin paranee sisäoppilaitoksessa. (Tunnen erään Päivöläläisen, joten mielipiteeni on _hieman_ biasoitunut.)
Tietenkin voisi myös väittää, että erityiskouluissa menetetään nuoruus opiskelemalla aamukahdeksasta iltakahdeksaan. Mutta jos siitä tykkää, niin mikä ettei?
Tuollaisessa huippulahjakkaiden joukossa todellisuus helposti vääristyy, kun ympärillään ei kohtaa niitä joille asiat eivät ole niin triviaaleja ja helppoja.
Lisäksi jos kaikki asiat ovat triviaaleja ja helppoja, ei koskaan opi tekemään töitä. Rekrytoijat karsastavat monasti huippulahjakkaita juuri tämän takia.
Tämä ilmenee usein heikompilahjaisten halveksuntana ja pätemisenä omilla taidoillaan.
Pahimman "heikompilahjaisien halveksunnan" lienee lausunut eräs edesmennyt (ja älykkäänäkin tunnettu) HY:n proffa - nimeä en tähän hätään muista. Hän ei nimittäin halunnut lapsia, koska mikäpä olisikaan kauheampaa kuin huomata lapsensa olevan tyhmempi kuin itse?
Puhu siinä sitten ihmisyydestä.
Joo, aika off-topic..