Mitä opiskelet?

186 posts, 10 pages, 31,500 views

#41 • • Zeta Guest
Helsingin yo, tietojenkäsittelyjuttu vai mikä se oli?
Oikeesti tää homma on ihan perseestä, eikä aavistusta mitä jatkossa.
Historiaa tai jotain.
-Nimin. 2ov viime syksyltä.
Antakaa hyvät ihmiset vinkkejä miten saisin yo:ssa helppoja ovareita ettei opintotuki lyö näpeille!!
Esa

#42 • • Esa

Originally posted by Zeta:
Antakaa hyvät ihmiset vinkkejä miten saisin yo:ssa helppoja ovareita ettei opintotuki lyö näpeille!!

Oletko harkinnot JOO-opintoja? Erilaisia mahdollisuuksia ja kursseja on tarjolla paljon.

Whatta? "JOO eli joustava opinto-oikeus tuo ulottuvillesi kaikki pääkaupunkiseudun yhdeksän tiede- ja taideyliopistoa." >> http://www.helsinki.fi/joo/

[ 25 January 2002: Message edited by: Esa ]
#43 • • mekaanikko Guest
Kouluja takana lukion lisäksi: ammattitutkinto mainosalalta ja ammattikorkeaopintoja design managementin saralta (droppasin, koska opetuksen taso kusi niin pahasti - itse aihe kiinnostaa edelleen)

Työkokemusta: viimeiset kaksi vuotta uusmedia-alalla (+ sivari meni myös puoliksi webbihommissa), jonka sisällä onkin melkein kaikkea muuta paitsi myyntiä/taloushallintoa tullut tehtyä: designia (käyttöliittymä-/käytettävyyssunnittelu on se ykkösjuttu mutta paljon myös graafista suunnittelua ja jonkin verran copyn ja konseptisuunnittelijan hommia), tekniikkaa (sitebuildingia lähinnä tosin vain) ja pomoilua (puoli vuotta tekniikkapuolen vetäjänä verkkokaupassa). Nykyisin lähinnä designia ja tekniikkaa. Tätä ennen olen kerinnyt toimia mm. levykauppiaana, freelance-graafikko/taittajana ja kääntäjänä.

Kouluja edessä: tänä keväänä olis tarkoitus pyrkiä ainakin Taikkiin (ties kuinka monetta kertaa; vuosi vuodelta menee paremmin ja paremmin että ehkä se joskus natsaa), Helsingin yliopistoon taidehistoriaa opiskelemaan, jonnekin (Taviin varmaan) TV-tuotantoa opiskelemaan sekä mahdollisesti Polin arkkitehtipuolelle. Huvikseen ajattelin käydä myös testailemassa SAT-testiä jolla voisi teoriassa päästä HKKK:hon ilman pääsykokeita; realistisesti ottaen se ei kyllä ole kovin todennäköistä.

Töitä edessä: lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu digi-TV:seen tutustuminen ja sen puolen hommiin vähitellen hivuttautuminen. Lisäksi kun multa jatkuvasti kinutaan juttuja eri lehtiin niin varmaan pientä toimittajan sivuduuniakin tässä olisi tarkoitus ruveta tekemään. Tekniikka-/suunnitteluhommista olisi tarkoitus vähitellen livetä enemmän sisältöpuolelle.

Pidemmällä aikavälillä en kyllä yhtään tiedä, mitä sitä päätyy tekemään. Mulla on vähän tällainen renesanssihumanistin asenne, että laaja yleissivistys on enemmän mun juttu kuin tiukka erikoistuminen. Luultavasti kulttuurin piirissä (laajasti ymmärrettynä, siis sisältäen taiteet, tieteet, journalistiikan ja koulutuksen) parissa luultavasti tulen urani tekemään, missä tarkemmin, onkin sitten toinen kysymys. (Levytetty) musiikki tulee jonkinlaisella todennäköisyydellä olemaan osa sitä, ainakin toivottavasti.
#44 • • eddie Guest
Tanssitaidetta Teatterikorkeakoulussa
#45 • • Mrrshan Guest
Olen neljä kertaa pyrkinyt Tampereen yhteiskuntatieteelliseen, kv. politiikkaa tai valtio-oppia lukemaan. Ei se läpäisy kertaakaan kovin kauaksi jäänyt mutta kun ei vaan jaksa lukea enempää.

Opiskelen nyt tietojenkäsittelyä Heliassa. Se oli aivan umpimähkään valittu suunnitelma B, mutta ihan hyvä sellainen. Eikä tarvitse hajota matematiikkaan niinkuin jos opiskelisin sitä yliopistossa.
#46 • • mark hamilton Guest
Paperitekniikkaa viimeistä vuotta. Työpaikka paperi tehtaassa jo tiedossa. Joten homma alkaa olla jo aikalailla hanskassa, on niin väbä olo koulun suhteen.
#47 • • Edited Vesa Guest
...
#48 • • Majo Guest
Tämä asiahan on jo tullut esille monessa kohtaa, mutta mainitsenpa tämän vielä näin kitetytettynä.

Jokaisenhan tulisi opiskella sitä mikä itseä kiinnostaa. Sillä ei ole niin suurta merkitystä, onko asiassa hyvä vain ei, sillä jos aisasta in kiinnostunut, niin sen opiskelee niin tarkaan että vihdoin on hyvä sillä alalla.

Itse olen aina halunnut opiskella tekniikkaa ja hainkin aikoinaan vaikka minne päin suomea kouluun. Kuin sattuman kaupalla ajauduin tänne Helsingin AMK:hon (eli. stadiaan <- hölmö nimi ) ja näin jälkeenpäin kavereiden luona eri kouluissa käytyäni huomaan että en haluaisi opiskella missään muualla.

Tästä päästäänkin aasinsiltaa pitkin toiseen pointtiini, joka on opiskelu paikkakunta. Nimittäin vaitän että yhtä tärkä kuin oikean tyyppisen koulun valitseminen on valita oikealta paikkakunnalta se koulu. Tunnen muutamia kavereita, jotka ovat muuttaneent isolle paikkakunnalle pieneltä ja eivät sopeudu sinne asumaan. Sillä tavalla heidän motivaatio koulun käymiseen laskee, kun he eivät tunne oloaan turvalliseksi isossa paikassa. Vastaavasti minulla löytyy myös muutaman kaveri jotka ovat jääneet pienelle paikkakunnalle opiskelemaan ainoastaan hyvän koulun takia ja sillä tavalla ovat täysin tukehtumis pisteessä, kun ympyrät ovat aivan liian pienet.

Toivotan tarkkoja harkintoja niille, joilla kyseinen valinta on edessä.

Hmm.. huomasinkin juuri että, vaikka plattarin väki onkin hyvin tekniikan alaan painottuneita ihmisiä, niin itse taidan yksin ehdustaa Stadian tekniikan puolta.
#49 • • Chipie Guest
Stadia, vaatetuspuoli eli vestonomiksi toivottavasti valmistun parin-kolmen vuoden päästä..
jos vaan selviän:/ (vähän aikaa-paljon töitä)
Ton jälkeen yritystä sitten ehkä Taikkiin..monta kertaa

¤C
Esa

#50 • • Esa
Mä tulin TKK:lle opiskelemaan ilman selvää kuvaa siitä, mihin haluaisin erikoistua. Suoritettuani riittävästi kaikkia kivoja kursseja tutustuin ekaa kertaa opinto-oppaaseen, josta sit löysinkin mielenkiinnon kohteeni: uudet liiketoiminnat digitaalisessa taloudessa, vuorovaikutteinen digitaalinen media, johtaminen ja työpsykologia & yritysstrategia ja kansainvälinen liiketoiminta.

"Isona" luulen puuhailevani normi-duunin lisäksi bileiden järjestämisen parissa.. Jälkimmäinen kiinnostaa eniten, mutta jotenkin kai pitäisi elääkin (ja maksaa bileiden tappiot)?
#51 • • TfO Guest
Opiskelupaikka on löytynyt jo parin vuoden ajan tuolta LTKK:n Tuotantotalouden osastolta... sinne asti en ole kyllä vielä ehtinyt... taidan päätyä hakemaan tänä keväänä ihan tuonne turun AMK:hon kun ei innosta muuttaa toiselle puolelle suomea, eikä myöskään lukemismotivaatio ole niitä suurimpia... AMK:ssahan on varmaan aika paljon yksinkertaisempaa matikkaa&fysiikkaa kuin teknillisessä korkeakoulussa? No.. sen näkee kevään aikana mitä ens syksynä tulen lukemaan.
#52 • • kitty Guest
vispiläsäätäjä! tosi mielenkiintoinen ja kiva ala! tukevasti taivaalla.....
#53 • • Karo Guest
Eipä ole yhteiskuntatieteilijät/valtiotieteilijät paljoo edustettuna. No, minä olen joka tapauksessa yliopistolla.
#54 • • olliS Guest

Originally posted by pinnie:
Taidanpa olla ainoita oikeustieteen opiskelijoita tällä foorumilla. Eli Helsingin Yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta, 3. vuosi (tosin hitaanlaisesti).

Oikein mielenkiinotoista.

Voipi hyvin olla totta... Musta tuntuu että mä oon oikeesti ainoa lääketieteen opiskelija täällä. Tai ainakaan ei oo osunut silmiin, kertokaa ihmeessä jos löytyy muitakin!
Siis Helsingin Yliopiston lääketieteellinen tiedekunta, 2. vuosi (vain 4,5v jäljellä... ).

Voin kyllä suositella kaikille alaa. Helvetin mielenkiintoista, vaihtoehtoja on niin monta mihin suuntautuu ja ala kehittyy jatkuvasti, välillä liiankin vilkkaasti -> informaatiotulva..

Opiskelu nykyään aika lähelle oikiksen perseenpuuduttamis-lukusalissa-pänttäystä, ainakin kahden ekan vuoden ajan. Sen jälkeen alkaa kliininen vaihe, jossa pääsee käsiksi "oikeaan" medisiinaan... that's about it.

[ 28 January 2002: Message edited by: 5-HT ]
#55 • • Chipie Guest

Originally posted by TfO:
.. AMK:ssahan on varmaan aika paljon yksinkertaisempaa matikkaa&fysiikkaa kuin teknillisessä korkeakoulussa? No.. sen näkee kevään aikana mitä ens syksynä tulen lukemaan.

En ole ihan varma, mutta eiköhän AMK:ssakin se matikka+fyssa ole yhtä vaikeeta, ei ehkä vaan niin laajana. Riippuu mitä valitsee ja mihin suuntautuu..amk:ssa otetaan se käytännön puoli enemmän esille.

¤C
#56 • • LyoN Guest
Mä opiskelen Haaga Instituutissa hotelli- ja ravintola-alaa nyt toista vuotta. Parin vuoden päästä olis tarkoituksena toimia ravintola-alalla jonkinlaisessa asiantuntija / esimies -tehtävässä. Kovasti olen myös ajatellut yrittäjäksi ryhtymistä vähän myöhemmin ts. oman ravintolan perustamista (saa nauraa). Mutta ihan vakavasti olen asiaa harkinnut, että saas nähdä miten käy. Konseptina olisi tietysti täysverinen klubi.
#57 • • Felis Guest

Originally posted by Karo:
Eipä ole yhteiskuntatieteilijät/valtiotieteilijät paljoo edustettuna. No, minä olen joka tapauksessa yliopistolla.

Käytännöllinen filosofia, valtiotieteellinen tiedekunta. Opiskelualan etsimistä ei tosiaan tarvitse ottaa niin vakavasti eikä turvautua pelkkään opinto-oppaaseen: minäkin aloitin tietojenkäsittelyssä, kasvatin iison elimen otsaani, lueskelin sitten vähän kielitiedettä, tähtitiedettä, kirjallisuustiedettä ja geofysiikkaa kunnes eksyin jollekin etiikan kurssille ja löysin oman juttuni. Sivuaineena aloitin Itä-Aasian tutkimuksen. Ei varmasti maailman käytännöllisin yhdistelmä, mutta so...
#58 • • andyk Guest

Originally posted by Chipie:

En ole ihan varma, mutta eiköhän AMK:ssakin se matikka+fyssa ole yhtä vaikeeta, ei ehkä vaan niin laajana. Riippuu mitä valitsee ja mihin suuntautuu..amk:ssa otetaan se käytännön puoli enemmän esille.

Toki TKK:ssa MA ja FY käydään läpi paljon syvemmin. AMK:ssa ainakin mulla oli 3 matikan kurssia (viimeinen oli matikan sovelluksista) ja kaikissa kokeissa sai käyttää TI89-laskinta ja kaavakirjoja. Opettajan johdolla jopa ohjelmoitiin laskimeen vaikeat laskukaavat.

Opiskelen nyt kolmatta vuotta AMK:ssa tietoliikennetekniikkaa ja ainakin tähän asti ollut turhankin teoriapainotteista. Onneksi nyt on muutama käytäntöön panostava kurssi, josta voi olla jotain hyötyäkin. Sitä käytäntöä tulisi varmaan työharjoittelussa, joka kuuluu pakollisiin opintoviikkoihin. Mutta minkäs teet kun ei ole päivääkään alan työkokemusta. Valmistuminen on ainakin vielä kaukainen unelma.
#59 • • Kate Guest
No,mä taidan olla "tavallisimmista" päästä opiskelijoita:

Toista vuotta SLK:ssa ja pitäis varmaan rupee suunautuukin pikkuhiljaa...Varmaan taloushallintoon, kun mikään muu ei oikein kiinnosta
#60 • • M1 Guest
Ammattikorkeessa tietojenkäsittelyn koulutusohjelma..