Originally posted by Varvana:
Katottiin tossa perjantaina iltapuhteiksi "Ilmestyskirja - Nyt. Redux" (ihmeellinen nimi kyllä). En ole nähnyt sitä alkuperäistäkään koskaan, joten en oikein osaa itse vertailla mitä siihen on lisätty, pituutta siihen ainakin on tullut 50 minuuttia lisää.
Lähinnä tuo elokuva muistutti psykedeelitrippiä, niin luonnollisesti se sai luonnottoman tuntumaan normaalilta.
Itse olen nähnyt tuon leffan joku vaatimattomat 10 kertaa, tosin viimeksi todella monta vuotta sitten.
Redux pitäisi ehdottomasti nähdä kun tuli missattua se. Elokuvasta tehdyssä dokumentissä hieman selitellään kyseisen leffan tekoprosessia, joka oli aika hurja.
Francis Ford Coppola oli aikamoisissa aineissa, rahoitushankaluuksissa ym. kriiseissä monivuotiseksi venyneen leffan aikana. Rahat ehtyi monta kertaa, kuvausten aikana Filippiineillä tuli hankaluuksia sissiliikkeen kanssa. Päänäyttelijä Martin Sheen sai sydänkohtauksen, surffari Lance tunnusti avoimesti vetäneen monet kohtaukset hapoissa ja spiidin alaisena, ganjan polttelua ei varmaan edes noteerattu kun se oli niin jokapäiväistä. Marlon Brando veti suurimman osan rooleista kännissä. Dennis Hopper eli elämänsä huumeisinta kautta jne. muuta hurjaa.
Leffa perustuu myöskin aika hurjan maanisdepressiivisen puolalaiskirjailija Joseph Conradin rajuun "Pimeyden Sydän" teokseen, jossa eversti Kurtz kohottaa itsensä Kongon sydämessä alkuasukkaiden raakalaismaiseksi valkoiseksi jumalaksi.
Loistorooleja todella monelta näyttelijältä, omat suosikkini ovat Robert Duvall ja Hopper: "Charlie don't surf. If I say it's safe to surf it's safe to surf. Give the man some water..."
ps. Wicker man, siinä on kans aivan loistava leffa. Upea juoni. Hieman samanlainen todella ilkeä pakanakoukku tuli walesilaisessa leffassa Darklands. Check it out!
[ 12 March 2002: Message edited by: Dani Cior ]