Originally posted by Tres:
Kaikki koirarodut ovat syntyneet jalostuksen tuloksena,
joten analogiasi ontuu pahasti - paitsi jos teoriasi
ihmisroduista pitää sisällään jonkun ulkopuolisen tahon
ihmisiin kohdistamia rodunjalostustoimenpiteitä.
Samoin muiden yleisimpien koti- ja tuotantoeläinlajien
rodut ovat kokonaisuudessaan (enemmän tai vähemmän)
suunnitelmallisen rodunjalostuksen tulosta, eikä
niitä siksi voida verrata ihmiseen.
Harmaakarhu ja jääkarhukin on ihmisen jalostamia lajikkeita? Karhut käsittääkseni on kyllä ihan samaa lajia. Kuitenkin eri rotua. Vaikkakin koira ei nyt ihan välttämättä ollut se oikea, niin kumminkin. Tosin Arosudella ja Harmaasudella on eri latinankielinen nimi; suomalaisella ja italialaisella on sama latinankielinen nimi.
Hm. Nyt kun ajatellaan, niin periaatteessahan se mitä minä miellän roduksi onkin yhden rodun alalaji. Eli tarvitsemmekin latinankieliseen nimeemme vielä kolmannen indikaattorin. Suomalaiset, ruotsalaiset ja norjalaiset - Homo Sapiens Nordica vaikka?
Missään vaiheessa en ole kiistänyt ihmisten välisiä
eroja, mistä tämän keksit? Näitä eroja ei kuitenkaan
ainakaan uudempien biologian oppikirjojen mukaan voida
pitää niin säännönmukaisina, että niiden perusteella
ihmiset voitaisiin jakaa eri rotuihin kuuluviksi.
Sitten minä vissiin olen rasisti. Tai edelleen rodun määritelmä on minulle hämärän peitossa. Väitän, että selviä merkkejä jo eri maalaisten ihmisten välillä on jopa ihan Euroopan sisällä, että pystymme tunnistamaan kotimaan useista ihmisistä ulkonäön perusteella. Homo Sapiens Nordica ja Homo Sapiens Italianus on erilaisia?
Ihmisten välillä on suuria eroja. Ja ihan kansakunnittain.
Oppikirjat nöyristelevät. Jopa nykysuomen sanakirja nöyristelee. Latinaan pohjautuva "neekeri" sana on esmes poistettu sieltä, sillä rasistiset neekerit kiihkouksissaan kuvittelevat, että se voisi sittenkin tulla Amerikkalaisesta alkulähteestä, joka on haukkumasana. Ja suomalaiset nöyristelee ja konttaa.
Kreationismin liittäminen tähän keskusteluun oli ilmeisesti
vitsi joka minulta meni täysin ohi?
Harrastan huonoa huumoria. Kreationistien väitteet tosin aika usein saavat saman sävyn mitä edellisestä viestistäsi aistin. Siitä kieroutunut mieleni sai assosisaation.
Se oli vain opiskeluaikojen kokeilua... korkeintaan voisin sanoa olevani Bi Sapiens.
Ja loppukaneettina: en tunnusta evoluutioteoriaa,
kreationismia, enkä mitään muutakaan vaillinaiseen
ja ristiriitaiseen todistusaineistoon perustuvaa
teoriaa..
Aivan. Itse heikkouskoisena höynäytettävänä uskon osittain evoluutioteoriaan.
Charles Darwin
Desmond Morris
Albert Einstein
-nuoruuteni kolme suurinta innoittajaa... Tosin esim. Einsteinin absoluuttinen valonnopeus on todistettu vääräksi. (TJEU: Fysiikan NOBEL vuodelta 2001... vai oliko se 2000?)
Rotuoppi kuuluu tähän kiistanalaisten teorioiden
joukkoon eugeniikan kanssa.
Jostain on päähäni jäänyt kuva, että vielä 70-luvulla oli Ruotsissa Eugeniikkaa ihan enemmänkin käytössä. Esim. opettaja pystyi lähettämään matemaattisesti tyhmän tytön steriloitavaksi ilman, että lapsen vanhemmilta kysyttiin. Toivon tämän olevan vain urbaania legendaa, sillä todistusaineistoa en ole löytänyt. Mistähän tuonkin olen kuullut?
Kuulin melko hupaisan kommentin. Tosin se on rasistinen letkautus, enkä itse siis seiso tämän takana. (aka loppukevennys)
Rodunjalostus - Muutama ylilyönti viime vuosisadan alussa ja nyt koko idea on pannassa...
edit: ai niin... tämänkin voisi kommentoida:
Etiikasta ja moraalista mekaanikkokin käsittääkseni
puhui. Sanoit, että ulkomailla ollessasi et riehu
kuin pellossa, entä kotimaassa? Miksi teet tämän
erottelun omalla kohdallasi, jos käytöksesi
sekä koti- että ulkomailla on laillisen rajoissa?
Rikos on sama, riippumatta siitä onko tekijä kotimaassaan
vai ei.
Ei, en riehu kotimaassa. Ulkomailla ollessani vain ole extra tarkkana siitä, että laskut on ajoissa, varon ylinopeutta, yms yms. Kotimaassa sennyteiniinoovälii. Ajan ylinopeutta, sillä pidän jostain käsittämättömästä syystä kesänopeuksia liian alhaisina. Autokohtaiset nopeudet olisivat fiksummat... oho offtopic. Kirjaston kirjat ovat kotimaassa joskus olleet myöhässä, laskuista tulee joskus huomautuksia. Nytkin voisin tietty ottaa KELAan yhteyttä ja sanoa siitä mun opintolainan takaisinmaksusta anteeksikauheesti... Ulkomailla pidättäydyn rennosta suhtautumisesta velvoitteisiin. Minä olen täällä vieras.
[ 01 July 2002: Message edited by: Taedium ]