Näin alkuun muutama viittaus aikaisempiin keskusteluihin. Nämä löytyivät hakusanalla "skene":
Mitä mieltä junkkaihmiset on meistä?
Turisti vai ei
Kaupallinen vastaan epäkaupallinen
ONKO ENÄÄ RAVE-kulttuuria?!???
Platinumin rooli
Eihän tästä aiheesta ole koskaan ennen puhuttu - eihän? Toistetaan vain reilusti historiaa, tai pysytään paikoillaan, tai hei, ruvetaan valumaan taaksepäin.
Seuraavassa olen lainannut JK:n tekstiä, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että minulla olisi mitään häntä vastaan. Minusta tuntematonta henkilöä on paha siis vihata. Yrittäkää ymmärtää.
Originally posted by Juho Kahilainen:Riitelyn tarpeellisuudesta Platinum-foorumi on sinällään tarpeellinen, mutta sekä jäsenten että moderaattoreiden toiminta on joissain tapauksissa hämmentävää...
Luulisin, että sekä jäsenet että moderaattorit ovat vain ihmisiä joiden käytös ei voi aina olla johdonmukaista ja loogista. Elämä on hämmentävää, mitä odotit?
Originally posted by Juho Kahilainen:Esimerkkinä mainittakoon topic, jossa Sasha F:n kerrottiin varastaneen erään suomalaistuottajan raitoja tältä liiemmin lupia kyselemättä... ...Eiköhän asia olisi kannattanut selvittää ja puida perinpohjaisesti?
Tätä tapahtuu jatkuvasti kaikkialla, tätä on tapahtunut ja tulee tapahtumaan. Mikä teki tästä niin erinomaisen jutun? Toki se varmasti vituttaa, jos huumorimielessä julkaistu demo päätyy ihan oikeaksi julkaisuksi. Kaikki kunnia artistin yllättävälle huumorintajuttomuudelle - onko skene Suomessa niin suuri ja kulkeeko tieto niin huonosti, ettei tästä tapauksesta ja Sasha F:n toiminnasta alan henkilöt tietäisi mitään? Miksi muuten repostella asiasta ryhmässä, joka on haastajan ja haastetun välinen juttu? Maailma on paska paikka ja kusipäitä löytyy aina - muutu itse ja hyväksy muut.
Originally posted by Juho Kahilainen:...kulttuuri tai yhteisö, joka ei edes halua nähdä itsessään mitään vikaa, saa minut karttamaan tekno- ja konemusiikki-sanaa.
Eli tämä johtopäätöksesi syntyy näistä kahdesta esimerkistäsi. Halleluja! Yleistämällähän asiat saadaan toimimaan. Epäkohtia on puitu Plattarilla koko sen olemassaolonsa ajan. Pitääkö minun kaivaa sinulle niistä topikkeja? Oletko koskaan lukenut käyttäjien palautetta menneistä bileistä? Onko huume- ja yksilön oikeuksia koskeva keskustelu täysin turhaa?
Originally posted by Juho Kahilainen:Etenkin täällä Platinumissa minua tympii parin sanan replyt, joita höystetään mitä vinkeämmillä hymiöillä tai liekkipäillä. Jos ei ole sanottavaa, voi olla hiljaa.
Pitäisikö minun itkeä vai nauraa. Ihan rauhassa voi tutstua skeneen muutakin kautta, jos parin rivin vastaukset hymiöineen ovat rasittavaa luettavaa. Ihan hatusta tempaistu olettamus - näinkö tapahtuu demojen arvostelussa? Edelleen jatkan... tuo henkilö, joka on antanut palautteen on uhrannut aikaansa ja kirjoittanut mielipiteensä ehkä kykenemättä tuon parempaan lopputulokseen. Turhaa minusta on kuitenkaan vaahdota moisen pikkuseikan vuoksi.
Originally posted by Juho Kahilainen:Kahtiajaot ja riidat ovat tervetulleita, sillä ne kuitenkin vievät tätä kenttää johonkin suuntaan.
Niin, se suunta on nimeltään liitoksistaan repeäminen.
Ihan muuten vain kysyäkseni - mikä on skene?
Koska työkoneessani ei ole minkään valtakunnan piirto-ohjelmaa, niin yrittävää visualisoida. Otetaan normaali xyz-kaavio, jonka akselien pituudet ovat rajatut. Tämä pisteavaruus on skene. x-akselin päihin sijoitamme konemusiikin ääripäät (niitä ei tietenkään ole olemassa, mutta kuvitellaan nyt että on), y-akselin päihin taas sijoitetaan ihmistyyppien ääripäät (jo vain, ei näitäkään ole olemassa, mutta sanotaan nyt vaikka viherpiiperö ja riistokapitalisti) ja z-akselille päihin sijoitetaan vaikkapa suhtautuminen klubbaamiseen ja päihteiden käyttämiseen. No niin, tässä meillä on karkeistettu malli skenestä. Oletetaanpa nyt, että skene laajenee, tulee uutta musiikkia, uusia toimintatapoja ja vaikka uusia huumeita. Mitä tapahtuu? Ääripäät loittonevat toisistaan. Mitä sitten? No jossain vaiheessa olettaisin, että akselit napsahtavat poikki ja syntyy uusia pienempiä pisteavaruuksia, joita myös skeneksi kutsutaan. Ja? Tottakai, mikään ei estä näiden sisällä tapahtuvaa myllerrystä hajoittamasta pienempiä yksiköitä aina vain pienempiin yksikköihin. Niin? Mitö jää jäljelle riittövän monen jakautumisen jälkeen? Yksi henkilö. Ok. Mitä hän tekee? Etsii toisen henkilön, koska he molemmat uskovat että a (tähän paikalle vaikka "no more Rock'n'Roll" :) Sykli lähtee jälleen liikkeelle. Eli pointtini oli? Sekenen riitely ja repeily on luonnollista. Mikään ei ole ikuista. Miten se menikään? Muutoksesta eivät selviä vahvimmat vaan sopeutumiskykyisimmät, joten muistakaa tämä viisaus hiekkalaatikollanne.
Originally posted by Juho Kahilainen:Häiritsevää Platinumin keskustelussa on nimenomaan ollut se, että kun alkaa tulla jotain pientä säpinää, niin joku jo rauhoittelee pluria huutelemalla tai yrittää muuten vain tukahduttaa tilannetta tyyliin "tämä on taas sitä mun-musa-on-parempaa-kuin-sun-musa -keskustelua".
Pidetään nyt ihan mielessä, että Platinum on väliaikainen boardi, jonne kirjoitetaan asioita enemmän tai vähemmän tosissaan. Kyllä huutelijoille voi antaa pätkän rautalankaa ja pyytää heitä miettimään toisenkin kerran. Edelleen, keskustelu tekstin ja hymiöiden avulla on äärimmäisen herkästi tulkittavissa päin persettä. Kirjoittajan kyvyttömyys sanoa asiaa yhdistettynä lukijan kyvyttömyyteen lukea kirjoittajan ajatuksia on sitten viimeisen päälle tulenarka tilanne. Hei, me kommunikoimme täällä vain tekstillä emme sentään luodeilla tai polttopulloilla (vielä :(
Ei unohdeta mikä on olennaista tässä jutussa. Minulle se on bileissä käyminen, tanssiminen, kavereiden ja tuttujen tapaaminen, musiikista nauttiminen ja sen tekeminen. Platinum on vain yksi kanava pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja tuskin sen ottaminen haudanvakavasti on ollut sekunninkaan mielipahan arvoinen.
Se kuka jaksoi lukea tänne saakka voi kurkata humoristisen kuvan -
DisUnity (kuvan koko 273 kB).