Ketä kunnioitat/arvostat/ihailet?

34 posts, 2 pages, 9,782 views

Avatar
#1 • • Edited Saskia Guest
--

Keitä ihmisiä kunnioitat/arvostat/ihailet yli kaiken?

Numero yksi mulla on oma äiti. Se on kasvattanut mut ja broidin rakkaudella, tehnyt tosi raskasta duunia siinä sivussa mutta kuitenkin pitänyt huolen siitä että koti on aina kunnossa ja hyväntuoksuinen. En mä tietenkään halua olla samanlainen kuin se mutta mulla on paljon oppimista sen sisusta ja tahdonvoimasta.

Seuraaavaksi tulee ryhmä näitä yleisiä hyväntekijöitä: Nelson Mandela, Aung San Suu Kyi, Gandhi, Dalai Lama, Ken Saro-Wiwa jne. Ne on kaikki puolustaneet vakaumustaan selkä suorana vaikka vastassa on ollut vihamielinen valtionkoneisto.

Sit on tietysti Madonna
Don't even ask...no, sen verran vaan että mä kunnioitan sen jatkuvaa uudistumiskykyä ja sitä että se on tehnyt just niitä juttuja mitä se on halunnut ilman että se on kelannut liikaa mitä muut ajattelee.

Niitä musiikintekijöitä, joita kunnioitan taitojen ja kykyjen vuoksi, onkin sitten hirveä läjä.

Ja sitten on tietysti Peter Singer, jonka "Oikeutta eläimille" -kirja valaisi mulle ihan uuden maailman.

--
Avatar
#2 • • zumak Guest
Itseäni.
Avatar
#3 • • Ana-- Guest
Mä kunnioitan kaikkia jotka kehtaa rehellisesti olla omaa
mieltään asioista, eikä latistu vaikka yleinen mielipide
ei olisikaan sama. (Paitsi natseja, jotka ovat vain vää-
rässä)

Kunnioitan kaikkia jotka puolustaa heikompiaan, henkisesti
ja fyysisesti, ja sen lisäksi kunnioitan kaikkia jotka ovat
valmiita itselleen ottamaan ammatin, jonka puolesta joutuu
sietämään kauheita läjiä paskaa jotta järjestys pysyy yllä.

Kunnioitan demokratiaa, vapautta, omaa päätäntävaltaa ja
vapautta sanoa mitä ikinä huvittaa, missä huvittaa, milloin
vaan.

Kunnioitan niitä ihmisiä, jotka uskaltavat olla avoimesti
heikkoja ja tehdä silti parhaansa. Kunnioitan myös jokaista
joka joskus jotain yrittää, lopputulokseen katsomatta, sillä
yrittäminen ja tekeminen on kaiken perusta.
Avatar
#4 • • Dani Cior Guest
Mä kunnioitan Dalai Lamaa, Aung San Suu Kyita, Siddhartha Gautamaa, Matti Wuorta, Aki Kaurismäkeä, Judi Baria, Medecins sans Frontiers järjestöä, Jaan Kaplinskia, Terrence McKennaa, Ludwig Wittgensteinia, Friedrich Nietzchea ja Arthur Schopenhaueria, Emil Ciorania ja Jean Paul Sartrea, Martin Scorsesea, Sven Väthia, Jim Morrisonia William Burroughsia, Dian Fosseya, Jane Goodallia, Simone de Beauvoiria ja lukemattomia muita ihmisiä. Sitten kunnioitan joistakin ihmisistä joitakin piirteitä, joitakin piirteitä taas vähemmän. Itseäni kunnioitan joskus harvoista asioista.
Caro²

Posts: 5,301

#5 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Helppo kunnioittaa ihmisiä joista kirjoitetaan pelkkää hyvää, pelkkiä parhaita puolia, ja pelkkiä hyviä tekoja. Kuinka monet teistä tietää heidän huonot puolet, motiivin tehdä hyviä tekoja, tai mahdollisesti millaisia he oikeasti ovat ihmisinä?
Täydellisyyttä on aina helppo arvostaa, kunnioittaa, ja ihailla. Siihenhän täytyykin aina pyrkiä
Helppo on myös arvostaa voittajia, kuninkaita, ja "ykkösiä" jotka keikkuu "palkintopallilla" ainaisena voittajana.
Varsin helppo on myös unohtaa häviäjät, luuserit, kadonneet, ja varsinkin kyseiset henkilöt jotka ovat kuolleet jo aikaa sitten...

Näitäkin voisi arvostaa jos katsoo asiaa siltä kantilta mitä ne ovat antaneet maailmalle:

Diktaattorit, terroristit, murhaajat, rikolliset, Hitler: Ovat näyttäneet hyvinkin selvästi millainen ihmisestä voi (pahimmassa tapauksessa) tulla, ja näitä paheksumalla , ja muistelemalla heidän tekoja ihmiskunta pysyy ehkä jotenkuten oikealla radalla.


Sitten itse asiaan:

Se mitä minä arvostan, on enemmänkin tietyn tyyppisiä ihmisiä, enkä niinkään yksittäisiä henkilöitä (vaikka niitäkin on aikamoinen läjä):

Yrittäjiä: Kerta toisensa jälkeen jaksavat painaa, ja yrittää parastaan vaikkeivat koskaan olisi ykkösiä. Se että jaksaa yrittää, ja yrittää.. vaikka tietäisi ettei koskaan tule olemaan ykkönen.. siinä on jotain arvostamisen aihetta.

Sisua: Sisu.. se Suomalainen sellainen

Sitten arvostan myös ihmisiä jotka tekevät asiat kunnolla. Kuinka se vituttaakaan huomata joutuneensa johonkin missä asiat tipahtaa niskaan sen takia että niitä ei ole kunnolla tehty. Tai että joutuu itse tehdä kaiken perässä kun joku/jotkut eivät viitsi tehdä asioita kunnolla..

Kovasti kunnioitan myös opettajia, jotka jaksaa päivästä toiseen opettaa meitä puupäitä ala-asteelta lukioihin, ja jaksavat vielä kuunnella tyytymättömien oppilaiden narinaa "kusipää opettajasta"...
Arvostan myös osittain valtiokoneistoa, joka on hoitanut kaikkea mukavaa meille kansalaisille, joista muunmaalaiset saavat vaan uneksia: Kouluruoka, terveydenhuollon, ilmaisen perusopetuksen, rahalliset tuet, vapaan elämisen, vallan vaikuttaa valtiokoneiston toimintaan.. ja joitakin muita itsestään selviä asioita.


Kaipa tästä jotain sanomista tulee.. vastailen sitten
Avatar
#6 • • Kaum Guest

Originally posted by Dani Cior:
Ludwig Wittgensteinia



Kaveri joka hakkasi lapsia kun ne eivät oppineet lukemaan...

Ja aiheeseen:

Mä kunnoitan kaikkia ihmisiä jotka uskaltavat olla mitä ovat ja vielä seisovat viimeiseen asti aatteidensa takana. Siinä se.

[ 05 June 2002: Message edited by: Silentium ]
Avatar
#7 • • Dani Cior Guest

Originally posted by Silentium:
Kaveri joka hakkasi lapsia kun ne eivät oppineet lukemaan...



Noh, noh, olen kuullut että se muutaman kerran pillastui, mutten ole kuullut hakkaamisesta mitään. Tuskin se jaksoi hakata noin tyhmiä otuksia kun itse oli professorin tason huippufilosofi. Ludwig oli myös Itävallan rikkaimpiin kuuluvasta perheestä, joka antoi perintönsä runoilijoille, pummeille ja muille rentuille, muutenkin eli aika mielenkiintoista elämää.
Avatar
#8 • • Taedium Guest
Äiti - Opetti minulle paljon. Olisi monesti pitänyt uskoa hänen oppejaan.

Omat mielipiteet - Vaikkakin muiden kuin minun mielipiteet ovat vääriä, niin silti arvostan ihmisten omia mielipiteitä.

Hauskuus - Ihmiset jotka osaavat pitää hauskaa.

Positiivisuus - Vaikka mummo ja koira kuolisi, vaimo jättäisi, potkut tulisi ja kämppä lähtisi alta, ja silti pystyy näkemään positiivisen puolen elämästä. (Ja ymmärtävät vitsit vitsinä, vaikkei niiden perässä olekkaan aina hymiötä... )

Moby ja Faithless - Soittavat livenä livenä.

John Lennon - Se oli kova jätkä, vaikken musasta pidäkkään.

Politiikka ja ne jotka sitä ymmärtää - "Walking on water wasn't built in an one day." - Jack Kerouac, kun häneltä kysyttiin mielipidettä 50-luvun USA:n politiikasta.

Nokkeluus - Kun joku sutkauttaa jossain tilanteessa nasevan kommentin, niin se on aina hyvä homma.

Lait - Suomalaiset valitsivat hallituksen. Hallitus sääti lait. Suomalaiset ovat siis itse valinneet lakinsa. Lakeja tulee kunnioittaa aina.

Ja paljon paljon muuta arvostan.
Avatar
#9 • • mekaanikko Guest
David Hume, Pyrrhon, René Descartes, Euklides, Leonardo da Vinci, Sir Isaac Newton, Albert Einstein, Mahatma Gandhi, Ennio Morricone, Florian Schneider-Esleben & Ralf Hütter, Gabriel García Marquez, Josh Davis, Patrick Carpenter & Kevin Foakes, Mathieu Kassovitz, Franz Kafka, Charles-Edouard Jeanneret, Aleksandr Rodtsenko, Kasimir Malevits, Clive Campbell, Kahyan Aasim, Joseph Saddler, Richard Garriott, Tim Berners-Lee, Stanley Kubrick, Osbourne Ruddock, Horace Swaby, Pablo Picasso, Peter Høeg... ja niin edelleen.

Eri ihmisiä arvostan tai ihailen eri syistä, ja yllä olevasta listasta en tunne ketään persoonana joten en voi ottaa kantaa siihen ovatko he ns. hyviä tyyppejä. Ovat kuitenkin saaneet kaikki aikaan jotain niin hienoa ettei voi kuin ihailla. Ne, jotka tuntevat em. herrojen (kumma sinänsä ettei äkkiseltään yhtään naista tullut mieleen) tuotoksia, varmaan osaavat aavistella mikä se on itse kussakin jota arvostan.

Lisäksi toki arvostan ja ihailen monia henkilöitä jotka tunnen henkilökohtaisesti, mutta se on kokonaan toinen stoori. Turha listata nimiä jotka eivät kenellekään sano mitään..
Avatar
#10 • • Sampsa Guest
Ken Bradshaw & co
Surffas Hawaii:n suurimmat allot 1998 pelkästä ilosta. Ei paljon poikien päätä pakottanut, mutta oli sen arvoista.

The Huber bothers
Tehneet yhtä jos toista vähintäänkin reikäpäistä ja rankkaa kiipeilyn parissa. On näitä heroja paljon muitakin, mutta tulivat ensimmäiseksi mieleen.

Johan Olofsson & Gilles Voirol
Laskevat tyylillä ja hyvällä mielellä omia linjojaan. Laskutyylinä puhdas nautinto. GV rip.

Yhteistä noilla kavereilla on se, että tekevät juurikin sitä mistä pitävät ja asenne on kohdallaan. Listalla voisi olla periaatteessa myös kuka tahansa tuntemattomampi hemmo samalla asenteella.

[ 05 June 2002: Message edited by: Sampsa ]
Avatar
#11 • • Jukka I Guest
Radio-dj:t Tapani Ripatti ja John Peel. Oma herätys konemusiikkiin tuli pitkälti Ripatin uraa uurtavien radio-ohjelmien kautta 80-luvun lopulla. Peel taas loistaa ilmiömäisellä tyylitajullaan ja monipuolisuudellaan. Kumpikaan ei päästä kuulijoitaan helpolla: musiikilliset raja-aidat kolisee ja usein. Molemmat ovat rautaisia ammattilaisia ja mestarillisia yleisönsä "kouluttajia". Oma musiikkimakukaan ei varmasti olisi yhtä laaja-alainen ilman näitä herroja.
Avatar
#12 • • Dani Cior Guest

Originally posted by mekaanikko:
David Hume, René Descartes, Leonardo da Vinci, Sir Isaac Newton, Albert Einstein, Mahatma Gandhi, Ennio Morricone, Gabriel García Marquez, Franz Kafka, Tim Berners-Lee, Stanley Kubrick,



Noi on kyllä ehdtommasti munkin listalla, vielä esimerkiksi Diogenes Laertius, joka oli aikamoinen tapaus ja Vincent van Gogh, joka fanaattisesti etsi oikeita sävyjä elämää kuvatessaan. Kurt Gödel kuuluu varmasti mun listalle ja moni muu säveltäjä,taitelija, ajattelija jne.
Avatar
#13 • • Lara C Guest
edit: oops, tuplaposti

[ 06 June 2002: Message edited by: Lara C ]
Avatar
#14 • • Lara C Guest
Sam Inkinen. Tätä on paha mennä perustelemaan, se on niin kokonaisvaltaista.

Vastapainoksi sanottakoon että dissailuni kohteeksi joutuvat kaikki kiihkoilijat.
Avatar
#15 • • ricebowl Guest
Ehdottomasti mun grannie. Mummi on hoitanu mun kehitysvammasta setääni koko sen elämän ajan eli kohta viiskyt vuotta. Joka päivä erikoisruuat allergioiden takia, vessassa ja suihkussa avustamiset.. Jotkut olis saattanu luovuttaa ja lähettää mun sedän jonnekki hoitolaan mut mummi ei, vaikkei mummi(86v)itekkään oo enää hirveen hyvässä kunnossa.. Onneks on palvelutalo jne. Mummi kiks ääs!! Luv ya mummi!!
Avatar
#16 • • Pan Guest
Enemmänkin kunnioitan/arvostan/ihailen erillaisia piirteitä eri ihmisissä, koska tuskin kukaan ihminen on puhtaasti "hyvä" tai "paha". Kyllä Hitlerissä, Stalinissa George W Bushissakin on tai oli hyviäpuolia

No, jos joku ihminen pitää laittaa niin kunnioitan/arvostan/ihailen mm. isääni, jonka kanssa olen eri mieltä monestakin asiasta, mutta silti nostan hattua siitä miten hän on kasvattanut lapsensa ja tehnyt rankasti töitä, jotta meillä olisi katto pään päällä ja ruokaa pöydässä etc. etc.

Niin ja tietenkin kunnioitan/arvostan/ihailen Sinua
Avatar
#17 • • Zeta Guest

Originally posted by Pan:
. Kyllä Hitlerissä, Stalinissa George W Bushissakin on tai oli hyviäpuolia



No huhhuh. Mitä hyvää muka Bushissa on=?

Oma lista: Da Vinci. Sun Tzu. Tacitus. Väyrynen. Turhapuro.

Ei perusteluja. Näin vain on.
Ante

Posts: 16

#18 • • Ante
Kunnioittaminen ja arvostaminen on aika merkillinen juttu. Tässä kuitenkin listantapaista täälläkin vaikuttavista ihmisistä, joiden asenne, elämäntapa, jotenkin se kokonaisuus tms. jolla he kertovat itsestään, on juttu, joka saa minulta ns. isoa kättä eli reilut propsit.

Tuukka / Tres - älykäs, osaava, toimelias, rento
Juuso / Mekaanikko - ultraälykäs, monitaitoinen tekijä, jalat maassa, omiin näkemyksiinsä luottava
Jussi/ jUSSi - rento, iloinen, empaattinen, pohdiskelija
Lars / alkemist - vilpittömän iloinen tyyppi, antanut aina positiivisen kuvan itsestään, vahva persoona
Antti / Analogia - älykäs, asiallinen, rehellinen, suorapuheinen l. selkärankainen
Jani / Zzompp - hyväntuulinen, rento, asiallinen, vilpitön
Pekka / xybo - iloinen, asiallinen, rento, fiksu, vahvasti oman asiansa takana seisova

edit: Perkele, meinasi näin hyvä tyyppi unohtua...

Matti / CM - leppoisa, rento, rennompi, hauska, elämäniloaan jakava, siis vallan mainio tyyppi

Nämä adjektiivit ja substantiivit yllämainituista henkilöistä eivät ihan riitä - ovat nyt vain sanoja, jotka tulivat mieleeni heitä ajatellessani. Joku muu tosin voi ajatella aivan päinvastaista - minulle aivan sama.

Kunniaa niille, jotka ovat auttaneet minua elämässäni, jotka ovat jaksaneet tukea vaikeina aikoina, jotka ovat luottaneet minuun, jotka ovat olleet paikalla silloin kun on ollut aika, eivätkä ole kysyneet mitään. Kunniaa niille, jotka järjestävät bileet, joissa minä olen viihtynyt, tekevät musiikka tai miksauksia, joita on ollut minusta mukavaa kuunnella. Kunniaa niille, jotka ovat tehneet jotain. Heille, jotka ovat uskoneet, nimenomaan uskoneet vilpittömästi siihen omaan juttuunsa, ja jaksaneet tehdä sen eteen lujasti töitä. Kunniaa niille, jotka saavat asiat toimimaan, jotka tekevät ympäristöstämme kauniin, jotka jaksavat lattaa ruokaa, siivota jälkemme, opettaa, hoitaa ja parantaa. Kunniaa ja arvostusta kaikille, jotka elävät tätä yhteiskuntaa eivätkä vain korjaa satoa tai nauti ilman antamista. Kunniaa niille, jotka mahdollistavat minun elää niin paljon sellaista elämää kuin suinkin vain pystyn ja haluan.

Olen ihaillut usein eurooppalaisten tapaa nousta hanakasti barrikadeille silloin kun kansan etu on uhattuna (ja vähän muistakin syistä). Jotkut muistanevat José Bové'n muutaman vuoden takaisista uutisista. Hän on ranskalainen maanviljelijä, joka yksinkertaisesti vain ei halunnut katsoa vierestä tekemättä mitään. Linkissä on hänen puolustuspuheensa oikeudessa, jossa hän oli syytettynä rikoksesta johon hän oli syyllinen. Ihailen myös ns. kapitalististen maiden mediaseksikkäitä toisinajattelijoita kuten henkilöistä Naomi Klein ja julkaisuista kuukausittainen Adbusters. Näitä nimiä tulee ja menee.

Kunnia siis kaikille rohkeasti oman mielipiteensä muodostajille, kunnia niille, jotka eivät purematta niele, kunnia niille jotka eivät seuraa, vaan luovat uutta ja innostavat muita eteenpäin. He ovat aina vähemmistössä, mutta siellä oleminen vaatiikin voimaa, joita enemmistössä olevilla ei ole.

edit: Siis lisätty yksi nimi tuonne Platinumissakin vaikuttavien nimien listaan.

[ 06 June 2002: Message edited by: Ante ]
Avatar
#19 • • Tres Guest
"When you praise someone you call yourself his equal."
- Goethe

Jotta listasta ei tulisi liioitellun pitkä, poimin
kolme ehkä voimakkaimmin omaan maailmankuvaani
välillisesti tai välittömästi vaikuttanutta
henkilöä, ja yleisen mielenkiinnon säilyttämiseksi.
muita kuin sukulaisiani Vanhempani suuressa
viisaudessaan ovat toki vaikuttaneet mm. siihen, että olen
näidenkin allamainitsemieni henkilöiden elinkaaresta edes
tietoinen, mistä heille asiaankuuluvat propsit.

Henkilöitä, joiden historiallisesta olemassaolosta
kiistellään, en ottanut listalle, vaikka esimerkiksi
Siddhartha Gautaman, Sun Tzun ja Konfutsen nimissä
esitetyt ajatukset ovatkin vaikuttaneet elämääni
ratkaisevilla tavoilla.

Mutta asiaan:

John Cage

"Kaikki äänitaide ei välttämättä ole musiikkia"

Cage on vaikuttanut yksittäisistä ihmisistä eniten tapoihin,
joilla jäsennän itseilmaisua sekä tekijänä että kokijana.
Suurin osa muista arvostamistani 1900-luvun äänitaiteilijoista
on enemmän tai vähemmän (välillisesti tai välittömästi)
velkaa juuri Cagelle. (Kraftwerk, John Zorn, Karlheinz
Stockhausen )


Friedensreich Hundertwasser

Arkkitehtuurin ja kuvataiteen visionääri.
Tinkimätön omissa näkemyksissään; omistautui
kokonaisvaltaisesti näkemykselleen inhmillisistä
asuinolosuhteista. Ennenkaikkea, esikuvani itseilmaisun
soveltamisessa käytäntöön, arkipäiväiseen ympäristöön.


Thich Quang Duc

Tätä on hard core.

[ 06 June 2002: Message edited by: Tres ]
Avatar
#20 • • Elwira Guest
Arvostan ihmisiä jotka osaa olla rehellisiä ja omia itsejään.
Omia kavereita arvostan.
Vanhempiani, jotka on jaksanut mun tempauksiani koko ikäni.
Omaa tulevaa miestäni myös