Älkää kukaan koskaan ostako Toshiban kannettavaa, ikinä!
Asiakkaalla on Toshiban Satellite 5100-501 kannettava, ja epäilen, että hänellä on nyt mennyt BIOSin patteri kyrvähtämään. Pistin hänet soittamaan Toshiban tukeen, jotta voisi tarkistaa mikä on hänen systeemin kellonaikansa. Eli helppo, yksinkertainen tarkistus, eikö totta?
Ei.
Hän palasi minulle ja kertoi, että Toshiban tuki oli kertonut hänelle, että Toshiban tietokoneissa ei ole BIOSia.
...
Ööö... Does not compute... Miten niin ei ole BIOSia? Eikö Toshiban koneet tarvii ajureita näytölle, prossulle, muisteille, näppikselle, kovalevylle, hitto - kaikelle?
Oli pakko soittaa itse ja minulle vastattiin:
Toshiban koneissa ei ole BIOSia.
Selitin mikä BIOS on ja mitä se tekee ja ilmoitin, että yleensä sinne mennään buutin yhteydessä joko DEL, ESC, F2 tai F12 näppäimestä, tai vastaavasta.
Teknikko joutui poistumaan jonnekkin hakemaan tietoa. Hänen vanhempi kolleega oli kertonut hänelle kun kuuntelin hiljaisuutta holdilla, että kyllä siellä BIOS on, mutta BIOSiin meno on korjaustoimenpide, johon vaaditaan Toshiban teknikon paperit... Eli tietoa, kuinka sinne mennään ei voida antaa, ellei ole Toshiban sertifioitu teknikko.
Mitvit?
Kysyin, millä tarkistan systeemin kellon?
Windowsista.
Selitin mikä on Windowsin kellon ja systeemin kellon erot. Vastaus oli, ei voi tarkistaa ilman teknikkoa.
Kysyin, millä vaihdan buuttijärjestyksen?
Ei voi vaihtaa Toshiban koneissa.
Hä?
Menin googlettamaan ja löysinkin sen supersalaisen
tiedon, että ESC nappia painamalla sinne pääsee... Hitto että oli vaikeeta...
No eipä uskalla jos se kone on takuussa. Pitää pistää sit se asiakas lapun kanssa Toshiban tukeen. "Voitteko tarkistaa BIOSin patterin. Ei välttämättä falskaa, mutta katotteko toimiiko?"
No mut jos joku haluu iisin duunin, niin Toshiban tekniseen tukeen: Ei tarvii olla paljo kengännumeroo korkeempi ÄO, jotta sinne pääsee...