Nyt täytyy sitten kysyä millasta luxus-elämää vietit, että sait itsesi tuollaseen jamaan?
Siis hä?
500e (no en tienannu niin paljoa, koska ei ihan niin paljoa voi työhön vaikuttaa, että sais tarkkaan sen 500e, vaan mulla oli se palkka siinä 300-400e. No lasketaan yläkanttiin sen 400e mukaan.)
Siitä 400*0.8 ja saadaan verot pois. (Noin 20% lähti kaikenkaikkiaan. Vähä enemmän, mut ei sen niin välii.) 320e ja tukiaisia maksettiin (mk=e kalkulaattori jyllää) muistaakseni 116e + 183e = 299e. Eli noin 600e, josta maksoin aluksi 416e vuokraa, mutta oli pakko muuttaa HOASin epäinhimilliseen soluun maksaen vain 180e. Auton jouduin hankkimaan. (á 170e - Pysy se lähes kasassa. Yrittivät vakuutusyhtiössä kaupata varkausvakuutustakin. :D )
No tämä jälkimmäinen kämppä. Jos mulla jäi 400e kuussa käteen vuokran jälkeen ja siitä meni sit ruokaan, kirjoihin ja muuhun välttämättömyyteen fyrkkaa. Sit oli pakko autoverot ja vakuutukset maksella, sekä bensat. (Ei viittiny juosta kouluun, laiska olin. - En tosin paljo muualle ajellu sil autolla, ku kouluun ja takas.) Kouluruoka oli hyvää, mutta sitä meni muistaakseni 20mk/päivä. (Oisko ollu ruokaliput 100mk/5 lippua?) Eli 67e/kk kouluruokaan. Kännykkään meni valitettavan paljon. Siinä viidenkympin paikkeilla se oli, vaikka se nyt ei ole välttämättömyys. Joskus meni enemmänkin, mutta kun huomasi, ettei ole varaa pitää kännyä sillä hinnoilla, niin sain sen pidettyä siinä 50e/kk. Noin 280e jäi siis kouluruuan ja kännykän lisäksi. Nyt ku muistais mitä meni automaksuja... Joku 50e/kk vakuutuksia ja 10e/kk tienkäyttömaksuja. Tai mikä ihmeen 700mk/vuosi lisämaksu siitä nyt tulikaan. Eli noin 220e jäi sitten kotiruokaan ja koulukirjoihin, sekä opiskelijaelämään.
Tokihan sitä voi ruveta laskemaan, että miten sitä olis pärjänny jos ois hankkinu polkupyörän ja jos olis tehny omat eväät kouluun ja jos olis jättäny kännykän pois ja jos olis... No voi Paavolan pihapuu, kun mä en nyt vaan halunnut elää mitään spartalaista elämää. Siksi otin useamman työn, ku halusin vähän elääkkin. Parhaimmillaan oli kolme työtä opiskelun yhteydessä.
No polkupyörä mulla oli, mutta joku kerta kun olin taas miettiny syönkö makaroonia loppukuun vai jätänkö menemättä ravintolaan, niin se jäi sinne Faaraon pihaan. Ja siitä Faaraon katolle. Eikä kukaan ees huolinu sitä, vaikka jätin lukitsematta. Prkl.
Ai nii ja mun tuet ei ollu maksimissaan, sillä mun faija tienaa liian paljon. Mä en koskaan tajunnu sitä logiikkaa, millä mun faijan tulot vaikuttaa mun tukiin ku mä asun poissa kotoa... Ei munkaan tulot nyt vaikuta esmes Anneli Jäättenmäen veroprosenttiin.
(Ts. vanhempien tulot oli liian suuret. Mut mutsi ku on terveydenhuollon puolella, niin siinä ei paljo miljardööriä leikitä.)