Paljon en lue. (Olen laiska, pitäisi käännellä sivuja ja käyttää _omaa_ mielikuvitusta - odottelen elokuvana...)
Nämä kuitenkin on sytyttäneet joskus:
H.P. Lowecraft
Ihan kaikki mahdollinen, mitä olen käsiini saanut. Kauhea kirjailija.
Clive Barker
Kuin myös. Kauhukirjallisuuden kuningas. Hakkaa IMO Lowecraftin, Kingin, Poen... No en tiedä Poesta, hän oli kans aika kova kaveri kirjoittelemaan.
Goethe
Nuoren Wertherin Kärsimykset - Ohhoh, tuli luettua korkeakulttuurisempikin kirja. Tämä oli mielenkiintoinen. Päiväkirjan muotoon kirjoitettu kirja, joka muistaakseni väittää olevansa tositapahtumiin perustuva. Kertoo Wertheristä, joka rakastuu naiseen. Nainen on varattu ja Werther muuttaa muualle, ettei raastava rakkaus ahdista.
Muumit
Nämä muumikirjat on kirjoitettu kokoelmaksi, jonka luin. Kiva kirjasarja. Miellyttävää luettavaa siinä ti-ke iltaisin, kun aivot ei toimi.
Tiitiäisen Satupuu
Kirsi Kunnas kirjoitti tämän ... taisi olla vuonna '57. Melkein tulee tippa linssiin kun näitä lukee. KAU-NIS-TA!
Oi, sanoi siili
olen tunteellinen siili,
olen hyvä, kiltti, hellä.
Ja kenelläpä, kellä
on vastaansanomista?
Se vain on surullista,
että piikkikuoren alla
siilin hellyys piili.
Liisa Ihmemaassa
En oikeastaan tiedä, miksi tätä kirjaa luetaan lapsille. Itsellänikin tulee sekava olo lukiessa. Ohessa lainaus, joka oikeastaan sopii tänne plattarille...
Kuinka niin? kysyi Kaalimato tuikeasti.
Mitä sinä sillä tarkoitat? Selitä tarkemmin!
sinun pitää sanoa mitä tarkoitat, jatkoi Hassu Jänis.
Ainakin minä tarkoitan mitä minä sanon ja sehän on sama asia, sanoi Liisa.
Ei lainkaan sama! sanoi Hatuntekijä. Sittenhän voisit aivan yhtä hyvin sanoa että "minä näen mitä syön" on sama kuin "minä syön mitä näen".
Tai että "pidän siitä minkä saan" on sama kuin "saan sen mistä pidän", sanoi Hassu Jänis.
Tai että "minä hengitän kun nukun" on sama kuin "minä nukun kun hengitän", sanoi Murmeli
Kun minä käytän jotakin sanaa, vastasi Tyyris Tyllerö se tarkoittaa juuri sitä mitä minä haluan juuri eikä melkein.
Kylläpä pieni sana voi merkitä paljon, sanoi Liisa mietteliäästi.
Kun minä panen sanan tekemään ylitöitä, maksan sille aina vähän ylimääräistä siitä vaivasta, sanoi Tyyris Tyllerö.
1984
Orwellin näkemys 2000-luvun Suomesta... vai oliko se 80-luvun USA:sta? Kirjoitettu vuonna '48.
Grimmin veljesten sadut
Tämäkin on sellaista luettavaa, että mahdollisille omille lapsilleni en tule tätä lukemaan. Kyllä Lobo-sarjakuvat jää kakkoseksi. Verta ja suolenpätkiä riittää. Jörö-Jukka puree kynsiään. Leikataan sormet poikki! Tulitikkuleikeissä talo ja koko poika palaa karrelle!
Matkalla - On The Road
Jack Kerouacin kuuluisa kirja. Luin suomeksi, sillä epäilen, etten alkuperäiskielellä olisi sitä ymmärtänyt. Vaikeuksia teki suomeksikin. Legenda kertoo, että Jack olisi vain kerran kaverinsa luota poistunut sanoen, että "kirjoitan nyt kirjan. Älkää häiritkö kahteen viikkoon." Ja näin vielä tehnyt. Olisi kuulemma teipannut arkkeja toisiinsa, jottei tarvitse keskeyttää kirjoittamista.
Tässä on about kaikki kirjat joita olen lukenut pienen ja mitättömän elämäni aikana. Suomalaisia olen mieluummin lukenut. (Okei, koulussa pakottivat lukemaan jotain niitä pakollisia klassikoita...)