Minne menet armeijaan & Miten menee armeijassa?

893 posts, 45 pages, 375,532 views

#561 • • tumpsi Guest

Mutta kannattaa kuitenkin muistaa, että kyllä se on kaikkien kannalta parempi, että myös alokkaalle jää mukavampi vaikutelma paikasta, niin siitä tulee sitten joukkotuottettavaksi huomattavasti älykkäämpi yksilö.

// L

juujuu, oon ite samaa mieltä, mut mun mielestä p-kauden alussa PITÄÄ VAATIA paljon.
Ettei käy niin et joku esim. ei osaa tervehtiä e-kauden lopussa.
Alussa vaaditaan, lopussa annetaan ;)
#562 • • lauri Guest

juujuu, oon ite samaa mieltä, mut mun mielestä p-kauden alussa PITÄÄ VAATIA paljon.
Ettei käy niin et joku esim. ei osaa tervehtiä e-kauden lopussa.
Alussa vaaditaan, lopussa annetaan ;)

Tervehtimisen harjoitteluun toki vaaditaan, että ukot punnertaa paljainkäsin lumihangessa rystysillä 25 kun joku on puhunut muodossa, tai räjäytellään tuvassa kaikkien sängyt kun jossain sängyssä on raidat vinossa? :)

Vai pitäiskö sitä tervehtimistä sitten harjoitella ja opettaa se niin, että ne ukot tervehtii niinkuin on tarkoitus? :)

Se, että on tiukka ja kova johtaja, ei vaadi simputtamista. Se että johtajaa arvostetaan ja auktoriteettia kunnioitetaan, ei vaadi simputtamista. Se lähtee johtajan ammattitaidosta ja kyvystä käsitellä yksittäistä ihmistä alaisena, mutta yhdenvertaisena íhmisenä.

Puolustusvoimissa käsky on käsky, jos sitä ei tottele, on se jonkun muun kuin ryhmänjohtajan päätettävissä, mitä siitä seuraa... Vaikka usein rangaistukset tai ojennukset ovatkin naurettavan pieniä, niin kun niitä tulee muutama, niin rangaistus kovenee. Ja riittävän pitkälle kun mennään, on alainen jo käräjäoikeudessa vastaamassa minkätakia hän ei juossut asemaan vaikka esimies käski. Kannattaa toki muistaa, että se vain kääntyy herkemmin päinvastoin ja ryhmänjohtaja on käräjäoikeudessa vastaamassa, minkätakia alaista on nimitelty halventavasti.

// L
#563 • • tumpsi Guest

tai räjäytellään tuvassa kaikkien sängyt kun jossain sängyssä on raidat vinossa? :)

Ku homman nimi on se ettei punkkia saa räjäyttää enää.
Sehän tässä onkin naurettavaa.
Ei yhtä, ei kaikkia.
Ei saa korottaa ääntä, ei saa huutaa.
#564 • • SnoXn Guest

Ei yhtä, ei kaikkia.

Voin kertoa että tuo "uusien pehmeämpien toimintatapojen" käyttöönotto tapahtuu joka kerta kun uusi saapumiserä aloittaa palveluksensa. Käytännössä homma lipsuu takaisin "vanhaan malliin" jo parin ensimmäisen viikon aikana (enkä tarkoita että tämä on hyvä asia).

Eräs ylil sanoi kerran (kun joku rj valitti tuota kurin löystymistä) että hän on ollut armeijassa kohta 20 vuotta, ja uusien alikkien mukaan kuri on löystynyt ratkaisevasti jokaisen uuden saapumiserän aloittaessa.
#565 • • lauri Guest

tai räjäytellään tuvassa kaikkien sängyt kun jossain sängyssä on raidat vinossa? :)

Ei yhtä, ei kaikkia.

Siltä se tuntuu. Oikea johtaja löytää peliliikkeet, joilla ei ärsytetä kantahenkilökuntaa tahi nolata itseään alaisten silmissä, mutta silti on vittumainen ja autoritäärinen (onkohan tuo oikea sana, no aivan sama).

Tajuat sen E-kauden puolivälissä viimeistään, jos et jo nyt sitä sisäistä. J-kaudella jo mietit, että mitä idioottimaisuuksia sitä tuli P-kaudella tehtyäkään...

// L
#566 • • koekje Guest
Nykyäänhän armeijassa painotetaan entistä enemmän syväjohtajuutta ja turhaa huutamista sekä vittuilua pitäisi vähentää. Asia on kuitenkin niin, että kaikista ei ole johtajiksi koska kaikilla ei yksinkertaisesti ole tarvittavia ominaisuuksia.

Kaikkihan sanoo, että armeijassa on nykyään niiiin paljon helpompaa kuin ennen. Seuraavassa pieni pätkä ajalta jolloin minäkin olin intissä. SILLOIN OLI KOVAA.

[clip]
Kuria? Eihän nykyään intissä ole edes kuria! Meillä kun juostiin aamulenkkinä läntinen maanpuolustusalue ympäri 3 kertaa vastapäivään rottweilerit kintereillä. 1200-asteinen aamupuuro syötettiin painepesureilla suoraan mahalaukkuihin, jonka jälkeen suunnistettiin pelkkää karttapalloa ja mandariinia apuna käyttäen Uralin tuolta puolen 16 rastia. Reppuja? Ei meillä ollut reppuja! Me laitettiin marsseille armeijan peltikaapit suoraan henkseleillä selkään kiinni. Tupa-, kaappi- ja siisteystarkastus oli tietenkin 5 kilometrin välein. Huopavuoret kumppareissa? Luksusta. Silloin, kun MINÄ olin armeijassa, niin talvimarssit tehtiin suihkusandaaleilla, joista oli tietenkin kiinnikkeet leikattu pois. Poistumiskieltoa? Hitto, meillä jos teki jotain, niin sai huokaista helpotuksesta, jos sattui selviämään pelkällä tappamisella.[/clip]
#567 • • Taedium Guest

Ei yhtä, ei kaikkia.

Kakarajärvellä noi tuli jo 2/99 erälle.

Aamuherätyskin oli heillä huudoitta. Millä sä saat koko komppanian hereille ajoissa ilman että huudat? No se nähtiin niiden vempulaurheilijoiden kanssa: Ei millään. Olivat aina myöhässä. Ja se on alikkien vika.

Eikä ne alikit saanu huutaa, juoksuttaa, eikä oikeen mitään niille alokkaille.

Oli mielenkiintoista kattella ku alikki sanoo urheilukomppanian jannulle, että roskat pitäisi viedä, niin jääkäri itse tokaisee: "Vittu vie itte."

Alik tästä suivaantuneena tekee juuri sen mihin hänellä oli oikeus: Ilmoitus komppanian päälikölle, joka... no arvaa kiinnostiko sitä.

Kiroilivatkin siellä "urheilu"vemppakomppaniassa enemmän ku mitä mä oon satamassa työskennellessä kuullu merimiesten kiroilevan. Voi sen asiansa ilmoittaa kiroilemattakin.

Ei sitä turhaa simputusta pidäkkään olla, mutta kyllä nyt sen verran pitää olla alikillakin kurituslupaa, ettei nyt täytetä komppanian päälikön työpäivää noin turhilla asioilla. Pitäis pistää siten, että halukkaat inttiin ja muut muualle ja riittävä kuri inttiin, jos kuri pitää olla.

Tai sit unohtaa sen kurin, ottaa aseet pois (ilman kuria en luovuttaisi asetta) ja pitää sitä leikkikouluna. Näin mä olisin inttini halunnut käydä. (No mä kyl olinkin siellä ilman kuria... Mutta olin hyväkäytöksinen ja kohtelias aina - se riitti.)
#568 • • Aulis_G Guest

Ei yhtä, ei kaikkia.

Ööh?
Ite palvelen alokkaana 3.ptrissa ja harva se päivä on punkat räjäytetty...lähes aina syystä, myönnän sen...eli on jääny roskikseen tavaraa, ovi auki tms muuta perseilyä. Tiedän, että on opetettu, ettei ovi saa jäädä auki/roskis täyteen, ja siksi en purnaakaan. Mutta kyllä tuota räjäyttelyä sentään vielä tapahtuu, välillä päivittäin, välillä harvemmin. Ja aina koko tupa kerralla. Ja äänen korottamisesta voit kysellä vaikka alik. Nättilältä :)
#569 • • JussiS Guest

Nykyäänhän armeijassa painotetaan entistä enemmän syväjohtajuutta ja turhaa huutamista sekä vittuilua pitäisi vähentää. Asia on kuitenkin niin, että kaikista ei ole johtajiksi koska kaikilla ei yksinkertaisesti ole tarvittavia ominaisuuksia.

Yksinkertainen asia tohon johtamiseen on se, että tietää asioista. Kun tietää asioista, osaa yleensä perustella miksi jotain pitää tehdä tai miksi jokin pitää tehdä juuri näin. Ei kukaan jaksa tehdä mielestään turhaa työtä hyvin.

Itse muuten selvisin johtaja-ajastani käytännössä ilman huutamista, sain jopa kessunjämät ja kiitettävän arvostelun. Voi kyllä johtua siitä että olin tuolla puolisotilaallisessa pursiseurassa ;)
#570 • • Tapsa Guest

..palvelen alokkaana 3.ptrissa..

Vieläkö Kapt. Honko päällikkönä ?
#571 • • diezel Guest

Kaikkihan sanoo, että armeijassa on nykyään niiiin paljon helpompaa kuin ennen. Seuraavassa pieni pätkä ajalta jolloin minäkin olin intissä. SILLOIN OLI KOVAA.

Varmasti ennen on ollut vittumaisempaa olla duunissa eli kai sitten rankempaa, mutta ei se välttämättä tuloksia tuonut. Ainakin meidän leiriä oli kuulemma joku vanhempi isoupseeri katellut ja sanonut, että on se kiva nähdä sotilaat yrittävän kun ennen kaikki oli vaan niin vittuuntuneita etteivät ne jaksaneet yrittää kunnolla. Ja ei kai meidän komppania mikään ultrasärmä ollut.
#572 • • djsakke Guest

jostain syysta omaan C:n paperit mut en tajuu tata punkka-hommelia ollenkaan; mitas ihmeen iloo on pistaa peti millilleen kuntoon? ei kyl auta sotimista senttiakaan - rintamalla kun ei yleensa nukuta sangyssa. ja ite oon sen verta akkipikanen et tommosista naurettavuuksista tekija saa samalla mitalla takas vaikka olis kuka.
#573 • • Taedium Guest

mitas ihmeen iloo on pistaa peti millilleen kuntoon? ei kyl auta sotimista senttiakaan - rintamalla kun ei yleensa nukuta sangyssa.

"Wax on - wax off."

Ei sulkeisistakaan ole mitään hyötyä tositilanteissa...

Eipäs kun... jos ryhmä kulkee tiellä ja takaa tuleekin jotain ja lujaa, nopea käsky "oikealle poistu!" voi pelastaa henkiä.

Ja toinen, kun tarvitaan joku jannu kikkailemaan esmes vihollisen kookoon luo ja viskasemaan kranaatti sinne, niin siinä ku ruvetaa arpoo, että "meneekö Tarvanen?" - "No emmie tiiä, ko voi tulla kutia kankkuun..." ni aivan varmasti on taas koko ryhmä lahdattuna.

Eli sulkeiset esmes auttaa taistelijaa toimimaan ilman aivoja. Yhteisön etu yksilön edun edelle.

Ajatteleva sotilas syö sisältäpäin. Ei ajattelua sallita! Prkl! Eri juttu sit ku rinta muistuttaa joulukuusta.
#574 • • djsakke Guest

Eipäs kun... jos ryhmä kulkee tiellä ja takaa tuleekin jotain ja lujaa, nopea käsky "oikealle poistu!" voi pelastaa henkiä.

sulkeisten liittymisen tahan saatan juuri ja juuri ymmartaa mutta mita helvettia se punkka ja sen rajayttaminen tahan liittyy? imo se on lahinna turhan vaivan aiheuttamista ja generoi vitutusta ja yleista vihaa ylempiarvoisia sotilashenkiloita kohtaan -> sit kun rapaa tulee tarpeeks paastaan tilanteeseen "kapina", yleensa tod. nak. vain yksilon tasolla mutta enpa ihmettelisi isompaa joukkoakin, varsinkin nain rauhan aikana, kun ei tarvi miettia tuleeko vihollinen ja vie maat ja mannut.
#575 • • NS Guest

sulkeisten liittymisen tahan saatan juuri ja juuri ymmartaa mutta mita helvettia se punkka ja sen rajayttaminen tahan liittyy? imo se on lahinna turhan vaivan aiheuttamista ja generoi vitutusta ja yleista vihaa ylempiarvoisia sotilashenkiloita kohtaan -> sit kun rapaa tulee tarpeeks paastaan tilanteeseen "kapina", yleensa tod. nak. vain yksilon tasolla mutta enpa ihmettelisi isompaa joukkoakin, varsinkin nain rauhan aikana, kun ei tarvi miettia tuleeko vihollinen ja vie maat ja mannut.

Sehän tavallaan symboloi sitä tarkkuutta ja asioiden järjestyksessä pitämistä mitä sotilailta vaaditaan, että homma pysyy kasassa. Noi on tollasia pikkujuttuja joiden järkevyydestä voi olla montaa mieltä, mutta touhu menee tossa laitoksessa nopeasti kaaokseksi, jos aletaan löysäämään. Myös puolustusvoimille on tärkeää näyttää ulospäin kurinalaiselta ja järjestelmälliseltä laitokselta. Meidänkin komppaniassa ravasi ties kuinka korkeita heppuja, mm. naton pääsihteeri. Kyllähän se vähän huonon kuvan antaisi jos sängyt olisi ihan rypyillään. :) Eikä se oikeasti ainakaan mulle kovin iso vaiva ollut, menee pari minuuttia aamuisin.
#576 • • djsakke Guest

Meidänkin komppaniassa ravasi ties kuinka korkeita heppuja, mm. naton pääsihteeri. Kyllähän se vähän huonon kuvan antaisi jos sängyt olisi ihan rypyillään. :)

tahan voisin ilkikurisuuttani trollata sen verta (vaikka vastaus olikin muuten ihan hyva) etta

Sita naton paasihteeria tuskin kiinnostaa kenenkaan punkat saati etta se haluis niita nahda. (ja aika idiootti saa olla etta yleensakaan menee sellaselle jotain ruosteisia punkkia esitteleen muutenkaan..) :D

mut joo, kyllahan se on ihmisesta ihan kiinni miten armeijaan suhtautuu, mulle se ei sovi ollenkaan.
#577 • • Aulis_G Guest

..palvelen alokkaana 3.ptrissa..

Vieläkö Kapt. Honko päällikkönä ?

Njet. Kapteeni Uusitalo.
#578 • • NS Guest

Meidänkin komppaniassa ravasi ties kuinka korkeita heppuja, mm. naton pääsihteeri. Kyllähän se vähän huonon kuvan antaisi jos sängyt olisi ihan rypyillään. :)

Sita naton paasihteeria tuskin kiinnostaa kenenkaan punkat saati etta se haluis niita nahda. (ja aika idiootti saa olla etta yleensakaan menee sellaselle jotain ruosteisia punkkia esitteleen muutenkaan..) :D

Haha, ihan totta kyl. Mutta kyllä sitä täsmällisyytä tosiaan tarvitaan. Joillain leireillä meidän ryhmä hävitti oikeasti niin paljon kamaa, että pari viikkoa lisää metsässä niin porukka olisi ollut täysin taistelukyvytön. :laugh:
#579 • • Tapsa Guest

Njet. Kapteeni Uusitalo.

(Entinen AUKin kouluttaja?)

Varapäällikkö ? ?
#580 • • tumpsi Guest

Millä sä saat koko komppanian hereille ajoissa ilman että huudat? No se nähtiin niiden vempulaurheilijoiden kanssa: Ei millään. Olivat aina myöhässä. Ja se on alikkien vika.

Eikä ne alikit saanu huutaa, juoksuttaa, eikä oikeen mitään niille alokkaille.

Oli mielenkiintoista kattella ku alikki sanoo urheilukomppanian jannulle, että roskat pitäisi viedä, niin jääkäri itse tokaisee: "Vittu vie itte."

so true.. so true ;)