Minne menet armeijaan & Miten menee armeijassa?

893 posts, 45 pages, 375,651 views

#381 • • kitty Guest
olisko tj 39 siviilis.... *joy*
lentoteknillinen aliupseerikurssi @ halli(wood) kutsuu 13.01.2003 ja siit sit (jos hyvin menee) kadettikouluun... luksusta! :D :) :002:
en oo halunnu mennä sinne ku viimeiset 15 vuotta... *joy*
*jotain vikaa pääs?*:D heh heh!
#382 • • elok Guest

kadettikouluun...
*jotain vikaa pääs?*

Todellakin! :rolleyes:
#383 • • Taedium Guest

*jotain vikaa pääs?*:D heh heh!

Aluksi päättelin näin, mutta sitten luin:

lentoteknillinen aliupseerikurssi @ halli(wood) kutsuu

Haa... Silkkihanska... Ehkä sä vielä intinkin jälkeen haluat sinne foordikouluun.
#384 • • Elatek / Lauri E Guest

Mä olin säämies... ehdottomasti linnakkeen väsynein jätkä... päiväohjelma:
n.klo6 herätys, aamupala ja nukkuu
n.klo11 herätys, ruokailu ja kattoo tv:tä/pelaa pleikkaa/tietokonetta
n.klo16 ruokailu, punttikselle
n.klo19 iltapala ja kattoo telkkaa/pelaa pleikkaa/tietokonetta... nukkuu

jeps! ite olin niksulassa sääpallona.. päivisin nukuin, yöt väänsin musaa....!
#385 • • Late Guest
Mehä TJ 0 + Kassu TJ 4 + Loma TJ 10 = TJ 14 :p
#386 • • Edited pakana Guest

Originally posted by Analogia
Toki, mutta vaihtoehtona armeijattomalle suomelle olisi seuraa-
van konfliktin saapuessa ehdoton antautuminen hyökkääjä-
valtion vaatimuksiin. Right-o. mikäettei. Tänne vaan.

Tätä mieltä mä itse asiassa oon. IMHO missään maassa oo mitään niin erikoista suhteessa muihin maihin, että sen puolesta pitäis ruveta syyntakeettomia sotamiehiä lahtaamaan. Ja ehdoton antautuminen on joka tapauksessa kohtalona, jos se toinen puoli sitten sattuu voittamaan sen sodan - voittajan ja häviäjän kannalta paskin mahdollinen lopputulos.

Puhumattakaan siitä, että jonkun ois näytettävä esimerkkiä.

Suomen armeijakin omalla olemassaolollaan lähinnä vähentää sodan riskiä, sillä tarkoituksena on ylläpitää uskottavaa maanPUOLUSTUSTA. Ei meidän armeija minnekkään ole hyökkäämässä.

Niin siis näinhän se ei mene. Sota voi tapahtua vain kahden tai useamman armeijan välillä, joten armeijan olemassaolo päinvastoin lisää huomattavasti sodan riskiä.

Jenkkien miljarditkin muuten lienee kirjattu puolustumenoiksi.

edit: tun vb
#387 • • Taedium Guest

Ja ehdoton antautuminen on joka tapauksessa kohtalona, jos se toinen puoli sitten sattuu voittamaan sen sodan

Nii just. Jos siis ei ole armeijaa. Jos jonkinnäköinen mahdollisuus on pistää kampoihin, voi neuvotella ehdoista.

...Vaan pitääkö tässä tapauksessa sananlasku paikkaansa?

"Omaa itseään ei voi myydä. Heti kun alat neuvottelemaan hinnasta, olet jo menettänyt sen."

Sota voi tapahtua vain kahden tai useamman armeijan välillä

Mun yks kaveri, joka astuttuaan viinapullonkorkin päälle joutuu jostain syystä tappeluihin on sanonut mulle vastauksen kysymykseeni, jossa tiedustelin hänen motiivejaan tapella joka kerta kun on ottanut miestä väkevämpää. Hän vastasi: "Ei se mikään tappelu oo jos mä kerran tempasen."

Eli jos meillä ei ole armeijaa, niin ei siitä sotaakaan syty, jos jokin naapurivaltioistamme päättäisi valloittaa Suomen. Marssisivat vain sisään. Ei kerkeis edes EU:n puolelta kukaan reagoimaan.

Kun pistäisimme palkka-armeijan noin näön vuoksi hengailemaan ja luottaisimme siihen, että jos niinkin epätodennäköinen tilanne, kuin sota syttyy, kerkeäisivät he hidastamaan vihulaista, kunnes saamme EU:lta apuja. Varmaankin auttavat omiaan. Tai sitten jos tekisimme niin, että koulutamme vain halukkaat ja heidätkin parin - kolmen kuukauden (palkallisella) kurssilla käyttämään laitteistoa ja siitä reserviin. Meillä ei olisi aktiivista armeijaa, mutta tarvittaessa sellainen löytyisi. Kun kumminkin ainoa potentiaalinen uhka on idässä, kaakossa tai koillisessa, mutta niillä suunnillakaan ei ole lähivuosina ollut kiinnostusta tahi resursseja tehdä mitään meidän suunnassa.

Tai ehkä jos ostamme "doomsday devicen" tai pari ja laitamme koko armeijan eläkkeelle... (Tämä oli kevennys.)
#388 • • l e b e u Guest

IMHO missään maassa oo mitään niin erikoista suhteessa muihin maihin, että sen puolesta pitäis ruveta syyntakeettomia sotamiehiä lahtaamaan.

[/B]

Tarkoitus tällä puolustuksellamme on estää meidän - äärimmilleen viedyn - sorsinnan. (Kai suomalaisia jonkin verran sorrettiin Venäjän vallanalaisena, kun haluttiin sitten itsenäistyä.) Ei hyökkääjällä ole ikinä hyvät mielessä. Kyllä historiassa ne aseettomatkin - vastarinnattomat - ovat saaneet oman luotinsa/nuolensa.

"Elitistit" voikin tehdä heinäsirkkatemput > loikkia muille maille.

Sama setä.

Niin siis näinhän se ei mene. Sota voi tapahtua vain kahden tai useamman armeijan välillä, joten armeijan olemassaolo päinvastoin lisää huomattavasti sodan riskiä.

Sanaseppoilufilosofiaa :)
Kyllä kaksi kansaa voi sotia keskenää ilman armeijaakin (ellei isoa joukkoa ihmisiä lueta heti armeijaksi), mut se meininki onkin sitten irrallista sekoo sähläilyä.

(äh, väsynyttä taas)
Aseet tekevät heikosta voimakkaan, joten maailmassa on tuplaten voimakkaita hulluja...ja se on se aseissa piilevä ongelma!

IMHO: jos saisimme aikaan maailmanrauhan, joka sitoisi jokaista planeettamme asukkia, niin olisin kyllä heti yhteisen planeettapuolustuksen kannalla.
#389 • • naive Guest
tj-0 ja passi kourassa.
tyhjä olo, tässäkö tämä
nyt oli?

vittu mitä paskaa.
#390 • • Mrrshan Guest

Tai ehkä jos ostamme "doomsday devicen" tai pari ja laitamme koko armeijan eläkkeelle... (Tämä oli kevennys.)

Mä jo innostuin, mutta sitten huomasin ettei mulla olekaan varaa kuin tuohon "prop doomsday deviceen". Toisaalta sillä voisi kiristää rahat "voracious alien lifeform biosphere destruction systemiin".
#391 • • Late Guest
Nyt on meitsilläkin intti hyvälllä mallilla -> TJ -1 :011:
#392 • • lauri Guest

tj-0 ja passi kourassa.
tyhjä olo, tässäkö tämä
nyt oli?

vittu mitä paskaa.

Niinpä. Sen takia palvelusaika 362 ja tj 179.
Vain harva tuntemistani 180 päivän janttereista on ollut oikeasti iloinen päästessään pois, todella monelle inttiaika jäi "kesken".

// L
#393 • • Jay Logic Guest

Vain harva tuntemistani 180 päivän janttereista on ollut oikeasti iloinen päästessään pois, todella monelle inttiaika jäi "kesken".

// L

Eiköhän naive kuitenkin viitannut siihen, että koko iso karuselli oli absurdein paikka missä oli käynyt, taannutti aivojen suorituskyvyn väliaikaisesti yläastetasolle, syvensi nikotiiniriippuvuutta ja kaivoi aikuistuneesta miehestä esiin taas sen järjetöntä me/ne-ajattelua ja ihmisten luokittelua kannattavan varhaisteinin. 180pv paska maku ei johutunut siitä, että olisi viihtynyt kauemmin, vaan siitä turhauttavasta tiedosta, kuinka järjettömästi onnistuikaan käyttämään puoli vuotta elämänsä tärkeimmistä hetkistä.

Toisaalta ei viitsi liikaa sanoja työntää suuhun, mies voi itse tarkentaa. ;)

Armeijan olemassaolon tärkeydessä taas kannatan sananlaskua "Joka maassa on armeija. Ellei oma niin jonkun toisen". Mutta yksilölle paikka on naurettava.
#394 • • naive Guest

// L

Hep!

Äläpäs käsitä väärin, en voisi olla iloisempi päästessäni pois.
kesken ei jäänyt niin mitään, olipahan vain turhin puolivuotinen elämässäni.

Eikä se mokujen höykyttäminen niin siistiä ole, että olisin siellä vielä toiset 6kk viihtynyt.

Ja toi Jay Logicin postaus voisi olla omani... :)
#395 • • Tapi T Guest

Eikä se mokujen höykyttäminen niin siistiä ole...

Ei olekaan. Siistiä oli "mokujen" kouluttaminen ja oman työn tulosten näkeminen. :)
#396 • • lauri Guest

Äläpäs käsitä väärin, en voisi olla iloisempi päästessäni pois.
kesken ei jäänyt niin mitään, olipahan vain turhin puolivuotinen elämässäni.

Eikä se mokujen höykyttäminen niin siistiä ole, että olisin siellä vielä toiset 6kk viihtynyt.

Ja toi Jay Logicin postaus voisi olla omani... :)

Ok käsitin väärin :)

Mutta moni saapumiserästäni on nyt n. viikko kotiutumisen jälkeen sanonut, että "jäi kesken, mutta on silti onnellinen päästyään pois". :)

Johtajakoulutus on jokaisen oma valinta, mutta vastaavaa
tilaisuutta johtaa ihmisiä tuskin tulee loppuelämässä olemaan. Vaikkakin asia minkä puolesta sitä tehdään on kenties idioottimainen, niin silti uskon sen olevan opettava kokemus noin oikean elämänkin kannalta. Itselleni se on hyvä tilaisuus opetella ihmisten liikuttelemista ja organisointia, josta katson olevan suoraan hyötyä noissa puuhasteluissa mitä silloin tällöin on tullut tehtyä.

Tietysti arvostan jokaisen mielipidettä ja kantaa, enkä ole puolustamassa puolustusvoimia ainoana oikeana vaihtoehtona, mutta itse olen kokenut sen enemmän 'viihteeksi' ja jossainmäärin myös opettavaiseksi ajaksi. :)

// L
#397 • • Jay Logic Guest
Yksi mielenkiintoinen asia sentäs pujahti päähäni tuon kuuden kuukauden aikana. Muistin sananlaskun "aika kultaa muistot", ja painoin usein päähäni lauseen "eläissäni ei ole vituttanut niin paljon kuin nyt tekee", peläten että kultasormi iskee omiinkin synapseihini.

Ja toden totta, näin kävikin. Näin kertausharjoitusten lähestyessä en muista enää paljoa mitään negatiivista koko paikasta, mutta tuo lause sentäs jäi kummittelemaan. Ja sitä kautta ymmärrän inttikokemuksen todellisen luonteen, mikä lisää onnellisuuden- ja vapaudentunnetta tänä päivänä.

mahdolliset typot valvotun yön piikkiin.
#398 • • Jay Logic Guest

Ei olekaan. Siistiä oli "mokujen" kouluttaminen ja oman työn tulosten näkeminen. :)

Sanoisin että tämän puolivuotisjakson aikana suurin kehitys tapahtuu kumminkin alikersanteissa ja kokelaissa, jotka palautuvat takaisin ymmärrykseen ihmisten tasa-arvoisuudesta. Viimeisen 2kk aikana suurin osa näistä "johtajista" hoitaa jo hommansa järkeä käyttäen.
#399 • • Edited Teemu T Guest
Aika tosiaan kultaa muistot... Mutta puol vuotta kyllä riitti :)
#400 • • D157R1C7-4770RN3Y Guest
meen inssiin sit kuhan valmistun

täs on viel kuutisen vuotta aikaa. pari vuotta italiassa ja nelisen vuotta helsinkissä tai minne ikinä kohtalo poloista kuljettaakaan. sen jälkeen they are after me... toisaalta tunnen tulevia lääk.kandeja, jotka takuulla auttaisivat miestä mäessä, and they will never get me...

jos mä joskus joutuisin kuitenkin palvelukseen astumaan, menisin varmaankin jonkun Kustaa II Hägglundin pefletiksi puoleks vuodeks ja tulisin bäkkiin. Intti tulee olemaan lomaa.