Minne menet armeijaan & Miten menee armeijassa?

893 posts, 45 pages, 375,611 views

#241 • • ville Guest

Originally posted by Pan:
Mites asiat ovat Tsetseniassa? No jokainen varmaan muistaa ne vähäiset uutiskuvat Tsetsenian pääkaupungista(groznista?) joista näki, että koko kaupunki oli pommitettu kivikaudelle. Raaka totuus niin Tsetseniassa kuin Suomenkin kohdalla tulis olemaan se, että isot ja tärkeät kaupungit pommittetaisiin maantasalle ja suurin osa Suomenarmeijan sotilaista ja varusteista tuhotaisiin tai vangittaisiin.
Tässä vaiheessa urhoollisen suomalaisen mieleen tulee: "no suomalaiset alkaisivat harjoittaa sissisotaa"
Mutta mitä hyötyä tästä loppulta on? Muutama sata "sissiä" rymyää metsässä RK:t käsissä tappaen muutaman sotilaan sieltä muutaman täältä. Tuloksen voi nähdä taas Tsetseniassa -sotatila jatkuu ja siviilit kärsivät.

Mä sitten en ole mikään asevoimen asiantuntija eikä suoraansanottuna tsetseniankaan tilanne ole täysin tuttu. Allaolevat kommentit ovat tulleet lähinnä suomalaisesta sotaprogandasta (eli armeijasta, alan lehistöstä ja suvulta)

Ensinnäkin suomen ja tsetsenian maasto on käsittääkseni täysin erilaista. Vuoristoissa ja avomaastossa (eli tsetseniassa) esim maastoajaneuvoja voi käyttää aivan toisella tavalla kuin suomessa. Jos vaikka ajattelee itäsuomea ja rajaa, josta 99% taitaa olla umpisynkkää metsää, niin tankin eteneminen saati siten ampuminen on täysi mahdottomuus.

Yhdellä miinalla ja tnt panoksella saa tukittua tien, jonka paikkaamisen armeijalla menee tunteja, 10 miinalla tai sillan räjäyttämisellä pysäyttää kokonaisen rykmentin etenemisen hyvin pitäksi aikaa. Kaikki rajan tiet ja polut saataisiin tukkoon alle vuorokaudessa jos niin haluttaisiin ....

Kaivautuminen on loppujenlopuksi aika helppoa. Puuta eli linnoitusmateriaalia riitää paljon ja joukkue kaivaa itsensä suojaan tykinammukselta alle viikossa. Okei, aina löytyy suurempi pommi kuin asumus ja toisinpäin ...

Vaikka ampumatavaraa löytyisi venäjältä järjettömiä määriä (mikä ei pidä paikkaansa) niin vastaavasti löytyisi myös ammuttavaa lääniä ihan järjettömiä määriä. Silmitön ampuminen vaan ei sovi nykyaikaiseen sotaan (tai voittamiseen), josta esimerkkinä tsetsenia ....

Vaikka venäjä tulisi ja pommittaisi kaupunkeja paskaksi niin ei rajalta silti tulla "heittämällä" läpi.

Lisäksi ei pidä aliarvoida teollisuutta. Kemira tuottaisi äkkiä vaikka mitä soosia jos sota syttyisi ja eiköhän nokiallekin jotain keksisi. Tällä tarkoitan sitä, että suomen korkea teollistumisaste ja sen muuntaminen sotatarpeisiin voisi olla yllättävän nopeaa. Pikkuisen vauhtia sotilaille ja polkka soimaan, niin intoa riittää vaikka kuuhun asti

Ei ne asiat ole ihan niin yksinkertaisia. Suomen armeijan tietotaito on kuitenkin lopulta aika korkea, motivaatio varmasti huipussaan eikä asemateriaalikaan ole mitään tsetseniatasoa

en siis väitä, että tuolta rajalta ei tulisi kukaan läpi, uskallan vain väittää, että asiat eivät ole läheskään niin huonosti kuin pessimistisimmät "tykinruokapuhujat" väittävät.

ja alkaa mennä hiukan offtopic

[ 05 July 2002: Message edited by: ville ]
#242 • • Taedium Guest

Originally posted by ville:
Olin itse aika onnellisessa asemassa, sillä pääsin johtamaan omaa joukkuetta heti johtajakauden alettua. Heti ensimmäiseksi savustin ulos nämä tandeiumit bemareiksi tai tilkkaan latvalahoiksi (jos siis b paperit nappaa, niin hommatkaa kokelas joka puhuu niiden puolesta). Kun jäljellä oli vain ns "hyvää sotilasainesta" voitiin keskittyä itse koulutukseen.

Eli sinulla oli henkilökohtainen vendetta jotain yksittäistä sotilasta kohtaan? Minä en intissä sortunut henkilökohtaisuuksiin, vaan hajotin kaikkia tasapuolisesti ilman mitään henkilökohtaisuuksia. Eli kun aloitin pelleilyni, niin en tiennyt kuka tulee kärsimään. Minun mielestäni henkilökohtaisuudet eivät kuulu hyvään sotilashenkeen ja minua julmempi ihminen on se, joka aiheuttaa toiselle sellaisia henkisiä kärsimyksiä, että tämä joutuu menemään psykiatrin puheille. Siinä muuttuu kiusa jo melko vakavaksi. Olitko ajatellut, että mitä nämä sinun antennille ajamasi henkilöt intin jälkeen tekivät? Kuinka paljon traumoja heille jäi? Minä pyrin pitämään kaiken vain intin sisällä. Siksi jos näin, että jotain alikkia rupesi minun pelleilyni ottamaan psyykkeen päälle, minä annoin tilaa. Vaikka vihaan inttiä, en vihaa ketään henkilökohtaisesti.

Originally posted by jUSSi:
kenties jopa puolustaisin vakaumustasi hengelläni,

Niin tekee Al-Qaidakin.

Sanoit, että maavoimissa on erittäin suuri todennäköisyys kuolla. SuUomen sotien mukaan se on suunnilleen 15% (suomen armeijan koko oli noin 400 000 miestä ja heistä kuoli tai katosi noin 60 000, korjatkaa jos muistan luvut väärin). Tosin nykyaikaisilla aseilla ei tuo tappiomäärä ole kovinkaan verrannollinen, mutta nykyään ei oikeastaan ole valloitussodan uhkaa.

No mä en lottoa siitä, että voitanko täyspotin 600.000 euroa, niin miksi lottoaisin hengelläni? Voittajalle paskaa käteen, häviäjälle kuolema.

Yhdellä miinalla ja tnt panoksella saa tukittua tien, jonka paikkaamisen armeijalla menee tunteja, 10 miinalla tai sillan räjäyttämisellä pysäyttää kokonaisen rykmentin etenemisen hyvin pitäksi aikaa. Kaikki rajan tiet ja polut saataisiin tukkoon alle vuorokaudessa jos niin haluttaisiin ....

Jeps. Ja jokaisessa sodan jälkeen rakennetussa sillassa on Suomessa valmiit paikat panostukselle. Olen seurannut, kuinka iso silta, jossa oli kolme riviä kannatinpalkkeja (6kpl palkkeja vedessä) + yksi palkkirivi kummallakin rannalla, sekä tietty sillan alkupisteet saadaan kaikki panostettua kahdessa tunnissa siten, että saadaan jokainen panos räjähtämään täsmälleen samanaikaisesti. Kyllä se jotain tuhoamisestakin opettaa se intti.

en siis väitä, että tuolta rajalta ei tulisi kukaan läpi, uskallan vain väittää, että asiat eivät ole läheskään niin huonosti kuin pessimistisimmät "tykinruokapuhujat" väittävät.

Itse lasken asian niin, että yhdessäkään sodassa ei ole koskaan ollut voittajaa.

Tämä keskustelu voisi varmaan jatkua Yhteiskunta-topikissa?

"intti hyvä/paha"-keskustelua

Sinne nämä vastaukset
#243 • • ville Guest

Originally posted by olliS:
ville: mä en tiennytkään että oot noin _sotahullu_ tyyppi (et ainakaan ulkoisesti anna sellaista kuvaa)

En mä pitäisi itseäni sotahulluna (tai inttihulluna)

Mä olen ns suorittaja, joka pyrkii tekemään monet asiat mahdollisimman täydellisesti. En missään vaiheessa koulutuksen aikana lähtenyt kyseenalaistamaan järjestelmää tai sen toimivuutta, vaan tein kaiken niin hyvin kuin pystyin.

Itseasissa mun on jo pitkään pitänyt selvittää pääsenkö siirtymään bemariksi takaisin, sillä silloin en joutuisi kertaamaan. Intin alussa kun olin niin kova sykkimään, että siirsin itseni b miehestä a:ksi, jotta pääsin RUK:iin
(kyllä, jossain määrin sairasta)

josta muuten tuli mieleen, että kohta sulta saisi lääkärintodistuksia joilla varmaan saisi b paperit

[ 05 July 2002: Message edited by: ville ]
#244 • • Vieras Guest

Originally posted by Analogia:
mjoo. kolme viikkoa vielä.

isosaari, 8. heinäkuuta.

Check.

Originally posted by Tom Docker:
Siirto hyväksyttiin, eli isosaaressa törmätään. vielä 8 siviiliaamua..

Jep, pari aamua vielä ja sit tonne kans. Pidetään hauskaa!
#245 • • Ozie Guest
Hrh, enää pari aamua niin Hyrylä kutsuu. Innostus ja kiinnostus melkeen katossa
#246 • • olliS Guest

En mä pitäisi itseäni sotahulluna (tai inttihulluna)

huomasitko hymiön

Mä olen ns suorittaja, joka pyrkii tekemään monet asiat mahdollisimman täydellisesti. En missään vaiheessa koulutuksen aikana lähtenyt kyseenalaistamaan järjestelmää tai sen toimivuutta, vaan tein kaiken niin hyvin kuin pystyin.

tämä luonteenpiirre on suurimmaksi osaksi hyväksi, tunnistan myös itsestäni kyseisen piirteen. Joskus kuitenkin kyseenalaistaminen oli mielestäni paikallaan, jos todella huomaa, ettei kyseessä oleva asia/tehtävä/järjestelmä todellakaan toimi. Ok, mä olin hieman eri hommissa kuin sä (->lääk au.), mutta onnistuin kuitenkin hyvin muotoilluilla perusteluilla kyseenalaistamaan muutaman epäkohdan systeemissä. Osaan suhtauduttiin vastaanottavasti, osaan taas ei.

Itseasissa mun on jo pitkään pitänyt selvittää pääsenkö siirtymään bemariksi takaisin, sillä silloin en joutuisi kertaamaan. Intin alussa kun olin niin kova sykkimään, että siirsin itseni b miehestä a:ksi, jotta pääsin RUK:iin
(kyllä, jossain määrin sairasta)

todellakin jossain määrin sairasta miten se muuten käytännössä onnistui? Ja miksi olit joutunut/päässyt b-mieheksi?

josta muuten tuli mieleen, että kohta sulta saisi lääkärintodistuksia joilla varmaan saisi b paperit

heh, taitaa mennä vielä muutama vuosi... parin vuoden päästä ehkä amanuenssina
ja mustahan tietysti tulee santikseen lehmuskallion seuraaja
#247 • • ville Guest

tämä luonteenpiirre on suurimmaksi osaksi hyväksi, tunnistan myös itsestäni kyseisen piirteen. Joskus kuitenkin kyseenalaistaminen oli mielestäni paikallaan, jos todella huomaa, ettei kyseessä oleva asia/tehtävä/järjestelmä todellakaan toimi. Ok, mä olin hieman eri hommissa kuin sä (->lääk au.), mutta onnistuin kuitenkin hyvin muotoilluilla perusteluilla kyseenalaistamaan muutaman epäkohdan systeemissä. Osaan suhtauduttiin vastaanottavasti, osaan taas ei.

Kyllä sitä tuli kyseenalaistettua, mutta ei koskaan porukan edessä tai niin että muut saivat siitä tietää

olen lievästi sanottuna aika tottelevaista sorttia

todellakin jossain määrin sairasta miten se muuten käytännössä onnistui? Ja miksi olit joutunut/päässyt b-mieheksi?

-7 on näkö, joten bemariksi kuuluisin.

Piti kyllä aika tavalla valittaa sille santiksen lääkärille, että sain itseni a luokkaan. Veikkaan että pois pääseminen olisi vähintääkin yhtä suuri homma .... toisaalta olen myös ajatellut silmäleikkausta, tollasen jälkeen bemarin paperit saisi varmaan aika helposti
#248 • • mark hamilton Guest
Hajotkaa mosat!!!!!!!!!!!

[ 06 July 2002: Message edited by: mark hamilton ]
#249 • • plink Guest
OHI ON!

180 aamua takana, eikä enää takaisin muuta kuin kertaamaan joskus aikaisintaan parin vuoden päästä. käteen jäi sotilaspassin lisäksi helvetisti hienoja kokemuksia ja muistoja, sekä paljon hyviä kavereita (jotka tosin asuvat pitkin Suomea).

vinkki uusille morteille: koittakaa asennoitua mahdollisimman hyvin inttiä kohtaan, koska silloin ne aamut kuluvat nopeiten. oma asenteeni vain parani loppua kohti ja siitä kiitoksena sain palvelustodistuksen jossa minut arvioitiin asteikolla 1-5 täyden vitosen mieheksi. sotilaspassissakin kenttäkelpoisuus ja yleisarvostelu olivat molemmat kiitettäviä. sen lisäksi olimme Suomen paras viestikeskusjoukkue, josta kiitoksena saimme diplomit, joita voisi verrata lähinnä, noh, wc-paperiin.

tiedoksi sille joka oli täältä menossa I-SVP:hen; tuolla 2.VK:ssa ei ainakaan meistä ketään pakotettu AUK:hon, kunhan jokaisessa kyselyssä oli vastannut selkeästi "EI". jos olisin tiennyt nimesi niin olisin voinut katsoa ennen lähtöä kumpaan komppaniaan joudut, mutta selviäähän se sinulle viimeistään maanantaina.

ensimmäiset pari aamua on ehkä ne pahimmat, voisi jopa sanoa että ne on täyttä helvettiä, vaikkei silloin mitään tehdäkään. mutta siitä se sitten lähtee, todennäköisesti pääsette sodeen jo ensimmäisellä viikolla ja loppuviikosta alkaa toiminta kassuilla olemaan muutenkin jo aika selvää.
#250 • • Late Guest
Se ois sitten lähtö huomenna klo. 09:34...
#251 • • Tres Guest

Originally posted by Taedium:
vendetta

öö... siis vendetta=verikosto. Tsekataan ne käsitteet.

Blood in, blood out?
#252 • • Ana-- Guest
T-minus sixteen hours. Kohta vois mennä nukkumaankin =)

ja sit harjottelemaan tällästä:
#253 • • Tapi T Guest

ja mustahan tietysti tulee santikseen lehmuskallion seuraaja

Muahhaah! Itse legendaarinen Keppi-Eero! Vaikka ois ollu kuumetta, niin keppiä tuli (KP=kelpaa palvelukseen). Tohon äijään tuli hajoiltua P-kaudella.
Onneks myöhemmässä vaiheessa yksikön lekurin hommia hoiti yks majuri, joka oli oikee vemppa-automaatti!
#254 • • naive Guest
jep jep.

Tää tonniaamu kuittaa.
Pitäkää siistiä, nyt mä meen.

Alokas Lehtinen, Suomen Taivaalliset Ohiampujat.

Noh, puoli vuotta on lyhyt aika.
#255 • • Taedium Guest

Originally posted by Tres:
öö... siis vendetta=verikosto. Tsekataan ne käsitteet.

Blood in, blood out?

Ikävä tapani on kirjoittaa kärpäsestä härkänen. Puheeni olen saanut nyt parin vuoden aktiivisella harjoittamisella laimeammaksi, etten ole enää agitaattorin kaltainen. Yritän laimentaa kirjallista ilmaisuani, jottei väärinkäsityksiä tule.

Vatos locos.
#256 • • patis Guest

Originally posted by Tapi T:
[QB
Muahhaah! Itse legendaarinen Keppi-Eero! Vaikka ois ollu kuumetta, niin keppiä tuli (KP=kelpaa palvelukseen). Tohon äijään tuli hajoiltua P-kaudella.
Onneks myöhemmässä vaiheessa yksikön lekurin hommia hoiti yks majuri, joka oli oikee vemppa-automaatti! [/QB]

Meillähän oli koko palvelusajan tämä vemppa-majuri, etunimi oli Hannu ... sukunimeä en muista. Ihan paras äijä Mietittiin joukkueessa, että oisko pitäny hommata sille joku lahja kun poistuttiin saarelta

Kaikista parasta oli kun toi Hannu muisti aina kysyä, että mites sulla lomat ja haluutko vp:tä vai vemppaa
#257 • • Anakin Guest
> (luonnollisesti typerintä on olla intissä kuskina
> 362vrk >käymättä johtajakoulutusta, menee vuosi
> hukkaan täydellisesti!)

En nyt sanoisi ihan noinkaan. Juuri kotiutuneen 362-kuskina voisin sanoa, että tuon jälkeen on ainakin takuuvarma työpaikka taskussa, eli BECE-ajokortti. Kyllä tästä maasta kuitenkin aina rekkakortilliselle töitä löytyy, jos niitä huolii.

Ja sanoisin tuota Haminan AUK:n ja etenkin RUK:n toimintaa seuranneena, että aika uskomatonta säätämistä ja löysäilyä sekin on. Johan meillä kuskeilla prkl oli p- ja e-kaudella rankempaa, kuin maamme tulevalla upseeristolla.

Jotakin kertoo myöskin se, että RUK:n yht-harjoitusten aikaan veksissä on parhaimmillaan ollut yli 40% koko kurssista.
#258 • • onnela Guest
Jos joku on Upinniemessä, niin kannattaa ehdottomasti käydä RT-Viesti AUK, mikäli alil Soininen siellä edelleen majailee. Loistava tyyppi ja varsin mielenkiintoisia hommia! Ja sieltä voikin sitten ottaa suunnaksi Merisotakoulun RU-kurssin, jonka kouluttajat ovat tosin kuulemma nykyään vähän mitä ovat... RU-kurssilla oli sen verranpätevää porukkaa ihan siviilielämänkin puolesta, että siellä oppi yhtä jos toista esim. gsm-verkkoihin yms. liittyen. Suosittelen!

Loppujen lopuksi se on kuitenkin asenteesta (ja vähän tuurista, mihin joutuu) kiinni, miten tuon 180 - 362 päivää tuolla viihtyy.

Kurssi 136 forever!
#259 • • flaihai- Guest
lol.. eka viikko takana ja oikeesti, on ollu iha överi hauskaa

los vekaros on paikkana iha kiva, tekemistä riittää ja vieläku natsas loistavat tupa kaverit, alikessut & skapparit ni ei voi valittaa )

toiminta nyt on kyl aika naurettavaa... mieleen tästä tulee lähinnä joku apina sirkus tms

mut joo.. kohta taas iltavahvuuslaskenta.. pitänee poistua

palaillaa

plur
.m

kuvia -> http://plur.daug.net
#260 • • Nautilus Guest
Ekat pari viikkoa takana... Hyi helvetti että on paska paikka. En keksi mitään positiivista sanottavaa siitä, yhtä helvettiä kaikki... Kyllä sen nyt ehkä paremmin sietäisi, jos ei olisi siviilielämässä mitään menetettävää, niin ei ottaisi päähän niin paljon. Satun olemaan vielä ruotsinkielisessä intissä Dragsvikissa, enkä puhu ruotsia periaatteessa ollenkaan, mikä osaltaan tekee siellä olemista hieman epämiellyttävämmäksi.

Jo intin käyneiltä haluaisiko joku hieman valaista, että jos vaihtaa sivariin, niin lasketaanko jo käytyä varusmiespalvelusta mukaan vähentämään sivaripäiviä... jos lasketaan, niin minkä kaavan mukaan. Pelkäänpä, että ne on nakittamassa Aukkia, ku meidän yksiköstä n. 40 % lähtee ja ei vois vähempää kiinnostaa. Ajattelin kuitenkin sinnitellä siellä, jotta oppisin puhumaan ruotsia (jo parissa viikossa oon kieltämättä oppinut yllättävän paljon.), mutta 6 kk kauempaa en halua/aio siellä hajoilla.