Minne menet armeijaan & Miten menee armeijassa?

893 posts, 45 pages, 375,887 views

#201 • • qinie Guest
vmtk kutsuu!voihan fok seik!kuullut hyrylästä kyllä parempaa palautetta,kuin monista muista paikosta!
epäilen että hyrylän strippibaari tulee tutuksi=D
#202 • • rubio Guest

Originally posted by plink:
iltavapaatkin loppuvat Vekaralla aina viimeistään klo 21, koska tykärit ja pioneerit ovat kuulemma joskus pari vuotta sitten ottaneet Kouvolassa sen verran pahasti yhteen.

Originally posted by Taedium:
Näin meillekkin 1999 kerrottiin... Ts. Meille kerrottiin, että 2/98 aikana tykärit ja pioneerit on tapellu.

Pyh, loppuivat ne tuohon aikaan jo 1/98. Realistisena syynä prikaatin komentajan mielipide, ettei kannata antaa pitkiä iltavapaita, kun se Kouvolakin on niin kaukana. Mutta tykistössä 1/98 olleena en yhtään ihmettelisi että seuraavat olisivat tapelleet

Vekarasta muuta, se oli ihan mukava paikka. Ainakin kirjurina.
#203 • • RA Guest

Näin meillekkin 1999 kerrottiin... Ts. Meille kerrottiin, että 2/98 aikana tykärit ja pioneerit on tapellu.

Vieläkös toi legenda on voimissaan? Itse olin tuossa 2/98 erässä, eikä siellä mitään tapeltu. Aikasemmat tosin oli jne...
#204 • • Taedium Guest

Originally posted by RA:
Vieläkös toi legenda on voimissaan? Itse olin tuossa 2/98 erässä, eikä siellä mitään tapeltu. Aikasemmat tosin oli jne...

Tähän voisinkin todeta:

1. 2.Vk:n Yliluutnantti joku (meidän varapäällikkö) ja sittemmin tarina muuttui Yliluutnanti joku (meidän päällikkö) kompaniassa, että olisi jompi kumpi saanut arvonalennuksen (rauhan aikana Suomessa ei ole ollut yhtään arvonalennusta) ja ylenemiskiellon, kun tämä olisi pitänyt suksisulkeiset varaston katolla. Joku kuulemma oli katkaissut jalkansa tiputtuaan. Kuulin samaa myös monien muiden kompanjoiden Yliluutnanteista.

2. Lomat on peruttu ensi viikonlopulta sillä, joku oli myöhässä, jonkun ase on kadonnut metsään, joku kävi nussimassa prikaatin komentajan tytärtä, joku teki sitä, joku teki tätä...

3. Tornihuhuja tulee joka ikinen päiva, toinen toistaan uskomattomia. Yhtään niistä en uskonut. Marssin aina päälikön toimistoon kysymään aiheesta, silloin, kun joku huhu alkoi kuulostaa ihan uskottavalta. Varokaa tornihuhuja.

Herranjestas kun niitä tornihuhuja riitti.
#205 • • Tapi T Guest
Enpä olisi uskonut, että löydän itseni vielä kirjoittelemasta näitä juttuja, mutta taas sorrun...

Toisin kävi. Tein asiat oman pääni mukaan jo alokaskaudesta saakka, mutta vältin pekat. Keksivät dorkat, että minähän lähden elsaan = RUK... AUK listalta nimeni löysin, ja kovan taistelun ja hampaiden kiristyksen jälkeen sain lievennetyn tuomion. Olin lääkintämies á 270vrk...

AUK:n käyneenä täydet 362vrk palvelleena (res. nurmipora-alik) uskallan kyllä väittää, että on huomattavasti fiksumpaa olla 362 ku 270. Viimeset kolme kuukautta on varsinkin lämeillä pelkkää odottelua, eikä ole oikein mitään tekemistä eikä vastuuta mistään. Useimmat hommat on skappareiden paska-nakkeja ym. Mielestäni ainoat järkevät vaihtoehdot on 180 tai 362.

Varsinkin alikkina/koksuna tekemistä on niin paljon, ettei takuulla tule tylsää. Ottakaa myös huomioon se, että armeijan johtajakoulutus antaa varusmiehelle kokemuksia jollaisia ei muualta yksinkertaisesti saa. Jos jotakin aikoo Puolustusvoimista irti saada, on 362 ja AUK/RUK mielestäni ainoa vaihtoehto. Eikä todellakaan kannata mennä VMTK:hon, B-mieheks ai muuhu "helppoon hommaan". Sellanen ei ole armeijaa...

(luonnollisesti typerintä on olla intissä kuskina 362vrk käymättä johtajakoulutusta, menee vuosi hukkaan täydellisesti!)

MUISTAKAA KAIKKI TÄMÄ!

Armeijassa millään ei ole väliä. Sinä saat tehdä asiasi juuri niinkuin sinulle parhaaksi sopii. Kaikkeen löytyy porsaanreikä. Alokaskausi on sitä aikaa, kun opitaan kaikki se mitä on opittavissa ja loppuaika on kotiuttamisen odottelua. Kusettakaa, valehdelkaa, huijatkaa, pomputtakaa, kiusatkaa yms. yms. sitä kantahenkilökuntaa. Itte ovat uransa valinneet.

Unohtakaa kaikki tuo! Sulla on näemmä ollu todella huonoja skappareita kun eivät ole laittaneet stoppia moiselle. Ainakaan meidän jääkäreillä ei ollut toivoakaan ottaa ohjia omiin käsiinsä ja perseillä(intti-slangia) tolleen. Kaikki skapparit vissiin sitten valehteli, huijas, pomputti, kiusas sua koska olit varusmiespalveluksen valinnut...?

Esmes: Olin pahkajärvellä leirissä, sirrakuskina. Esimieheni Sotilasmestari ... no nyt en nimeä muista, mutta sadisti se oli ... oli sekoittanut aikataulut. Minulle tuli ilmoittamaan, että nämä potilaat varuskuntasairaalaan ja sitten mahdollisimman pian tuonne ammuntapaikalle, sillä ammunnat odottaa vain sinua. Ajoin potilaat, kävin kassulla vessassa (numero 2) ja sitten varusvarastolle vaihtamaan uutta maastopukua (polvet oli likaset) ja hain siinä samassa lääkärin määräämät aurinkolasit. (kannattaa sanoa, että tulee pää kipeäksi auringonpaisteessa. saa kunnon kasari blehat!!) Siitä sitten ammuntapaikalle hissun kissun, ja koko päivän ammunnat oli koko ajan myöhässä. Esarihan siitä tuli.

Et sitten tullut tätä temppua tehdessäsi ajatelleeksi niitä kaikkia "körrejä" jotka sua odottivat siellä ampumaradalla? Mun mielestä ihan uber-vittumainen temppu ennekaikkia varusmiehille; tollasen takia saattoivat jotkut menettää pari tuntia yöunia, mikä on leirillä tosi paljon. Skappareille tosta nyt ei varmaankaan niin paljoo harmia ollut. Toiset voivat kärsiä, kunhan itellä on puhdas M62 ja hienot "blehat"...

IMO armeijassa pitää ennenkaikkea ajatella toisia, tekee asiat siten, että kaikki siitä hyötyvät. Ainakin mun joukkueessa pelkän oman edun tavoittelijoita kateltiin tosi kieroon.
Mun mielestä tällänen Taediumin kaltainen hölmöily kertoo vaan turhautumisesta jollaista syntyy, kun koulutushaara on mikä on, eikä se tarjoa tarpeeksi mielekästä tekemistä.

En tiedä olenko kummajainen, mutta ainakin mulla oli armeijassa usein aivan sairaan hauskaa; alaiset oli loistavia ja meidän koko komppanian varusmiesjohtajat aivan huippuja.
#206 • • OSC8 Guest

Originally posted by Tapi T:
En tiedä olenko kummajainen, mutta ainakin mulla oli armeijassa usein aivan sairaan hauskaa; alaiset oli loistavia ja meidän koko komppanian varusmiesjohtajat aivan huippuja.

*osoittaa sormella* kummajainen! kummajainen!

Kun minä olin armeijassa (Suomen tulivoimaisin rynnäkköyksikkö eli PsJk parolannummella) 90-luvun puolivälissä, minulla ei ollut siellä missään vaiheessa kovinkaan hauskaa: koulutus oli kovin raskasta niin fyysisesti kuin psyykkisesti (kokeileppa nukkumista lumihangessa), ja kaiken kruunasi vielä ääri-isänmaalliset ja rasistit skapparit.. whehey..

Vaikka kieltämättä panssarivaunut ja rynnäkköpanssarivaunut olivat sinällään ihan mielenkiintoinen osa koulutusta, niin en silti voi ymmärtää ihmistä joka sanoo viihtyvänsä armeijassa. Sairasta koko touhu on.
#207 • • Taedium Guest

AUK:n käyneenä täydet 362vrk palvelleena (res. nurmipora-alik) uskallan kyllä väittää, että on huomattavasti fiksumpaa olla 362 ku 270. Viimeset kolme kuukautta on varsinkin lämeillä pelkkää odottelua, eikä ole oikein mitään tekemistä eikä vastuuta mistään. Useimmat hommat on skappareiden paska-nakkeja ym. Mielestäni ainoat järkevät vaihtoehdot on 180 tai 362.

Unohtakaa kaikki tuo! Sulla on näemmä ollu todella huonoja skappareita kun eivät ole laittaneet stoppia moiselle.

Et sitten tullut tätä temppua tehdessäsi ajatelleeksi niitä kaikkia "körrejä" jotka sua odottivat siellä ampumaradalla?

En ole mukava mies.

Minä halusin kotiin C-papereilla. Minä olisin tyytynyt 6kk palvelukseen. Minut pakotettiin 270. Jos olisin joutunut 362, olisin kussut kapteenin pöydälle sivaripareitteni päälle. Siksi katsoin oikeudekseni kiusata niin varusmiestovereitani, että skappareita. Kusipää mikä kusipää, se minä olen.

Enkä lämärinä tehnyt paljoakaan paskanakkeja, kun ei mua voitu pistää töihin, mistä en pitänyt, kun ne jostain kumman syystä aina meni niin perseelleen, että taas Suomen verorahoista meni laitteistokorjauksiin.

Miten skapparit olisivat voineet tehdä stopin sellaiselle? Rikoin kalustoa (mm. 1 sirra lunastukseen.) ja muutenkin rellestin. Kaikki kuitenkin ylpalvon mukaan. Minä temppuilin ja pistin paikkoja paskaksi armeijan sääntöjen mukaan.

Eikä se mulla ollut kolme kuukautta odotusta. Morttiaikana ei kerennyt odottamaan, mutta 7,5 kuukautta vitutti odottaa kotiutumista. Morttiaikana vitutti vielä enemmän, että parempi se odottelu oli.

En tullut ajatelleeksi niitä körrejä. Ei kiinnostanut. Olen itsekkin joutunut seisomaan ulkona sateessa, kun lämärikolleegani vitkutteli jossain. Siinä tosin meni pari tuntia. En minä kaverilleni ollut vittuuntunut. Tarjosin sodessa ysimunkin. Loistavasti vitkutteli, kyllä siitä pitää palkita.
#208 • • ville Guest
Voisin melkein väittää, että Taediumin kaltaiset tyypit ovat aika paljolti vastuussa siitä, että armeija on loppujenlopuksi paska paikka.

Toinen puoli sukua on ammattisotilaita ja tällä hetkellä natsoja löytyy vänrikistä everstiin. Jokaisella ammattisotilaalla on kuitenkin yksi kiroamisenaihe: heikosti (tai ei lainkaan) motivoitunut sotilas.

Uskokaa tai älkää, niin suurin osa skappareista haluaa tuolle alalle. Vielä kummallisempaa on, että suurin osa skappereista ei ole kuulunut "koulukiusattuihin homoihin" vaan hyvin monet heistä ovat oikeesti ns hyviä tyyppejä, joita kiinnostaa itse ala. Kun tällainen hyvä tyyppi sitten kouluttaa 6 kk välein uusia Taediumeja, joiden tehtävänä ei ole mitään muuta kuin terrorisoida itse järjestelmää ja ihmisiä, alkaa hyvästäkin tyypistä tulla todella nopeasti vittumainen ja samalla usko koko systeemiin kaatuu. Kuinkakohan moni täältä jaksaisi vetää tuollasia koulutusta nykyisellä materiaalilla?

Kuten tapi t sanoi, niin armeijassa ei pitäisi ajatella omaa napaa vain muita. Jos vara-ampuja sairastuu kesken leirin ei sinkoa jätätä siihen vaan sitä vedetään edelleen perässä. Tässä vaiheessa varmaan kaikki arvaavat oikein: sinkoa ei vedä skappari vaan jääkäri, jolloin paska kasautuu hyvällä tuurilla omien tupalaisten ja tovereiden niskaan.

Olin itse aika onnellisessa asemassa, sillä pääsin johtamaan omaa joukkuetta heti johtajakauden alettua. Heti ensimmäiseksi savustin ulos nämä tandeiumit bemareiksi tai tilkkaan latvalahoiksi (jos siis b paperit nappaa, niin hommatkaa kokelas joka puhuu niiden puolesta). Kun jäljellä oli vain ns "hyvää sotilasainesta" voitiin keskittyä itse koulutukseen. Lopussa joukkueemme palkittiinkin monta kertaa (läntisen maanpuolustusalueen parhaat hyökkäyksessä ja puolustuksessa) sekä ryhmähenkeä ja joukkueen toimivuutta tultiin kehumaan rykmettitasolta asti. Kaikki tämä saavutettiin yksinkertaisella periaatteella, jota noudattivat kaikki: tee mitä käsketään.

Tässä vaiheessa voi tietysti kyseenalaistaa onko järkevää tehdä niinkuin käsketään. Toisaalta jos tuon lähtee kyseenalaistamaan voisi myös miettiä olenko väärässä laitoksessa ja sopisiko joku muu homma paremmin ...

Loppuun vielä tavaroita, mitä kannattaa ottaa mukaan.

- 3l pakastepusseja (pakkiin, ettei se likaannu joka aterilla, nämä voivat olla kiellettyjä palvelunpaikasta riippuen)
- Kunnon pohjalliset. Stockalta ainakin saa gel-pohjallisia, jotka säästävät jalkoja mukavasti
- Omia sukkia ja kalsareita. Nämä eivät saa näkyä palveluksessa, joten pelimiehet ostavat valtion pukutehtaan myymälöistä samanlaisia sukkia kuin intissä käytetään.
- suklaapatukoita ja muuta kivaa naposteltavaa. Safka on surkeaa varsinkin leireillä ja omaa energiaa on lähes pakko saada. Välillä ei myöskään tarjoilla iltapalaa ja sotkuun ei pääse joten ylimääräinen safka ei ole haitaksi
- leveää kuminauhaa ettei lahkeet repsota

Muutama vinkki millä selviää:

- kaappijärjestys kannattaa olla yksinkertainen. Kaappiin näkyville vain suuria esineitä kuten kypärää ja juomapulloa.
- jos johtajakoulutus ei nappaa, älä koskaan ilmoita tupaa tai ole vapaaehtoinen missään
- änkyttäjät ja osaamattomat kärsivät, opettele ne pari "vastausrunkoa" heti alussa
- pölyä löytyy myös kaapin päältä ja "saumoista", ikkunankarmista, jakkaroiden jaloista jne jne hyvä siivous kannattaa aina
- hyviä palveluspaikkoja aletaan jakamaan heti. Puhu heti alussa skappareille eikä vasta seitsemällä viikolla
- Palikkatestin hyvä tulos (eli jos olet kohtuu fiksu) tarkoittaa lähes automattisesti AUK:a, ellet onnistu pelaamaan itselleen jotain muuta palveluspaikkaa/vakuuttamaan että ei sovellu johtajaksi
- alikessut on oikeesti ihan vitun pihalla kun ne teitä komentaa joten niitä ei kannata pelätä
- jos ole menossa johtajakoulutukseen älä jää AUK:iin, homma alkaa olla mielenkiintoista vasta joukkueenjohtajatasolla.

ja tee aina vain ja ainoastaan se mitä käsketään. Turha mielistely/vittuilu/kyräily vain hankaloittaa itsesi/muiden palvelusta
#209 • • Tapi T Guest

Originally posted by ville:
- Palikkatestin hyvä tulos (eli jos olet kohtuu fiksu) tarkoittaa lähes automattisesti AUK:a, ellet onnistu pelaamaan itselleen jotain muuta palveluspaikkaa/vakuuttamaan että ei sovellu johtajaksi
- alikessut on oikeesti ihan vitun pihalla kun ne teitä komentaa joten niitä ei kannata pelätä
- jos ole menossa johtajakoulutukseen älä jää AUK:iin, homma alkaa olla mielenkiintoista vasta joukkueenjohtajatasolla.

-Ainakin mun saapumiserässä AUK:iin oli halukkaita niin paljon, etteivät kaikki halukkaat sinne edes päässeet. AUK:iin ei ole pakko mennä jos ei halua.
-kokelaat ovat vähintään yhtä pihalla ku alikessutkin. (mistä muuten johtuu alikessujen dissaaminen?) Ylipäänsä älä pelkää armeijassa esimeiestäsi, vaan kunnioita ja tee mitä käsketään.
-riippuu paljolti koulutushaarasta, onko palveleminen mielenkiintoista vai ei. IMO on melkolailla yhtä mielenkiintoista vetää nurmiporajoukkuetta, kuin nurmiporaryhmää.
#210 • • ville Guest

[QB-Ainakin mun saapumiserässä AUK:iin oli halukkaita niin paljon, etteivät kaikki halukkaat sinne edes päässeet. AUK:iin ei ole pakko mennä jos ei halua.[/QB]

Ei se ainakaan meillä ollut noin yksinkertaista

Armeijalla on oikein pakottaa AUK:iin. Korkeat pisteen palikkatestissä (8 tai 9) ja edes kohtalainen puhumis/esiintymistaito ovat vieneet hyvin monta tuttua suoraan AUK:iin, vaikka he eivät sinne halunneet.

Tunnen myös tapauksia, joissa AUK:iin on laitettu henkilöitä, jotka ovat jo alokaskaudella osoittaneet poikkeuksellista niskurointia ....

Ainakin v 98 ja 99 santiksessa ei oma halukkuus painanut vaakakupissa lainkaan, kaikkein tärkeintä oli alijohtajien suositukset ja tulokset eri testeissä.

-kokelaat ovat vähintään yhtä pihalla ku alikessutkin. (mistä muuten johtuu alikessujen dissaaminen?) Ylipäänsä älä pelkää armeijassa esimiestäsi, vaan kunnioita ja tee mitä käsketään.

-riippuu paljolti koulutushaarasta, onko palveleminen mielenkiintoista vai ei. IMO on melkolailla yhtä mielenkiintoista vetää nurmiporajoukkuetta, kuin nurmiporaryhmää.

joo, aivan totta. Mutta tarkoitin sitä, että alokkaiden saapuessa komentamassa on vain alikessuja. Siinä vaiheessa kun kokelaat tulee niin alokkaat on "sisäänajettu" järjestelmään. Siten alokkaat eivät pelkää kokelaita niin paljoa sillä he osaavat suhtautua järjestelmään huomattavasti paremmin.

Alikessujen dissaaminen johtuu siitä, että suuri osa alikessuista on katkeria, sillä he eivät päässeet RUK:iin. Lisäksi Alikessujen tie johtajana on nykyisessä järjestelmässä laskeva:

Aluksi alikessut ovat kasarmin kunkkuja ja alokkaat on ihan pihalla. Sitten tulee kokelaat, jotka jyräävät päätöksillään ja asemallaan. Sen jälkeen alkaa e kausi ja alikessut profiloituvat yhä enemmän johtamaan vain ryhmää eli paria tyyppiä. J kaudella alikessut ovat käytännössä osa ryhmäänsä (ja toivottavasti) ryhmän parhaita sotilaita. Tämä johtajuuden laskemisongelma oli tiedostettu ainakin santahaminassa, jossa alikessujen motivaation oli pari vuotta sitten todella surkea. Kaiken maailman kokouksia käytiin ja kehittämissuunnitelmia tehtiin, niiden toteutumisesta en kyllä tiedä mitään ...

Kokelailla johtaminen taas on nousujohteista eli alussa komennellaan, e kaudella valvotaan ryhmiä ja harjoitellaan, sekä lopussa j kaudella johdetaan koko porukkaa osana komppaniaa. Suurissa sotaharjoituksissa ja käskynjaoissa joukkueenjohtaja pääsee todella näkemään miten homma toimii suuressa mittakaavassa.

Alikessut ovat ikävä kyllä täysin sen tiedon varassa mitä kokelas kertoo, eli siten kokonaiskuvasta jää puuttumaan aika paljon. Toisaalta aivan sama pätee joukkueenjohtajiin, jotka taas joutuvat olemaan komppanianpäällikön alaisuudessa.

Ehdottomasti mielenkiintoisimman nakin sain intissä yhdessä pataljoonaharjoituksessa jossa pääsin hoitamaan komppanianpäällikön hommia, sen jälkeen oli tunne että edes joukkueenjohtaja ei tiedä kokonaiskuvasta mitään :/

Tätä ei sitten pidä ottaa aivan tosissaan

Vertaan aina välillä bileiden rakentamista sotaharjoitukseen. Alussa valmistaudetaan bileisiin eli tehdään sotasuunnitelmaa ja jaetaan tehtäviä. Sitten alkaa bileiden rakentaminen, joka vastaa kalustomarssia ja lähtöaluetta. Huomattavaa on, että jo tässä vaiheessa osa porukasta tuntuu hyytyvän ja aina paikalla on vaan ns pousaajia (eli valittajia). Sitten alkaa bileet eli sota. Jos kaikki on mennyt hyvin, tehtävät jaettu täydellisesti ja aikataulutus toimii, johtaja vaan katsoo vierestä kun kaikki hoituu eikä missään ole ongelmia. Yleensä joku menee aina päin vittua ja niin sodassa kuin bileissä johtaja pääsee sykkimään koko ajan ja säätämään. Sitten bileet loppuu eli harjoitus loppuu, eli päästää huoltamaan. Tämä on ehdottomasti tiukin vaihe: osa porukasta on täysin loppuunpalaneita ja heistä pitää päästä eroon, jotta he eivät hidasta muita. Viimeiseen 10% bileidenpurusta (kalustohuollosta) kulutetaan 50% ajasta, sillä kaikki luulevat, että homma valmistuu itsestään. Tämä on se vaihe, jolloin nähdään osaako johtaja todella organisoida vai hyytyykö homma kalkkiviivoille.

mut tosissaan, todella monet sanoo että mä osaa organisoita asioita hyvin. Kukaan ei kuitenkaan ole seppä syntyessään, joten jostain ne taidot on kai opittu ....
#211 • • Anonymous Guest

Voisin melkein väittää, että Taediumin kaltaiset tyypit ovat aika paljolti vastuussa siitä, että armeija on loppujenlopuksi paska paikka.

Suurin syy taitaa olla että intissä simuloidaan sotaa, joka ei todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista.

Se kyl vielä pitää sanoa että älkää ihmeessä tehkö Taediumin ohjeen mukaan. Meidän tuvassa oli yks samanlainen tyyppi ja oli todella lähellä ettei saanu sukkasaippuaa tai turpaan. Paras on kun teette just niin kuin käsketään niin pääsette helpommalla. Eikä sen taisteluparin auttaminenkaan ole kiellettyä, ehkäpä sekin jeesaa suakin sen jälkeen enemmän.

[ 04 July 2002: Message edited by: KuntaKinte ]
#212 • • Anonymous Guest
ups

[ 04 July 2002: Message edited by: KuntaKinte ]
#213 • • Tapi T Guest

Alikessujen dissaaminen johtuu siitä, että suuri osa alikessuista on katkeria, sillä he eivät päässeet RUK:iin. Lisäksi Alikessujen tie johtajana on nykyisessä
järjestelmässä laskeva...

Ville sun puhees edustaa oikein perinteistä reservin vänrikin kukkoilua. Upseeri ei ole yhtään aliupseeria kovempi jätkä.
Mä kyllä uskallan väittää, että meidän komppanian alikessuista ei kukaan ollut katkera koksuille. Molemmissa hommissa on hyvät ja huonot puolensa. Koksuilla parempaa on just toi, että tietää suht tarkasti missä mennään. Alikessut taas pääsee usein kokelaita vähemmillä hommilla ja ovat aikasemmin makuupussissa. Iseäni AUK:ssa vitutti kun en RUK:iin päässyt, mutta mitä pidemmälle palvelusta etenin, kiitin onneani siitä että AUK:iin jäin.

Sitten tulee kokelaat, jotka jyräävät päätöksillään ja asemallaan...

Ainakin mun johtajakaudellani (Santahamina 1.JK v.2001 tammikuusta heinäkuuhun) alikessut ja koksut olivat loppujen lopuks ihan samanarvosia; keskusteltiin kuinka asiat tehdään ja sitten ne tehtiin. Kumpikaan osapuoli ei ruvennut toista nakittamaan. Lisäks alikessujen rooli oli lähes samanlainen kuin kokelaan; monta kertaa pääs "pelkkä alikessu" vetämään harjoitusta koko joukkueelle. Eikä tuolloin koulutuksen laatu ollut normaalia huonompaa.

J kaudella alikessut ovat käytännössä osa ryhmäänsä (ja toivottavasti) ryhmän parhaita sotilaita...

Koska ryhmänjohtaja on ryhmänsä paras taistelija, niin eikös tällöin joukkueenjohtaja ole joukkueensa paras taistelija? Eikös joukkueenjohtaja taistele lähes samalla tavalla kuin muutkin, mutta johtaa joukkuettaan siinä sivussa? Näin ainakin meillä...

Kokelailla johtaminen taas on nousujohteista eli alussa komennellaan, e kaudella valvotaan ryhmiä ja harjoitellaan, sekä lopussa j kaudella johdetaan koko porukkaa osana komppaniaa...

Ryhmänjohtajalla on tarvittaessa kanssa palvelus nousujohteista; ensin komennellaan, sitten valvotaan omaa ryhmää ja lopuksi johdetaan ryhmää osana joukkuetta. Siis samalla kaavalla kuin joukkueenjohtajallakin, mutta pienemmässä mittakaavassa.
#214 • • jUSSi Guest

Sitten tulee kokelaat, jotka jyräävät päätöksillään ja asemallaan.

hmm, eikös kokelaat ole kumminkin varusmiehiä, joten he eivät voi esimerkiksi juoksuttaa alikessuja morttien tapaan ja periaatteessa varusmiespalveluksessa kersantit ovat samassa asemassa koksujen kanssa.

nimim. "muistikuvien kätköistä"
#215 • • Taedium Guest

Originally posted by KuntaKinte:
Se kyl vielä pitää sanoa että älkää ihmeessä tehkö Taediumin ohjeen mukaan. Meidän tuvassa oli yks samanlainen tyyppi ja oli todella lähellä ettei saanu sukkasaippuaa tai turpaan. Paras on kun teette just niin kuin käsketään niin pääsette helpommalla. Eikä sen taisteluparin auttaminenkaan ole kiellettyä, ehkäpä sekin jeesaa suakin sen jälkeen enemmän.

Älkää tehkökään. Kuten sanoin, minä en ole mukava mies. Minä pääsin erittäin helpolla, sillä luin Ylpalvoa. Sen jälkeen tein asiani juuri niinkuin minulle sopi. Kokelaiden ja Alikkien pomputtaminen oli syntisen helppoa. (Kellä on ollut kokelas kantamassa omia tavaroita leirillä? Kuka on käskyttänyt (ilman natsoja) Kadetin seisomaan viereensä ja odottamaan, jos Herra Kadettia vaikka tarvittaisiin?)

Meillä tupa oli täynnä inttiin kyllästyneitä tyyppejä ja me mietimme kilpaa, kuinka tehdä muiden elämä vittumaiseksi. Siinä mielessä meillä oli hyvä "joukkuehenki"...

Aikaisemmin ilmoitin haluttomuuteni koko armeijaa kohtaan. Ajallisesti sen kärsimykset laskin. Intti on halvin vaihtoehto. Yritin saada C-paperit. (Allergia, astma, selkäkivut, jalat, polvet, silmät, hulluus...) Pyrin pääsemään 6kk. Tässä suhteessa katsoin, että aikuisten leikkikoulu on tehnyt vääryyden minua kohtaan ja se pitää _kostaa_ kaikille. Näin teki lähestulkoon kaikki muutkin lämärit. (Toisiamme kohtaan olimme... no ei nyt solidaarisia, vaan ne kiusat mitä toisillemme teimme oli sellaisia, että niissä ei joutunut useinkaan seisomaan ulkona sateessa. Eli sanoisin... hm... no ei lievempiä vaan... en keksi.)

Armeijan tarkoitushan on selvä. Ensiksi opitaan taidot jota tarvitaan. Tähän menee aikaa vajaa pari kuukautta. Sen jälkeen opetellaan tottelemaan. Sotilas on kulutustavaraa ja ne kaikki nöyrät ihmiset, jotka kulkevat joukon mukana "johtaja" etunenässä tottelevat sokeasti käskyjä, vaikka se tarkoittaisikin oman henkensä menettämistä.

Onneksi olkoon sotilasurastanne. Jos sota syttyy, minä pakenen Karibialle, enkä varmasti tule Suomeen. Te marssitte ylpeinä vihulaisen tykistökeskitykseen selkä suorana. Loppujen lopuksi, kuka voittaa?

Vaikka sota ei todennäköisesti syty, niin periaatteen miehenä olen sitä vastaan, että minusta koulutettaisiin idiootti, joka marssii luotia vasten, että joku nimellisesti korkeampi jäisi henkiin. Omasta mielestäni jokainen joka valitsee armeijan saakin kärsiä. Maasta ja kansallisuudesta riippumatta. Mitä enemmän kärsii, sen parempi.

Edelleen olen katkera siitä, etten päässyt C:n papereilla pois.

edit: Piti vielä sanomani, että anteeksi tästä offtopicista, niille, joita tämä häiritsee.

[ 04 July 2002: Message edited by: Taedium ]
#216 • • ville Guest

Originally posted by jUSSi:
hmm, eikös kokelaat ole kumminkin varusmiehiä, joten he eivät voi esimerkiksi juoksuttaa alikessuja morttien tapaan ja periaatteessa varusmiespalveluksessa kersantit ovat samassa asemassa koksujen kanssa.

nimim. "muistikuvien kätköistä"

Itseasissa kyllä alikessua voi juoksuttaa jos haluaa ... tai ainakin niin on tullut tehtyä

Kersantti on samanarvoinen mutta nuorempi, eli kokelaan sana on lopulta voimakkaampi. En tosin ole varma voiko kersanttia taaksepoistuttaa ... ei ollut tarvetta kun kersantit oli yleensä jo tarpeeksi päteviä

Tosin vänrikkiä olen kyllä taaksepoistuttanut

Tolla lauseella: "kokelaat tulee ja käskyttää" tarkoitin sitä yleistä tunnelmaa mikä kassulla on. Jokainen mortti (tai jääkäri) tietää kyllä, että kokelas on lopulta alikessun yläpuolella komentoketjussa ja se näkyy jokapäiväisessä elämässä kassulla ja maastossa

Tällä nyt en tarkoita sitä, että kokelas olisi aina parempi tai pätevämpi (mikä sekin yleensä pitää paikkaasa) ...

Omasta mielestäni ongelmana johtajakoulutuksessa on, että alikessujen motivaatio hiipuu 15 viikon kohdalla, kun taas RUK:ssa porukka jaksaa sykkiä yli 30 viikkoa, tämä väistämättä näkyy johtajien keskimääräisessä tasossa ja motivaatiossa.

Toisaalta onhan niitä poikkeuksia ja sykkijöitä jotka jaksaa painaa 362 päivää 100 lasissa ja vaatii samaa muilta

[ 04 July 2002: Message edited by: ville ]
#217 • • DarkDragon Guest
Heinäkuussa vekaranjärvelle palvelemaan rakasta isänmaata .Ja toivottavast tammikuussa pois
#218 • • Tapsa Guest

Originally posted by DarkDragon:
Heinäkuussa vekaranjärvelle..

Olethan huomioinut että NYT on Heinäkuu
#219 • • osm Guest

Armeijalla on oikein pakottaa AUK:iin. Korkeat pisteen palikkatestissä (8 tai 9) ja edes kohtalainen puhumis/esiintymistaito ovat vieneet hyvin monta tuttua suoraan AUK:iin, vaikka he eivät sinne halunneet.

Palikkatestipisteet yksinään eivät vie AUK:iin, ainakin meillä piti olla sen lisäksi kohtuullisen hyvät pisteet kuntotesteistä.

Mä sain palikkatestistä sen 9 pistettä, mutta kuntotestistä sainkin sitten paljon huonommat pisteet, tais olla just just tyydyttävän puolella tms. Komppanian päällikkö kyllä kysyi että kiinnostaako AUK, kaipa se ajatteli että nopeastihan se kunto kasvaa
#220 • • ville Guest

Originally posted by osm:
Palikkatestipisteet yksinään eivät vie AUK:iin, ainakin meillä piti olla sen lisäksi kohtuullisen hyvät pisteet kuntotesteistä.

juup, aivan totta, melkein unohtui tämä kuntopuoli ...

jotta platinumin alikessut eivät saisi väärää kuvaa niin en halua missään tapauksessa väheksy alikersantteja tai heidän tärkeyttä joukkueessa. Joukkue tarvitsee niin joukkueenjohtajaa kuin alikersanttejakin ....

Omasta mielestäni ongelma on järjestelmässä, joka ei tarjoa rauhanaikana alikersanteille riittävästi vastuuta ja hommaa. Tällöin 362 vrk:a alikessuna voi tuntua hieman pitkältä ja motivaatio sitten olla aika pahasti hukassa. Kokelaiden koulutukseen taas satsataan aika paljon enemmän ja siten motivaatiokin säilyy hieman toisella tavalla ....

Ja siis en ole mikään natsi, joka laittoi alikessutkin ihan vaan huvin vuoksi juoksemaan .... itseasissa pidän kaikkiin alikessuihin vielä yhteyttä ja yhden tyypin lasken lähes parhaimmaksi kaveriksi