Minne menet armeijaan & Miten menee armeijassa?

893 posts, 45 pages, 375,798 views

#41 • • Ezzy Guest

Originally posted by yana:
mä oon kokoajan entistä enemmän varma siitä että mitä enemmän mä hymähtelen tälle topikille sen varmemmin mua venaa himassa kertauskutsu...

oloa helpottaa:

a) b-luokitus
b) kirjuri
c) ulkomailla

jatketaan hymähtelyä

Ohi on. 1/96 Porin Prikaati, Säkylä

EDIT:

Olin siis Säkylän Korjaamon kirjurina(toisena) ja atk-hommia pelkästään. Tosi jees. Lomat rullas(kaverin faija oli lähin esimies ) Ei mitään turhaa nipotusta/tetsausta morttikauden jälkeen. Saatiin mennä miten huvitti,kunhan vaan 8-16 oltii duunissa.

[ 03 January 2002: Message edited by: Chris Wicked ]
#42 • • mts02 Guest

Originally posted by Sampsa:

Originally posted by eddie:
[qb]Itse voin suositella tuleville Alokkaille Hyrylän Buk- M1- koulutusta. Lisäksi siellä tehdään jotain järkevääkin päivisin. Ei kuitenkaan nipoteta turhasta(lue: juoksuttamista).

Järkevä ja armeija ei sovi samaan lauseeseen. Ja BUK tarkoittaa, että pitää olla kipinässä kaikki 12kk.[/QB]

Lyhyen kaavan mukaan tähystäjä / maalinosoitustutkamiehistönhomma oli myöskin ihan mielenkiintoinen.
Tähystyspuolen opiskelu sujui kahdessa tunnissa.
Maalinosoitustutkalla taas viihtyi pidempään. Onhan
kyseessä 5000kg painava "putki-tietokone"

Lisättäköön vielä ettei tietoakaan turhasta säätämisestä ja/tai epämielellyttäviä ylimääräisiä tehtäviä, koska useimmat eivät edes tienneet mitä meidän tehtäviin kuului.

[ 03 January 2002: Message edited by: mts02 ]
#43 • • WhiteSpot Guest
Suosittelen sinkomiehen hommia Vekaralla jos on varaa valita(Ihan oikeesti,se jumppaputki on kiva! )...Tosin sen jälkeen haluais Suomen metsistä tehtävän parkkialueita .
#44 • • zumak Guest
Mä taidan olla se sivari vuosimallia 2003, paikkaa vaan täytyisi alkaa etsimään. Suhteet ovat siinä hommassa bonusta, mulle on vihjailtu jo vähän KEPA:a, Aleksanterin teatteria ja Heurekaa, mut jos jollain on jotain parempia ehdotuksia niin puhukoon. Voisi samalla valaista mulle vähän noita perusasioista, sivarikämpistä etc.

Oli mulla toi armeijan kokonaan skippaaminenkin jo mielessä, mutta avut eivät olisi riittäneet kuin B-mieheksi asti. Eivät olleet polvet tarpeeksi huonossa kunnossa.
Voisitte kyllä kertoa vinkkejä miten saada vapautus, kyllä se 13 kuukautta niin suurelta rangaistukselta tuntuu... (Paniikkihäiriö on ehkä paras mitä olen kuullut)
#45 • • jUSSi Guest

Originally posted by Chris Wicked:
oloa helpottaa:

b) kirjuri

Riippuu paikasta.. Santahaminan 2.JK (entinen komennuskomppania) puolet ajasta kirjurina, sitten siinä puolessa ajassa täytyi käydä läpi sama koulutus kuin normaali JK. Eipä tarvinnut paljoa odotella inttiaikoina.. no ei käynyt aika pitkäksi. Mutta aina se kirjuri ei ookkaan niin kiva nakki.

nimim. "yksi neljästä A-miehestä B-maajoukkueessa"

ps. arvatkaa tuliko yhtään ylimääräisiä nakkeja kun pyssynä oli iTKK...
#46 • • Technomaniac! Guest
2003/heinäkuu pioneeriksi Vekarajärvelle.
Kenelläkään kokemuksia pinohiiren hommista tai Vekarajärvestä? Olen kuullut, että pioneereilla on paljon hommia, eikä lööbimiseen jää aikaa lähestulkoon yhtään!?
#47 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Technomaniac!:
2003/heinäkuu pioneeriksi Vekarajärvelle.
Kenelläkään kokemuksia pinohiiren hommista tai Vekarajärvestä? Olen kuullut, että pioneereilla on paljon hommia, eikä lööbimiseen jää aikaa lähestulkoon yhtään!?

Joo, ekaksikin että pioneeriks pääset sitte jos sut valitaan
siihen komppanjaan. Minunki piti mennä, mut päättivätki
pistää 2.jääkärikomppanjaan, jossa mulla meni sitte jalka paskaks ja
lähdin siviilii takas (108 aamua jäljellä)..

Vekarajärvi on paikkana jostain (@$£e@), siellä on lähibaari,
jossa saa halpaa kaljaa/siideriä ja pitsaa, seuraavaksi lähin jossa
on jopa jotain elämää on Kouvola. Joten rentoutumaan
siellä jorpakossa ei pääse, ellei sitten ole kiinnostunut vapaa-aikana
lähtemään lenkillä tmv.
Paikka on myöskin "kaunis kuin mikä"
lähin paikka jossa voi yhtä hirveitä tönöjä nähdä on Viipuri.
Välimatkat ovat myöskin mukavia, 2.jk:sta ja pionk:sta on yhtä pitkä matka ruokalaan, n.500m, joka välillä taittuu mukavasti
juosten. Sodessa on halvat hinnat ja jopa ihan mukava ajanviete paikka, ainakin jos pitää kotona kaiket päivät
nysväämistä kovana meininkinä.
Spollet on siellä kyrpiä, eikä niistä kannata välittää,
normaaleja jääkäreitähän ne on, eikä mitään
v*tun "jumalia", kuten itse luulevat olevansa.
Ei se kuitenkaan mikään helvetti ole..Mm. Pahkajärvi tulevat tutuiksi paskamaisella tavallaan
Alue on kuin ydinsodan jäljiltä.
Noh, ei kannata välittää, samanlaisia paikkoja on muuallakin...

Armeija on kyllä turhinta mitä suomesta löytyy.

Naurattaa kun joku tulee ylpeilemään kännissä "sv*ttu mä oon immolan shisseih" =kovan jätkän leima..
ei helvetti jos ei elämässä muuta kehumista ole niin
huonosti on asiat.

Lastentarha koko paska.. siellä tehdään miehistä poikia
ja pojista tyttöjä...
#48 • • Jone Guest

Originally posted by CosmicMan:

Lastentarha koko paska.. siellä tehdään miehistä poikia
ja pojista tyttöjä...

Tämän allekirjoitan täysin. Ennen armeijaa olin kohtuullisen säntillinen nuori mies ja sen 6kk aikana, jonka siellä vietin (...ja jonka pitäisi tehdä "pojista miehiä" folkloren mukaan) opin lähinnä kuinka väistellä velvollisuutta, luistaa eri tehtävistä, löysäillä sujuvasti ja delegoida ne vähäsetkin jutut muille.

Armeija tekee nuorista miehistä runkkareita.

edit: quottauksen korjausta

[ 03 January 2002: Message edited by: @lex ]
#49 • • Liitis Guest
Miksi menna maavoimiin kun vihreita mustikanlehtia voi katso ylhaaltapain. Itse henkilokohtaisesti suosittelen Ilmavoimienpalvelusta. Luontaisiin etuihin kuuluu asiallinen sininen loma-asu ja vanha kunnon verkkopaita. Ei tarvitse kaupungilla kulkea Sorsan metsastajan nakoisena ja loma toimivat muutenkin moittetomasti. 12kk palveluksen aikana joutunee karsimaan 4. kinesviikonlopusta. Mita noihin saamiehiin tulee, lentosaamiehen luontaisiin etuhin kuului lentokone lomakuljetukset ja tietenkin leppoisa lentokentan admosfaari.

Rakkaudella Liitis The Lentosaa Kessu!!!

PS: Eihan maavoimissa mitaan pahaa ole, mutta palvelus paikan saa kukin valita...
#50 • • ville Guest

Originally posted by @lex:
Armeija tekee nuorista miehistä runkkareita.

kyllä siellä voi oppia muutakin. kokelaana mulla oli etuoikeus sytyttää jouni raskaan päivän päätteeksi =)

3/4 johtajista, 1/2 jääkäreistä poltti, joten ihan kivaa oli. Niin ja me sitten oltiin läntisen maanpuolustusalueen parhaat niin hyökkäyksessä kuin puolustuksessa, täytyy sanoa että iltaisilla ryhmähetkillä oli osuutta asiaan =)

ja olihan se välillä kivaa kun sulla oli parhaimmillaan 100 pientä ukkoa joita voisi verrata vaikka shakkinappuloihin, tuolla jos missä oppii nakittamaan porukkaa. Jääkärinä ja alikkina homma sitten onkin ihan perseestä ...
#51 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by ville:
kyllä siellä voi oppia muutakin. kokelaana mulla oli etuoikeus sytyttää jouni raskaan päivän päätteeksi =)

Joo, noh tohon en ota kantaa =)
Mut kyllä siellä oppi täsmälliseks ainaki. Mulla on yleensä
tapana sanoa minuutilleen, monelta oon missäkin ja harvoin 1-2 minuuttia enempää menee arvio pieleen..
Esim. tiistaina ajoin Helsingistä Imatralle, sanoin että
olen n. klo 15:35 perillä, ja olin 15:37
#52 • • silr Guest

Originally posted by pluralisti:
Hyovinrinne 8.7. 2002 kello 1800
Eli porin prigaatiin. Ei tänne stadiin jaksa jäädä, intti pitää koke jossain ihan mestoilla

Täällä kans, siellä nähdään sit!
Lähemmäksikin olisi päässy, mut tosiaan halusin vähän kauemmaksi että saapi vähän etäisyyttä & perspektiiviä vähän kaikkeen "susirajan" ulkopuoleltakin. Kansanvälisiin valmiusjoukkoihin pitäisi vielä pyrkiä tässä huhtikuussa, mutta viestiin sitä ollaan kumminkin matkassa, hephep!

niiin ja kuulin hyvin katkeraa kommenttia kaverilta Vekarajärveltä (joka muuten vapautuu huomenna) kun kuulemma meillä on sitten korkeammat päivärahat ja kaikki matkat kotia ilmasia (litsareiksi näitä taidetaan ammattikielellä kutsua?), eli mikäs siinä junalla körötellessä
#53 • • Gnizhak Guest

Originally posted by @lex:
Tämän allekirjoitan täysin. Ennen armeijaa olin kohtuullisen säntillinen nuori mies ja sen 6kk aikana, jonka siellä vietin (...ja jonka pitäisi tehdä "pojista miehiä" folkloren mukaan) opin lähinnä kuinka väistellä velvollisuutta, luistaa eri tehtävistä, löysäillä sujuvasti ja delegoida ne vähäsetkin jutut muille.

Juu.. nyt kun HUOMENNA olen siitä laitoksesta pääsemässä pois, voin todeta helposti, että missään ei ole oppinut välttämään tehtäviä niin paljoa kuin armeijassa. Ennen inttiä en tehnyt paljoakaan, mutta armeijan aikana kaikki muukin on jäänyt pois, ja jäljellä on pelkkä oleskelu ja irkkaus. Intti on kyllä passivoinut mut aika täysin, enkä varmaan seuraavaan puoleen vuoteen tee mitään "nakkien" pelossa ;>
Jos teet hommat hyvin, sinut palkitaan -> lisää hommia.
Jos teet hommat välttävästi, ja pysyt näkymättömissä, saat olla rauhassa.
Jos teet hommat huonosti, sinua rangaistaan, joudut kuittaamaan poistumiskieltoa lähes joka tunti.
Kaksi jälkimmäistä takaa kuitenkin sen, ettet joudu ylimääräisiin "vastuutehtäviin".

Mutta jos tosiaan tahdot intissä löysän homman niin menepä hyrylään, E-kuskiksi (12kk).. jos olet ovela, osaat varmasti välttää hommia.. mutta kukapa hullu on koko vuoden siellä. Minä kai.

Ja pitää kyllä dissata hyrylän muonituskeskusta.. onpa se ruoka pahaa. Köyhää meininkiä, jos vertaa moneen muuhun paikkaan, jossa pääsin käymään.
#54 • • mekaanikko Guest

Originally posted by Mescalero:
Mä taidan olla se sivari vuosimallia 2003, paikkaa vaan täytyisi alkaa etsimään. Suhteet ovat siinä hommassa bonusta, mulle on vihjailtu jo vähän KEPA:a, Aleksanterin teatteria ja Heurekaa, mut jos jollain on jotain parempia ehdotuksia niin puhukoon. Voisi samalla valaista mulle vähän noita perusasioista, sivarikämpistä etc.

Kepa on luksusmesta, oltiin siellä Zzomppin kanssa molemmat sivareina. Samassa putiikissa on palvellut yksi jos toinenkin tekijä, joskaan ei ehkä niinkään muita skenenimiä (jos nyt Street Partyt Suomeen lanseerannutta Orasta ei lasketa mukaan).

Kämpistä sen verran että periaatteessahan sivaripaikan pitää maksaa kämppä. Käytännössä näin ei yleisesti ottaen tapahdu. Työministeriö on ainut mesta jonka tiedän kategorisesti noudattavan tätä lakia. Muut paikat, mukaanlukien kaupungit/kunnat, ministeriöt ym. yrittävät sluibata vastuusta yleensä aika tehokkaasti. Sairaalat ym. jotka voivat tarjota omasta takaa asunnon hoitavat asian siten, mutta rahalla juuri kukaan ei halua maksaa. Kepassa on se hyvä puoli, että he kyllä maksavat kämpän jos se on riittävän edullinen ja tiettyyn summaan asti kalliimmankin vuokran jolloin vain erotus jää itsensä hoidettavaksi. Kelasta saa normaalia asumistukea eniveis ja tietyissä tapauksissa voi saada muutakin jeesiä yhteiskunnalta.

Hyvä sivarimesta on sellainen jossa pääsee kehittämään omaa ammattitaitoaan. Yleis-ATK-sivarimestoja on helvetisti ja niissä on hyviä ja huonoja vaihtoehtoja, mutta jos osaaminen on spesifimpää, yleensä sellainen paikka jossa sitä pääsee soveltamaan on muutenkin hyvä paikka. Itse esimerkiksi Kepassa vastasin julkaisutoiminnasta ja webbisuunnittelusta, ja viime mainitulle alalle olenkin sittemmin päätynyt töihin mistä suuri kiitos kuuluu juuri sille että Kepassa pääsi tekemään ko. hommia tosissaan ja ajan kanssa.
#55 • • viiskolme Guest
intti käyty mutta odottelen innolla millon/jos tulee lähtö esim afganistaniin leikkimään sotaa...
-ei kosovon koristehampuille-
-afgaa sen ollapitää-
53
#56 • • yana Guest
toivottavasti kaikki jauhaa inttijuttunsa täällä niin ei tartte puhua niitä bileissä

riihimäellä oli rento meno.. suosittelen
#57 • • D-Mind Guest
Djooh.. pari päivää armonaikaa, eli 7. päivä meikäläinen suuntaa Vekarajärvelle... Viestipataljoona, ja vieläpä itse valitsin paikan (majurin avustuksella tosin.............)...

Muita Vekaralaisia tulossa viestiin?
#58 • • Oranssi Guest
Mielenkiintonen topikki. Olinkin jo lähes unohtanut koko asian.

Tällä hetkellä tilanne on se, että olisin menossa Vekaranjärvelle viestiin, tammikuussa 2003. Tosin tuntuu siltä, että luultavasti en sinne kyllä mene. En alunperin halunnutkaan, mutta kun tärkeän näköinen maastopukuinen setä (Kersantti? Majuri? Luutnantti? EVVK) kutsunnoissa sanoi ettei oikein muuhunkaan vastaavaan ole enää mahdollisuutta päästä. Paperiin olin kirjoittanut elektroninen sodankäynti (Kuulosti kivalta, en tiennyt edes koko jutusta juuri mitään, kuullut vain jotain juttuja. En kyllä tiedä vieläkään. ) tai sivari , tultiin sitten jonkinnäköiseen kompromissiin. Mitäs muuten viestihommat Vekaralla käytännössä tarkoittaa? Sitä samaa metsässä rämpimistä -20 asteen pakkasessa, mistä en varmasti hyödy yhtään mitään? Pointti olis kuitenkin oppia jotain mielenkiintoista ja hyödyllistä tulevaa duunia varten, eikä suorittaa minkäännäköistä velvollisuutta tälle valtiolle, jonka huippuhieno läpimätä länsimainen "oikeus"järjestelmä laiminlöi omaa velvollisuuttaan tavallisen kansalaisen oikeuksien turvaajana viedessään viattomien ihmisten talon alta.

Kutsuntojen jälkeen surffailin netissä ja löysin mielenkiintosen mestan, josta mä aidosti kiinnostuin: ilmavoimien viesti Tikkakoskella. En oikein muista enää mitä kaikkea luin, mutta pääsyvaatimukset olivat kai aika vaativat. Olis hienoa, jos joku täällä osaisi kertoa pääsyvaatimuksista ja kokemuksia itse paikasta. Maksaako paikka lennot tänne (asun Espoossa) , vai pitääkö lähteä dösällä? Etäisyys ei kyllä haittaa yhtään, hienoa päästä täältä pois vähäksi aikaa ja Jyväskylä on hieno kaupunki, Kouvolasta en olis niinkään samaa mieltä.

Yks vaihtoehto on tietenkin joku ATK-sivarimesta, mutta sitä en ole vielä jaksanut pahemmin miettiä.

Ja mielenkiinnosta: miten säämieheks pääsee?

edit: lol! Mä ihmettelinkin mikä tossa kuulosti niin oudolta. Tätä se väsymys teettää. Ei se semi-ihan-päällikkö missään maastopuvussa tietenkään ollut, vaan ne huvittavat sorsastajien näköiset sotapoliisit.

[ 04 January 2002: Message edited by: Oranssi ]
#59 • • Pan Guest

Originally posted by Mescalero:

Sulla nyt on vielä vuosi aikaa, mutta kannattaa alkaa soittelemaan ja kyselemääm paikkoja ajoissa.
Hyvä työpaikka on kaiken a ja o. 12kk on kumminkin hyvinpitkä aika viettää sellaisessa duunissa mistä ei pidä yhtään.
Jos pääset sellaiseen paikkaan mistä saat työkokemusta tulevalle alalle, niin kyllä sillä on tulevaisuudessa enemmän merkitystä työnhaussa kun sillä, että olet käynyt 6kk rämpimässä Vekarajärven metsiä.
Ruokaraha on myös elämää tärkeämpi(70mk), jos sitä ei saa niin saa luonaan ja 30mk koita nyt sillä elää.

Kaikkiin kysymyksiin pitäisi saada vastaukset Lapinjärven sivarikeskuksesta +35819530600 Vaadi saada puhua jonkun vakituisen työntekijän kanssa, eihän ne legioonalaiset tiedä yhtöään mitään.

Joku on sanonut että armeijassa oppii vain välttelemään velvollisuuksia ja masturboimaan niin ettei peitto heilu.
Mitä olen kuullut, niin kaikki eivä edes oppineet tuota jälkimmäistä.
Mene ja tiedä.

[ 04 January 2002: Message edited by: Pan ]
#60 • • silr Guest

Originally posted by viiskolme:
intti käyty mutta odottelen innolla millon/jos tulee lähtö esim afganistaniin leikkimään sotaa...
-ei kosovon koristehampuille-
-afgaa sen ollapitää-
53

Oletan että olit kansanvälisissä valmiusjoukoissa Säkylässä? Kerros muutamalla sanalla, oliko vaikeetä päästä, oliko koulutus paljon erilainen (ja tehtiinkös siellä mitään järkevää) ja ennenkaikkea, kannattiko?