Hampurilaisravintolat ja niiden alamäki

142 posts, 8 pages, 28,117 views

Esa

#81 • • Esa

Originally posted by Dani Cior:
Valtavilla merkeillä kuten Cokis on just varaa sössiä kun meininki ei ole niin pienestä kiinni ja rahaa on kuin roskaa.

Itse asiassa ei se ihan näin mene. Elintarvikebisneksessä ei voi tinkiä laadusta, sillä silloin ollaan nopeasti ongelmissa.

Mutta ei enempää tästä aiheesta.
#82 • • Dani Cior Guest

Originally posted by Ath:
Mihin pohjaat väitteesi?

Siihen tosiasiaan että jos asiakkaita on miljoonia voidaan kymmenet tuhannet pitää tyytämättömina, se ei firmaa tai tuotetta kaada. Pieni brändi on riippuvainen pienestä asiakaskunnasta ja huonot kommentit vaikuttavat aika nopeasti. Kun ei ole rahaa uusiin kampanjoihin niin konkurssi tai brändin hylkääminen voi tulla kyseeseen.

Muistan n. 1,5 vuotta sitten lukeneeni Veckans Affäreristä Mats Lederhausenin (http://www.mcdonalds.com/corporate/info/exec_bios/lederhausen/index.html) haastattelun, jossa hän nimenomaan kertoi täysin päinvastaista. Hänen sanojensa mukaan pienet tekijät asettavat trendin, jota isojen firmojen on pakko seurata pysyäkseen hengissä (sama ilmiö pätee mm. musiikkiteollisuuteen).

Pienet tekijät ovat yleensä juuri niitä mielikuvia, jotka saadaan hyvällä tsägällä, hiellä, rahalla ja vaivalla ongittua esiin siitä profiloidusta asiakaskunnasta ja saadaan se kriittinen ero siihen kilpailijaan. Voihan brändin ero tulla palvelusta, raaka-aineista, hinnasta, mutta yleensä ne luodaan jollakin muulla tavalla: perheystävällisyys, nuorekkuus, sporttisuus, kotimaisuus ja pyöritetään mainoksia lehdissä, radioissa ja telkkarissa loputtomiin että brändi varmasti tulee tutuksi. Voiko niiltä brändeiltä enää välttyä ja kuinka paljon ihmisen pitää sietää?

Musiikkiteollisuus onkin halveksuttava sana, mieluummin puhuisin artisteista ja musiikin tekijöistä, mutta musiikkiteollisuus on neuvotteluhuonepalavereistä syntyvää liukuhihnatavaraa, jota mainostetaan laskelmoidusti kun tiedetään että suurin osa niin tyhmiä, naiveja ja lyhytjännitteisiä ettei osaa dekoodata tuotteen sisältöä ja paketointia.

Isot firmat tekevät isoja päätöksiä, jolloin ei ole varaa virheisiin linjanvedoissa ("Ei ole hyötyä juosta lujaa jos juokset väärään suuntaan"), sillä iso firma ei omaa pienen firman kokoista muuttumiskykyä.

Totta, isot firmat toimivatkim mekaanisemmin kun linjaa voi olla vaikeaa ja liian kallista muuttaa, täytyy ajaa se brändin 'viisivuotissuunnitelma' usein loppuun. Isot firmat toimivat tässä kuin kommunistisen valtion talouspäättäjät .

Mutta joo onneksi on demokraattinen yhteiskunta joka valvoo johtajiaan ja asettaa rajoituksia myrkyille.

[ 04 February 2002: Message edited by: Dani Cior ]
#83 • • Ezzy Guest
Mä en o koskaan oikeen välittänyt noista isoista pikaruokaketjuista. Joskus porukan mukana menny hese/mäkki/muumikä ja nuggetit/jäätelöt/pitelöt on ainoita mitä on tullut syötyä. Ikinä en ole hampurilaista enkä pitsaa syönyt, koska en välitä mausteista ja ilman niitä hampurilaiset yms. on aika turhia.

Sellainen rafla kuin Eddie Rockets on tosin hiton asiallinen. Southern fried chicken tenderit uujea ja firman oma jäätelö, josta tehdään pirtelöt on aivan sairaan hyvää(ja annos on iiiso) ja hinta luokkaa e9+ pirtelö,tenderit ja ranskikset, auts i know.

löytyy mm. Gran Canarialta, Madridista ja Dublinista.
bonuksena Happy Days(tm) sisustustyyli ja ko. aikakauden musa
http://www.eddierockets.ie/menu/mainmenu.htm

"in case of fire, Pay your bill AND GET THE HELL OUT!"

EDIT: nips typo naps
EDIT: ja löysin kebabin ihanuuden vasta Syyskuussa 01

[ 05 February 2002: Message edited by: Chris Wicked ]
#84 • • Vinyl Fantasy Guest

Originally posted by Chris Wicked:
Ikinä en ole hampurilaista enkä pitsaa syönyt, koska en välitä mausteista ja ilman niitä hampurilaiset yms. on aika turhia.

Itse oon väsänny hampurilaisia sillai, et paistanu jauhelihaklöntin sellaisenaan ilamn mitään mausteita. Sitten kun se on paistunut niin sen päälle cheddarjuusto, tomaatti ja salaatti. Sit ei muuta ku sämpylän väliin ja nam. Ei niitä mausteita tarvitse joka paikkaan tunkea, niinku Suomen kansalla on tapansa upottaa ruoka ketsuppiin.
#85 • • mekaanikko Guest

Originally posted by Felis:

Halpaa ruokaa Suomessa? Missä?

Suomalainen ruoka on halpaa suhteessa meikäläiseen palkkatasoon ja ruoan todellisiin tuotantokustannuksiin. Euroopassa tuotettu ruoka on rankasti subventoitua (samaan aikaan kaadetaan ylijäämiä kaatopaikalle ja annetaan farmareille rahaa että tuottakaapa lisää) ja kolmannesta maailmasta tuotettu ruoka puolestaan palkkatason järjettömän epäsuhdan vuoksi halpaa. Voi vain miettiä mitä maksaisi kahvi tai banaanit jos poimijoille maksettaisiin saman verran kuin suomalaisille mansikanpoimijoille. (Reilun kaupan kahvi ja banaanitkin maksavat vain murto-osan siitä, "normaalista" kamasta puhumattakaan.

Ruoan liian halpa hinta johtaa (mm.) siihen että esim. pikaruoka on kannattavaa bisnestä, kun ravintola-aterian hinnasta suurin osa muodostuu ravintolahenkilökunnan palkasta. Jos raaka-aineet maksaisivat vaikkapa 3-4 kertaa sen mitä nykyisin, ei kertakäyttöön perustuva pikaruokailu olisikaan niin houkutteleva vaihtoehto kun annoksen hinta ei olisi merkittävästi halvempi kuin tasokkaassa paikassa jossa saa hyvää ruokaa ja kunnon palvelua.

Ylipäänsä Suomessa kulutushyödykkeiden (ruoka, vesi, sähkö ym. ym.) hinta on vahingollisen alhainen. Jos kulutustavara maksaisi todellisten tuotantokustannustensa verran ja lisäksi hintaan diskontattaisiin ympäristöhaittojen (negatiivinen) arvo, ohjaisi hinta kulutusta terveempään suuntaan.

Originally posted by Dani Cior:

Brändit on mielikuvia, joita käytetään kyynisesti asiakkaiden huijaamiseen ja manipulointiin.

Brandi on osa tuotetta. Pöytäviina ja Koskenkorva ovat aivan eri asia, vaikka niiden tie eroaa tehtaalla vasta siinä vaiheessa kun etiketit lyödään pulloihin. Mun mielestä toi ajatus että brandit ja mainonta on asiakkaiden huijausta on typerä. Jos ihminen kokee itsensä (tavalla tai toisella) paremmaksi ostettuaan tuotetta X, tuotteella X on sellainen ominaisuus, ja on aivan sama johtuuko se brandista vai tuotteen fysikaalisista ominaisuuksista.

Eri asia on sitten se, että monet valmistajat peittelevät tuotteisiin sisältyviä vakaviakin puutteita (lähinnä nyt siis eettisessä mielessä) tiedotus- ja markkinointitoiminnalla. Sitä ei pidä hyväksyä. Mutta brandeissa ei sinänsä ole mitään pahaa. Jos ei hyväksy brandeja, johdonmukaisuuden nimissä mielestäni pitäisi olla hyväksymättä myös ideologiset symbolit, muotoilu ja graafinen suunnittelu, musiikkivideot jne. (Riippuen siis siitä mikä määritellään "itse asiaksi" ja mikä sen "paketoimiseksi" samaan tapaan kuin brandeilla "paketoidaan" tuotteita.)

Sitä paitsi Kokiksella ja Pepsillä on paljon muutakin eroa kuin brandi.. =)
#86 • • Dani Cior Guest

Originally posted by mekaanikko:
Brandi on osa tuotetta. Pöytäviina ja Koskenkorva ovat aivan eri asia, vaikka niiden tie eroaa tehtaalla vasta siinä vaiheessa kun etiketit lyödään pulloihin.

Aijaa ...miten niin eiks ne oo molemmat viinaa josta tulee känniin?

Mun mielestä toi ajatus että brandit ja mainonta on asiakkaiden huijausta on typerä.

Joo, toi on meidän perustavalaatuisia erimielisyyksiä. Mun mielestä koko nykykapitalistinen demokratia on huijausta ja brandit sekä muu vastaava liiketoiminta perustuu suoraan pettämiseen koska se tehostaa liiketoimintaa. U know, kilpailijoihin yritetään saada etumatkaa, saada positiivista nostetta yms. Mikä olisi helpompaa kuin valehtelu ja pieni epärehellisyys? Näkeehän sen mm. huippu-urheilun asenteista.

Lähtökohtana on se että sijoittajat ja omistajat saavat rahaa ja sitä saa jos jengillä on paljon positiivisia mielikuvia ja ne käyttää mahdollisimman paljon rahaa tietyn tavaran tai palvelun ostoon.

Mainosmiehille ja brandien luojille maksetaan isoa ja likaista palkkaa, jotta ne tuottaisi rahaa, ei siitä että ne näyttäisi hyvältä gaaloissa. Eihän turhaan myydä tuotteiden mukana mielikuvia menestymisestä, suuremmasta panettavuudesta, viriilydestä, sosiaalisen arvostuksen kasvusta jne. Näin myös muokataan lisää mielikuvamaisemaa ja koko nykyistä spektaakkeli-/kulutusyhteiskuntaa.

Jos ihminen kokee itsensä (tavalla tai toisella) paremmaksi ostettuaan tuotetta X, tuotteella X on sellainen ominaisuus, ja on aivan sama johtuuko se brandista vai tuotteen fysikaalisista ominaisuuksista.

Totta, subjektiivisia kokemuksia itsestä on aika vaikeaa mitata. Jos ihminen uskoo jonkin vaikutuksen tapahtuvaksi se voi usein tapahtua...Ällöttää vain tietyllä tavalla kun kymmeniä miljoonia dollareita tienaavat urheilun supertähdet, poikkeusyksilöt, myyvät halvalla kehitysmaissa valmistettuja tuotteita miljoonapalkoilla tai Brasiliasta, Tanskasta löydetyt kaunottaret myyvät isosta rahasta jotain tiettyä merkkiä tai nimeä liittämällä pärstänsä ja nimensä kyseiseen tuotteeseen. Ei mitään muuta kuin laskelmoituja mielikuvia, tämäkin yhteiskunta on mätänevä ja tyhjä...täynnä pelkkiä kuoria.

Mutta brandeissa ei sinänsä ole mitään pahaa. Jos ei hyväksy brandeja, johdonmukaisuuden nimissä mielestäni pitäisi olla hyväksymättä myös ideologiset symbolit, muotoilu ja graafinen suunnittelu, musiikkivideot jne. (Riippuen siis siitä mikä määritellään "itse asiaksi" ja mikä sen "paketoimiseksi" samaan tapaan kuin brandeilla "paketoidaan" tuotteita.)

Totta, kyse olisi kuitenkin tuotteistamisesta. Nykyäänhän uskonnolliset ja ideologiset symbolit ovat usein tuotteita ja brandeja: Che Guevara, Jeesus ja Marx ovat hyviä sellaisia.

Enkä sano että siinä on mitään väärää että kapitalistit manipuloivat kuluttajia, ihmisiä on manipuloitu ja huijattu aikojen alusta lähtien myymällä jotain enemmän kuin mitä he oikeastaan saavat. Aika vaikeaa taistella näin arkista rutiinitoimintaa vastaan.

Vaikea sanoa mikä on kulloinkin artistin tai musiikkivideon ohjaajan taka-ajatuksena. Tahtooko Chris Cunningham tai Liam Howlett ilmaista jotain ja tuoda ehkä jotain uutta ulottuvuutta musiikkiin vai onko kyse pelkästään levyn ja brandin mainostamisesta sekä brandin tunnettavuuden parantamisesta...

Graafinen suunnittelu ja taide ei välttämättä kuitenkaan ole pelkästään olemassa jonkun tuotteen katteen parantamiseksi tai kulutuksen kasvattamiseksi. Eikä siinä ole mitään pahaa että joku on valmis maksamaan jostain tuotteesta, systeemaattinen toiminta jossa kaikki perustuu tähän on vain ennen pitkää jokseenkin niin kuvottavan valheellisen epärehellinen että koko toiminta alkaa löyhkää..

En oo huomannut, eiks oo aika pahoja molemmat

ps. mutta nyt johonkin olennaisempaan
Mikä on Britneyn tissien todellinen koko?!?
, Maailman suuri ja jalo johtaja pelaa ristinollaa arabivihollisillaan ja

damn, kuolleisuus ei ole vieläkään laskenut

[ 06 February 2002: Message edited by: Dani Cior ]
#87 • • switch one Guest
Brandeista ja monikansallisista yhtiöistä kiinnostuneiden kannattaa lukea Naomi Klein: No Logo

Varmaan monet tietääkin, legendaarinen kirja ...
#88 • • Remotion Guest
Nyt kun noi Carrolsit muuttuu hessusburgereiksi ni ei jää enää muita vaihtoehtoja, ku mennä aina Mäsiin.
Jos ne vielä vaihtaa sinäänsä herkulliset carrols-tuoteet hesen omiin "majoneesia pursuu korvista" tyylisiin tuotteisiin ni en enää ikinä mee niihin!

-and did I made my self clear? Ha!

edit: Hesburgerin ketsuppi on jotain halpis "Ilona" ketsuppii 50% + 50% vettä, tulee itku ku yrittää sitä tunkee suuhunsa.

[ 07 February 2002: Message edited by: Remotion ]
#89 • • BlueWind Guest
Joo. Itku tulee kun Hesburgerit valtaa Carrollssit

Katukuva ei ole enää entisensä, hyvästi tyylikkyys ja imitsi..

Tästä lähtien suosin vain ja ainoastaan rehellistä ja muuttumatonta Ullan grilliä Vantaan Louhelassa.
#90 • • l e b e u Guest

Mekaanikko:
...ei kertakäyttöön perustuva pikaruokailu olisikaan niin houkutteleva vaihtoehto kun annoksen hinta ei olisi merkittävästi halvempi kuin tasokkaassa paikassa jossa saa hyvää ruokaa ja kunnon palvelua.

Kierrätys suxii ruokakulttuurissa..."alennuksessa tänää ruoansulatuskanavan vain kahdesti läpäissyt hodari". Tiedän, et ihan tuota tarkoittanut, mut en mahtanut itselleni mitään.

Sama Ruuvaaja

Aivan totta...Pepsi on mahtavaa Kokikseen verrattuna. (Makuasioista on turha kiistellä).

Mut mut sitten ytimeen: tämän hesburgeroitumisen meikkis ainakin siirryn täyspäiväsesti pitsan kuluttajaksi. Hesen tuotteet on ihan sukasta ja mäkin suhteen mun pitäisi olla moraalinen. Tosin ristiriitana on se, että Pepsikää ei ole ihan nuhteeton, mut aina ei voi voittaa. Ilman Pepsiä en jaxa...
#91 • • l e b e u Guest
Ai vittu perkele!!!

Ja taas iski inflaatio ja hinnat pomppas. Ennen Carrollssis oli tyyliin e4.90 ja tänään huomasin, että ne ryystää meikkikseltä e5.70 clubi ateriasta!

Utelin myyjältä tragediaan johtaneita syitä, ja vastauksena siitä oli: "joo-o, mäkin ihmettelin tullessani duuniin...se on tää, ku yhtenäistetään hinnat Hesen kanssa..."

*PRKL!!!!*
#92 • • sakin Guest

Eläköön Hese!

Ei tarvii enää koskaan syödä hampurilaisia, kun Turun per*e valtasi Carrollsin... Miten minä pärjään ilman Clubia ylimääräisellä Royal-kastikkeella? Apua!

Mäkkiin en mene, koska suosin kotimaista ja Heseen en mene, koska mua ei kusta silmään. Vai onko joku sitä mieltä että Hesen ateriat on hintansa veroisia? Olen kaksi kertaa ollut Hesessä ja molemmilla kerroilla ateriat on ollut ihan syvältä. Toisella kerralla ateriaan kuului normaalit ranskalaiset ja laskettuani ne niitä oli jopa 11 kappaletta. Puhumattakaan Hesen majoneeseista, jotka ei maistu yhtään miltään, parempaa sais kun ostais maustamatonta majoneesia tukusta. prkl. Hinnatkin Hesessä on kuin Hotelli Kämpin ravintolassa.

*laulaa valitusvirttä*

Yksi hyvä puoli tässä kuitenkin on. Ehkä sitä syö hieman terveellisemmin kun rasvaiset ranskalaiset, majoneesit ja limut jää pois. Pahoitteluni, jos joku ottaa mielipiteeni trollina.

tulin yhden linkin kautta, toiseen "turhaan" topickiin.

luin ekan postin ja päätin jakaa mun ajatuksii teidän muiden kanssa... yrittäkää päästä samalla taajuudelle *heh*

no jooo ainoo mikä osu silmää tollein isosti on toi majoneesi systeemi, olikse todellakin niin paskaa ?

Moni ystävistäni, ns heseperseistä ei koskaa tilaa ateriaa ilman punasta majoneesia. Itsekkin söin sitä aikani, mut sit mun piti alkaa katsoo mun linjoa katos. No kerrotaan totuus, nykyään käyn hesessä tosi harvoin. Mä myös AJATTELEN terveyttäni!

Aluks ennen hese-aikaa, kävin silloin tälloin mäkissä jossa ranskanperunat ovat parempia, mut hampparit kuivia...

Joskus paikallisessa baarissa törmännyt paikallisen hesen pitäjään ja kertonut totuuksia siitä paikasta, perunat perseestä. MITÄÄN ei ole KOSKAAN valmiina, aina sama fraasi ->> voitte mennä pöytään odottamaan, mä tuon ranskikset kohta ja pullan sit ku ne on valmiit. No joo sprite lähtee yleensä siitä saman tien matkaan. SItä ei tarvitse odottaa !!! ->> +++ noi siitä hyvästä!!

Ja jUSSI hei, eiks siellä teillä päin JAETA noita TARJOUS-kuponkeja?

Oot oikeassa hinta tasosta joka koskee mäckii ja sammalla tavalla hesee... + 5 euroo on liikaa siitä mössöstä!!

-mä en jaksa enempää-

S.
#93 • • Felis Guest

Oot oikeassa hinta tasosta joka koskee mäckii ja sammalla tavalla hesee... + 5 euroo on liikaa siitä mössöstä!!

Hintatasoa täytyy kommentoida: mäkissä selviät alle 5 euron.
#94 • • Quu Guest
Ainoa asia minkätakia käyn hesessä: Hesen kanahampurilainen

Se on ihan uskomattoman hyvää. Ja verrattain kookaskin.
#95 • • ilkka Guest
olen töissä mäcissä! jesss....=) =/
haluutteko tietää salaisuuksia???;)
#96 • • jUSSi Guest

Ja jUSSI hei, eiks siellä teillä päin JAETA noita TARJOUS-kuponkeja?

Minähän en heseen koske vaikka ilmaiseksi saisin.
#97 • • happosepi Guest
Hesessä on mun mielestä ihan ok makuiset purilaiset, kyllähän niitä syö.. Mut se hidas palvelu vituttaa, ainakaan Jyväskylässä ei saa mukaansa yleensä edes ranskalaisia, kaikki tuodaan aina jälkeenpäin pöytään. Ja se joskus se k e s t ä ä niin kauan ettei enää oikein voi pikaruoasta puhua.

Ja muistuipa mieleen eräs hese-episodi:

Joskus baarireissun jälkeen menin klo 03-04 välillä Heseen tilaamaan kupongilla jotain purilaista. Myyjä sanoi että odota hetki, kohta on valmis. Notkuin siinä tiskillä sitten jonkin aikaa ja seurasin kun myyjät hyörivät edestakaisin. Vähän ajan päästä kelloa katsoessani huomasin että olin odotellut purilaistani jo lähemmäs puoli tuntia! Humalassa kun tuo ajantaju ei ole niitä parhaimpia.. Rupesin siinä sitten kyselemään purilaistani ja selvisi että myyjä oli unohtanut tilaukseni.
Noh, valmistusprosessi alkoi vasta siinä vaiheessa kun puolen tunnin turhan odottelun jälkeen tajusin ruveta tiedustelemaan tilannetta. Vaikka sain hyvityksenä toisen, pienemmän purilaisen niin vitutus oli silti aikamoinen.
#98 • • hexasonik Guest

Meikä syö VibBurgerissa joka tapauksessa! Kunnon rasvaista ruokaa joka tappaa krapulan kuin krapulan.

jumakeka! onko vipburger vielä olemassa? oon käynyt siellä vanhempien kanssa (sukulaisia raumalla ja suvun kesätorppa eurajoella) joskus vuonna 1985! hyvät oli roskarainerit muistaakseni!
#99 • • hexasonik Guest

a) Yrityksen imago on vastenmielinen
b) Yrityksen johto on vastenmielinen
c) Yrityksen ateriat ovat vastenmielisiä

vaikka turkulaisena olenkin yleensä aina periaattesta ja piruuttani helsingin asujaimia vastaan, niin tässä tapauksessa yhdyn kyllä täysin tresin mielipiteeseen! etenkin hesburgerin johto tekohurskaine helluntailaisjohtajineen on jotain aivan käsittämätöntä. periaatteeni on, että minähän en saatana vieköön tue mitään lahkolaistoimintaa. menen enemmin vaikka monikansalliseen (paska) mäcciin kuin jeesusburgeriin.

paskan tikin teki salmela kun carrollsin osti. jopa pidin niistä birgereistä!

toisaalta ja asiasta kalatalouteen: lopettakaa ihmiset roskaruuan syönti ja opetelkaa kokkaamaan! :D
#100 • • Pooh Guest

etenkin hesburgerin johto tekohurskaine helluntailaisjohtajineen on jotain aivan käsittämätöntä. periaatteeni on, että minähän en saatana vieköön tue mitään lahkolaistoimintaa. menen enemmin vaikka monikansalliseen (paska) mäcciin kuin jeesusburgeriin.

paskan tikin teki salmela kun carrollsin osti. jopa pidin niistä birgereistä!

toisaalta ja asiasta kalatalouteen: lopettakaa ihmiset roskaruuan syönti ja opetelkaa kokkaamaan! :D

:001: :001: :001: jeesusburger, oikeesti, mä kuolen nauruun...
:001: :001: :001: