Originally posted by mekaanikko:
Brandi on osa tuotetta. Pöytäviina ja Koskenkorva ovat aivan eri asia, vaikka niiden tie eroaa tehtaalla vasta siinä vaiheessa kun etiketit lyödään pulloihin.
Aijaa ...miten niin eiks ne oo molemmat viinaa josta tulee känniin?
Mun mielestä toi ajatus että brandit ja mainonta on asiakkaiden huijausta on typerä.
Joo, toi on meidän perustavalaatuisia erimielisyyksiä. Mun mielestä koko nykykapitalistinen demokratia on huijausta ja brandit sekä muu vastaava liiketoiminta perustuu suoraan pettämiseen koska se tehostaa liiketoimintaa. U know, kilpailijoihin yritetään saada etumatkaa, saada positiivista nostetta yms. Mikä olisi helpompaa kuin valehtelu ja pieni epärehellisyys? Näkeehän sen mm. huippu-urheilun asenteista.
Lähtökohtana on se että sijoittajat ja omistajat saavat rahaa ja sitä saa jos jengillä on paljon positiivisia mielikuvia ja ne käyttää mahdollisimman paljon rahaa tietyn tavaran tai palvelun ostoon.
Mainosmiehille ja brandien luojille maksetaan isoa ja likaista palkkaa, jotta ne tuottaisi rahaa, ei siitä että ne näyttäisi hyvältä gaaloissa. Eihän turhaan myydä tuotteiden mukana mielikuvia menestymisestä, suuremmasta panettavuudesta, viriilydestä, sosiaalisen arvostuksen kasvusta jne. Näin myös muokataan lisää mielikuvamaisemaa ja koko nykyistä spektaakkeli-/kulutusyhteiskuntaa.
Jos ihminen kokee itsensä (tavalla tai toisella) paremmaksi ostettuaan tuotetta X, tuotteella X on sellainen ominaisuus, ja on aivan sama johtuuko se brandista vai tuotteen fysikaalisista ominaisuuksista.
Totta, subjektiivisia kokemuksia itsestä on aika vaikeaa mitata. Jos ihminen uskoo jonkin vaikutuksen tapahtuvaksi se voi usein tapahtua...Ällöttää vain tietyllä tavalla kun kymmeniä miljoonia dollareita tienaavat urheilun supertähdet, poikkeusyksilöt, myyvät halvalla kehitysmaissa valmistettuja tuotteita miljoonapalkoilla tai Brasiliasta, Tanskasta löydetyt kaunottaret myyvät isosta rahasta jotain tiettyä merkkiä tai nimeä liittämällä pärstänsä ja nimensä kyseiseen tuotteeseen. Ei mitään muuta kuin laskelmoituja mielikuvia, tämäkin yhteiskunta on mätänevä ja tyhjä...täynnä pelkkiä kuoria.
Mutta brandeissa ei sinänsä ole mitään pahaa. Jos ei hyväksy brandeja, johdonmukaisuuden nimissä mielestäni pitäisi olla hyväksymättä myös ideologiset symbolit, muotoilu ja graafinen suunnittelu, musiikkivideot jne. (Riippuen siis siitä mikä määritellään "itse asiaksi" ja mikä sen "paketoimiseksi" samaan tapaan kuin brandeilla "paketoidaan" tuotteita.)
Totta, kyse olisi kuitenkin tuotteistamisesta. Nykyäänhän uskonnolliset ja ideologiset symbolit ovat usein tuotteita ja brandeja: Che Guevara, Jeesus ja Marx ovat hyviä sellaisia.
Enkä sano että siinä on mitään väärää että kapitalistit manipuloivat kuluttajia, ihmisiä on manipuloitu ja huijattu aikojen alusta lähtien myymällä jotain enemmän kuin mitä he oikeastaan saavat. Aika vaikeaa taistella näin arkista rutiinitoimintaa vastaan.
Vaikea sanoa mikä on kulloinkin artistin tai musiikkivideon ohjaajan taka-ajatuksena. Tahtooko Chris Cunningham tai Liam Howlett ilmaista jotain ja tuoda ehkä jotain uutta ulottuvuutta musiikkiin vai onko kyse pelkästään levyn ja brandin mainostamisesta sekä brandin tunnettavuuden parantamisesta...
Graafinen suunnittelu ja taide ei välttämättä kuitenkaan ole pelkästään olemassa jonkun tuotteen katteen parantamiseksi tai kulutuksen kasvattamiseksi. Eikä siinä ole mitään pahaa että joku on valmis maksamaan jostain tuotteesta, systeemaattinen toiminta jossa kaikki perustuu tähän on vain ennen pitkää jokseenkin niin kuvottavan valheellisen epärehellinen että koko toiminta alkaa löyhkää..
Sitä paitsi Kokiksella ja Pepsillä on paljon muutakin eroa kuin brandi.. =)
En oo huomannut, eiks oo aika pahoja molemmat
ps. mutta nyt johonkin olennaisempaan
Mikä on Britneyn tissien todellinen koko?!?
,
Maailman suuri ja jalo johtaja pelaa ristinollaa arabivihollisillaan ja
damn, kuolleisuus ei ole vieläkään laskenut
[ 06 February 2002: Message edited by: Dani Cior ]