Opiskelu ulkomailla?

15 posts, 1 page, 3,770 views

#1 • • Individual Guest
Onko kellään kokemuksia ulkomailla opiskelusta? Kannattaako yleensäkään lähteä ns. " merta edemmäs kalaan."

Entä tiedättekö mitään hyvää koulua, joita voisitte suositella lähinnä media/ elokuvapuolelta Euroopassa?
Lähinnä tämä siksi,kun äänisuunnittelun opiskelu Euroopassa kiinnostaa, mutta en ole juurikaan löytänyt tietoa mistään.
Onko helppo päästä sisään, rahoitus yms...

T:Tero

Ps. On vaan sellainen tunne Suomen osalta, että: " Eiköhän tämä ole jo nähty..."
#2 • • Dani Cior Guest

Originally posted by Individual:
Onko kellään kokemuksia ulkomailla opiskelusta? Kannattaako yleensäkään lähteä ns. " merta edemmäs kalaan."

Ehdottomasti kannattaa, sekä lyhyemmäksi että pidemmäksi aikaa. Omaa kokemusta ei sen kummemmin ole muuten kuin noin 10-12 frendiä meni sinne lähinnä 95-97, mutta muutama lähti lyhyemmäksi ajaksi vaihtoon mm. viime vuonna.

Entä tiedättekö mitään hyvää koulua, joita voisitte suositella lähinnä media/ elokuvapuolelta Euroopassa?

Niitä on monia,joihinkin on helpompi päästä ja joihinkin vaikeampaa. Lontoo, Edinburgh, Köpis, Praha, Ranskassa on kouluja, Dami jne. Löydä omasi, budjettisi, kykyjesi jne. perusteella. Monta tuttua/kaveria valmistui juuri Edinburghin Napier's Collegesta ja ne viihtyi siellä erittäin hyvin. Yksi valmistui Lontoosta.

Ps. On vaan sellainen tunne Suomen osalta, että: " Eiköhän tämä ole jo nähty..."

Tiedän tunteen.
#3 • • 029 Guest

Lähinnä tämä siksi,kun äänisuunnittelun opiskelu Euroopassa kiinnostaa, mutta en ole juurikaan löytänyt tietoa mistään.
Onko helppo päästä sisään, rahoitus yms...

mua kiinnostaa tää kanssa. Alotan opinnot kuitenkin suomessa niin mulla ois sit vaihtoehtona toi oppilasvaihto. Ois kiva kuulla jengin kokemuksii.

Lähinnä se tossa vaihdossa (esim. lontooseen tms. metropoliin) mietityttää et miten köyhällä opiskelijarukalla riittää massit ulkomailla ?? - kun lukeekkin siellä kai pitäis

jotain omakohtasia kokemuksia ois kiva kyllä kuulla.

[ 13 August 2002: Message edited by: 029 ]
#4 • • Taedium Guest

Siksipä en siellä asukkaan...

Irlannissa on todella paljon opiskelijoita, eli oletan tämän olevan ok mesta opiskeluun. En tosin itse opiskele, niin en osaa mitään kertoakkaan opiskelusta täällä.

Mutta ulkomaalaisia on klubeilla melkeinpä enemmän kuin irlantilaisia. Maana tämä on kiva, irlantilaiset vaan vähän häiritsee. Ne kun on laiskoja ja tyhmiä. Tämä ei ole ennakkoluuloihin perustuva heitto, vaan omaan kokemukseen. Jos perustaa ihmisiin, niin täällä voi vältellä irlantilaisia helposti.

Oma kaveripiirini koostuu saksalaisista, hollantilaisista, ranskalaisista, liettualaisista, englantilaisista, norjalaisista, ruotsalaisista yms. yms... ja mahtuu mukaan pari suomalaista ja yksi irlantilainenkin.

Eli puitteet ainakin on ok. Opiskelusta voi katsella vaikka:
Trinity College - Aivan keskustassa
University College Dublin - Kiva paikka, hyvät yhteydet ja joku kilsa keskustasta
#5 • • elok Guest

Originally posted by Taedium:

Irlannissa on todella paljon opiskelijoita, eli oletan tämän olevan ok mesta opiskeluun. En tosin itse opiskele, niin en osaa mitään kertoakkaan opiskelusta täällä.

Mutta ulkomaalaisia on klubeilla melkeinpä enemmän kuin irlantilaisia. Maana tämä on kiva, irlantilaiset vaan vähän häiritsee. Ne kun on laiskoja ja tyhmiä. Tämä ei ole ennakkoluuloihin perustuva heitto, vaan omaan kokemukseen. Jos perustaa ihmisiin, niin täällä voi vältellä irlantilaisia helposti.

Oma kaveripiirini koostuu saksalaisista, hollantilaisista, ranskalaisista, liettualaisista, englantilaisista, norjalaisista, ruotsalaisista yms. yms... ja mahtuu mukaan pari suomalaista ja yksi irlantilainenkin.

Eli puitteet ainakin on ok. Opiskelusta voi katsella vaikka:
Trinity College - Aivan keskustassa
University College Dublin - Kiva paikka, hyvät yhteydet ja joku kilsa keskustasta

Joo mä olin tossa joku vuosi sitten Irlannissa, Dundalk'ssa koulussa ja en mä nyt tiedä ainakaan sen koulun tasosta.. Vaihto tapahtui Amk:n kautta ja mä luin sillon sähkötekniikkaa ja se niitten taso oli jotain lähemmäs amista kun AMK:ta..
Ja oon samaa mieltä noista Irlantilaisista! Mun mielestä ne on todellakin vähän vähemmän fiksua porukkaa.. Ja sen vuoden aikana mulle muodostu toi kaveri piiri lähinnä saksalaisista ja ranskalaisista ja mahtui sinne muuta irkkukin sekaan mutta..
Itse en suosittele ainakaan AMK:sta vaihtoa irlantiin. Yliopistoista en sitten voi sanoa mitään.. Mut sen verran vielä kommentoin että ulkomaille kannattaa mennä! =)
#6 • • Taedium Guest

Originally posted by elok:
Joo mä olin tossa joku vuosi sitten Irlannissa, Dundalk'ssa koulussa ja en mä nyt tiedä ainakaan sen koulun tasosta..

Dundalkissa? Siis 2h Dublinista pohjoiseen? Siis sehän on metsässä? Siellähän voi olla eläimiä...

No ei vaineskaan. Itse muutan kans sinne maalle täs parin viikon sisään. Droghedaan, vähän pohjoiseen siitä. Eli puoliväliin matkalla Dublin-Dundalk. Kämppä on golf-kentän keskellä... Aamulla ku lähtee duuniin, pitää varoo aamugolffaajia.

En jaksa avata uutta topiccia, niin kysyn tässä, vaikka offtopicin uhalla: elok, Onko akselilla Dundalk-Drogheda mitään yöelämää? ( =Mitä tahansa muuta kuin pubeja. ) Mä kun Suomessa asuessani kävin Kehä III ulkopuolella vain festareilla (junalla/dösällä) ja intissä (dösällä), niin täällä oon pitäny (ikävä kyllä) samaa linjaa, että Dublinin pohjoispuolelle en oo Parnell-streettiä pidemmälle menny, muuta kuin pari kertaa lentokentälle. Siksi ei ole mitään havaintoa mitä siellä suunnalla on. Kai siellä jotain lehmii ja lampaita ja jotain... ehkä myös eläimiä...
#7 • • Nudie Guest
Joo, suosittelen lämpimästi asumista ja opiskelua ulkomailla. Itse asuin vuonna 1999 Hampurissa ja vuonna 2000-01 opiskelin Itävallan Wienissä. Kokemuksena varsinkin vuosi Wienissä oli kyllä sellainen, jonka tulen muistamaan aina. Opiskelijana ulkomaille on varmasti helpompi lähteä, kuin töihin, sillä samassa tilanteessa olevia vaihtareita on paikalla paljon ja vaihdossa tutustuu _järjettömään_ määrään uusia ihmisiä.

Olen asustellut nyt yhtäjaksoisesti Suomessa vuoden päivät ja jo halajaa mieli takaisin maailmalle. Seuraavaksi muutan Berliiniin syksyksi, kevät vierähtää Glasgowssa, ensi kesä Houstonissa ja tuleva syksy Pariisissa. Ulkomailla asustelemisesta/opiskelemisesta saattaa siis tulla (elämän)tapa.

Mikäli olet sitä mieltä, että oma maa mansikka, mieti kerran jos toisenkin lähteäkö vaihtoon. Saatat näet jäädä koukkuun johonkin muuhun maahan...

Veit muuten jalat suustani... Suomi on todellakin nähty.
#8 • • elok Guest

Dundalkissa? Siis 2h Dublinista pohjoiseen? Siis sehän on metsässä? Siellähän voi olla eläimiä...

En jaksa avata uutta topiccia, niin kysyn tässä, vaikka offtopicin uhalla: elok, Onko akselilla Dundalk-Drogheda mitään yöelämää? ( =Mitä tahansa muuta kuin pubeja. )

Jep pelkkiä eläimiä ja yleensä niitä on helpoin bongat pubissa.. ;) No ei vaiskaan..

Siis pelkkiä pubeja! Sori! Mut muistaakseni siinä on joku snadi kylä Dundalkin ja Drohedan välissä jossa ne piti joka lauantai jotain bileitä, mutta ne oli kyllä sellasessa isommassa pubissa.. Ja joka kerta kun me oltiin siellä niin jouduin sellaseen tilanteeseen että joku kävi tönimään ja tuuppimaan! Aika perseestä! Ja sitten oli pohjosessa Newryssä sellai mesta kun ceasers. Myös se isompi pubi jossa erinöisiä tilanteita syntyi erittäin helposti...

Et silleen.. Aika hiljaselta näyttää! Sori vaan! Ehkä sun kannattaa vaan yrittää kömpiä sieltä golf kentän keskeltä aina vloppusin sinne dubliniin...
#9 • • Taedium Guest

Ja joka kerta kun me oltiin siellä niin jouduin sellaseen tilanteeseen että joku kävi tönimään ja tuuppimaan! Aika perseestä! Ja sitten oli pohjosessa Newryssä sellai mesta kun ceasers. Myös se isompi pubi jossa erinöisiä tilanteita syntyi erittäin helposti...

Nii-i... heti ku menee vähänkin pohjosemmaks Parnell streettiä, vaikkakin kaupungin ulkopuolelle dubaista... :eek:

Et silleen.. Aika hiljaselta näyttää! Sori vaan! Ehkä sun kannattaa vaan yrittää kömpiä sieltä golf kentän keskeltä aina vloppusin sinne dubliniin...

No mihinkä mä kytkimestä tai laatikosta pääsisin? Onhan käytössä auto. :003:

Ja duunikin on edelleen dubaissa.

Ja aika näyttää, jos tos muutaman kuukauden päästä dubaista löytyy taas joku kiva kämppä ja maaseutu alkaa korpeemaan, niin takasinhan sitä pääsee aina.
#10 • • Individual Guest

Siis pelkkiä pubeja! Sori! Mut muistaakseni siinä on joku snadi kylä Dundalkin ja Drohedan välissä jossa ne piti joka lauantai jotain bileitä, mutta ne oli kyllä sellasessa isommassa pubissa.. Ja joka kerta kun me oltiin siellä niin jouduin sellaseen tilanteeseen että joku kävi tönimään ja tuuppimaan! Aika perseestä! Ja sitten oli pohjosessa Newryssä sellai mesta kun ceasers. Myös se

Junttius on universaali ilmiö...

#11 • • Taedium Guest

Junttius on universaali ilmiö...

Suomalaiset morkkaa itseään liian voimakkasti "tuulipukukansana". Suomalainen normaali ihminen, keskiveropulliainen pukeutuu 10 kertaa paremmin kuin hyvin pukeutunut irlantilainen. Jotenkin varsinkin nuorisolla on sellainen, että lenkkitossuista ei voida luopua. Ei voida missään nimessä laittaa normaalia kenkiä jalkaan. Vain lenkkarit. Tuulipuku on univormu. Vanhemmalla väestöllä näkyy ihme junttivaatteita. Sellaisia kun jossain Emmerdalessa. Pukin pökkimät golfhousut eivät ole outo näky. Gap on ilmeisesti joku pakollinen kouluasu. Nuorilla naisilla on valkoiset kireät vaatteet ja vaaleanpunainen neule. Kireät vaatteet on, vaikka olisi 175/50 tai 150/150 kokoinen ihminen. Mitään itsekritiikkiä ei ole heillä.

Hyviä puoliakin irlantilaisen nuorison huonosta pukeutumisesta on. Se kun heitä ei ole kasvatettu, niin heitä ei oikein jaksa. Siksipä on hyvä, että lähes jokaiseen clubiin ei pääse lenkkitossuilla tai verkkareilla. Siksi clubeilla on prosentuaalisesti paljon ulkomaalaisia.

Tästäpä on vitsikin kehitetty:

"What do you call an irish girl, with whole white Nike track-suit?"
- "The Bride"

Eli:

"Miksikä kutsut irlantilaista tyttöä kokovalkoisessa Niken verryttelyasussa?"
-"Morsiammeksi"
#12 • • Anonymous Guest
Itse voin kertoa kokemuksistani ulkomailla opiskelusta:

Ensimmäiseksi menin Jenkkeihin vaihto-oppilaaksi vuonna '93 Missourinlaiseen pikkukaupunkiin haiskuulin vikalle luokalle. Se oli todella upeeta aikaa ja muistelen niitä positiivisena kokemuksena.

Sen jälkeen menin opiskelemaan Coloradolaiseen yliopistoon ja olin siellä viisi vuotta. Opiskelu jenkeissä ainakin on todella erilaista, varsinkin jos asuu dormseissa jossa ei voi olla tutustumatta ainakin sataan henkilöön :) Bileet on melkein joka yö ja blaa blaa blaa.

Opiskelun taso sitten jenkeissä on ihan eri luokkaa, ehkäpä juuri sen takia olisin menettänyt noin puolet krediiteistäni täällä Suomessa jos olisin halunnut käydä koulun loppuun täällä.

Vuoden lentokoulussa ja 4 vuotta yliopistossa = seuraavat 10 vuotta 200e/kk pankille. Ei kivaa... Opiskelu siellä on siis ihan helvetin kallista verraten siihen mitä saa.

Noina viitenä vuotena opin kyllä yhden asian: There is no place like Finland! Tekniikka on täällä huippua melkein joka suhteen, ihmiset on juuri sitä mitä haluan ja täältä saa salmiakkia :D
#13 • • elok Guest

Suomalaiset morkkaa itseään liian voimakkasti "tuulipukukansana". Suomalainen normaali ihminen, keskiveropulliainen pukeutuu 10 kertaa paremmin kuin hyvin pukeutunut irlantilainen. Jotenkin varsinkin nuorisolla on sellainen, että lenkkitossuista ei voida luopua. Ei voida missään nimessä laittaa normaalia kenkiä jalkaan. Vain lenkkarit. Tuulipuku on univormu. Vanhemmalla väestöllä näkyy ihme junttivaatteita. Sellaisia kun jossain Emmerdalessa. Pukin pökkimät golfhousut eivät ole outo näky. Gap on ilmeisesti joku pakollinen kouluasu. Nuorilla naisilla on valkoiset kireät vaatteet ja vaaleanpunainen neule. Kireät vaatteet on, vaikka olisi 175/50 tai 150/150 kokoinen ihminen. Mitään itsekritiikkiä ei ole heillä.

Irlantilaisia vuoden katselleena olen aivan samaa mieltä!:D
#14 • • elok Guest

Noina viitenä vuotena opin kyllä yhden asian: There is no place like Finland! Tekniikka on täällä huippua melkein joka suhteen, ihmiset on juuri sitä mitä haluan ja täältä saa salmiakkia :D

Joo se on hassu juttu että kun on täällä niin tahtoo pois ja sitten kun on jossain muualla niin miettii että onpas siellä Suomessa asiat sittenkin aika hyvin... Hmm.. :)
#15 • • Taedium Guest

Joo se on hassu juttu että kun on täällä niin tahtoo pois ja sitten kun on jossain muualla niin miettii että onpas siellä Suomessa asiat sittenkin aika hyvin... Hmm.. :)

Suomessa tekniikka toimii ja palvelut toimii... yms.. tosin isovelikin on valppaampi; häiritsee jopa rehellistä kansalaista. Irlannissa kaikki tämä mättää ja ihmiset on ikäviä. Tosin itselläni oli tuossa pari kuukautta sitten vähän koti-ikävä, mutta siellä kävin lomilla ja takaisin tultuani peruutin joululomani ja lentoni Suomeen. Huomasin, että suomalaiset on erilailla ikäviä.

En pidä suomalaisista. Tressaa liikaa. Ei jaksa nipottamista. ÄÄÄ!!

Irkut taas on töykeitä. Mut se on ihan jees siinä mielessä, että ne taas ei tuu klubeille häiritsee. Vain pubeihin.