Originally posted by Sampson:
No vastailenpa nyt sitten, kun kerran ihan kutsuttiin
Ne bileet missä olen ollut mukana/järjestänyt on ollut aika vaihtelevia.
Yhdet ainoat bileet olen järjestänyt missä itse hoidin kaikki luvat ym. virkavallan kanssa kuntoon. Tilaa oli silloin tällöin käytetty bileisiin mutta (puhun siis viime Meripäivien bileistä, jotka meni ristiin Koneiston kanssa)ensimmäistä kertaa lupia lähdin kyselemään. Jos bileet järkätään tilassa johon ei ole vielä lupia niin ehdottomasti suosittelen lupien hankintaa. Ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin "kutsuvieras" tyyli. Bileet on mukavempi järjestää niin, ettei ole pelkoa virkavallasta. Jos asian esittää oikein niin poliisi-, ympäristö- ja paloviranomaiset ovat varmasti avuliaita. Hiukan yllätyin itse kuinka paljon paperisotaa siinä kaiken kaikkiaan oli.
Tätä lupakäytäntöä on muistaakseni puitu Plattarilla jo aiemmin. Yhteenvetona sanottakoon että mitään täysin yhtenäistä linjaa lupien myöntämiseen ei Suomessa ole. Tämä voi vaihdella jopa sen mukaan kuka hakemuksen tarkastaa.
Tässä ainakin pari juttua jotka on syytä muistaa:
-Ei alkoholinmyyntiä (Itse tehtyjen leipien myyntikin voi olla kyseenalaista)
-n kappaletta järjestyksenvalvojia joista osalla JV-kortti
Nämäkään eivät välttämättä takaa että lupa myönnetään suoraan viiteen vaan viranomaiset voivat edellyttää että bileet loppuu esim. kahdelta. Kannattaa siis hoitaa lupa-asiat ajoissa (ts. ennenkuin alkaa edes mainostaa bileitä)
ettei tule ikäviä ylläreitä.
Itse bileistä on vaikea lähteä jaottelemaan mikä tekee niistä hyvät. Enkä lähdekkään mitään yksityiskohtia luettelemaan. Tärkeimpiä ominaisuuksia hyvällä bilejärjestäjällä on taito delegoida. Innokkaita apureita riittää aina, se on selviö. Ilman heitä ei varmasti hyviä bileitä synny. Heitä tosin pitää osata käyttää tehokkaasti ettei 10 ihmistä turhanpäiten seisoskele, kun bilejärkkääjä teippaa johtoja. Jos sama porukka järjestää useammin bileitä niin yleensä se menee omalla painollaan. Jokaisella on omat hommat mitä he tekevät ja esim. meillä menee normaali bileiden pystytykseen noin tunnin verran (tarkoittaen ääni ja valot) koska ollaan se jo yhdessä niin monta kertaa tehty.
Aika hyvä jos saa tunnissa bileet kasaan. Meillä uppoaa bilepäivänä normaalibileiden rakenteluun helposti 10 tuntia ja purkuun vielä 4 tuntia. Myös dekojen rakentelu on yleensä aika huomattava projekti. (riippuu tietenkin kuinka paljon haluaa panostaa)
Toi delegointitaito on todellakin tärkeä. Bilevastaavan kannattaa myös pyrkiä pitämään positiivinen asenne vaikka hommat hieman kusisikin. Turha pessimismi/epävarmuus vaan tappaa motivaation koko järkkäriporukalta.