Kotimaiset/ulkomaiset dj:t bileissä

23 posts, 2 pages, 4,621 views

Avatar
#1 • • girl_lakai Guest
Allright..pistetäänpä pieni keskustelu aiheesta käyntiin. En tosin tiedä vaikka vastaava topicci ois täällä jo aikasemminkin esiintynyt.

Itse menen mieluummin bileisiin jossa kuulen kotimaista soitantaa.En tiedä sitten olenko ainoa tätä mieltä, tai kohdannut muuten vaan huonoja kokemuksia ulkomaisista artistivieraista.

Ensinnäkin lippujen hinnat ovat ulkomaisien vieraiden soittaessa aina huomattavasti korkeammat.Ja huonoksi onnekseni ovat nämä vieraat aina pettäneet odotukseni.

Toki joukkoon mahtuu aina helmiä, mutta mielestäni nämä dj:t ovat yleisesti ylimainostettuja.

Vaihtelu virkistää tiedän, soittavathan samat kotimaiset nimet melkein joka bileissä.Mutta silti..tyhmältä tuntuu maksaa korkea hinta, kun illan parhaat fiilikset saan kuitenkin taas_sen_kotimaisen_setistä.

Mielipiteitä?!
Avatar
#2 • • MikkiHiiri Guest
--> Clubs & Events?

Riippuu paljonkin setin heittäjästä. Tiedän useita hyviä
suomalaisia DJ:tä, mutta kyllä ne ulkomaiset superstarat
joita oon kuullu on kuitenkin oikeastikin hyviä.
Setinrakentelutaito erottaa ne massasta useinmiten.
En tiedä sitten millä motivaatiolla ne tulee Suomeen
soittamaan, mutta kun kuuntelee settejä esim netistä,
joissa ne vetää settiä joissain sikaisoissa kemuissa,
erottuu ammattimaisuus harrastelijasta helposti.
Enkä tällä tarkoittanut etteikö Suomesta löytyisi yhtä hyviä.
Kyllä löytyy ja niitä tulee kokoajan lisää. Lähinnä vain
ettei ne superstarat nyt ihan liian mainostettuja mielestäni
ole

Ja kyllä mä jostain ulkomaanstarasta voin maksaa 15-20e
lipun mielelläni, koska en kuitenkaan kahlaa kaikkia Suomen
bileitä läpi.. enemmän mua vituttaa ne baarien hinnat,
siinä lipunhinta jää pieneks illan loppusummassa

edit:lisäys

[ 08 July 2002: Message edited by: CM ]
Avatar
#3 • • KarriN Guest
Tämä varmastikin kuuluu ennemminkin Clubs & Events-foorumiin, ehkäpä moderaattorin threadin sinne siirtävätkin,
mutta mietteitä:

Riippuu DJ'stä. Monet Tamperelaiset ja muutkin varmaan muistavat kauhulla polkan kulta-ajan lieveilmiöt, briteistä buukatut "superstar" DJ Nonamet, joiden esitykset olivat vähintäänkin vaihtelevia, jotka jäivät doupeistansa kiinni jne jne. Ainakin itselle lyhenne (UK) flaikuissa muodostui hetkeksi lähes kirosanaksi.

Mutta onpahan sitä kaikkea varsin kivaakin nähty - Josh Wink, Steve Lawler, Misjah, Cor Fijneman, Lori Ward the HiFi Princess jne jne.

-Karri
Avatar
#4 • • girl_lakai Guest
No ehkä toi foorumin valinta oli vähän huti. Mä kattokaas vasta harjottelen tätä plattarin on-line käyttöä

Cor oli muuten yksi näistä harvoista helmistä, joista jo aikasemminkin kirjotin.Toinen "helmi" oli ferry.
Avatar
#5 • • sniper Guest
UK ei ole mulle ainakaan mikään kirosana. Onhan joidenkin englantilaisten setit ollu vähän vaihtelevia laadultaan, mutta kyl englanti on edelleen klubikulttuurin kotimaa, ja on tullut nähtyä monta hyvää englantilaisen settiä. Kyllä UK merkintä flaierissa saa mut ainakin paikalle.
Avatar
#6 • • Taedium Guest

Originally posted by girl_lakai:
Ensinnäkin lippujen hinnat ovat ulkomaisien vieraiden soittaessa aina huomattavasti korkeammat.Ja huonoksi onnekseni ovat nämä vieraat aina pettäneet odotukseni.



Suomessa lippujen hinnat on melko alhaisia. Täällä joka viikonloppu paikallisella pikkuklubilla kun soittaa paikallinen No-Name, niin sinne maksaa aina sen 13 egua sisään. + narikka + juomat + kaikki mahdollinen, ihan ei hengittämisestä joudu... tosin vesi on ilmaista. (Tästä aiheesta olikin jo tosin joku subjecti jossain.)

Originally posted by girl_lakai:
tyhmältä tuntuu maksaa korkea hinta, kun illan parhaat fiilikset saan kuitenkin taas_sen_kotimaisen_setistä.



Toinen tykkää äideistä, toinen naapurin koirasta. Itse pyrin menemään melko ennakkoluulottomasti katsomaan DJ:tä. Toki sitä joskus pettyy ja joskus taas toisinpäin. Mono esimerkiksi ei kolissut eikä jaksanut kuunnella ennen Dave Clarken keikkaa. Tämän keikan jälkeen oli parisen viikkoa melko monotoonista minun kämpässä.

Suomessa on se hyvä puoli musiikin saralla, että mikäli et ole yhtä hyvä, kuin se sinun lempistarasi, niin silloin soitetaan kellarissa niin kauan että ollaan vähintään niin hyviä. Esim. Suomalaiset UG rock-yhtyeet ovat aivan toista luokkaa kuin esmes UK tai IRL vastaavat. Täälläpäin kun saadaan yhtye kasaan ja pari biisiä valmiiksi, niin jo keikalle. Siellä keikalla ne pitää niitä bändireenejä. Suomessa taso on huomattavasti korkeampi, ehkä juuri suunnattoman itsekritiikin vuoksi. Tämä ei ole kuitenkaan huono asia.
Suomen pienet piirit osaltaan ajaa myös sen, että jos et ole kuuluisa et saa keikkaa; jos et saa keikkaa susta ei tule kuuluisaa.

Joka tapauksessa, kun käväisee esmes TheDJList.com sivulta kurkkaamassa, että josko se Suomessa soittava DJ on tällä listalla, niin voi jo automaattisesti melkein epäillä, että ihan täyttä dadaa sieltä ei tule. Kun en usko, että ihan ilmaiseksi listoilla ykköseksi mennään. Tosin hyvä puoli tämän maan No-Nameissa on se, että kun clubi suljetaan, niin jossain on ne jatkot, mihin monasti DJ menee jatkamaan soittoaan.

Originally posted by KarriN:
Mutta onpahan sitä kaikkea varsin kivaakin nähty - Josh Wink, Steve Lawler,



Ja liput on jo Lawlerin ensi lauantain keikalle... (26 euroa + narikka + muut) ...jos se ketään kiinnostaa...
Avatar
#7 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by girl_lakai:
Cor oli muuten yksi näistä harvoista helmistä, joista jo aikasemminkin kirjotin.Toinen "helmi" oli ferry.



Arvaa vituttaako kun en päässyt paikalle Coria kuulemaan
Ferry oli kyllä erittäin helmi. Hyvä maku sulla ;D

Taedium:
Ja liput on jo Lawlerin ensi lauantain keikalle... (26 euroa + narikka + muut) ...jos se ketään kiinnostaa...



Oliko Lawler just se jonka piti vetää ennen settiä 1 litra
raakaa viinaa ja vitusti kokaiinia? Muistan huhun
kiertäneen jostain vastaavasta superstarasta.
Selittäis ainakin lipun hinnan

edit:lisäys

[ 08 July 2002: Message edited by: CM ]
Avatar
#8 • • mark hamilton Guest
Nykyään on aivan sama onko kyseessä suomalainen ja ulkomaalainen DJ. Ennen ulkomaalaisen DJ:n taso suomalaiseen verrattuna oli huikea. Suomessakun ei ollut kuin muutama DJ jotka tasoltaan vastasi ulkomaista.
Avatar
#9 • • master bator Guest

Originally posted by Taedium:
Joka tapauksessa, kun käväisee esmes TheDJList.com sivulta kurkkaamassa, että josko se Suomessa soittava DJ on tällä listalla, niin voi jo automaattisesti melkein epäillä, että ihan täyttä dadaa sieltä ei tule. Kun en usko, että ihan ilmaiseksi listoilla ykköseksi mennään. Tosin hyvä puoli tämän maan No-Nameissa on se, että kun clubi suljetaan, niin jossain on ne jatkot, mihin monasti DJ menee jatkamaan soittoaan.



Hmm... Toi DjList on ihan full-of-shit. Ei millään pahalla, mutta enpä oikein usko, että top 5 dj:t maailmassa (siis dj-taitoja ajatellen) on kaikki jotain vitun kixutähtiä... Mutta kun kiksu on niin pop, niin tottakai sitä äänestetään eniten. Toi lista ei kerro tasan tarkkaan mitään noiden miksaustaidoista tai settien rakentamisen osaamisesta. No eihän dj:n soittama musiikki voi olla mitä tahansa scheissea, mutta ei kukaan dj voi olla myöskään maailman paras soittamansa musiikin takia. Muutenhan Winamp voisi olla vaikkapa maailman dj-rankingissä ykkönen. Toi lista kertoo vain siitä, mistä artisteista/musiikista ko. sivuilla kävijät pitävät.
Avatar
#10 • • Kaum Guest
Olen huomannut usean ulkomaanstaran kohdalla, että he turhan pitkään hakevat sitä saundia mistä jengi diggaa, joten käytännössä puolet setistä kuluu hukkaan erilaisten musiikkityylien sekasortona, joka ei kuulosta hyvältä äänimaisemalta. Myöskään miksaustaidot eivät pääse kunniaan, koska erilaisia musiikkityylejä on vaikea sekoittaa sopusuhtaisesti. Itse tanssin mielummin vaikka hyvin rakennetun housesetin, vaikka en siitä pidäkään, kunhan kajareista ei tule konetyylien hittikimaraa huonosti miksattuna.
Pyydän jo valmiiksi anteeksi, mutta Kevin Energyn tannoinen
setti on ollut yksi parhaiten rakennettuja mitä olen ikinä kuullut.

Samaan hengenvetoon toteaisin, että olen lopettanut biojen lukemisen flaijereista. "Tämä dj aloitti 15-vuotiaana ja pian löysi itsensä soittamassa ug-bileissä. Sitten ressut
siellä ja siellä, pari biisiä, soittanut tän ja tän kanssa, nyt yksi maailman parhaista jonka settiä et ikinä unohda..." on niin yleinen teksti jokaisen kohdalla, ettei mua enää kiinnosta. Mä katon djn nimen ja jos kiinnostaa enemmän haen miksin netistä ja sen perusteella päätän menenkö bileisiin vai en.
Avatar
#11 • • mmm... Guest
Voihan sitä itse kukin vapaasti ottaa etukäteen selvää noista ulkomaanstaroista, jos eivät entuudestaan ole tuttuja.. Muutamankin miksauksen perusteella jo vähän tietää mitä on lupa odottaa. Kyllä itse mielellään lähden katsomaan jotain tuttua kovaa ulkomaannimeä. Toisaalta mielellään sitä lähtee myös bileisiin missä on kotimaisia tyyppejä soittamassa. Erityisesti "nonamet" on kovia; yleensä korkeimmalla prosentilla hyvää settiä luvassa,)

Silentiumin kommenttiin bioista on helppo yhtyä. Ei vois vähempää kiinnostaa kenen kaikkien kanssa joku tyyppi on soittanut ja missä tai montako levyä se on myynyt. Eli miten iso Nimi on kyseessä. Näkeehän sen jo siitä flaban kirjasinkoostakin:P Enemmän kiinnostais mahdolliset omat tuotokset ja se millaisista seteistä dj hyväksi tunnetaan.
Avatar
#12 • • Taedium Guest

Originally posted by master bator:
Hmm... Toi DjList on ihan full-of-shit.



Ei välttämättä aivan f-o-s. Kyllähän tuo kun on kävijöiden äänestämä, niin näyttää vain siltä, kuka nyt sattuu äänestämään. Kuitenkin osviittaa se antaa. En usko, että Winamppia sinne äänestettäisiin.

Itse en lue listoja, niin kone, kuin rock puoleltakaan. Minä itse kuuntelen musiikkia ja päätän pidänkö vai nou. (Siksi minulla on aika paljon yhtyeitä ja DJ:tä pimennossa.) Mulle se on sama missä se dj tai yhtye sijaitsee listoilla. Mutta jos joku minulle tuntematon nimi sattuu tulemaan tänne soittelemaan, enkä tiedä kannattaisiko minun lähteä katsomaan sitä, niin kyllä jos netin 100k<n+1 äänestäneistä 82% on äänestänyt jonkun kovaksi jätkäksi, niin epäilisin, ettei se nyt ihan heti kompuroi stagella.

Äh... en taas saa antiani ulos. Siis otetaan esimerkkinä tietokoneet. Dell, HP, IBM, Compaq... nämä valmistavat valmiita tietokoneita. Sinä varmaan kasaisit oman koneen, etkä luottaisi niihin mainoksiin ja arvioihin. Minä teen ainakin niin. Sitten sellainen joka ei koskaan ole kasannut konetta, niin ei sen kannata umpimähkään vain napata osia ja kasata. Ekaksi koneeksi kannattaa hankkia valmiiksi kasattu.

Ja nyt kun tuohon vain vaihtaa valmiiksi kasatun koneen tilalle DJList.comin ja itse kasatun tilalle omakuunteleman musiikin. ?? ööö... no nyt tuli sekavaa teksitä. Ehkä se on helpompaa jos itse vain kuuntelee paljon ja tekee vaikka ruutupaperille kuulakärkikynällä oman listansa.
Avatar
#13 • • Tapi T Guest
Mulla ei ole ulkomaalaisia vastaan, kunhan he todella ovat hyviä. Ulkomaalaisen pitää olla sen kaiken rahan ja vaivan arvoinen mitä promoottori(t) häneen sijoittaa. Joskus tässä onnistutaan ja joskus ei.

Kuitenkin omalla kohdallani ulkomaalaisen DJ:n tekevät mielenkiintoiseksi hänen settinsä. Yleensä näillä rajojen ulkopuolelta tulevilla DJ:llä on aivan erilainen soundi kuin kotimaisilta. Suurinta osaa biiseistä ei välttämättä ole ennen edes kuullut. Monet näistä DJ:stä on lisäksi hyviä show-miehiä, jotka selkeesti nauttivat esiintymisestä ja soittamisesta (esim. Graham Gold) ja siitäkin saa kiksit.

Valitettavan usein joutuu kuitenkin toteamaan ulkomaalaisen olevat ihan p*ska illan kotimaisiin esiintyjiin verrattuna. Monasti esim. Screenissä Jay Mellin on vienyt illan staraa 100-0.

Originally posted by KarriN:
Monet Tamperelaiset ja muutkin varmaan muistavat kauhulla polkan kulta-ajan lieveilmiöt, briteistä buukatut "superstar" DJ Nonamet, joiden esitykset olivat vähintäänkin vaihtelevia, jotka jäivät doupeistansa kiinni jne jne. Ainakin itselle lyhenne (UK) flaikuissa muodostui hetkeksi lähes kirosanaksi.


Muahhah! Sanat "UK" ja "hardhouse" samassa flaikussa on laadun tae.[NOT!]
Avatar
#14 • • Zwek Guest
Onhan noita ulkomaalaisia tullu kuultua vaikka kuinka monta ja yleensä eivät ole pettäneet. Yleensä kuuntelen ulkomaalaisvieraan setin netistä, jos en ennestään tunne. Olen kuitenkin kohtalaisen nirso bileiden suhteen. Jos artisti kiinnostaa, niin venue voi olla hieman heikompikin. Esim. Seaman vanhalla. Luulisi promoottoreiden kuitenkin katsovan ketä tänne kovalla rahalla tuovat ja mitä yleisö haluaa kuulla. Pelkät suomi-dj illat rokkaa myös. Ei aina tarvitse tuoda "ulkomaanstaroja" soittamaan. Kotimaan illoista on hyviä muistoja ja hyviä DJ:tä löytyy, mutta kyllä ne hienoimmat kokemukset löytyy ulkomaan starojen soitteluista. Tietysti tähän vaikuttaa se, että yleensä kun isonimi-dj tulee soittamaan, niin kaikki muutkin järjestelyt on hoidetty hieman eritavalla tai bileet on muuten vaan isommat ja näyttävämmät.
Avatar
#15 • • pie Guest
Yleensä ne ulkomaalaiset joiden settejä olen kuunnellut ovat olleet hyviä tai saaneet aikaan ajattelemaan kyseisestä dj-vieraasta, että hänen setti on "ihan ok". Ulkomaanstaroillekin sattuu joukkoon myös huonoja setteja, joskus he soittavat vähällä motivaatiolla ilman suurempaa innostusta panostaa settiinsä ja joskus promoottorit ovat lennättäneet Suomeen täysin paskoja ulkomaalaisia.

Yleensä kyllä luen itselle tuntemattomasta ulkomaalais-deejiistä jotain taustatietoa tai etsin netistä miksauksen ja päätän sen perusteella kannattaako ko. jamppaa lähteä kuuntelemaan. Hyvästä ulkomaanstarasta viitsii jotain jo maksaakin ja paskasta ei mielellään maksa. No virheitä kuitenkin sattuu ja on sitä tullut käytyä useamman kerran bileissä, joissa on soittamassa "#1 noname DJ from UK". Sen siitä saa kun ei ole jaksanut ottaa selvää, millaista dj:tä on menossa kuuntelemaan

Nykyään kotimaisetkin dj:t ovat erittäin hyviä ja parhaimmat eivät jää jälkeen ulkomaalaisista. Ja taso paranee vuosi vuodelta. Useilla ihmisillä on taipumus pitää kotimaista dj:tä huonompana, vaikka soittaisi samoja biisejä yhtä hyvin kuin ulkomaalainen kollegansa. Yleensä tuleekin asetettua ulkomaalaiselle dj:lle ennakko-odotukset, että hän soittaisi illan parhaimman setin. Joskus tämä onnistuu, joskus ei. Kovat kotimaiset dj:t tarjoavat yleensä kuitenkin hinta/laatu-suhteessa parasta soundia.
Avatar
#16 • • Lank Guest

Originally posted by CM:
Oliko Lawler just se jonka piti vetää ennen settiä 1 litra
raakaa viinaa ja vitusti kokaiinia? Muistan huhun
kiertäneen jostain vastaavasta superstarasta.
Selittäis ainakin lipun hinnan



Tuskin, en ainakaan ole ikinä moista juttua Lawlerista kuullut. Korjatkaa jos olen aivan väärässä.

[ 10 August 2002: Message edited by: Lank ]
Avatar
#17 • • Mrrshan Guest
Kyllä se ulkomaanstara IMO korottaa sitä hintaa liikaa. Tämän vuoden aikana on näköjään käyneet melko harvinaiseksi kohtuuhintaiset tekno- ja psy-bileet. Bilettäminen onkin jäänyt kiusallisen vähiin viime aikoina.
Avatar
#18 • • Edited Sampson Guest
Bioista kun oli puhetta niin tottakai niiden henki on kehuva. Mutta mulle ainakin, kun moni ulkomaanstara mikä Suomeen tulee on niin kovin tuntematon ansioiltaan, on tärkeää lukea mitä mies/nainen on saanut aikaiseksi. Varsinkin silloin kun nimikään ei sano mulle mitään.

Mun mielestä on ehdoton suola bileissä, että sinne saa jonkun ulkomaisen tähden soittamaan. Itse kun asun vähän kauempana Helsinkiä niin valitsen tarkkaan bileet joihin menen. Yleensä kriteerinä on joku erinomainen clubi (esim. unity) jolloin ei kauheasti ole väliä ulkomaanstaralla mutta yleisemmin joku kiinnostava ulkomaanstara saa minut raahautumaan Helsinkiin. Se on vaan fakta, että kyllä niitä bilettäjiä tulee muualta kuin Helsingistä mutta harvemmin meidät saa liikenteeseen muu kuin tuttu ulkomaanstara.
Avatar
#19 • • JussiS Guest


Kyllä se ulkomaanstara IMO korottaa sitä hintaa liikaa.



Joo, pelkästään lennot saattavat helposti tuplata bileiden dj-budjetin, siihen vielä keikkapalkka päälle. Turha siinä vaiheessa on tuoda paikalle ketään ulkomaista artistia, joka ei ole tarpeeksi nimekäs.
Avatar
#20 • • Edited yana Guest


Kyllä se ulkomaanstara IMO korottaa sitä hintaa liikaa. Tämän vuoden aikana on näköjään käyneet melko harvinaiseksi kohtuuhintaiset tekno- ja psy-bileet. Bilettäminen onkin jäänyt kiusallisen vähiin viime aikoina.



kaikki on suhteellista. jollekin 5e on liikaa toiselle vasta 50e. mä oon valmis maksamaan todellapaljon enemmän jos bileissä on tenaglia soittamassa 10h settiä kuin että siellä on dj uk's-best-kept-secret-noname-hh-star

suomilineupillakin saa loistavat bileet ja loistomenon, en väitä vastaan mutta silti joku deep dish dekin takana pieksee kyllä kenet tahansa suomessa niin pitkälle pusikkoon ettei niistä kuulla moneen päivään mitään.

besides eipä tuo derrick maykaan tainnut maksaa kuin 10e. :)